Sähkön hinta järkyttää. Yksiön lasku 80 e kuussa.
80 eurosta puolet oli kulutusta ja puolet siirtomaksua. Viime vuonna sähkölasku oli korkeintaan 50 euroa tai kesällä jopa alle 30. Kulutustottumukseni eivät ole muuttuneet.
Kommentit (179)
Täh? Mulla on yksiö Helsingissä ja sähkölasku tulee 4 kertaa vuodessa. Joka kerta lasku on noin 35e.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä talonsa ja asuntonsa sähköllä lämmittäviä... Heitä on tässä maassa paljon... Koko ajan hinnat vain nousevat. Ihan kuin muuta vaihtoehtoa hinnoittelussa ei olisikaan...
Meillä lämpiää sähköllä 130 neliötä ja vesi. Sähkölasku oli tammi-, helmi- ja maaliskuusta yhteensä 500 e eli ei edes paha. Siinä mukana sauna, poreamme ja sähköauton latauskin. Talo vm 2015 ja kaikki kodinkoneet uusia energialuokka AAA.
Kannattaa tarkistaa mm. jääkaapin, pakastimen, uunin, pesukoneen yms. kulutus. Vanhat vie paljon.
Mä oon miettiny ensi talven sähkölaskuja kun asun sähkölämmitteisessä rivarissa. Varmaan jätän pari huonetta ja eteisen kylmäksi ja sinnittelen ilmalämpöpumpulla enkä käytä lattialämmitystä. Päivisin lasken lämpötilaa kun kotona ei ole ketään. Kylppärissä on lattialämmitys, mietin ostaisinko irtopatterin tilalle. Pakastimen otan pois käytöstä ja alan käyttään kertakäyttöastioita ettei tarvi astianpesukonetta käyttää niin paljoa. Otan tv:n pois seinästä kokonaan. Onko teillä muita ideoita säästämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Sähkön siirtohinnalle ei kukaan sähkönkäyttäjä mitään voi. Ihmettelen, miten kukaan selviää kuussa jollain 5-kymppisellä... Vai "unohtuiko" mainita tuo siirtohinta?
Mulla on sähkö+siirto reilusti alle 30 euroa kuukaudessa. 30m2 yksiö kaupungissa. Vuoden vaihteessa vähän kallistuu.
En käsitä noita todella pieniä sähkölaskuja. Ovatko kuitenkaan ihmiset käsitäneet mikä on kulutuslasku ja mikä siirtolasku.
Jos tulee kahtena eri laskuna niin voi hämärtyä jos ei kovin tarkkaan katso mitä laskussa sanotaan ja mistä sähköyhtiöstä lasku on tullut. Ajattelee, että sähkölasku kuin sähkölasku.
Pienikin kulutuksen nousu nimittäin nostaa nykyään siirron hintaa moninkertaisesti.
Jos kulutus on vaikka 10 euroa saattaa siirto siihen olla 30 euroa, näin viitteellisesti. Plus muut kulut, kuten perusmaksut ja verot.
Kummastakin menee esimerkiksi omat perusmaksut.
Nykyään monet ovat kilpailuttaneet ja silloin kumpikin lasku tulee erikseen ja saattavat tulla eri tahtiin. Riippuu miten on laskutusjaksot sovittu.
Itse myin vähän aikaa sähköä ja olin aivan ihmeissäni kuinka ulkona monet olivat sähkölaskun summan koostumuksesta. Monelle esimerkiksi se, että siirto tulee aina oman asuinpaikan sähköyhtiöstä oli ihan outo asia.
Lukekaapa nyt tarkkaan se oma sähkölasku ja mitä erittelyssä mainitaan.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä noita todella pieniä sähkölaskuja. Ovatko kuitenkaan ihmiset käsitäneet mikä on kulutuslasku ja mikä siirtolasku.
Jos tulee kahtena eri laskuna niin voi hämärtyä jos ei kovin tarkkaan katso mitä laskussa sanotaan ja mistä sähköyhtiöstä lasku on tullut. Ajattelee, että sähkölasku kuin sähkölasku.
Pienikin kulutuksen nousu nimittäin nostaa nykyään siirron hintaa moninkertaisesti.
Jos kulutus on vaikka 10 euroa saattaa siirto siihen olla 30 euroa, näin viitteellisesti. Plus muut kulut, kuten perusmaksut ja verot.
Kummastakin menee esimerkiksi omat perusmaksut.
Nykyään monet ovat kilpailuttaneet ja silloin kumpikin lasku tulee erikseen ja saattavat tulla eri tahtiin. Riippuu miten on laskutusjaksot sovittu.
Itse myin vähän aikaa sähköä ja olin aivan ihmeissäni kuinka ulkona monet olivat sähkölaskun summan koostumuksesta. Monelle esimerkiksi se, että siirto tulee aina oman asuinpaikan sähköyhtiöstä oli ihan outo asia.Lukekaapa nyt tarkkaan se oma sähkölasku ja mitä erittelyssä mainitaan.
Joo, tuntuu uskomattomalta että joku maksaisi muka sähkölaskua 13 euroa kk vaikka kuinka asuisi yksiössä
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettiny ensi talven sähkölaskuja kun asun sähkölämmitteisessä rivarissa. Varmaan jätän pari huonetta ja eteisen kylmäksi ja sinnittelen ilmalämpöpumpulla enkä käytä lattialämmitystä. Päivisin lasken lämpötilaa kun kotona ei ole ketään. Kylppärissä on lattialämmitys, mietin ostaisinko irtopatterin tilalle. Pakastimen otan pois käytöstä ja alan käyttään kertakäyttöastioita ettei tarvi astianpesukonetta käyttää niin paljoa. Otan tv:n pois seinästä kokonaan. Onko teillä muita ideoita säästämiseen?
Muuten hyvä, mutta älä käytä kertakäyttöastioita vaan syö suoraan kattilasta / pannulta.
Mä en ole jaksanut viimeisimpiä laskuja tarkistaa, mutta yleensä 120e/3kk. 2 asukasta ja eläimet kaksiossa.
Yksiöön kannattaa ottaa kiinteähintainen sähkösopimus
https://www.fortum.fi/kotiasiakkaille/sahkoa-kotiin/sahkosopimukset/vak…
Vierailija kirjoitti:
Mulla on isossa kaksiossa 50-60/kk riippuen saunomisen määrästä.
Me saunotaan joka päivä. Iso okt ja viimeksi 145
Siirto+kulutus+vero noin 13 cent per kwh ja perusmaksut yhteensä 23. Ei mahdoton meno kuussa kun maalämpö.
Kaukolämmöllä lämpiävässä kerrostaloasunnossa ei neliöillä ole merkitystä sähkölaskussa.
Yksiössä ja kaksiossa on ihan samat sähkölaitteet jotka sitä sähköä kuluttavat.
Kylppärin lattialämmitys on yksi suuri sähkösyöppö!
Katso siitä sähkölaskusta montako kilowattituntia kuluu. Minulla oli helmi-, maalis-, huhtikuussa kulutus 362 kWh.
Sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuinen sähkölasku 3660 kun uusi 2 vuoden määräaikainen sähkösopimus astuu voimaan 1.8.2022. alkaen.
Vettä kuluu vuoden aikana 180 m3.
Vesilaki kieltää maalämmityksen asentamisen 1. luokan pohjavesialueella oleviin sähkölämmitteisiin omakotitaloihin / öljylämmitteisiin omakotitaloihin joten maalämmitystä ei voi omakotitaloomme asentaa.
Aurinkopaneeleita ei voi asentaa kun puut estävät aurinkopaneeleiden toiminnan. Puut ovat naapurimme metsänomistajan tontilla.
Vierailija kirjoitti:
Malliesimerkki väärästä säästämisestä.
Jätetään huoneita kylmilleen ja lämmitetään toisia, jolloin tslon sisärakenteet, joita ei ole suunniteltu samanlaisille lämpötilaeroille kuin ulkoseiniä, voivat pidemmän päälle tykätä kyttyrää.
Säästi satasen, mutta saatat joutua maksamaan (kymppi)tonneja remonttikuluina.
Kuolleen sukulaiseni asunto (kerrostaloyksiö) on ollut tyhjillään savolaisessa pikkukunnasss tyhjillään talven. Kulutus muutamia kymmeniä kWH/kk. Kolmen kuukauden sähkölasku hilkkuja vaille satasen. Selitys on siirron perusmaksu, lähes 30/kk ja lisäksi sähkösopparin perusmaksu muutamia euroja.
Eli 30/kk menee vaikka ei kuluta yhtään.
Oman rivariasuntoni perusmaksut ovat keskisuomalaisessa pikkukaupungissa noin 5/kk. Isommissa kaupungeissa voi päästä vielä halvemmalla.
Mökkilläni perusmaksuihin menee 38/kk
Näissä kiinteissä kulutuksesta riippumttomissa perusmaksuissa on siis valtavat erot eri sähkölaitosten alueilla.
Kilpailuttakaa ne sähkösopimukset! Voi tulla isoja säästöjä jos asuu vaikka omakotitalossa. Tyhmää maksaa liikaa!
Vierailija kirjoitti:
Aika suolaisia hintoja nykään.
Itse hykertelen melko tyytyväisenä, kun satuin kilpailuttamaan sähkösopimukseni juuri sopivana hetkenä viime kesänä. Kiinteä hinta 4,77c/kwh koko 24kk sopimuskauden ja ilman perusmaksuja 👌
Kyllä se sunkin laskusi nousee vuoden päästä, kun sopimus menee umpeen. Ja tulee vielä päälle perusmaksut. Usko pois.
80e kuussa?? Pidätkö saunaa ja uunia päällä joka päivä tuntitolkulla? Sähkön hinta on noussut pilviin mutta itselläni oli yksiössä viime kuun lasku puolet tuosta.
Maksoin just 3 kuukauden sähkölaskun, pelkkä energia, ja se oli 60e.
73m2 ja kaikki sähkölaitteet koko ajan päällä.