34v ja esikoisen yritys
Löysin sopivan kumppanin vasta yli kolmekymppisenä ja nyt 34-vuotiaana on tarkoitus aloittaa yrittää ensimmäistä lasta. Turhahan tätä on etukäteen pelätä, mutta huolestuttaa onko jo liian myöhäistä. Kaipaisin vähän tsemppausta, onko kokemusta ekan lapsen saamisesta tässä iässä?
Kommentit (71)
Aika harvalla alle kolmekymppisellä on puitteet kunnossa lasten saantia varten. Vakityöt molemmilla, talo yms.
Ihan on tuurista kiinni. Pitäisi vielä onnistua useampikin. Tunnen 40-vuotiaanakin esikoisen saaneen.
En usko että on liian myöhäistä mutta voithan ottaa foolihappoa ja rauskaudenajan vitamiineja (prenatal vitamins) sekä käydä akupunktiossa. 6 kk sisällä jos et raskaudu, menisin sinuna yksityiselle tutkimuksiin. Älä odota vuoteen, se on julkisen puolen jorinoita.
Oletko käyttänyt ovulaatiotikkuja että tiedät milloin ovuloit?
Täytån pian 47 vuotta ja oon raskaana, ihan luomusti. Ei ole esikoinen. Tämä tuli nopeasti, edellisessä kesti. Kannattaa käydä gynellä. Yksi ultra ja verikoe jo kertoo, missä menet hedelmällisyytesi suhteen. Myös äitisi vaihdevuosien alkamisikä voi antaa osviittaa. Onnea matkaan! <3
Olin 33v kun alettiin yrittää esikoista. En tikuttanut ovulaatiota mutta harrastettiin seksiä 2-3 päivän välein. Menkat ehti tulla 1x ja sitten olinkin jo raskaana.
Kannattaa laittaa vastaleivottu karjalanpiirakka roikkumaan aviovuoteen ylle kattoon. Se tuo lapsionnea.
Itse raskauduin vielä 36-vuotiaana yhdestä laakista kuten 33-vuotiaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan on tuurista kiinni. Pitäisi vielä onnistua useampikin. Tunnen 40-vuotiaanakin esikoisen saaneen.
Eräs sai 44-vuotiaana ja joku julkkis juuri 48-vuotiaana.
Ensimmäisen sain 31 vuotiaana tosin hedelmöityspillerien jälkeen .2 muuta tulikin ilman niitä.Viimeinen oli 40 vuotiaana.
Gynekologilla voi mittauttaa anti-muller-tasonsa joka antaa viitettä hedelmällisyydestä. Ovulaatiotestin avulla esikoisemme sai alkunsa toisesta kierrosta yrittämisen alusta, olen juurikin 34-vuotias.
Miten hemmetin hedelmättömiä mummoja täällä on jo kolmikymppisissä? Itse sain lapseni 42 -vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla alle kolmekymppisellä on puitteet kunnossa lasten saantia varten. Vakityöt molemmilla, talo yms.
Minä sain vakityön vasta ollessani hieman alle nelikymppinen tehtyäni kaksikymppisestä asti töitä. Ensimmäinen lapsistani syntyi asuessani vielä kerrostalossa vuokralla alle kolmikymppisenä. Nyt on lapsikatras koossa, omakotitalo ja se vakityökin, mutta jos olisin jäänyt esim. odottelemaan vakityötä, olisin varmaan lapseton!
Antakaa olla se lapsen hankkiminen tossa iässä.
Vaihdevuosi vaikeroija mutsi ja teinikapinallinen yhtäaikaa on räjähdysherkkä tilanne.
Sain esikoiseni kun olin 19v.
Kuopukseni sain kun olin 45v
Oli yhden illan juttu ja heti raskaaksi.
Onneksi en tehnyt aborttia.
Pikku Olli on nyt 10v.
On vaan niin ihana poika.
Toi in tavallinen ikä, jotkut tulee helposti raskasksi bang heti
Itse sain esikkoni 36 vuotiaan, ja lähti kolmannesta kierrosta luomusti, tsemppiä !
Pitäisi onnistua ja tuo ihan normaali ikä tulla äidiksi. Fakta on kuitenkin se että hedelmällisyys laskee useimmilla 30-vuotiaana ja 35v alkaa nopeampi lasku.
Miten niin liian myöhäistä? Normaali esikoisen saamisen ikä on länsimaissa noin 30v.