34v ja esikoisen yritys
Löysin sopivan kumppanin vasta yli kolmekymppisenä ja nyt 34-vuotiaana on tarkoitus aloittaa yrittää ensimmäistä lasta. Turhahan tätä on etukäteen pelätä, mutta huolestuttaa onko jo liian myöhäistä. Kaipaisin vähän tsemppausta, onko kokemusta ekan lapsen saamisesta tässä iässä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla alle kolmekymppisellä on puitteet kunnossa lasten saantia varten. Vakityöt molemmilla, talo yms.
Mä jäin aikanani määräaikaisesta työstä äitiyslomalle, ikää 21v. Asuttiin kerrostalossa vuokralla.
Päivääkään en ole ollut työttömänä, lapsella oli ja on edelleen kaikki tarvittava ja vähän päälle. Lapsen jälkeen olen rauhassa saanut tehdä uraa. Nyt ikää 30v.
En tiedä mikä olisi tilanne jos nyt vasta saisin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla alle kolmekymppisellä on puitteet kunnossa lasten saantia varten. Vakityöt molemmilla, talo yms.
Mä jäin aikanani määräaikaisesta työstä äitiyslomalle, ikää 21v. Asuttiin kerrostalossa vuokralla.
Päivääkään en ole ollut työttömänä, lapsella oli ja on edelleen kaikki tarvittava ja vähän päälle. Lapsen jälkeen olen rauhassa saanut tehdä uraa. Nyt ikää 30v.En tiedä mikä olisi tilanne jos nyt vasta saisin lapsen.
Kukin tyylillään. Moni ei halua noin nuorena vielä vanhemmaksi vaan kokea muita asioita.
Tervetuloa 2020-luvulle, kun synnyttäminen ei ole naisten ainoa ja ensimmäinen intressi elämässä vaan perhe on ihan normaalia perustaa yli kolmekymppisenäkin.
Mä oon 34, tosin kolmatta nyt odotan, mutta tämä raskaus alkoi reilu kuukausi ehkäisyn pois jättämisestä. Kahta aiempaa tekemällä tehtiin 8kk ja 9kk, ikää silloin 9 ja 7 vuotta vähemmän.
Että ei se yli kolmenkympin ikä aina tarkoita, etteikö helposti onnistuisi.
Itsellä oli lapsen saanti 34 vuotiaana jo huomattavasti hankalampaa, aiemmin olin tullut raskaaksi heti ensimmäisellä yrittämällä (23v ja 29v). Vajaan vuoden yrittämisen jälkeen kuitenkin tärppäsi. Toisilla voi jo olla hankalampaa, toisilla hedelmällisyys ei ole vielä lähtenyt niin jyrkkään laskuun. Se riippuu geeneistä, elintavoista, oman äidinkin elintavoista, miehenkin iästä. Mutta jos ei yritä, niin silloin ei ainakaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se naisen hedelmällisyys maagisesti romahda sillä sekunnilla kun täyttää 35.
Hedelmällisyys tippuu tasaisesti jonkin verran jo 23 vuoden jälkeen, mutta siitä huolimatta sen jälkeen on vielä useimmilla hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi. 35 vuoden tienoilla ollaan siinä kohtaa, että raskaaksi tulo on jo haastavaa ja sen jälkeen hedelmällisyys laskee jyrkemmin. Aina on yksilöitä keihin nämä ei päde, mutta näin isossa kuvassa. Maailmassa tullaan äidiksi keskimäärin 19 vuotiaana, joten kyllähän sitä elämässä on hyvin aikaa saada lapsia niitä oikeasti haluaville varsinkin Suomessa, jossa hyvä sosiaaliturva ja terveyden huolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyys tippuu tasaisesti jonkin verran jo 23 vuoden jälkeen, mutta siitä huolimatta sen jälkeen on vielä useimmilla hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi. 35 vuoden tienoilla ollaan siinä kohtaa, että raskaaksi tulo on jo haastavaa ja sen jälkeen hedelmällisyys laskee jyrkemmin. Aina on yksilöitä keihin nämä ei päde, mutta näin isossa kuvassa. Maailmassa tullaan äidiksi keskimäärin 19 vuotiaana, joten kyllähän sitä elämässä on hyvin aikaa saada lapsia niitä oikeasti haluaville varsinkin Suomessa, jossa hyvä sosiaaliturva ja terveyden huolto.
On aikaa mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta elämäntilannesyistä hankkia lapsia nuorena.
En ymmärrä mitä ihmeellistä on tuossa iässä yrittää esikoista. Ihan normaalia.
Eikö tuo 34v ole nykypäivänä ihan tavallinen ikä? Kuitenkin vielä lähempänä 30v kuin 40v. Onnea yritykseen! (omani sain 27v ja 29v)
34v on ihan normaali ikä eikä mitään outoa nykyään.
Kokeilkaa nyt eka muutama kuukausi ennen kuin sen suuremmin hermoilet
Ihmiset on kyllä niin erilaisia. Olen tavannut ihmisiä, jotka kertovat kaikille kuinka heillä on ensi vuonna vauva kun aikovat alkaa yrityksen kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivääkään en ole ollut työttömänä, lapsella oli ja on edelleen kaikki tarvittava ja vähän päälle. Lapsen jälkeen olen rauhassa saanut tehdä uraa. Nyt ikää 30v.En tiedä mikä olisi tilanne jos nyt vasta saisin lapsen.
Kukin tyylillään. Moni ei halua noin nuorena vielä vanhemmaksi vaan kokea muita asioita.
Olen samaa mieltä kanssasi, jokainen tekee oman elämänsä parhaat päätökset!
Vastasin vain siihen aikaisempaan viestiin, jossa oli väite "puitteista" Lapsen saantia varten.
Jokainen hankkii lapsen silloin kun se parhaiten sopii omaan elämän tilanteeseen. Ei ole yhtä ja ainoaa oikeata hetkeä/ratkaisua
Joillakin on myöhäistä 25-vuotiaana ja joillakin 55-vuotiaana. Joillakin ei ollut mahdollisuutta alun perinkään. Käy testeissä ja ota mies mukaan. Monella on nykyään niin huonolaatuista tavaraa, ettei sillä naista raskaaksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain vakityön vasta ollessani hieman alle nelikymppinen tehtyäni kaksikymppisestä asti töitä. Ensimmäinen lapsistani syntyi asuessani vielä kerrostalossa vuokralla alle kolmikymppisenä. Nyt on lapsikatras koossa, omakotitalo ja se vakityökin, mutta jos olisin jäänyt esim. odottelemaan vakityötä, olisin varmaan lapseton!
Niinpä, tuo vakityö ei ole mikään itsestäänselvyys nykyään. Entäs yrittäjät, saako yrittäjät lisääntyä?
Mua häiritsee ainakin ekan sivun vastaukset missä kaikki vastaukset on tyyliä että 35-47-vuotiaana kertalaakista tultu raskaaksi.
Iso osa ei saa luomusti 47-vuotiaana lapsia ja keskenmenon todennäköisyys oikeasti kasvaa iän myötä ja raskaaksi tulemisen todennäköisyys laskee. 34-vuotiaana hyvin monet lasta haluavat saa kyllä lapsen, mutta realistinen pitää olla sen suhteen että mitkä on mahdollisuudet.
Ihan oikeaa tietoa löytyy esim naistalo.fi
Sukulaisten tilanne antaa osviittaa. Minkä ikäisenä he ovat lapsia saaneet? Harvalla 34-vuotiaana vielä mitään ongelmia on. Kerkiää varmaan useammankin.