Onko ensisijainen oletus, että ylioppilaat jatkavat yliopistoon?
Usein uusilta ylioppilailta kysytään, että "Mihin yliopistoon aiot jatkaa?", AMK:sta ei mainita sanaakaan. Onko AMK:lla maine sellaisena oppilaitoksena, johon menevät vain ne, joiden kyvyt tai arvosanat eivät riitä yliopistoon?
Kommentit (81)
nykyään kilpailu on kovaa opiskelu paikoista
Vierailija kirjoitti:
Näin on, varsinkin niille, jotka eivät osaa yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vain kapeakatseinen ihminen sisällyttää kysymykseen oletuksia ja haluamansa vastauksen.
Mietin joskus omaa elämääni: vähän niinkuin juna, joka jossain vaiheessa lähti sivuraiteelle. Toivomus olisi, et kuollessani tajuaisin, et olipas xitun pitkä raide, nyt olen sentään taas pääraiteella.
En ainakaan minä oleta niin. Siihen vaikuttavat niin monet asiat, mm. arvosanat, kiinnostuksenkohteet, sukulaisten ja vanhempien ammatit ja koulutustaustat, pääseekö haluamaansa opiskelupaikkaan, onko valmis muuttamaan pidemmälle opiskelujen vuoksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh heh opiskeluPaikat, oon jo vanha stara, heh heh
Meidän suvussa mennään yliopistoon insinööritieteisiin. Selkeät taipumukset jo pienestä.
Eikös lukio ole nimenomaan yliopistoon valmistava oppilaitos? Lähipiirissä kaikki jotka on käyny lukion on myös menny yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilastutkinto on alkujaan sitä varten jotta sen suorittaneet ovat kelvollisia hakemaan yliopistoon.
tä siäkin alapeukutit, sivistyshistoriallinen fakta. Nykyään ylioppilaita koulutetaan liikaa ja turhaa hallintoa kasvatetaan että olisi suojatyöpaikkoja tangentinnäpyttelijöille. Yliopisto on oikeille tutkijoille ja sivistyksen jättiläisille.
Vierailija kirjoitti:
Uliopisto on naisille. Miehet menevät teknilliseen korkeakouluun tai amk:hon
Kaikkia miehiä, kuten mua, ei ees kiinnosta mikään teknillinen korkeakoulu tai ammattikorkeakoulu.
T: kieltenopiskelija Helsingin yliopistosta
Vierailija kirjoitti:
Eikös lukio ole nimenomaan yliopistoon valmistava oppilaitos? Lähipiirissä kaikki jotka on käyny lukion on myös menny yliopistoon.
Ovatko kaikki tietämäsi AMK:n käyneet menneet siis sinne amiksen kautta, jättämällä lukion väliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kapeakatseinen ihminen sisällyttää kysymykseen oletuksia ja haluamansa vastauksen.
Mietin joskus omaa elämääni: vähän niinkuin juna, joka jossain vaiheessa lähti sivuraiteelle. Toivomus olisi, et kuollessani tajuaisin, et olipas xitun pitkä raide, nyt olen sentään taas pääraiteella.
Järkkäät itelleis uuen sivuraiteen tahi siirryt maantiekuljetuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliopisto on naisille. Miehet menevät teknilliseen korkeakouluun tai amk:hon
Kaikkia miehiä, kuten mua, ei ees kiinnosta mikään teknillinen korkeakoulu tai ammattikorkeakoulu.
T: kieltenopiskelija Helsingin yliopistosta
Totta, sama miulla. Pääaine historiallis-kielitieteellisessä.
Toivottavasti et oo sivari, hintti tai muuten virhee.
Vierailija kirjoitti:
No ei sinne yliopistoonkaan niin vain kävellä.
Ei, pääsykokeet on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh heh opiskeluPaikat, oon jo vanha stara, heh heh
Elä välitä, kaikkee hyvää sulle!
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, minä tiedän vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka ovat menneet lukion jälkeen yliopiston sijaan AMK:hon tai vanhemmista ikäluokista opistotason oppilaitoksiin. Jopa ammattikoulun ylioppilaspohjaisille linjoille menneitä tiedän yllättävän monta. Aika moni menee lukioon vain tai lähinnä siksi, koska ei tiedä vielä 15-16-vuotiaana, millaista työtä haluaisi tehdä.
Meillä kaikki onnmenneet yliopistoon
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten ammattikorkeakoulujakin on olemassa, jos kerran lukion tarkoitus on valmistaa vain ja ainoastaan yliopistoon?
Riippuu suvusta/perheestä tai henkilöstä. Oman kokemukseni pohjalta oletuksena on että ylioppilas hakee AMK:iin tai Yliopistoon. Olipa ammattikoulussa minunkin luokallani kaksi ylioppilaaksi kirjoittanutta. Ammattikorkeassa sen sijaan yli puolet luokkalaisistamme olivat ylioppilaita ja loput ammattikoulusta valmistuneita kuten itsekkin olin. Toki joitain alanvaihtajiakin löytyi, mutta he olivat myös ylioppilaita. Aika yleinen oletus on toki se että jatko opiskellaan korkeammalla asteella mikä on järkevää.
No ei mene "kaikki" yliopistoon. Jos hakijoita on tietylle alalle 3000-4000 ja alle 200 otetaan sisään, niin ei todellakaan "kaikki" mene yliopistoon. Toisaalta suosituille AMK linjoille on vaikeampi päästä kuin tietyille aloille yliopistoon. Joillekin aloille yliopistoon pääsee jokainen hakija, koska hakijoita on niin vähän.
kaikki ei pääse yliopistoon, jotkut yrittää tietylle linjalle muutamia kertoja ja osa pääsee ja osa ei pääse vaikka kuinka yrittäisi, sitten katsotaan mihin rahkeet riittää