Mitä suomalaista designia rippilahjaksi?
Taas on se aika vuodesta, kun pitää kysyä tätä. Emme ole kummeja, rahaa ei haluta antaa, vaan ajatuksena jotain kotimaista designia monestakin syystä. Pojasta kyse, jos sillä on väliä. Ideoita? Mistä teillä tykättäisiin?
Kommentit (96)
Osta herätyskello. Finnishdesignshopissa on semmosia noin satasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Anna mieluummin jotain, mikä on nuorelle mieleen nyt eikä joskus hamassa tulevaisuudessa.
Mikä voisi olla 15-vuotiaan pojan mieleen? Sitä tässä kysytään.
Vaikea uskoa, että 15-vuotiasta voisi vähempää kiinnostaa mikään design, olipa suomalaista tai ei. Rahaa kaikki haluaa, jotta voivat ostaa uuden kännykän tai pelikoneen. Ei mitään rippiristejä tai kalvosinnappeja tai solmioneuloja tai astioita tai tavaroita, varsinkaan jos ei varmaksi tiedä että haluaa jonkin tietyn asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta sellanen savonia (tai muu kotimainen) ruokailuvälinesetti.
Mitä 15-vuotias tekee ruokailuvälinesetillä?
Kun se muuttaa opiskeleen/omilleen niin työkalut/aterimet ovat tarpeeseen.
Siihen on vielä noin neljä, jopa viisi vuotta aikaa. Lahjan on kai tarkoitus ilahduttaa nyt. Vai haluatko itse 50-vuotislahjaksi tuhkauurnan, koska kyllä sekin on tarpeen kun kuolet?
Olin tulossa sanomaan samaa🤣
15-vuotiaalle rahaa tai lahjakortti paras. Kun muutin itse omilleni, astiat olivat lapsuudenkodin jämiä, ja se tuntui kivalta. Vähän sama kuin koiranpennulle annetaan jotain emolta tuoksuvaa mukaan uuteen kotiin. Uusia voi hankkia myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsytti nuorena kun sain rippilahjaksi ja yo-lahjaksi vain rahaa. Ei jäänyt mitään muistoksi. Se oli jotenkin niin tylsää ja antajalle "helppoa".
Serkku sai koruja, astioita, kirjoja.
Myöhemmin olen miettinyt että ehkä tuo johtui perheidemme varallisuuserosta, köyhälle (=minulle) annettiin mieluummin rahaa.
Minä kyllä muistan rippijuhlieni vieraat ja tunnelman, mutta en sitä, mitä sain heiltä lahjaksi. Lisäksi tilaisuudesta on muistona valokuvia.
Ei mitään Savonia-settejä tai Aalto-vateja nuorelle ihmiselle lahjaksi😱
Lahjakortti on ihan hyvä lahja. Olin itse pettynyt korulahjoihin ym. jotka olivat väärän väristä metallia. En ole koskaan niitä käyttänyt. Miten olisi vaikka Billebeino tai Makia?
Ei lahjoja. Onnitella voi. Jos pakko, yksi ruusu ja onnittelukortti. Thats it.
En ymmärrä, miksi pysyvä muisto jäisi vain jostain fyysisestä tavarasta, mikä ei välttämättä edes tule käyttöön kuin vasta joskus monen vuoden päästä, jos silloinkaan. Esimerkiksi elämyslahja voi jäädä mieleen paljon pysyvämmin ja ennen kaikkea positiivisemmin. Tai jos pitää olla tavaralahja, antakaa jotain sellaista mikä tuottaa lahjan saajalle iloa tässä ja nyt, vaate tai airpodit tai jotain vastaavaa. Tai vaikka sitten mopon bensaa, kesäyönä auringonlaskuun ajaminen on omanlaisensa elämys, vaikka se ei olisikaan antajan mielestä tarpeeksi Juhlava Muisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mitä lahjottava ei halua.
Oli kiusallista kun sain rippilahjaksi kaikenmaailman hopealusikkaa ja design kippoa jotka kiinnosti siinä vaiheessa kuin kilo kakkaaEikä ne välttämättä kiinnosta myöhemminkään. Sain aikanaan rippilahjaksi niitä Kermansaven ruskea-valkoisia astioita, ja ne keräävät edelleen pölyä lapsuudenkotini varaston hyllyllä lähes 30 vuoden jälkeen.
Oma moka, miksi et ottanut niitä missään vaiheessa käyttöön.
Millaisia astioita sulla oli oikein oli opiskelijakämpässä, kun tuollaiset astiat eivät kelvanneet?Kysyn vaan! Tai ensimmäisessä ekassa omassa asunnossa?
Itselläni vieläkin käytössä Kermansaven lasagnevuoka, se vaan kestää ja kestää ja kestää.
Pidin niitä jo silloin rumina astioina, ja niin ajattelen edelleen. Ensimmäiseen omaan asuntoon hain kierrätyskeskuksesta puoli-ilmaisia, omaa silmääni miellyttäviä astioita.
Vierailija kirjoitti:
Osta herätyskello. Finnishdesignshopissa on semmosia noin satasella.
Kuka käyttää herätyskelloa? Tai haluaisi sada sellaisen lahjaksi? Miten olisi vaikka lautanen ja sen lisäksi haarukka, jolla voi raapia lautasta? Yhtä miellyttävä lahja.
Ei se teini sinua muistele sen kummemmin. Eikä ne juhlavieraatkaan oikeasti ihastele sinun tuomaaasi "hienoa" lahjaa. Olet vain yksi vieras. Teini on rippijuhliensa tähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella typerää. Lahja annetaan saajaa ajatellen, ei itseä.
No sen vuoksi tässä ideoita kyselläänkin, ettei osteta oman maun mukaan. Rahaa rippiristiin antavat muut.
Älä jaksa. "Emme halua antaa rahaa, vaan kotimaista designia." Eli ajattelette vain sitä mitä itse haluatte antaa, ette sitä mitä lahjan saaja haluaa.
Ei ole kummipoikaa eikä rippijuhlaa.
On vain trolli.
Kysykää nyt ihmeessä rippilapselta itseltään, mitä hän haluaisi.
Meillä kummitytön toive rippilahjaksi oli Muumi-lautasia ja Marimekon Unikko-mukeja. Kyllä, hän haluaa kerätä jo astiastoa itselleen muuttoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kummitytön toive rippilahjaksi oli Muumi-lautasia ja Marimekon Unikko-mukeja. Kyllä, hän haluaa kerätä jo astiastoa itselleen muuttoa varten.
Se kiittämätön kakarahan saattaa vaikka toivoa rahaa. Tai toivoipa mitä tahansa, av-mamma ei eikinä anna mitä vaaditaan, vaan näpäyttää sekä pentua että vanhempia Käytöksen kultaisella kirjalla.
Vierailija kirjoitti:
Tee lapselle palvelus ja osta kunnolliset lautaset ja mukit. Hän on kohta aikuinen.
No joo, ei varmasti olekaan, ja siis sinänsä olen kyllä sitä mieltä että nuorille rahalahja on varmaan nykyään mieluisin ja itse antaisin vaan reilusti rahaa. Mutta ymmärrän ajatuksen pysyvästä muistosta tai edes jostain hyödyllisestä ja mieluisasta esineestä, sellaista vaan on aika vaikea keksiä noin nuorelle, varsinkaan jos ei tunne nuorta kovin hyvin. Mielenkiinnonkohteetkin vaihtuu aika paljon elämän aikana, joten esine, joka 15-vuotiaana oli mieluinen ei välttämättä enää viiden vuoden päästä kiinnosta yhtään. Ehkä myös joku elämyslahja voisi olla mieluinen, jos lapsi vaikka fanittaa jotain bändiä niin liput konserttiin tai festareille voisi olla ikimuistoinen lahja, jos siis vanhemmille ajatus on ok. Pelkästään ajatuksella "suomalaista designia" voi olla aika vaikea keksiä teinipojalle kivaa lahjaa, joten lähtisin itse kartoittamaan mistä nuori on oikeasti kiinnostunut tai voisi tykätä - todennäköisesti se ei ole kalvosinnapit tai aaltomaljakko, tai mitään muutakaan mitä me täältä käsin voitaisiin keksiä.