Olenko kohtuuton? Kysymys miehen harrastuksesta
Mieheni on intohimoinen harrastamaansa lajia kohtaan ja treenaa viikottain 2-4 arki-iltaa. Viikonloput on usein perjantaista sunnuntaihin harrastuksiin liittyvillä reissuilla ja yhteisiä viikonloppuja meillä on 1-2 kuukaudessa kun mies on kotona. Mies ei ole ammattilainen eikä edes lajinsa parhaimistoa, kunhan vain innostunut.
Nyt miehellä tuli eräs pakollinen harrastustapahtuma keskelle kesälomaamme, johon ehdottomasti haluaa. Se pistää suunnittelmia uusiksi, mutta lupasin lähteä mukaan koska molemmat ainakin omien sanojensa mukaan haluavat olla loman yhdessä.
Ehdotin miehelle, että treenaamme hiukan lajia joku viikonloppu yhdessä jotta voin itsekin osallistua tekemiseen usean päivän mittaisessa tapahtumassa. Minulla on aiempaa kokemusta lajista mutta taidot ruosteessa.
Mies on toki suunnitellut kalenterinsa täyteen harrastustaan ja ei ole valmis vapauttamaan yhtään viikonloppua siihen, että kävisimme harjoittelemassa yhdessä. Olen kuulemma kohtuuton kun edes vaadin tällaista. Itse taas näen olevani aika joustava miehen menojen suhteen.
Kommentit (44)
Kun parisuhteessa on 'mahdollisuus' molempien harrastaa omia asioita yhtä paljon sekä he molemmat osallistuvat kodin ja mahdollisten lasten hoitoon niin mielestäni omia harrastuksia on jopa hyvä olla. On se sitten lautapelit kavereiden kanssa tai pyllypakara- jumppa työväenopistolla.
Jos parisuhteen mennessä on jo tiennyt toisen ajankäyttöön vaikuttavan esimerkiksi ammattiurheiluun vaikuttava ajankäyttö, tuolloin toinen tekee tietoisen valinnan ottaa suuremman vastuun kodin ja lasten hoidosta.
Toki useimmat ei ymmärrä nuoria vielä ollessaan, mihin ovat lupautuneet, kun ihastuu komeaan urheilijanuorukaiseen... Koko perheen elämä pyörii ammattiurheilun ympärillä ja sen päätyttyä katoaa urheilijan lajimenestyksestä syntynyt identiteetti, mistä on surullisia esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sallitteko te naiset oikeasti miehelle omia reissuja tai sen, että käy kotona vain kääntymässä? En todellakaan sallisi itse ja jos ei sovi miehelle, niin voi voi.
Kyllä sallin! Mies on maanviljelijä, joka käy kotona vain pyörähtämässä. Hän valitsi ammattinsa, minä hänet ja näillä mennään. Joka kevät on yhtä suuri ihme katsoa, miten vilja tulee oraalle. Harvassa ammatissa saa olla Luojalle apulaisena ja minusta olisi aika itsekästä sanoa, että pidä minulle seuraa ja viihdytä sen sijaan, että teet töitä.
Viljelijä menee viljelys- ja sadonkorjuun aikaan, mutta ei 24/7 joka viikko vuoden ympäri omissa harrastuksissaan, kuten ap:n mies. Miehesihän tekee töitä.
Niin tekee, mutta miksi se on jotenkin enemmän oikein kuin ap:n miehen harrastus? En omista puolisoani ja osaan harrastaa omissa porukoissa, joten miksi ap ripustautuu mieheen ja tämän harrastukseen noin tiukasti? Mikä siinä harrastuksessa pelottaa noin paljon?
Olet kyllä tomppeli, jos et ymmärrä, mistä on kysymys.
Eihän parisuhde nyt voi toimia niin, että ap hoitaa 90% kotitöistä ja sun muusta. Sanat eivät kerro, teot kertovat ja mies kertoo tässä teoillaan, että aika harrastuksen parissa on hänelle arvokkaampaa ja tärkeämpää kuin aika ap:n kanssa. Kodista on tullut tukikohta, jossa voi teinipoikamaisesti käydä kääntymässä "äidin" hoteissa harrastusten lomassa.
Tälle miehelle näyttäisi kertoman perusteella sopivan ihan parhaiten nainen, joka itsekin harrastaa sen 90% ajasta ja asutaan omissa asuinnoissa, ja nähdään muutaman kerran kuussa, kun ehditään. Ap ei tällainen nainen ole eikä sellaiseksi tarvitse muuttua.
Älkää kanssasisaret koskaan uskoko sanoja, vaan mitä näette.