Masentaa kun kaikki on nykyään niin kallista
Työmatkaankin kuluu yli 15 euroa päivässä eikä makaronilaatikko ole enää halpaa ruokaa. Miksei polttoaineen verotusta voida keventää edes hetkellisesti? Alkaa olla jo rajoilla kannattaako enää käydä edes töissä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ei se makaronien hinta vielä niiiin paljon ole noussut. Osta niitä monta kiloa jemmaan nyt, kun hinnat eivät ole vielä ihan hirveästi nousseet. Niissä on parasta ennen -päiväykset jossain 2 vuoden päässä.
Einesmakaronilaatikkoahan ei kohta enää saa ollenkaan, joten ihan hyvä syy opetella tekemään makaronilaatikko itse, jos et vielä osaa, ja sitä tykkäät kuitenkin syödä.
Sun ainakin kantsii opetella kun oletat siihen tarvittavan vain makaronia.
Masentavaa että työntekijät ovat niin kalliita!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista muuttaa työpaikan lähelle.
Ei ole. Olen määräaikainen työntekijä ja puolen vuoden kuluttua olen töissä taas jossain ihan muualla. Muuttaminen ei ole koskaan halpaa.
Ap
Sähköpyörä voisi olla ratkaisu. Säästäisit polttoaineissa sen 15/pv eli neljän kuun ajokauden aikana 1200. Tuossa ajassa se saattaisi olla jo maksanut itsensä takaisin.
Myös jos ajat 40-60 alueilla niin siinäkin mielessä sopisi reitille.
Ja en ole asian fanaatikko eikä minulla itsellä ole sähköpyörää. Mutta itse harkitsisin asiaa jos latausmahdollisuus löytyy.
Etkö sä saa kilometrikorvauksia? Verotuksesta?
Eihän tässä valitettavasti ole mitään uutta auringon alla. Köyhälle kaikki on kallista. Aina se on näin mennyt, joitakin lyhyitä historian ajanjaksoja lukuunottamatta.
Mä harkitsen leivän ja pastan syönnin lopettamista 😕
RIiittääkö elämä palkkaan vai riittääkö palkkaa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä voisi olla ratkaisu. Säästäisit polttoaineissa sen 15/pv eli neljän kuun ajokauden aikana 1200. Tuossa ajassa se saattaisi olla jo maksanut itsensä takaisin.
Myös jos ajat 40-60 alueilla niin siinäkin mielessä sopisi reitille.
Ja en ole asian fanaatikko eikä minulla itsellä ole sähköpyörää. Mutta itse harkitsisin asiaa jos latausmahdollisuus löytyy.
Eipä tuokaan ole mikään erityisen nopea liikkumiskeino, nopeus maksimissaan 25 km/h, joten työmatkaan palaa rahan sijaan älyttömästi aikaa. En uskaltaisi ajaa tuolla valaisemattomalla, mutkaisella ja kapealla hiekkatiellä edes sitä kahtakymppiä. Teen vuorotyötä ja joudun liikkumaan myöhään illalla ja aikaisin aamulla, valoisa aika on kovin lyhyt.
Ap
Kiitos näistä ehdotuksista. Yksikään ei tosin ole käyttökelpoinen ja sehän tässä onkin masentavinta. Mitään ei ole tehtävissä.
Ap
Onhan teillä ruokavaliossa pavut ja linssit? Ja jos ostaa kuivatut pavut etnisistä ruokakaupoista, ja liottaa itse, on vielä edullisempaa. Sen makaronilaatikon jauhelihan voi hyvin korvata soijarouheella.
Muissa EU maissa päättäjät laskevat energiaveroja, ainakin tilapäisesti, mutta Suomessa punavihreät myhäilee tyytyväisenä koska ilmasto. Esim bensassa 57% veroa ja nykyhallitus teki elokuussa 2020 vuosituhannen suurimman korotuksen bensaveroon.
Älkää äänestäkä SDPtä jne jos korkeat hinnat häiritsee, ilmasto menee aina kansan hyvinvoinnin ja ostovoiman edelle punavihreillä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä ehdotuksista. Yksikään ei tosin ole käyttökelpoinen ja sehän tässä onkin masentavinta. Mitään ei ole tehtävissä.
Ap
Rahan säästämiseksi ja tulojen lisäämiseksi on paljonkin tehtävissä. Mutta olet päättänyt odottaa kädet ristissä että bensaveroa lasketaan, mitään et aio itse tehdä. Kuten kerroitkin jo aloituksessa.
Ruoka on halvempaa suhteessa tuloihin, kuin esimerkiksi 60 -70-kuvuilla. 60-luvulla ruokaan kului keskimäärin noin 30% tuloista, nykyään kovasti kallistuneena menee vielä alle 20%, siis KESKIMÄÄRIN (eli ei ole vale vaikka ei juuri toteutusikaan juuri sinun kohdalla). Ja silloin tehtiin lähes kaikki ruoka kotona itse. Ei tilattu kotiin eikä käyty pitseriassa ja hampurilaispaikoissa. Nykyään taitaa nelihenkinen perhe heittää roskiin ainakin yhden henkilön kulutuksen verran ruokahävikkinä. Nyt syödään myös paljon jalosteita. Perunan osuus on vähentynyt, riisi ja pasta vallannut alaa. Hedelmiä ja vihanneksia popsitaan huomattavasti ememmän.
Nykyään keskiluokka elää 70-luvun johtajien elämää ja köyhät suunnilleen keskiluokan. Kuinkahan moni suostuisi elämään niin kuin minä 70-luvun alussa Espoossa? Kylmä kantovesi sisään pihan vesipumpusta pumppaamalla ämpäriin. Ulkovessa pihan perällä talvipakkasessa. Ei suihkua kotona vaan yleiseen saunaan. Eikä mitenkään köyhää tai poikkeuksellista siihen aikaan.
Jos nyt tuntuu köyhältä kaiken vielä kallistuessa, kannattaa alkaa hankkia lisää tuloja valittamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä ruokavaliossa pavut ja linssit? Ja jos ostaa kuivatut pavut etnisistä ruokakaupoista, ja liottaa itse, on vielä edullisempaa. Sen makaronilaatikon jauhelihan voi hyvin korvata soijarouheella.
Ei ole eikä tule. Aiheuttavat ihan hirveitä vatsakipuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rahan säästämiseksi ja tulojen lisäämiseksi on paljonkin tehtävissä. Mutta olet päättänyt odottaa kädet ristissä että bensaveroa lasketaan, mitään et aio itse tehdä. Kuten kerroitkin jo aloituksessa.
Olen vähentänyt jo kaikkea mahdollista kulutusta. Lisätuloja en kykene tekemään, 40 työtuntia + matkoihin 6 h on jo liikaa mun jaksamiselle.
Ap
Mutkanperän marketista ostettiin joskus kääretorttua.
Juu niin masentaa. Kävelen jo töihin, palkka ei ole kummoinen eikä ole täysiä työtunteja. Vuokramurju on halvin mahdollinen. Aiemminkaan ei rahaa ollut kummoisesti, mutta koko ajan sitä jää vain vähemmän.
On tämä elo yhtä juhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksissa on nykyään vain jotain suklaalevyjä ja outoja eineksiä. Ei juuri koskaan kalaa, jauhelihaa, leipää, juustoa, oivariinia.
Ja näiden (viljatuotteet, liha, maitotuotteet) hinta kuulemma on vasta seuraavana nousemassa kun nyt on "vasta" noussut kahvin, kalan ja vihannesten hinnat..
Esim maitolitra on kallistunut tuollaisen 50% parissa-kolmessa kuukaudessa (1,05 -> 1,29-> 1,55), mutta tätä ei vielä huomioida ilmeisesti lainkaan vaan se "the" hinnannousu on vasta tulossa. Samoin on noussut kaikki juustojen, jugurttien ja voin hinnat ym, mutta ei ihan yhtä paljoa.
Kai se maitolitra pian maksaa saman kuin bensalitra. Ja kauramaito tuplasti.
Se makaroni on oikeasti pienin kuluerä kun tekee makaronilaatikon. Mites sitten kun on kilokaupalla makaronia jemmassa, mutta ei olekaan varaa ostaa niitä muita aineksia?
Sitten syödäänkin ihan todellista makaronilaatikkoa eli keitettyä makaronia sellaisenaan ja ilman mitään kylkiäisiä. Jos siis on vielä varaa maksaa siitä makaronin keittämisestä kun sähkökin kallistuu..
No, kai niitä nälkäänsä järsii suoraan pussistakin.