Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lapsi saa laadukkaampaa hoitoa kotona"- HS 18.8.08, C5- Lyhyesti/ mielipidepalsta

Vierailija
18.08.2008 |

Sosionomi amk kritisoi tänään H

Ss Lyhyesti/ mielipidepalstalla seuraavaa:

" Lapsi saa laadukkaampaa hoitoa kotona." (Marinka Nyqist, HS 18.8.08, C5) (...)

"Päivähoito ei ainakaan Helsingissä ole laadukasta. Uskallan näin väittää työskenneltyäni lukuisissa päiväkodeissa." (Emt.) ( ...)

"Varhaiskasvatuksellle on toki laadittu hienoja tavoitteita, mutta ne eivät toteudu päivähoidossa. Siihen ovat syynä lapsiryhmien suuruus, resurssipula, erityislasten määrä ja pula pätevästä henkilökunnasta."

( emt.)

-------------------

Ps.

Herättikö ajatuksia???

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lapset ovat kotihoidossa, mutta käyvät kuvataidekerhoa, telinevoimistelua, uimakoulua, liikuntakerhoa, viulutunneilla, englannin kielikylpykerhoa ja näihin liittyvät esiintymiset ja kilpailut päälle. Kaikki kerhot ovat iltaisin ja näyttää siltä, että lapset on tosi väsyneitä.

Heillä on näkemys, että päiväkoti ei pärjää yksityisesti ostettuihin opetuspalveluihin. Voi olla, mutta näin kukaan ei säätele niitä määriä, joita lapsen odotetaan omaksuvan.

Vierailija
42/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kuitenkaan sulje pois sitä, että kaikki äidit eivät pysty antamaan lapsilleen kovinkaan laadukasta hoitoa ..tai sitä että laadukasta hoitoa antavia päiväkotejakin on olemassa, myös Suomessa.

Sellaisen ajatuksen tämä ainakin herätti että on vaarallista mennä huutelemaan noita tietoja ainoana totuutena. Aina pitäisi muistaa mainita myös se, että aina ja kaikissa tapuksissa asiat ei ole kuten yllä väitetään.

Sosionomi amk kritisoi tänään H

Ss Lyhyesti/ mielipidepalstalla seuraavaa:

" Lapsi saa laadukkaampaa hoitoa kotona." (Marinka Nyqist, HS 18.8.08, C5) (...)

"Päivähoito ei ainakaan Helsingissä ole laadukasta. Uskallan näin väittää työskenneltyäni lukuisissa päiväkodeissa." (Emt.) ( ...)

"Varhaiskasvatuksellle on toki laadittu hienoja tavoitteita, mutta ne eivät toteudu päivähoidossa. Siihen ovat syynä lapsiryhmien suuruus, resurssipula, erityislasten määrä ja pula pätevästä henkilökunnasta."

( emt.)

-------------------

Ps.

Herättikö ajatuksia???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapset on jo rippikoululaisia

Vierailija
44/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en olis kotona päivääkään hoitoamassa lapsia, jos se vaatis tommosta, miten kukaan voi järjestää elämänsä noin ja olla siitä jotenkin fiiliksissä, voi apua

Mä olen kyllä just sellanen DVD äiti, enkä edes pyri olemaan muuta. Toi olis kaameeta elämää : /

Meillä on tosin vaan kaksi lasta, 3,5 v. ja kohta 2 v. Hulluksi me lasten kanssa tulisimme, jos tasaisin välein emme pääse kaupunkiin. Kaikki paikkakunnan lasten konsertit ja teatterien tarjonta on käyty läpi.

Laulamme isomman kanssa cd:n tahdissa. Lapsi tuottaa itse musiikkia huuliharpulla, marakasseilla, rummulla ja kulkusilla. Tätä tapahtuu ainakin kerran päivässä. Pienemmän mielestä käsinuket ovat pop. Varsinkin Liberon vaippatarjouksen kylkiäisenä saatu pupu on ihan parasta.

Piirrämme & askartelemme n. joka toinen päivä. Siis isompi askartelee, pienempi ei osaa vielä käyttää saksia ja liimaa en ole vielä käteen antanut. "Värittää" jo oikein hienosti :)

Käytöstapoja opettelemme tietenkin koko ajan. Ei meillä saa kotonakaan asua pellossa ja käyttäytyä ihan miten vaan.

Kotiruokaa syömme, koska minä en todellakaan suostu eines-moskaa syömään. Kamalan makuisia. Tai no kalapuikkoja meillä syödään pari krt/kk, koska ovat lasten herkkua.

En siivoa, meillä käy siivoojat, ja pyykit pesen iltaisin ja viikonloppuisin.

Heinosti ehdin tehdä muutakin kuin pestä pyllyä ja pistää unille.

Olen aina pitänyt itseäni melko laiskanakin :) Av:llakin pitää ehtiä piipahtamaan ja paljon paljon paljon muuta ihanaa on elämä pullollaan. TAitaa olla vaan järjestelykysymys tuo ehtiminen.

Vierailija
45/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä todellakaan vaadi ihmeempiä ponnisteluja.

Vierailija
46/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti olisi kyllä oppinut kotona, vaikka itsekin pidän itseäni laadukkaampana kasvattajana kuin päiväkoti

Muut lapset oppivat 4 vuotiaana.

Sujuvasti kaikki lukivat 5 vuotiaina. Ja kaikki olivat kotihoidossa. Menivät eskariin vasta kotihoidosta. Koulussa ovat pärjänneet hyvin ja ovat luokkansa parhaimpia.

Ja kasvattajana olen ihan tavallinen äiti.

Vierailija
47/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä todellakaan vaadi ihmeempiä ponnisteluja.

mutta älä todellakaan oleta, että muut tekisivät tuommosita spektaakkelielämää, mun mielestä toi on vitsi, ja vaikea edes uskoa todeksi

42

Vierailija
48/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä ole se äiti, joka tuon kirjoitti. Ihan toinen samanlainen tavisäiti vain.

Vierailija
49/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en olis kotona päivääkään hoitoamassa lapsia, jos se vaatis tommosta, miten kukaan voi järjestää elämänsä noin ja olla siitä jotenkin fiiliksissä, voi apua

Minä makaan lattialla tai istun nojatuolissa ja rallattelen lastenlauluja. Lapset hyppii ja tanssii innoissaan ympärillä. Pidän laulamisesta, joten usein laulan pienemmälle kaikki asiat jonkun tutun lastenlaulun sävelellä. Postimies Paten sävel ja äidin sanat auttavat esim. pukemisessa.

Ei kai kaiken tarvi olla niin jäykkää puurtamista?

Tuossa tuo pienempi värittää samalla kun äiti surffaa av:ta. Toki keskityn lapseenkin, mulla on näet läppäri pöydällä kun lapset askartelevat/piirtävät. Siinä samalla opastan ja osallistun :)

Kaupunkiin on aina mukava lähteä, samalla vaivalla sitä lähtee lähipuistoa pidemmällekin. Lounaalla voi käydä pizzalla jne. Oppii lapset olemaan ravintolassakin siinä sivussa.

38

Vierailija
50/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin sillä sitä, ettei kukaan olisi opettanut hänelle kirjaimia

Ei varmasti olisi kyllä oppinut kotona, vaikka itsekin pidän itseäni laadukkaampana kasvattajana kuin päiväkoti

Muut lapset oppivat 4 vuotiaana.

Sujuvasti kaikki lukivat 5 vuotiaina. Ja kaikki olivat kotihoidossa. Menivät eskariin vasta kotihoidosta. Koulussa ovat pärjänneet hyvin ja ovat luokkansa parhaimpia.

Ja kasvattajana olen ihan tavallinen äiti.

Vierailija
51/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo kotihoidon ja pkhoidon eroja neuvolantädin silmin, näkee paljon hyvää molemmissa.

Kaikilla vanhemmilla ei Suomen maassa todellakaan ole varaa pitää lapsiaan kotona sitten kun vanhempainetuudet loppuu ja siirytään pienelle kotihoidon tuelle. Niinpä lapset menevät hoitoon. ja äiti myös työhön.

Toisessa perheessä äiti haluaa olla kotona pienistä tuloista huolimatta, mutta neuvolassa käydesä saatan huomata ettei lapsi saa tarpeeksi virikkeitä vanhemman kanssa. Kai heillä mennään linjalla "kupsakkaa-arkea" ilman yhteisiä kotitöitä.

Kolmannessa perheessä pahoinvoidaan aamusta iltaan ja lasten hyvinvointi sekä kasvatus voidaan turvata vain "määräämällä" lapset hoitoon.

Neljännessä vilkas 4vuotias tarvitsee ympärilleen muitakin lapsia oppiakseen piirtämään tai pukemaan, aivan niinkuin joku tässä jo omasta muksustaan kertoi. Vertaistuki kannnustaa.

Itse olen keski-pohjanmaalta ja tietääkseni täällä päiväkotien olot ovat melko hyvät ja resurssit on taattava. yhtä aikuista kohden 7 yli 3vuotiasta lasta tai 4 alle 3vuotiasta. Eihän tuo aivan kotitilanteelle vedä vertoja mutta mielestäni tilanne on melko hyvä. Toki myönnän että ongelmia on homeen tms kanssa päivittäin jossain alueemme päiväkodissa.

On myös totta että toinen äiti "jaksaa" pitää nukketeatteria tai laulutuokioita kotona, toiselle se ei tulisi mieleenkään. Kaikki olemme erilaisia aikuisia, erilaisia ovat lapsetkin.

Omat vanhemmat ovat varmasti parhaita kasvattajia, mutta pk on sinä rinnalla tukemassa vanhempia ja auttamassa lasten hoidossa. Kannattaa itsekin aktiivisesti yrittää vaikuttaa lasten päivien sisältöön sekä pkn tiloihin ja resursseihin.

Vierailija
52/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin toteutettu ja hyvä resussinen pä'ivähoito on vähintään yhtä hyvää kuin laadukkain kotihoito

t. ammattikasvattajana 25 v ja työhönsä tyytyväinen

Vierailija
53/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin toteutettu ja hyvä resussinen pä'ivähoito on vähintään yhtä hyvää kuin laadukkain kotihoito

t. ammattikasvattajana 25 v ja työhönsä tyytyväinen

Kyllä normaalissa perheessä kotihoito on aina laadukkaampaa kuin päivähoito.

Varmasti suurimmassa osassa päiväkoteja lapsi saa hyvää hoitoa, mutta se ei vedä vertoja kotihoidolle.

Vierailija
54/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi todella kyennyt järjestämään vastaavaa itse

Upea anti meidän päiväkodilla ollut meidän lapsille. Eikä meidän päiväkodissa resursseja olla itketty, työntekijät viihtyy ja me vanhemmat olemme satsanneet myös ylimääräistä rahaa lasten päiväkotirientoihin, ja aivan todella mielellämme. Johtajasta kiinni paljolti.

terveisiä vaan Helsingistä

Vierailija
55/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kikoilla enää korjailla. Suosittelen!

Vierailija
56/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kikoilla enää korjailla. Suosittelen!

oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet, että kun päivähoidolla ei ole mitään annettavaa teidän erinomaiselle perheellenne, että sillä ei olisi annettavaa kellekään muullekaan?

Vierailija
57/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syli ja hoiva on kotona varmasti parempaa kuin muualla, mutta kodin ulkopuolelta on tärkeää saada malleja ja kokemuksia. Päiväkotihoito on monipuolisempaa ja virikkeellisempää ja myös tavoitteellisempaa kuin kotihoito kasvatus/opetuspuolella

Vierailija
58/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se koulutus pitäisi lakkauttaa!

Vierailija
59/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä silti luule, että muilla on samanlaisia (huonosti kasvatettuja) lapsia kuin sinulla...

Vierailija
60/89 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen on tosi hyvä koulussa - hoidettu kotona. Kuopus tarvitsee erityisopetusta - hoidettu päiväkodissa :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan