Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
1601/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni ystävä oli tällainen siipeilijä. Kutsui AINA itse itsensä kylään, lopputulos oli se että ex ja kaveri olivat tuhannen päissään koko mökkiviikonlopun ja ex paranteli krapulaansa seuraavan viikon. Ex oli sellainen tossu, että pakko oli juoda kun kaverikin joi. Pari kertaa tämä kaveri teki niin, että oli taas kutsunut itsensä mökille, mutta sitten mitään ilmoittamatta ei tullutkaan eikä jälkeenpäinkään hänestä kuulunut mitään. Siinä vaiheessa ex:kin alkoi lopulta tajuta minkälaisesta tyypistä on kyse.

Itsensä kylään kutsuja kuuluu ujuttautujien alalajiin. Sitä on tosi vaikea torjua kun "mähän voisin tulla käymään" on hänelle kutsu vaikket vastaisi siihen mitenkään. Hiljaisuuskin tarkoittaa hänelle lupaa tulla kun ei kerran kielletty. Soittaa että annapa osoite niin laitan navigaattoriin. 

Parasta on vastata heti viestiin e

Mulla on nyt yksi lapsuuden tuttu tällainen riesa. Ujuttautuu facekeskusteluihin ja ehdottaa että tulevat meille (ulkomaille) ihan koska vaan. Tuntuu olevan tyyppiä joka ympäri vuoden kiertää tuttujen nurkissa. En ole vastannut mitenkään hänen komnentteihinsa enkä missään tapauksessa päästä heitä meille.

Jos ilmestyisivät pihalle tarjoaisin kahvit, lukitsisin talon ja sanoisin että olen juuri lähdössä hakemaan kutsuttuja vieraitani kentältä joten tupa on täynnä.

Vierailija
1602/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs vanhempi sukulainen oli jossain juhlissa kutsunut meille kaikki mökkeilemään. Osa jopa tarttui syöttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on päinvastainen ongelma aina pyydetään ja pyydetään ja pitäs keksiä syitä miks ei käy. Siis ei vaan kiinnosta mökit.

Vierailija
1604/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osaa neuvoa, kun ei meidän mökille ketkään satunnaiset tuttavat ole koskaan olleet edes tuppautumassa ja ystävien kanssa voi puhua ihan suoraan.

Mutta auttaisiko esimerkiksi sellainen, että sanot, ettet ala sopimaan tässä vaiheessa mitään ja lupaat olla heihin päin yhteydessä ja kutsua heidät itse, jos sopiva viikonloppu teille löytyy?

Tämä on hyvä vinkki. Sopii näin alkukevääseen kun ujuttautujat alkavat heräilemään kyselläkseen. 

Vierailija
1605/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, se alkoi... "Tullaan teidän mökille koko viikko 23, eihän siellä ole ketään muita silloin? Ajattelin ilmoittaa ajoissa, että ehdit viedä lisäpatjat ja peitot." Siskoni viesti, tietää varsin hyvin että lomani alkaa juuri tuolloin ja olemme menossa meidän perheemme mökille, joihin muilla sukulaisilla ei ole mitään osaa. Asun n. 200 km päässä mökistä ja siskollani on sinne matkaa saman verran, vaikkakin vähän eri suunnalta.

Laitoin vastauksen että vaihdoimme talvella mökin lukot parempiin ja laitoimme riistakamerat kun siellä päin oli ollut mökkimurtoja. Uusi avain on vain minulla, miehelläni ja pojallamme, vanhan avaimen voi heittää roskiin. Ja voivat tulla telttailemaan mökin pihalle, koska olemme siellä silloin itse. En säilytä enää tilaa vieviä varapatjoja, ne menivät kaatikselle viime syksynä. 

Siskoni pitää nyt mykkäkoulua.

Oletko huonoissa väleissä siskosi kanssa? kun asutte kaukana toisistanne, (satojen kilomertien päässä?) voisi kuvitella, että olisi ihana nähdä ja viettää muutama lomapäivä yhdessä.  

Vierailija
1606/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot heti, että omat eväät ja opm, mökin töihin osallistuu kaikki, eli pääset halkotalkoisiin, huusin tyhjennys ja muut hommat kuuluvat päiväohjelmaan. Ei ole mitään "ilmaisia lounaita". Piste.

Vierailija
1607/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, se alkoi... "Tullaan teidän mökille koko viikko 23, eihän siellä ole ketään muita silloin? Ajattelin ilmoittaa ajoissa, että ehdit viedä lisäpatjat ja peitot." Siskoni viesti, tietää varsin hyvin että lomani alkaa juuri tuolloin ja olemme menossa meidän perheemme mökille, joihin muilla sukulaisilla ei ole mitään osaa. Asun n. 200 km päässä mökistä ja siskollani on sinne matkaa saman verran, vaikkakin vähän eri suunnalta.

Laitoin vastauksen että vaihdoimme talvella mökin lukot parempiin ja laitoimme riistakamerat kun siellä päin oli ollut mökkimurtoja. Uusi avain on vain minulla, miehelläni ja pojallamme, vanhan avaimen voi heittää roskiin. Ja voivat tulla telttailemaan mökin pihalle, koska olemme siellä silloin itse. En säilytä enää tilaa vieviä varapatjoja, ne menivät kaatikselle viime syksynä. 

Kyseessä ei siis ole esim. teidän vanhempienne entinen (tai jokin suvun entinen) mökki?

Vierailija
1608/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt?" Sanomalla vakuuttavasti EI. Vai tulevatko yllätysvieraat väkisin mökkiinne???

Sukumökkeihin ei kannata suostua. Kiinteistöjen yhteisomistuksessa ja perikuntien vapaa-ajan asunnoissa tulee erimielisyyksiä ja riitoja vanhempien, appivanhempien, sisarusten ja sisarusten puolisoitten välillä. Kenelläkään ei ole mukavaa ja viihtyisää sukumökillä. Sukumökki on vain itkua ja hammastenkiristystä. Anopit riitelevät miniöittensä ja appiukot vävyjensä kanssa. Laiskat laiskottelevat ja loisivat muitten kustannuksella ja ahkerat tekevät työt. Kahvi ja ruoka maistuu, kun ei tarvitse itse keittää ja kokata.

https://www.op-media.fi/asuminen/mita-tehda-perintomokille-mika-kannatt…

Vierailija
1609/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noro iski ja nyt mökillä parantelemassa oloa.

Vierailija
1610/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna en oikein ymmärrä mikä tämä ujuttautuja on. Jotkut täällä puhuvat sellaisista joille ei voi sanoa ei tai jotka odottavat täyshoitoa, toiset taas eivät halua ketään vieraaksi. 

Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa mökkivieraiden kanssa. Minusta se on luonteva tapa nähdä ystäviä ja tuttuja. Paljon on sellaisia sukulaisia ja tuttuja joille voisin soittaa vaikka heti ja kysyä pääseekö mökille, ja he olisivat mielissään koska usein myös kutsuvat käymään. Ja meillä on sama homma. 

Minusta mökkikulttuuriin kuuluu jossain määrin yllätysvierailutkin. Silloin vieraiden vain pitää tuosa jotain syötävää ja osallistua pihatöihin tai vastaavaa. Mielenkiintoista lukea kuinka joillekin tuo on käsittämätöntä tai röyhkeää. 

Vierailija
1611/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot heti, että omat eväät ja opm, mökin töihin osallistuu kaikki, eli pääset halkotalkoisiin, huusin tyhjennys ja muut hommat kuuluvat päiväohjelmaan. Ei ole mitään "ilmaisia lounaita". Piste.

Har du mycket gäster?

Vierailija
1612/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt?" Sanomalla vakuuttavasti EI. Vai tulevatko yllätysvieraat väkisin mökkiinne???

Sukumökkeihin ei kannata suostua. Kiinteistöjen yhteisomistuksessa ja perikuntien vapaa-ajan asunnoissa tulee erimielisyyksiä ja riitoja vanhempien, appivanhempien, sisarusten ja sisarusten puolisoitten välillä. Kenelläkään ei ole mukavaa ja viihtyisää sukumökillä. Sukumökki on vain itkua ja hammastenkiristystä. Anopit riitelevät miniöittensä ja appiukot vävyjensä kanssa. Laiskat laiskottelevat ja loisivat muitten kustannuksella ja ahkerat tekevät työt. Kahvi ja ruoka maistuu, kun ei tarvitse itse keittää ja kokata.

https://www.op-media.fi/asuminen/mita-tehda-perintomokille-mika-kannatt…

Jag vantrivdes på ett sådant ställe. Sedan slutade jag att fara dit. Jag tror att alla vann på det.

Vierailija
1613/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on päinvastainen ongelma aina pyydetään ja pyydetään ja pitäs keksiä syitä miks ei käy. Siis ei vaan kiinnosta mökit.

Mikäs ongelma tuo on? Sanot vaan ettet ole mökki-ihminen, se riittää.

Toisin päin on vaikeampi, joku kärttää mökillesi ja haluaisit vain olla rauhassa. Mutta jos sanon  'haluan olla mökilläni  rauhassa' se loukkaa sinua  vaikka se ei tarkoita etten pidä sinusta.

Eihän tuokaan  'en ole mökki-ihminen' tarkoita ettet pitäisi minusta. Ollaan silti kavereita vaikkei vietetä yhteistä aikaa mökillä. Tuossa on se ero että kutsuun voi aina vastata en pääse, en halua mökille mutta kyselijälle on vaikea vastata en halua sinua mökille. 

Vierailija
1614/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oletko huonoissa väleissä siskosi kanssa? kun asutte kaukana toisistanne, (satojen kilomertien päässä?) voisi kuvitella, että olisi ihana nähdä ja viettää muutama lomapäivä yhdessä."

Mistä kumpuaa nää luulot sisarusrakkaudesta? - Kaikille ei ole sitä onnea suotu. Tuossakin mökittömän siskon ilmoitusluontoinen oletus, että mökinomistajan velvollisuus hankkia mökilleen tarvikkeita vieraiden varalle on outo. Jos itse kutsuisin itseni jonkun huusholliin, (mitä en tee) tekisin asian mahdollisimman vaivattomaksi isäntäväelle. Asuntoautoilevat vieraat on parhaasta päästä, jos vieraita pitää olla.

Vierailija
1615/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Har du mycket gäster?

Sehän se toive on, ettei houkuttelisi vieraita. Itse olen loman tullen niin naatti, että teen niitä mökkitöitä ilokseni ja vapaalla aikataululla, mutta sosiaalinen en jaksaisi olla. Perhe ja hyvät romaanit riittää seuraksi.

Vierailija
1616/2108 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noro iski ja nyt mökillä parantelemassa oloa.

:D

Onneksi on kumminkin tuo huussi ja terassilla oven vieressä ämpäri siltä varalta, jos ei ehtisikään hyyskään asti juosta.

Vierailija
1617/2108 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän aina täyttää kesäviikonloput muulla ohjelmalla, ettei tarvitse valehdella, kun mökkikutsuja tulee sukulaisilta ja tuttavilta.

En ymmärrä, miksi sinne mökille on aina saatava vieraita. Miksi ihmiset ei viihdy siellä perheensä kesken.

Ei voisi tosiaan vähempää kiinnostaa ajaa 200 km jonnekin korpeen ja saman verran takaisin. Yöksi en jää mistään hinnasta.

Sama homma. Kutsuja tulee joka vuosi mökeille. Kun olisi niin kiva, kun joku kävisi, kun muuten vietetään kesä kahden kykkien.

Ei kiinnosta mökkeilyt. Meillä omakotitalo, missä pihalla riittää tekemistä ja oma sauna ja oma sänky. Ei mitään innostusta lähteä jonkun mökille lämmittämään saunaa ja pihalle puuhastelemaan ja nukkumaan patjoilla lattialla tai teltassa pihalla

Mun ystävä on jo yli 10 v pyytänyt meitä mökilleen. Hän viihtyy siellä, minä en. On rämeikössä, jossa on mm hyttysiä , paarmoja jne ja mökin koko n 25 neliötä. Olen aina sanonut ei kiitos ja tästä tulee takaisin yksinpuhelua, kun mökillä on kivaa ja kaikki viihtyy jne.

Olen käynyt ystävien mökeillä niin, jos ajetaan jonkun ohi, olen voinut kysyä hyvissä ajoin oletteko 2 vkon päästä su mökillä ? Olemme menossa siitä ohi, voimmeko poikea ? Max pari h, mitään ei kaivata tarjoiluja

Vierailija
1618/2108 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten monta vuotta tätä lässylässyn-roskaa jatketaan Vauva-palstalla?

Vierailija
1619/2108 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten monta vuotta tätä lässylässyn-roskaa jatketaan Vauva-palstalla?

Ikuisesti ja tarvittaessa lisää :) 

Vierailija
1620/2108 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa että teillä on paha syyhy.