Voinko olla kristitty, vaikken kuuluisi kirkkoon?
Mielestäni raha ja kirkko ei kuulu yhteen. Nyt maksamme veronpidätyksen yhteydessä kirkollisveroa ja minusta se on väärin. Haluaisin erota kirkosta tämän takia, mutta vaikken olekaan mikään himouskonnollinen, haluaisin säilyttää kristillisyyteni. Jos eroan kirkosta, olenko enää kristitty?
Kommentit (64)
Olet. Eihän kristinusko ole siitä kiinni, mihin järjestöön kuulut, vaan uskonasia. Voit sitäpaitsi jatkaa käymistä silti kirkon tilaisuuksissa jne. kuten ennenkin. Mutta kirkollisvaaleissa et saa enää äänestää.
Itsekin olen sitoutumaton ja vielä luterilainen kristitty. Seurakunnan toiminta aiheutti eron kirkosta.
Mietitääs... Kuuluivatko opetuslapset kirkkoon? No ei hekään sitten vissiin olleet kristittyjä ;) Ja Jeesus, juutalainen eikä eronnut siitä ja perustanut kirkkoa, onko Jeesuskaan kristitty ;)
Otapa Raamattu ja lue Uutta Testamenttia, koulussa opittu on nyt unohdettu ihan tyystin.
Minä maksan (vielä tovin, eroan jos täysin liberalisoituu) kirkollisveroa diakonia, -lapsi- ja vanhustyön vuoksi. Kymmenettuhannet saavat apua kirkollisveroilla. Sen lisäksi maksan kymmenen prossaa netostani siihen seurakuntaan jossa käyn oikeast, pieni tunnustuksellinen luterilainen.
Tsemppiä, kannattaa pohtia näitä asioita ennen kuin kuolee (joka voi tapahtua itse kullakin vaikka 5 minuutin päästä).
Kristitty /uskova on sellainen ,joka perustaa uskon Raamattuun. Voit elää vaikka siperiassa tai viidakossa jossa ei pääse kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, jos sun täytyy tätä kysyä, et ole ollutkaan.
No en ole ollut uskonnollinen koko elämäni aikana. Minut on kastettu kristinuskoon ja olen käynyt rippikoulun ja omat lapseni on myös kastettu ja käyneet rippikoulun. Siinä on uskonnollisuuteni. Minua tökkii kirkon ja rahan liitto ja siksi kyselen tyhmiä. Ap
Raha ja kirkko ei kuulu yhteen? Millä ajattelit, että mm. pappien, suntioiden ja muiden seurakuntatyöntekijöiden on tarkoitus elää? Sillä kuuluisalla pyhällä hengellä varmaan?
Tottakai voit olla. Itsekin erosin aikoinaan kirkosta (Räsäsen kommenttien vuoksi), mutta lahjoitan rahaa edelleen Kirkon ulkomaanavulle muutaman kerran vuodessa. Ei uskominen ole rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Raha ja kirkko ei kuulu yhteen? Millä ajattelit, että mm. pappien, suntioiden ja muiden seurakuntatyöntekijöiden on tarkoitus elää? Sillä kuuluisalla pyhällä hengellä varmaan?
No juuri sillä, milläs muulla. Mihin me tarvitaan semmosta määrää porukkaa, taatusti vähempikin riittää. Minkä takia uskonnon takia pitää perustaa kaiken maailman paikkoja ja rituaaleja. Uskontoa voi harjoittaa omassa mielessään, arjessaan, siihen ei tarvita mitään järkyttävää koneistoa, jota pitää kaikkien ylläpitää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voit olla. Itsekin erosin aikoinaan kirkosta (Räsäsen kommenttien vuoksi), mutta lahjoitan rahaa edelleen Kirkon ulkomaanavulle muutaman kerran vuodessa. Ei uskominen ole rahasta kiinni.
Räsäsen kommenttien vuoksi olen kirkkoon kuuluva, jotain toivoa oikeasta opista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole ollut uskonnollinen koko elämäni aikana. Minut on kastettu kristinuskoon ja olen käynyt rippikoulun ja omat lapseni on myös kastettu ja käyneet rippikoulun. Siinä on uskonnollisuuteni. Minua tökkii kirkon ja rahan liitto ja siksi kyselen tyhmiä. Ap
Herää kysymys, miksi mietit asiaa, siis miksi haluat olla kristitty nimellisesti. Mietitkö siis pelastumisen kannalta? Pelkkä kaste ei pelasta ketään, tarvitaan myös uskoa Jeesuksen ristintyöhön, uskoa siihen että Hänen tekonsa kautta saat armoa ja pelastut. Toisaalta ryöväri ristillä pelastui, vaikkei ollutkaan kastettu, mutta uskoi viime sekuntilla.
Suomessa on paljon tapa- ja nimikristittyjä, mutta suuri osa ei tiedä, mistä kristinuskossa on kyse. Eivät ole koskaan tienneet, tai sitten ovat tienneet mutta unohtaneet. Raamatun mukaan he eivät pelastu. Nimi kirkon kirjoissa ei pelasta. Vain nimi Jumalan kirjassa pelastaa, yksin uskosta ja armosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri sillä, milläs muulla. Mihin me tarvitaan semmosta määrää porukkaa, taatusti vähempikin riittää. Minkä takia uskonnon takia pitää perustaa kaiken maailman paikkoja ja rituaaleja. Uskontoa voi harjoittaa omassa mielessään, arjessaan, siihen ei tarvita mitään järkyttävää koneistoa, jota pitää kaikkien ylläpitää. Ap
Ok, eli kun kuolet, sinut voidaan vaan kärrätä biojätteeseen, kun kirkossa ei kerran mitään oleellista tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli kun kuolet, sinut voidaan vaan kärrätä biojätteeseen, kun kirkossa ei kerran mitään oleellista tehdä?
En halua hautausmaalle luitani, minut saa polttohaudata ja ripotella sitten vaikka sinne biojätteeseen. Sieluni tuskin pahastuu siitä. Ap
Kirkkoon ei tarvitse kuulua, mutta vähintään kaksi uskovaa tarvitaan, että Jeesus on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon ei tarvitse kuulua, mutta vähintään kaksi uskovaa tarvitaan, että Jeesus on mukana.
missä kaksi tai kolme on siinä minä olen heidän keskellänsä.
yksi riittää kun jeesusta rukoillaan =2
Kysyisin ennemminkin että voitko olla aito kristitty ja silti kuulua maallistuneeseen kirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman rituaalit? Et siis arvosta kastetta, ehtoollista ja hautaan siunaamista?
Totta että itse voi rukoilla ja lukea Raamattua. Yhtä totta on, että pidemmän päälle ihminen tarvitsee seurakuntayhteyttä. Itse et voi myöskään nauttia ehtoollista.
Samaa mieltä, että järkyttävää koneistoa ei tarvita, pienelläkin pärjää. Normiseurakunnissa on sekin huono, ettet tunne muita, edes pappi ei tunne sinua. Niin se EI saisi olla, vaan sopiva seurakunnan koko on n. 50-100. Siinä toisista tulee aidosti sisaria ja veljiä Kristuksessa. Onneksi pieniäkin terveitä seurakuntia on, kuten lhpk, tervetuloa =)
Vierailija kirjoitti:
Mietitääs... Kuuluivatko opetuslapset kirkkoon? No ei hekään sitten vissiin olleet kristittyjä ;) Ja Jeesus, juutalainen eikä eronnut siitä ja perustanut kirkkoa, onko Jeesuskaan kristitty ;)
Otapa Raamattu ja lue Uutta Testamenttia, koulussa opittu on nyt unohdettu ihan tyystin.
Minä maksan (vielä tovin, eroan jos täysin liberalisoituu) kirkollisveroa diakonia, -lapsi- ja vanhustyön vuoksi. Kymmenettuhannet saavat apua kirkollisveroilla. Sen lisäksi maksan kymmenen prossaa netostani siihen seurakuntaan jossa käyn oikeast, pieni tunnustuksellinen luterilainen.
Tsemppiä, kannattaa pohtia näitä asioita ennen kuin kuolee (joka voi tapahtua itse kullakin vaikka 5 minuutin päästä).
Varmasti kuuluivat synagoogaan.
Kirkko /seurakunta perustettiin vasta Jeesuksen kuoleman ja Pyhänhengen saamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kutsumustyöt tehdään rakkaudesta, ei rahasta.