Ysiluokkalaisen kevätjuhlavaatteet?
Miten juhlavasti pitäisi pukeutua kevätjuhlaan, kun peruskoulu nyt päättyy? Poika käyttää aina verkkareita ja hupparia, eikä viime vuosina ole ollut juhlia.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintäänkin siistit vaatteet, ei verkkareita tai huppareita.
Peruskoulun päättäjäiset on kuitenkin iso virstanpylväs teinin elämässä. Yhdeksän vuoden ajan yhdessä ollut luokka hajoaa, kuka jatkaa lukioon, kuka amikseen.
Kouluissa annetaan usein ruusu todistusten jaon yhteydessä. Eikä varmaan haittaisi, vaikka vanhemmatkin jotenkin huomioisivat.
Juhlahetkiä ei elämässä ole koskaan liikaa, niihin kannattaa panostaa. Pienellä rahallakin saa kivoja vatteita ja nythän on kierrätys muotia eli kirppareilta, Uffista tai Fidasta kannattaa käydä katsomassa juhlavaatteita, jos ei perhe/tuttavapiiristä saa lainaksi.
Todellakaan luokka ei ole ollut yhdessä 9 vuotta paitsi jossain tosi harvassa koulussa.
Poikani tarharyhmä säilyi lukioon saakka. Eskarin kävi tarhassa, ryhmä siirrettiin alakouluun hajottamatta ja siitä yläkouluun ja lopulta lukioon.
Korkeintaan jossain kymmenen oppilaan Porojänkhällä.
Suomen 20 suurimman kaupungin joukossa ollaan. Ryhmän säilymisellä haluttiin puuttua kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puku tai vähintään kauluspaita ja siistit mustat farkut. Kyllähän sen kaikki tietää että ne jotka verkkareissa tulevat ovat ns. huonommista perheistä. Näin on nyt ja oli jo silloin kun itse olin yläasteella.
Ehkä näitä verkkareissa tulleita ei vaan kiinnosta juhlallisuudet kaltaistesi koulukiusaajien seurassa?
Mä olin ulkopuolinen ja kiusattu, mutta silti pukeuduin juhlavasti ysin päättäjäisiin. Ja näytin oikein nätiltä. Ihmettelin jo silloin niitä jotka lompsivat paikalle paskasissa lenkkareissa ja verkkareissa uhmakkaana "en arvosta tätä päivää enkä teitä muita, joten alipukeudun". Eipä varmaan tollanen asenne pitkälle vie elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että jäin itse kerran pois kevätjuhlasta, kun ei ollut siistejä vaatteita. Teeskentelin, että olin sairas.
Mutta jatkakaa toki hyväosaiset keskiluokkaiset aikuiset alaikäisten lasten haukkumista.
Mun äiti oli köyhä ja alkkis, mutta jostain se repi muutaman kympin että sain ostettua nätin mekon päättäjäisiin. Olikohan Vero Modan mekko, ei mitenkään kovin kallis. Halusin kalliit nahkaiset ballerinat, joten tein töitä lapsenvahtina että sain ostettua ne kengät juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meidän pojalla oli puku. Edelliskesän rippijuhliin kuitenkin se piti ostaa niin laittoi sen sitten myös ysin päättäjäisiin.
Meillä sama. Itse halusi puvun laittaa ja kaikilla kavereillaankin tuntui olevan
Näin meilläkin, olin yllättynyt, että tuo verkkalökäpöksy itse kertoi jo ajoissa, että laittaa puvun, komea rivi mustia rippipukuja oli pojilla. Jostain syystä rippipuvun piti olla koko musta, samoin krakan.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on juhlapäivä, joten juhlava vaatetus on paikallaan. Tukka puhtaaksi, siisti paita ja housut. Meilläkin on monilla tytöillä kunnon hepenet, hameet ja korkkiruuvikiharat jne. ja pojilla se viimekesäinen rippipuku, mutta joukkoon mahtuu myös niitä, jotka tulevat arkivaatteilla. Se on ok, kunhan on siistit ja ehjät. Valitettavasti joillakin on ne jokapäiväiset, paskaiset, rikkinäiset verskat ja valecrocksit. Ei ole varmaan äiti kysellyt AV:lta, mitä kuuluu laittaa päälle. Kyllä ne oppilaat muistetaan jälkikäteenkin, siis luokkakaverit muistavat.
t. opettaja 2
Provo, jos olisit opettaja ymmärtäisit, että nuo teinit jotka tulee huonoissa vaatteissa on huonommasta perheestä jossa ei ole kiinnostusta/rahaa laittaa parempiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on juhlapäivä, joten juhlava vaatetus on paikallaan. Tukka puhtaaksi, siisti paita ja housut. Meilläkin on monilla tytöillä kunnon hepenet, hameet ja korkkiruuvikiharat jne. ja pojilla se viimekesäinen rippipuku, mutta joukkoon mahtuu myös niitä, jotka tulevat arkivaatteilla. Se on ok, kunhan on siistit ja ehjät. Valitettavasti joillakin on ne jokapäiväiset, paskaiset, rikkinäiset verskat ja valecrocksit. Ei ole varmaan äiti kysellyt AV:lta, mitä kuuluu laittaa päälle. Kyllä ne oppilaat muistetaan jälkikäteenkin, siis luokkakaverit muistavat.
t. opettaja 2
Provo, jos olisit opettaja ymmärtäisit, että nuo teinit jotka tulee huonoissa vaatteissa on huonommasta perheestä jossa ei ole kiinnostusta/rahaa laittaa parempiin vaatteisiin.
Opettajat ei muista moniakaan vaatteita, en ainakaan itse muista, eikä meidän muistamisella ole mitään väliä. Pahinta on, että luokkakaverit muistavat. Pukua tai kauluspaitaakaan ei vaadita. Se, että juhliin ei pukeuduta, kertoo enemmänkin enemmänkin elämänhallinnan puutteesta kuin köyhyydestä. Jos ei ole varaa/halua hankkia uutta, pukeutuu puhtaisiin siisteihin vaatteisiin. Jo pelkkä silitys tekee ihmeitä asulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että jäin itse kerran pois kevätjuhlasta, kun ei ollut siistejä vaatteita. Teeskentelin, että olin sairas.
Mutta jatkakaa toki hyväosaiset keskiluokkaiset aikuiset alaikäisten lasten haukkumista.
Mun äiti oli köyhä ja alkkis, mutta jostain se repi muutaman kympin että sain ostettua nätin mekon päättäjäisiin. Olikohan Vero Modan mekko, ei mitenkään kovin kallis. Halusin kalliit nahkaiset ballerinat, joten tein töitä lapsenvahtina että sain ostettua ne kengät juhliin.
Mutta ongelmistaan huolimatta äitisi halusi ilahduttaa sinua koulun päättyessä.
Tuntuuhan se vähän hassulta tälläytyä klo 8 lauantaiaamuna alkavaan juhlaan, joka on kaikille juhlittaville toivottavasti vasta ensimmäinen välisaavutus. Silti peruskoulun päättyminen on juhlansa ansainnut. Y
ksi tapa, jolla me vanhemmat voimme viestiä saavutuksen merkitystä, ja yleisemmin koulutuksen merkitystä, on varustaa lapsi juhla-asulla ja pukeutua itse juhlavasti.
Ysiluokkalaiseni on tyttö, pukeutuu Protu-juhla-asuunsa. Nuorempi päättää ala-asteen ja laittaa uuden, valkoisen kauluspaidan ja siisteimmät housunsa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuhan se vähän hassulta tälläytyä klo 8 lauantaiaamuna alkavaan juhlaan, joka on kaikille juhlittaville toivottavasti vasta ensimmäinen välisaavutus. Silti peruskoulun päättyminen on juhlansa ansainnut. Y
ksi tapa, jolla me vanhemmat voimme viestiä saavutuksen merkitystä, ja yleisemmin koulutuksen merkitystä, on varustaa lapsi juhla-asulla ja pukeutua itse juhlavasti.
Ysiluokkalaiseni on tyttö, pukeutuu Protu-juhla-asuunsa. Nuorempi päättää ala-asteen ja laittaa uuden, valkoisen kauluspaidan ja siisteimmät housunsa.
9-päättäjäisiä juhlimme kutsumalla naapurissa asuvat isovanhemmat kakkukahville. Nuorelle se oli iso juttu.
Täällä on puhuttu hyvistä keskiarvoista yms paremmista piireistä. No minun lapseni, addu-nuori, pääsi vaivoin kahlaten sen peruskoulun läpi. Koko yläaste oli todella hankalaa. Kulki yläasteen siinä hupparissa ja verkkareissa. Silti halusi ysin juhlaan laittaa puvun päälle. Oli hänellekin juhlallinen hetki, kuten meille vanhemmille.
Itse pääsin ysiltä v95. Silloinkin pojilla oli puvut + sikarit ja taskumatit. Opettajat kävivät sikareilla ysien kanssa juhlan jälkeen. No tällaista en enää ole nähnyt. Eteläsuomessa asustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on puhuttu hyvistä keskiarvoista yms paremmista piireistä. No minun lapseni, addu-nuori, pääsi vaivoin kahlaten sen peruskoulun läpi. Koko yläaste oli todella hankalaa. Kulki yläasteen siinä hupparissa ja verkkareissa. Silti halusi ysin juhlaan laittaa puvun päälle. Oli hänellekin juhlallinen hetki, kuten meille vanhemmille.
Itse pääsin ysiltä v95. Silloinkin pojilla oli puvut + sikarit ja taskumatit. Opettajat kävivät sikareilla ysien kanssa juhlan jälkeen. No tällaista en enää ole nähnyt. Eteläsuomessa asustellaan.
Tiedät varmasti, että poikasi on tehnyt enemmän töitä todistuksensa eteen kuin moni ysin keskiarvoon. Sitä työtä kannattaakin juhlistaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan kommentti: ei tarvitse olla pukua, mutta kuulin kerran lukiolaisen selittävän oppilasta toiselle ja sanoi lopulta tuskastuneena: 'Se on se, jolla oli verkkarit ysin päättäjäisissä.' Eiköhän vaikka mustat farkut ja siisti paita käy.
Mistä maalaiskylän koulusta lapsenne on.Uudenmaan aluella pukeudutaan niin kuin on pukeuduttu kaikkina vuoden koulupäivinä.Eikä maikat halua typeriä lahjojanne.He saavt työstän palkan.Vai annateko itse lahjat duunikavereille kun jäävät kesälomille tai hiihtolomille?
Ainakin Helsingissä vilisee koulujen päättäjäispäivänä hyvin pukeutuneita ysiluokkalaisia ruusu kädessä .
Osoittaa, että nuoret arvostavat koulutusta ja omaa suoritustaan.
Onnea kaikille ysiluokkalaisille!
Pojilla on meillä päin näköjään pukunormi, joka itsestä tuntuu ihan hassulta ja hölmöltä, mutta näköjään ne teinit itse haluavat niin pukeutua. Eli puku hankittiin, mutta jos olisi halunnut ehdottomasti verkkarit, niin ei minulla olisi ollut mitään sitäkään vastaan. Omassa nuoruudessa oli enemmän repaleiset farkut -linja, mutta näköjään ne haluavat tehdä kaiken päinvastoin.
Jos ei kokopukua ole, niin myös musta puvuntakki/pikkutakki + alle kauluspaita ja siistit, mustat farkut ovat myös hienojen kenkien kanssa täysin sopiva ja tyylikäs asu juhlaan. Tottakai suorat housut on aina juhlavimmat, mutta tuossa tilanteessa farkutkin menee pojalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin ysiltä v95. Silloinkin pojilla oli puvut + sikarit ja taskumatit. Opettajat kävivät sikareilla ysien kanssa juhlan jälkeen. No tällaista en enää ole nähnyt. Eteläsuomessa asustellaan.Tiedät varmasti, että poikasi on tehnyt enemmän töitä todistuksensa eteen kuin moni ysin keskiarvoon. Sitä työtä kannattaakin juhlistaa.
Upeata mitätöimistä heitä kohtaan joilla koulu sujuu/sujunut ilman diagnooseja ja kovaa pänttäämistä. Ja btw, en sanoisi, että kukaan "vaivoin kahlaten" on paljoakaan vaivaa nähnyt, sen säälivitosen saa vain ilmestymällä tunnille ja kutosen tekemällä joskus edes läksyt ja saamalla kokeista 5-6 tasoa.
Meillä poika Espoossa laittoi sinisen pikkutakin, vaaleat housut, kauluspaidan ja jalkaan valkoiset kengät (jotkut sneakcerit tms.). Minusta tosi kiva 9-luokkalaisille, ei liian jäykkä. Samoilla vaatteilla serkun yo-juhliin, tai kauluspaita oli korvattu kivalla T-paidalla.
Ei tarvitse pojalla olla pukua. Harvalla sellainen nykyään siinä iässä onkaan. Ei kannata hankkia, koska siinä iässä pojat kasvavat nopeasti pituutta eli se viimekesäinen rippipuku olisi jo auttamattomasti jäänyt pieneksi. Ehjät, siistit ja puhtaat vaatteet ja jalkineet riittävät, ja se, että juhlija on itsekin siisti ja puhdas. Sen ensimmäisen puvun voi hankkia sitten, kun pääsee ylioppilaaksi tai valmistuu ammattiin. Ja hei, tummat farkut on OK, kunhan niissä ei ole polvissa isoja reikiä.
Tytöt yleensä pukeutuvat aina kevätjuhliin kauniisti, mitä nyt ihan pahimmassa murkkuvaiheessa saattavat uhmamielin mennä niissä resuisissa ja likaisissa farkuissa. Ainut asia, joka joskus kevätjuhlassa pistää tyttöjen pukeutumisessa silmään, on asujen riettaus, siis liian antava kaula-aukko ja yleensä sellainen ilotyttö-look yhdessä vahvan meikin kanssa.
Ja vielä kaikille juhlijoille yhteisesti: pukekaa sen verran väljät vaatteet yllenne, ettei se kännykkä paista taskusta kankaan läpi. Tämä siis koskee niin teinejä kuin aikuisiakin. Usein näyttää siltä, kuin aikuinen mies olisi pukeutunut juhlaan vanhaan rippipukuunsa, joka on ainakin numeron ellei kaksi liian pieni. Näyttää koomiselta ja säälittävältä. Ja vielä: sukat jalkaan. Paljaat nilkat eivät kuulu juhlapukeutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vaatisin poikieni laittavan vähintään kauluspaidat, siistit farkut ja puhtaat kengät. Hiukset ja kynnet kuntoon. Eivät saisi lähteä hupparissa tai kollareissa.
Yleensä sitä ei edes tarvitse vaatia, vaan pojat haluavat itse. Ovathan he saaneet mallin jo kahdelta edelliseltä vuosikurssilta. Nykyään taitaa olla useammin niin päin että sellaisissakin perheissä, joissa vanhemmat eivät hallitse juhlapukeutumista, lapsi vaatii sen juhlapuvun hankkimista.
Huomaan, mutta en arvostele. Enkä muistele kymmenien vuosien päästä.