Oman esihenkilön johtamis- ja yhteistyötaidot hukassa
Aloitin uutena esihenkilönä osastollamme jokin aika sitten. Oma esimieheni ilmoitti silloin ylennyksestäni ja lähinnä voivotteli, miten palautekyselyissä jatkossa käy kun hän on saanut niin hyvät pisteet. Ihmettelin tätä, koska esimieheni oli kuulema mukana suunnittelemassa nimitystäni.
Osastoni porukka kertoi minulle, että ovat tyytyväisiä siihen, että minut valittiin. Heti alkuun käynnistin palaute-/yksilölliset keskusteluhetket ja hoidin muutaman ison henkilöstölle tärkeän asian kuntoon. Esimieheni on paljon pois, ja olen joutunut monenlaisiin tilanteisiin ja tuurauksiin hänen poissallessaan, joihin en pyynnöistäni huolimatta ole saanut mitään ohjeistusta enkä koulutusta.
Esimieheni ei anna palautetta, ei kysele kuulumisia eikä tunnu haluavan yhteistyötä tai esim. palavereita, joissa käydä asioita läpi ja puhua tavoitteistani ja yhteisestä visiostamme. Kun yritän järjestää meille omaa palaveria, hän siirtää sitä aina tai peruu sen.
Hän on mieheksi hieman ailahteleva ja tiimin palautteen mukaan hän huomioi minua esim palavereissa kummallisen vähän. Välillä hän ei anna puheenvuoroa lainkaan, emmekä toiveistani huolimatta suunnitele palavereja yhdessä lainkaan.
Olen ottanut asiat puheeksi, ja esimieheni kuunteli ja oli ymmärtävinään. Silti asiat eivät muuttuneet. Esimieheni vain toteaa, että hän aikoo kysellä tiimiltä, mitä mieltä minusta ollaan. Pääasia kuulema on, että seurustelen alaisten kanssa kahvitauolla.
Otanko loparit vai mitä tehdä? Kellään vastaavia kokemuksia; muuttuiko tilanne koskaan?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mikä sulla on nyt on se ongelma? Esimies ei käy kyselemässä sinun tiimiltä mitä mieltä sinusta ollaan tai kysele kuulumisia tai anna palautetta?
En tiedä minkälaisissa työpaikoissa olet ollut mutta itselläni palautetta tulee kerran vuodessa kehityskeskustelussa ja todellakaan esimies ei tee mitään tyytyväisyyskyselyitä tai muuten vaan kysele mitä kuuluu. Olen luullut että tämä on normaalia mutta ilmeisesti sitten ei.
Olen ollut työpaikoissa, jossa ns. 1:1-keskusteluita käytiin viikottain ja paikoissa joissa niitä käytiin kvartaaleittain. Muut firmamme osastot pitävät niitä joka viikko ja yrityksemme tekee laajoja kyselyjä henkilöstötyytyväisyydestä usein. Palautteen antaminen ja pyytäminen ovat esimiehen tärkeimpiä tehtäviä. Omani kyselee nimenomaan tiimiltä miten suoriudun, minun kanssani ei keskustele mistään. Olen kuitenkin hänen alaisensa, mutta palautteen puutteen lisäksi mitään yhteistyötä ei ole tarjolla.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ( ei pyytäminen) ei ole esimiehen tärkeimpiä tehtäviä, vaan yksi väline sille, mikä on esimiehen tehtävä, eli firman tuloksen varmistaminen.
On harmi, että et ole saanut mitään koulutusta. Nyt vaikuttaa siltä, että sulla on hirveä halu johtaa, muttet oikein tiedä, mitä ja miksi.
Heh, olen johtamista opiskellut ja edellisessä työpaikassani siitä aina hyvät arviot (ja palautteen...) saanut, tässä firmassa esimieheni on ollut kauemmin, ja koko tiiminsä silti kuulema haluaa enemmän palautetta kun on saanut Tulos tulee ihmisten tyytyväisyyden kautta, siinä lähtökohta ihmisten kanssa työskentelyyn toki sinä et tiedä, mikä minun ydintehtäväni tai KPI:ni ovat, joten se siitä.
Tiedätkö itsekään, yhtiön tärkein tehtävä on tehdä rahaa, ei pönkittää jonkun pomon egoa eikä pitää kivaa työntekijöiden kesken.
eri
Ja sillähän sitä rahaa tuleekin, kun pomo möllöttää henkisessä ja fyysisessä norsunluutornisaan ja ihmisiä ketuttaa aamuisin tulla töihin. Lyhytnäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mikä sulla on nyt on se ongelma? Esimies ei käy kyselemässä sinun tiimiltä mitä mieltä sinusta ollaan tai kysele kuulumisia tai anna palautetta?
En tiedä minkälaisissa työpaikoissa olet ollut mutta itselläni palautetta tulee kerran vuodessa kehityskeskustelussa ja todellakaan esimies ei tee mitään tyytyväisyyskyselyitä tai muuten vaan kysele mitä kuuluu. Olen luullut että tämä on normaalia mutta ilmeisesti sitten ei.
Olen ollut työpaikoissa, jossa ns. 1:1-keskusteluita käytiin viikottain ja paikoissa joissa niitä käytiin kvartaaleittain. Muut firmamme osastot pitävät niitä joka viikko ja yrityksemme tekee laajoja kyselyjä henkilöstötyytyväisyydestä usein. Palautteen antaminen ja pyytäminen ovat esimiehen tärkeimpiä tehtäviä. Omani kyselee nimenomaan tiimiltä miten suoriudun, minun kanssani ei keskustele mistään. Olen kuitenkin hänen alaisensa, mutta palautteen puutteen lisäksi mitään yhteistyötä ei ole tarjolla.
Kuulostaa siltä että sinun pitäisi nyt kyetä vähän itsenäisempään työhön, kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pärjätä työelämässä ilman jatkuvaa selkään taputtelua.
Jos on jotain oikeaa asiaa mitä pitää selvittää esimiehen kanssa niin sen voi hoitaa vaikka sähköpostilla, ihan turhaan polttaa työaikaa tuollaiseen ihmeelliseen palautteen keräämiseen ja joka viikkoiseen yhteiskeskusteluun jos siihen ei ole mitään oikeita asioita.
Onpa täällä järkyttävän negatiivista porukkaa teilaamassa... Minä olen johtotehtävissä itsekin jo vuosia työskennellyt nainen, ja huono esimiestyö on tullut joskus tutuksi itsellenikin.
Edelliselle: sähköpostijohtaminen ja alaistensa koutsaamisen työajan polttamisena näkeminen on suurin virhe, mitä voi tehdä. Koppiinsa piiloutuminen ei ole rehellistä esimiestyötä, ja kun asiaa on ja niistä tulisi keskustella, on siihen oltava aikaa. Suunnittelemattomalta ja pakoilevalta kuulostaa kulttuuri, jossa esimies ei ole tavoitettavissa ja jättää alaisensa yksin, vastaamaan asioista joita ei vielä voi hoitaa. Ei ihme, että työpaikoilla voidaan huonosti, jos palautteen antoon suhtaudutaan lähinnä pakollisena kertavuotisena ajanhukkana. Suorastaan käsittämätöntä.
Ilmeisesti sinun työntekijäsikin ovat päässeet huonon johtamisen makuun, esimiehen työtä ei turhaan sanota maailman vaikeimmaksi työksi. Se ei kertakaikkiaan onnistu, mikäli tueksi tarvitaan joku koko ajan pitämään kädestä kiinni ja antamaan neuvoja. Isoin virhe on ottaa joku alainen perävaunuksi tai -kärpäseksi ja tehdä sitten muiden kustannuksella kahdestaan yhden ihmisen työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ( ei pyytäminen) ei ole esimiehen tärkeimpiä tehtäviä, vaan yksi väline sille, mikä on esimiehen tehtävä, eli firman tuloksen varmistaminen.
On harmi, että et ole saanut mitään koulutusta. Nyt vaikuttaa siltä, että sulla on hirveä halu johtaa, muttet oikein tiedä, mitä ja miksi.
Heh, olen johtamista opiskellut ja edellisessä työpaikassani siitä aina hyvät arviot (ja palautteen...) saanut, tässä firmassa esimieheni on ollut kauemmin, ja koko tiiminsä silti kuulema haluaa enemmän palautetta kun on saanut Tulos tulee ihmisten tyytyväisyyden kautta, siinä lähtökohta ihmisten kanssa työskentelyyn toki sinä et tiedä, mikä minun ydintehtäväni tai KPI:ni ovat, joten se siitä.
Tiedätkö itsekään, yhtiön tärkein tehtävä on tehdä rahaa, ei pönkittää jonkun pomon egoa eikä pitää kivaa työntekijöiden kesken.
eriJa sillähän sitä rahaa tuleekin, kun pomo möllöttää henkisessä ja fyysisessä norsunluutornisaan ja ihmisiä ketuttaa aamuisin tulla töihin. Lyhytnäköistä.
Juuri näin. Nimim työelämää takan 20 vuotta COO:na. Lapset voisivat mennä nukkumaan kommetoimasta ja jalkaansa polkemasta. Rahaa tulee kun asiat on kunnossa ja henkilöstö tietää missä mennään plus uudet esimiehet tietää mitä tulee tehdä. Henkilöstö ei ole riippa - se pitää kouluttaa ja perehdyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sinun pitäisi nyt kyetä vähän itsenäisempään työhön, kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pärjätä työelämässä ilman jatkuvaa selkään taputtelua.
Jos on jotain oikeaa asiaa mitä pitää selvittää esimiehen kanssa niin sen voi hoitaa vaikka sähköpostilla, ihan turhaan polttaa työaikaa tuollaiseen ihmeelliseen palautteen keräämiseen ja joka viikkoiseen yhteiskeskusteluun jos siihen ei ole mitään oikeita asioita.
Onpa täällä järkyttävän negatiivista porukkaa teilaamassa... Minä olen johtotehtävissä itsekin jo vuosia työskennellyt nainen, ja huono esimiestyö on tullut joskus tutuksi itsellenikin.
Edelliselle: sähköpostijohtaminen ja alaistensa koutsaamisen työajan polttamisena näkeminen on suurin virhe, mitä voi tehdä. Koppiinsa piiloutuminen ei ole rehellistä esimiestyötä, ja kun asiaa on ja niistä tulisi keskustella, on siihen oltava aikaa. Suunnittelemattomalta ja pakoilevalta kuulostaa kulttuuri, jossa esimies ei ole tavoitettavissa ja jättää alaisensa yksin, vastaamaan asioista joita ei vielä voi hoitaa. Ei ihme, että työpaikoilla voidaan huonosti, jos palautteen antoon suhtaudutaan lähinnä pakollisena kertavuotisena ajanhukkana. Suorastaan käsittämätöntä.
Ilmeisesti sinun työntekijäsikin ovat päässeet huonon johtamisen makuun, esimiehen työtä ei turhaan sanota maailman vaikeimmaksi työksi. Se ei kertakaikkiaan onnistu, mikäli tueksi tarvitaan joku koko ajan pitämään kädestä kiinni ja antamaan neuvoja. Isoin virhe on ottaa joku alainen perävaunuksi tai -kärpäseksi ja tehdä sitten muiden kustannuksella kahdestaan yhden ihmisen työt.
menikö.jollain tunteisiin kun samaa jauhat?
Hyvin kyllä huomaa ettei ap ole valmis esimiestehtäviin. Ei mitään osaamista tai visiota miten hommaa pitäisi viedä eteenpäin. Olisiko aika lopettaa ennen kun saat liikaa tuhoa aikaiseksi ja katsella muita alempitasoisia hommia?
"Uusien esimiesten perehdyttäminen on yksikön arjen sujuvuuden kannalta ja etenkin työntekijöiden viihtyvyyden ja säilymisen kannalta aivan yhtä tärkeää kuin muidenkin osaston työntekijöiden perehdytys. Hyvällä ja huolellisella perehdytyksellä saadaan uusi esimies valmennettua työtehtäviinsä ja sopeutumaan työyhteisöön sekä vastaamaan tämän päivän hoitotyön haasteisiin."
"Keskeisiä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ovat yksilön oma henkinen ja fyysinen suorituskyky, osaaminen, työsuhteen laatu, työn sisältö, palkitseminen sekä työympäristö. Myös työaikajärjestelyt, sisäinen viestintä, työyhteisön toimivuus, esimiestyö, kehittymismahdollisuudet ja kasvupolut ovat omiaan vaikuttamaan yksilön kokemukseen työhyvinvoinnista."
"Myös esimies itse tarvitsee tukea johtamistyössään. Esimiehen ensisijainen ja tärkein tuki on oma esimies. Jos oman esimiehen tuki puuttuu, tilanne voi olla esimiehelle hyvin hankala ja kuormittava. Tällöin keinona on viedä asiaa eteenpäin organisaatiossa ylemmälle tasolle ja virallisten kanavien, kuten työsuojeluorganisaation tai työterveyshuollon kautta."
Mielenkiintoinen aihe, josta löytyy myös paljon tutkimuksia. Taylorismi on ohi, joten asia on ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kyllä huomaa ettei ap ole valmis esimiestehtäviin. Ei mitään osaamista tai visiota miten hommaa pitäisi viedä eteenpäin. Olisiko aika lopettaa ennen kun saat liikaa tuhoa aikaiseksi ja katsella muita alempitasoisia hommia?
Ketjun tuhosta ja samalla tyylillä jankkaava jonkin kolahduksen tuntenutkin on herännyt, lol. Hei sinuna en tulisi enää edes kuvittelemaan tietäväsi esimieshommista mitään. Mene vaikka tehtaaseen puhumaan visioistasi, ja anna ihmisten olla rauhassa.
Hei ap,
älä trollista välitä. Hae hakusanalla 'uuden esimiehen tuki' tutkimuksia, niitä löytyy. Suosittelen sinua ottamaan yhteyttä esimiehesi esimieheen, jos tilanne ei yrityksestä huolimatta muutu. Koeta vielä keskustella ja pyydä perehdytystä, joka sinullekin lakisääteisesti kuuluu. Tiimisi selvästi tukee sinua tavoitteissasi ja on hienoa, että välität siitä, hoidatko myös operatiiviset tehtäväsi kunnialla.
Voisiko olla, että esimiehesi ei halua pitää palautekeskusteluja kovin usein? Käsittääkseni valtaosalle riittää kerran vuodessa.
Ongelmasi lienee enemmän strukturoimattomassa työssä ja huonossa työnohjauksessa. Moni esimies ei välttämättä tarvitse yhtä paljon tukea kuin sinä ja sinun pitäisi nyt saada viesti, että tarvitse lisää tukea työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhön yleensä palkataan tuottava ihminen, joka hoitaa hommansa ja ottaa myös itse selvää kuinka voi firmaa hyödyttää. Suunnittelemattomalta ja pakoilevalta kuulostaa toiminta, jossa odotetaan koko ajan jonkun neuvoja ja opastusta sekä palautetta koko ajan. Tervetuloa aikuisten maailmaan.
Tuottavuudesta puhuminen ilman ohjausta ja tukea ei kyllä ole tätä päivää. Toivottavasti et ole ihmisten kanssa tai ainakaan johtotehtävien kanssa tekemisissä, mitä en kyllä uskoisikaan
Huonosti johdetuissa organisaatioissa porukkaan suhtaudutaan pakollisena pahana, ja johto yrittää vain "pitää oman taakkanss kevyenä". Huokuu tästäkin viestikestjusta.
Leadership on ihan muuta. Kehittävä, rakentava palaute puolin ja toisin on välttämätöntä jo ihan siksi, että porukka tietää, kuinka performoi, missä pitää petrata ja mihin panostaa.
Esimiestyö on ihmisten palvelua, ja sitä samaa sen tulisi olla myös aloittajan esimiehelle. En anna sama neuvoa uudelleen, että ota asia esille, koska niin jo teit. Vie sen sijaan asia ylemmäs.
Vierailija kirjoitti:
Sut on asetettu esimieheksi tiimissä siksi, että sun esimiehesi työt vähenisivät ja hän pystyisi keskittymään muihin töihinsä.kuulostaa kuitenkin siltä, että sinä yrität järjestää hänelle lisää töitä, vaadit henk koht ohjausta ja suunnittelua. Miksi et lue firman strategiasta, mikä visio teillä pitäisi olla? Ei ole sun asia sooloilla ja säätää omia!
Ja onko ne jårjestämäsi 1:1 palautekeskustelut firman käytäntö, vai jotain, mihin nyt tuhraat omaa ja työntekijöiden aikaa sen sijasta, mitä pitäisi tehdä? Normaalisti noita ei käydä viikoittain, vaan ehkä lähinnä vuosittain.
Itsekin kokeneena esimiehenä tuli juuri tämä ajatus. AP tuntuu odottavan jotain päiväkotimaista paapomista.
Lakkaapa ap syyttelemästä esimiestäsi, pohdi itse asiat ja ota itse vastuuta asioiden etenemisestä.
Alku aina vaikeaa, mutta kyllä se siitä ja muista, että muita et voi muuttaa vaan vain itseäsi. Sun pitää nyt alkaa kehittyä itse omasta johtamisesta vastaavana esimiehenä.
Muiden syyttely (omassa mielessäsikin) näkyy ulospäin ja myrkyttää välejäsi esimieheesi ja näkyy lopulta omana heikkoutenasi.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti johdetuissa organisaatioissa porukkaan suhtaudutaan pakollisena pahana, ja johto yrittää vain "pitää oman taakkanss kevyenä". Huokuu tästäkin viestikestjusta.
Leadership on ihan muuta. Kehittävä, rakentava palaute puolin ja toisin on välttämätöntä jo ihan siksi, että porukka tietää, kuinka performoi, missä pitää petrata ja mihin panostaa.
Esimiestyö on ihmisten palvelua, ja sitä samaa sen tulisi olla myös aloittajan esimiehelle. En anna sama neuvoa uudelleen, että ota asia esille, koska niin jo teit. Vie sen sijaan asia ylemmäs.
Hah hah, pian tämän jälkeen ap voikin jo alkaa pakkaamaan tavaroitaan. Esimiestyö ei hänelle sopinut, virhenimitys.
Mitä enemmän esimiehet palaveeraa keskenään visioista ja strategioista, sitä huonommin voivat työntekijät. Yrityksellä on jokin tavoite ja kun se vaihdetaan esimiehen visioon, alkaa tapahtua ikäviä. Meillä esimiehen vaihtuminen ap:n kaltaiseen "mitä sulle kuuluu" -esimieheen laski työtehon todella alas. Siihen asti oltiin saatu tehdä töitä niin, että syntyi tulosta, työnjako onnistui tiimissä hyvin. Uusi esimies toi uudet tuulet ja työtyytyväisyys laski. Yllättäen syyksi nimettiin meidät työntekijät, jotka emme olleet valmiita uuteen.
Saamme palkan työn tuloksesta, emme haahuilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sut on asetettu esimieheksi tiimissä siksi, että sun esimiehesi työt vähenisivät ja hän pystyisi keskittymään muihin töihinsä.kuulostaa kuitenkin siltä, että sinä yrität järjestää hänelle lisää töitä, vaadit henk koht ohjausta ja suunnittelua. Miksi et lue firman strategiasta, mikä visio teillä pitäisi olla? Ei ole sun asia sooloilla ja säätää omia!
Ja onko ne jårjestämäsi 1:1 palautekeskustelut firman käytäntö, vai jotain, mihin nyt tuhraat omaa ja työntekijöiden aikaa sen sijasta, mitä pitäisi tehdä? Normaalisti noita ei käydä viikoittain, vaan ehkä lähinnä vuosittain.
Itsekin kokeneena esimiehenä tuli juuri tämä ajatus. AP tuntuu odottavan jotain päiväkotimaista paapomista.
Lakkaapa ap syyttelemästä esimiestäsi, pohdi itse asiat ja ota itse vastuuta asioiden etenemisestä.
Alku aina vaikeaa, mutta kyllä se siitä ja muista, että muita et voi muuttaa vaan vain itseäsi. Sun pitää nyt alkaa kehittyä itse omasta johtamisesta vastaavana esimiehenä.
Muiden syyttely (omassa mielessäsikin) näkyy ulospäin ja myrkyttää välejäsi esimieheesi ja näkyy lopulta omana heikkoutenasi.
Höpöhöpö, jokaisella on esimies ja tämän rooli on pitää huolta alaistensa jaksamisesta ja osaamista, myös aapeen tapauksessa. Kehittymistä on turha sotkea tällaisiin jos oma pomo ei kerro edes mistä tieto löytyy, ihan turhaan sauhuat täällä. Toivottavasti en koskaan törmää kaltaiseesi oikeassa työelämässä, koska nykyaikana tuppaa olemaan tärkeää, miten jaksetaan, osataan ja kommunikoidaan. Johto on pian entinen johto jos omat esimiehet jätetään tyhjän päälle. Uskomatonta soopaa jaksat suoltaa!
Vierailija kirjoitti:
KETJUN PARAS KIRJOITUS SO FAR.
Lisättävää, ei ole. Kuka haluaa sellaiseen firmaan töihin, jossa viitataan kintaalla ihmisille? Ei kukaan.
Sehän se tuottaa, että lakataan kuuntelemasta ja kukaan ei perehdytä ketään. joku konepaja voi toimia näin, pörssiyhtiö ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah, pian tämän jälkeen ap voikin jo alkaa pakkaamaan tavaroitaan. Esimiestyö ei hänelle sopinut, virhenimitys.
Voi hyvä lapsi. Maajohtajana minulle kun tultaisiin kertomaan, että divisionajohto jättää väliportaan esimiehet oman onnensa nojaan, pakoilee, ei kommunikoi tai tue, niin se on se johto joka "pakkaa tavaransa", sivistyneessä organisaatiossa kylläkin saa juuri sitä rakentavaa korjaavaa palautetta ensin. Iloa sinunkin päivääsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä lapsi. Maajohtajana minulle kun tultaisiin kertomaan, että divisionajohto jättää väliportaan esimiehet oman onnensa nojaan, pakoilee, ei kommunikoi tai tue, niin se on se johto joka "pakkaa tavaransa", sivistyneessä organisaatiossa kylläkin saa juuri sitä rakentavaa korjaavaa palautetta ensin. Iloa sinunkin päivääsi!
Sulta löytyy ainakin klassisen toksisen johtajan piirteitä jos uhkailee potkuilla alaisiasi. Oikea tapa toimia olisi tuossa olisi luoda prosessi, jolla homma saadaan toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta löytyy ainakin klassisen toksisen johtajan piirteitä jos uhkailee potkuilla alaisiasi. Oikea tapa toimia olisi tuossa olisi luoda prosessi, jolla homma saadaan toimimaan.
Ihanko totta? Ehkä tässä otettiin sarkastisesti kantaa "pakkaa kamasi" -kulttuuriin ja toimintatapaan, jota tässä alunperin huudettiin. Kiinnitä huomiota siihen, mikä on toksista ja ratkaisevaa ja mikä ei. Prosessit ovat toinen asia, ja toinen se, jättääkö keskijohto sen huomiotta ja vetäytyy jonnekin, jossa ei vastuuta tunneta.
Mikä eri?? Tässä miesesimies 59-vee. Jos et sen vertaa tiedä johtamisesta, menisitkö lukemaan siitä ensin? henkilöstö on jokaisen busineksen tärkein voimavara. Palaute ei ole egon kohottamista,.missä 80-luvulla elät? Lapsi parka.