34v ja esikoisen yritys
Löysin sopivan kumppanin vasta yli kolmekymppisenä ja nyt 34-vuotiaana on tarkoitus aloittaa yrittää ensimmäistä lasta. Turhahan tätä on etukäteen pelätä, mutta huolestuttaa onko jo liian myöhäistä. Kaipaisin vähän tsemppausta, onko kokemusta ekan lapsen saamisesta tässä iässä?
Kommentit (71)
Jos sinulla on epäsäännölliset kuukautiset, aiempia sairastettuja tulehduksia tms. niin sitten varsinkin voit mennä tutkimuksiin niin aikaisin kuin siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla alle kolmekymppisellä on puitteet kunnossa lasten saantia varten. Vakityöt molemmilla, talo yms.
Miksi pitäisi olla talo?
Olen tänä vuonna täyttänyt 32. Ja olen syönyt vuosia pillereitä ennen kuin ne jätettiin pois hetki sitten, että saa nähdä kuinka nopeasti ne menkat edes alkaa. Ensimmäinen kierto siis menossa. Ei ole vakiduuneja. Puoliso opiskelee. Ei olla naimisissa tai edes kihloissa. Ei ole omaa taloa. On säästöjä tarpeeksi ja lainalupaus pankilta tosin. Mutta mihinkä tässä on kiire? Todettiin että ei tästä nuorruta joten lapsensaantia on pakko alkaa miettimään. Koskaan ei ole hyvä hetki kuitenkaan jos vain odottaa. Aina on jotain. Eikä me vielä ainakaan stressata. Seksiä on mitä on. Ja eiköhän me ihan hyvin selvitä vaikka ei ole sitä vakiduunia, kotia tai sormusta jos lapsi ilmoittaa tulostaan. :) Hates gonna hate, mutta minä usko ihan vaan siihen että elämä kyllä kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole ihan normaali ikä?
On, mutta nykyään naisille luodaan turhaa pelkoa siitä, että 35v naisen hedelmällisyys laskisi rajusti. Tarkoituksena saada naiset tekemään lapsensa nuorina. Todellisuudessa 80% onnistuu hyvin vielä nelikymppisenäkin.
Minä olin 34v kun aloitettiin yritys ja saman tien tärppäsi.
Olen kohta 36, aloitimme yrittämisen joulukuussa ja plussasin tammikuun lopussa. Eli nyt tämä ensimmäinen raskauteni oli vähän yli puolen välin. Mikäli kaikki on vain kunnossa, niin hyvin ehditte vielä .
37 vuotiaana . Ensin kolme kemiallista ja sitten tärppäsi. Neljä vanhempaa lasta löytyyä, jotka saivat alkunsa ekasta kierrosta.
Täällä samassa tilanteessa oleva. En odota ongelmia, suurin osa ystävistäni on onnistunut raskautumaan helposti 30-34 vuoden iässä ja luotan siihen että en ole asiassa poikkeus, turha murehtia etukäteen. Olen varautunut, että puolen vuoden kohdalla käyn tutkimuksissa, jos ei ala kuulua. Täällä myös yksi jolla ei ole omistusasuntoa, varallisuutta tai sormusta sormessa, mutta niitä odotellessa uhkaa jäädä lapsettomaksi. Työpaikka sentään on.
En edes ymmärrä miksi ennen lasta pitäisi olla omistusasunto ja sormus. Ei niillä ole merkitystä tuollaisessa asiassa.
Sain esikoisen 35-vuotiaana, tärppäsi heti ekasts kierrosta. Kuopusta alettiin yrittää esikoisen ollessa 10kk, raskautumisessa kesti 9kk - AMH oli tutkimuksissa poikkeuksellisen matala. Oli tsägä, että eka tärppäsi heti..
Heti Olin raskaana kunnpäätettiin yrittää
37 v
Itse olin 43 kun sain esikoiseni. Sitä ennen oli yksi keskenmeno, jonka jälkeen meni 8kk kun tulin uudelleen raskaaksi. Ihan luomusti tälläkin iällä ja syntyi terve lapsi. Tsemppiä :)
Ensimmäisen lapseni sain 33-vuotiaana, toista odotan nyt 36-vuotiaana, välissä yksi keskenmeno. Hyvin on aikaa, tsemppiä yritykseen!
Mä olen saanut lapseni 40, 41 ja 46-vuotiaana. Ekaa tekemällä tehtiin kolme vuotta, toinen tärppäsi ekasta kierrosta ja kolmas oli yllätys, kuvittelin vaihdevuosien alkaneen kun menkat jäi pois.
Omasta tuttavapiiristäni valtaosa on saanut lapset 30-40-vuotiaana,
Itse tulin raskaaksi esimmäisestä kierrosta 39-vuotiaana, esikoinen oli kyseessä. Itse en yhtään stressannut asiasta, vaikka yritettiinkin ekaa kertaa vanhemmalla iällä, vaikka oltiin seurusteltu jo yli 15 vuotta ennen päätöstä lapsen yrittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa olla se lapsen hankkiminen tossa iässä.
Vaihdevuosi vaikeroija mutsi ja teinikapinallinen yhtäaikaa on räjähdysherkkä tilanne.
No tolla sun nega-asenteella en ihmettele, että tilanne on räjähdysherkkä.
Itse tulin raskaaksi juurikin 34-vuotiaana ja helposti.
Ei kannata etukäteen miettiä, ei ole mitään outoa aloittaa yritystä tuossa iässä. Koskaan ei voi tietää, moni ei onnistu kymmenen vuotta aiemminkaan.
Mutta ei se lasku ole mikään romahdus vaan kyse voi olla hyvin pienestä muutoksesta. Paljolti myös yksilöllinen asia.