Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihreät: Sunnuntain tuplapalkka pois

Vierailija
21.05.2022 |

Mitä mieltä?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus kahvilassa töissä missä lauantaina suljettiin niin ettei töissä oltu iltalisän aikaan ja sunnuntaina oltiin kiinni.

Asiakkaat usein valitti aukioloajoista ja vastasin aina heille syyksi sen ettei työnantajani halua maksaa minulle siitä että olisin siellä.

Todennäköisesti sunnuntaina ja lauantaina myynti vs palkka olisi epäedullinen bisnekselle.

Menihän se paikka kiinni kun ei siellä ollut ihmisillä aikaa käydä kun viikollakin suljettiin ennen iltalisää. Päivisin pyöritettiin tyhjää kahvilaa mutta se milloin muut yleensä vapaalla oltiin kiinni.

Vierailija
42/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa viikonlopuista ei saa mitään ekstraa ja ihan hyvä niin. Mikä lauantaissa tai sunnuntaissa niin ihmeellistä on? Jokaisella on kuitenkin tietty viikkotyöaika jota ei saa ylittää. Jos vapaapäivät ei osu viikonlopulle niin voivoi, ne on sitten jotkut muut päivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus kahvilassa töissä missä lauantaina suljettiin niin ettei töissä oltu iltalisän aikaan ja sunnuntaina oltiin kiinni.

Asiakkaat usein valitti aukioloajoista ja vastasin aina heille syyksi sen ettei työnantajani halua maksaa minulle siitä että olisin siellä.

Kaksi kommenttia tähän:

1. Mikset itse perusta kannattavaa sunnuntaina auki olevaa kahvilaa, jos se on noin helppoa? Sinulla kun tuntuu olevan halua maksaa sunnuntailisät, eikä se tunnu missään.

2. Mikset kertonut nille asiakkaille, että avaatte sunnuntaina heti kun asiakkaat suostuvat maksamaan tuplasti enemmän kahvistaa?

Ja ei, en ole yrittäjä, vaikka kohta tulet niin väittämään. 

Vierailija
44/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan kaikkia palkanalennuksia ja lisien poistoja.

t. Yrittäjä

Turha kuvitella että kukaan huolii yrityksesi palveluja kun ei kerta rahaa ole.

Vierailija
45/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on lisien jakamisesta molemmille viikonlopun päiville. Eivät siis poistu kokonaan.

Tekisin mieluusti lauantaita ylitöissä jos jaettaisiin. Nyt olevalla 50% korotuksella ei mitää tee. Harvoin saa edes sunnuntaita olla ylitöissä juurikin tämän ylikalliin päivän takia.

Viikonlopputöistä tulee ihan jäätävät kulut työnantajalle. Miehellä oli poikkeuksellisesti viime kesänä yksi ylityöviikonloppu ja teki pitkiä päiviä pe-su. Se sunnuntain palkka oli ihan jäätävä, kun siinä oli perustuntipalkka, 100% ylityölisä, 100% sunnuntailisä ja vielä viikkolepokorvaus. Nelinkertainen palkka koko päivältä ja 15,5 tunnin työpäivästä tuli päälle 4100€ palkkaa. Todellakin pitää olla hätätilanne, että työnantaja ryhtyy viikonloppuna ylitöitä teettämään.

Sinähän se jalomielinen olet, kun noin huolissasi olet työnantajien kuluista.

Vierailija
46/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kanssa työntekijä, joka hienovaraisesti mustamaalaa työnantajaansa.

Mitä mustamaalausta se on, että Suomessa työntekijän palkkaaminen on yrittäjälle kallista?

Onko asiakas tyytyväisempi, jos kuvittelee, että joku paikka on kiinni "muuten vaan"?

Vierailija
47/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa viikonlopuista ei saa mitään ekstraa ja ihan hyvä niin. Mikä lauantaissa tai sunnuntaissa niin ihmeellistä on? Jokaisella on kuitenkin tietty viikkotyöaika jota ei saa ylittää. Jos vapaapäivät ei osu viikonlopulle niin voivoi, ne on sitten jotkut muut päivät.

Niin että kun muualla on kurjaa, niin täällä on oltava myös? Vihreätä logiikkaa.

Vierailija
48/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän paikassa yrittäjä oli itse töissä esim. sunnuntaina, niin säästi maksamasta palkkaa sillä tavalla. Ihme, että tämä kahvilayrittäjä ei pitänyt sitä itselleen mahdollisena, jos kerran koki, että sunnuntai on samanlainen päivä hänelle kuin kaikki muutkin päivät.

Vierailija
49/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on lisien jakamisesta molemmille viikonlopun päiville. Eivät siis poistu kokonaan.

Lauantaille saa jo nyt lisän. Vihreiden ehdotusta ei ole mietitty loppuun saakka ja se on toteuttamiskelvoton. He siis lupaavat että sunnuntailisä poistuu mutta työntekijän ansiot eivät alene. Kuulostaa hienolta, sellainen sähköä tulee töpselistä-ratkaisu. Mutta miten tuo toteutetaan käytännössä niin että saavutetaan haluttu tavoite eli työnantajan palkkakulut alenevat, mutta työntekijän ansiot eivät laske?

Vierailija
50/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut syy olla ravintola-alalla, että teen öitä/pyhävuoroja niin saa edes jonkinlaisen palkan..

Vierailija
51/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että olet jossain hyväpalkkaisessa työssä, jossa ei sunnuntaita tehdä eikä tarvitsekaan. Siksi et tätä tilannetta ymmärrä. Kun itsellä on maha täynnä, niin eihän muillakaan voi olla nälkä.

Vierailija
52/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin, että jos sunnuntailisät poistuisivat, työpaikkojen hierarkiat syvenisivät siten, että vakkarihenkilökunta tai pisimpään talossa olleet/pomon suosikit saisivat vapaammin toivoa työaikaansa ja sitten olisi "paskavuorot", joita kukaan ei halua tehdä, ne menisivät uusille työntekijöille ja vuokratyöntekijöille.

Jos myös sunnuntaivuorojen palkka pitäisi tasata muihin päiviin, niin eihän silloin sillä yrittäjällä, jolla ei nytkään ole varaa pitää sunnuntaita auki, olisi varaa eikä voisi tarjota työntekijöilleen kuin samaa palkkaa mutta sitten olisi paskemmat työajat. Eli siis huonoimmillaan tuo olisi vain hölmöläisen peiton kutomista, työntekijöitä ei saisi vaikka jollekin tapahtuma-illalle, koska palkka sama kuin ihan minä tahansa muunakin päivänä.

Vierailija
53/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella matalapalkka aloilla syy käydä töissä on lisät. Muuten ei kannattavaa.

Kivahan se Kallion vihreiden erikoiskahveja ja brunsseja naatiskella sunnuntaisin frendien kanssa.

Jatkossa moni muu, mutta työttömänä.

Vierailija
54/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa hakeutuu aloille tieten tahtoen juurikin tekemään vuorotyötä, josta maksetaan lisät viikonlopuilta. Jos sunnuntailisät poistuvat niin veikkaanpa että moni haluaa tehdä pelkästään päivävuoroa, niillä aloilla joissa se on mahdollista.

Vierailija
55/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä että vihreille pyhä ei ole pyhä.

Tekisivät itse sitten 7pv viikosta töitä. Näyttäisivät esimerkkiä.

Piruako viettävät sunnuntaita koska se ei ole pyhä olkenkaan.

Kuka palkkatyöläinen tekee 7 päivänä viikossa töitä? Ei edes vuorotyöläinen.

Sitä tuskin tässä ajetaankaan. Tällainen täysin palturia oleva kommentti ei edistä oikeilla faktoilla tapahtuvaa asiallista keskustelua.

Niin kauan kuin viikonlopuksi on vaikea ammattilaisia töihin, tarvitaan lisäpalkka. Myös vuorotyötä tekevissä on henkilöitä, joiden ainoa toive on saada vapaapäivät arkena peräkkäin, mikä on palautumisen kannalta ymmärrettävää.

Vierailija
56/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ei ole varaa , niin miten muuttuu tilanne.

Palkkamenot 1000 x6 ja su 2000

Vs

1000 x5 ja la 1500 , su 1500

Vierailija
57/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkään jotkut eivät tajua että sunnuntailisät eivät poistuiisi kokonaan, vaan ne tasattaisiin lauantain kanssa. Miten voi olla näin vaikeaa? 

Jatkossa viikossa olisi siis yhden sijasta kaksi päivää, jolloin voi ansaita ylimääräistä.

Vierailija
58/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin mieluusti lauantaita ylitöissä jos jaettaisiin. Nyt olevalla 50% korotuksella ei mitää tee. Harvoin saa edes sunnuntaita olla ylitöissä juurikin tämän ylikalliin päivän takia.

Viikonlopputöistä tulee ihan jäätävät kulut työnantajalle. Miehellä oli poikkeuksellisesti viime kesänä yksi ylityöviikonloppu ja teki pitkiä päiviä pe-su. Se sunnuntain palkka oli ihan jäätävä, kun siinä oli perustuntipalkka, 100% ylityölisä, 100% sunnuntailisä ja vielä viikkolepokorvaus. Nelinkertainen palkka koko päivältä ja 15,5 tunnin työpäivästä tuli päälle 4100€ palkkaa. Todellakin pitää olla hätätilanne, että työnantaja ryhtyy viikonloppuna ylitöitä teettämään.

Ei kaikesta la ja su tehdystä työstä, vaikka se olisi ylitöitä, makseta viikkolepokorvauksia.

Mä olen tänään (la) ja huomenna (su) ylitöissä ja maanantaina menen normaalisti omaan työvuoroon, niin en saa mitään viikkolepokorvauksia. Tavallinen ylityökorvaus vaan.

Viikkolepokorvauksen saa jos lakisääteinen viikottainen lepoaika ei toteudu.

Vierailija
59/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomyksen puisto-osasto. Viemässä protestiääniä turvalliseen suuntaan.

Vihreät pyörivät nykyään täysin globalistien pillin mukaan.

Vierailija
60/74 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kaikkea ilmaistyötä.

Työssäoppiminen on aivan parasta. Kun edellinen lähtee, uusi tulee. Eikä maksa mitään. Eikä ketään tarvitse palkata!