Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mökkiä vielä mutta haaveissa on kyllä. Vierastan ajatusta työleiristä ja jatkuvien töiden teettämisestä ilmaiseksi muilla. Mitä iloa on mökistä jossa on pelkästään vaan työtä? Sitä riittää arjessa ihan riittävästi jokaisen kotonakin. Mökkeilyn tulisi olla pääsääntöisesti rentoutumista ja kivaa nautintoa kesäkeleistä. Jos tämä ei toteudu, mökkeily on turhaa.
Monet nauttivat mökillä puuhastelusta, myös minä. Päivisin tehdään hommia ja illalla rentoudutaan, ihanaa.
Kyllä ne tikkitokkaajat löytää teidän jokaisen mökille huutamaan ! Ja tollukat tarjoatte ilmaiset juomat kun onhan niillä sentään lapsia jossain.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhettä kyseltiin sukulaisperheen mökille usein. En olisi halunnut mennä, mutta alkoi mankuminen "tuu nyt, saat rauhoittua luonnon äärellä. Käyt uimassa, grillataan ja otetaan bissee".
Kerran sitten mentiin.
Kun oltiin lähdössä tuli viesti jossa käsivarren mittanen ostoslista. Heti perillä on alkaneet työt. On sahattu, naulattu, kaivettu, maalattu. Ja tarjoilu on pikkulautanen purkkihernekeittoa ja näkkileipää. Yö nukuttiin liiterin parvella paskanhajussa.
Ei kiinnostanut lähteä toista kertaa. Usein on kyllä pyydetty.
Tätä tarinaa en kyllä usko. Taitaa olla just itse varsinainen tuppautuja kyseessä, jonka mökki-isännät lopulta ovat ottaneet kovat konstit käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kesähuvila on nykyaikainen talotekniikaltaan, niin naapurimökiltä tulevat käymään ja pokkana pyytävät että saavat käyttää wc:ta. Naapurin mökillä on joku puusee -tyyppinen biokäymälä tai vastaava, jota ne eivät jostain syystä itse halua käyttää.
Onhan sei tietysti ikävää, kun veden joutuu kaivosta nostamaan, eikä suihkuakaan ole.
No miksi te suostutte tuohon?! Toki on tärkeää tulla toimeen mökkinaapureiden kanssa ja auttaa puolin ja toisin tarvittaessa, mutta rajansa kaikella. P*skokoon omaan huussiinsa. Turha valittaa, jos suostuu mahdollistamaan tuon röyhkeän käytöksen.
"Hädässä ystävä tunnetaan", mutta se ei tarkoita, että olisimme päästäneet naapurit meidän wc-tiloihin joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:.
No miksi te suostutte tuohon?! Toki on tärkeää tulla toimeen mökkinaapureiden kanssa ja auttaa puolin ja toisin tarvittaessa, mutta rajansa kaikella. P*skokoon omaan huussiinsa. Turha valittaa, jos suostuu mahdollistamaan tuon röyhkeän käytöksen.
"Hädässä ystävä tunnetaan", mutta se ei tarkoita, että olisimme päästäneet naapurit meidän wc-tiloihin joka päivä.
Sitähän on kohta "hätä käsissä tai hätää on kohta myytäväksi asti" jos ei mökkinaapuriaan auta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhettä kyseltiin sukulaisperheen mökille usein. En olisi halunnut mennä, mutta alkoi mankuminen "tuu nyt, saat rauhoittua luonnon äärellä. Käyt uimassa, grillataan ja otetaan bissee".
Kerran sitten mentiin.
Kun oltiin lähdössä tuli viesti jossa käsivarren mittanen ostoslista. Heti perillä on alkaneet työt. On sahattu, naulattu, kaivettu, maalattu. Ja tarjoilu on pikkulautanen purkkihernekeittoa ja näkkileipää. Yö nukuttiin liiterin parvella paskanhajussa.
Tätä tarinaa en kyllä usko. Taitaa olla just itse varsinainen tuppautuja kyseessä, jonka mökki-isännät lopulta ovat ottaneet kovat konstit käyttöön.
En ole vastuussa sun elämänkatsomuksestasi tai uskomuksistasi.
Yks tyrkky on tuttavapiirissä, juteltu 'selän takana' hänestä, että kaikki tietävät varoa. Tyypillinen lause häneltä; Mähän voisin tulla käymään teidän mökillä...
Ei suinkaan, että voisinko tulla tai minusta olis mukava tulla, vaan nimen omaan tuo😠😠😠. Hän h y v ä n t a h t o i s e n alentuvasti voisi tulla... Not
Moukkamaista käytöstäkö????
Tuttavani kertoi vuosikymmenten takaa tapauksen heidän mökkivieraistaan. Vierailijat eivät ole sen jälkeen rantautuneet tuttavani mökille.
Juttu meni jokseenkin väin.. Illanvieton jälkeen vieraat ja puudeli saatettiin heidän moottoriveneelle ja tottakai toivotelttiin hyvät kesän jatkot. Kun vene oli päässyt puoleen järveen, isäntäväki alkoi vimmatusti viittoilla etenevälle porukalle. Lopulta veneessä huomattiin huiskuttelu ja palattiin lähtöpaikkaan. Veneen rantauduttua mökin isäntä heitti koiranpaskapussin veneeseen ja sanoi: teillä meinas unohtua nuo meille..
Tässä hyvä ja toimiva karkoituskonsti mökki-isännille käyttöön. Pussittakaa sopivia suklaata annoksia vieraiden poisvietäväksi, niin oma huussi ei ylikuormitu vieraiden suklaasta. Näppärä mökkiläinen voi laskea sopivan annoskoon vietettyjen päivien ja vierasmäärän mukaan. Ja hyvät kesän toivotukset perään..
Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta sivuaa koirankakkapussijuttua.
Olimme pääkaupungissa työkaverin synttäreillä, ja kun teimme lähtöä sieltä hyvien juhlien jälkeen, niin isäntä antoi täysinäisen roskapussin ja pyysi viemään sen samalla roskikseen. Pussi otettiin mukaan, mutta taloyhtiön pihalla oleva roskakatos olikin lukittu ilmeisesti ilkivallan takia ja asukkailla on siihen avain. Meillä ei ollut, joten palasin työkaverin asunnolle neljänteen kerrokseen ja soitin ovikelloa, Kun isäntä tuli oven avaamaan, ojensin hänelle roskapussin ja sanoin että meillä ei ole avainta teidän roskakatokseen.
Toivottavasti tänä kesänä ei tulisi yhtään mökkikutsua. Tosin talvella tuli jo kaksi kutsua, mutta toivon että kutsujat kesään mennessä ne ovat jo unohtaneet. 😍
Vierailija kirjoitti:
Kyselevät valmiiksi kerättyjä marjoja ja sieniä joita voivat ottaa mukaan poislähtiessä
Lyötiin mökkinaapurin kanssa vetoa kumpi eka kohtaa ujuttautujan tänä suvena. Leikkimielinen kisamme ei sisällä palkintoa kummallekaan mutta se, kumpi eka kohtaa tämän? :)
Mun saldo viime kesältä 2 pyyntöä (sama henkilö), naapurilla oli vain yksi kysyjä. Kummankaan mökissä tai seurassa ei ole mitään kovin ihmeellistä joten ihmeteltiin kun kesällä ja juuri mökille tämä aktivoituu. Sukulaiset jotka eivät juuri muuten ole tekemisissä.
Eivät siis tulleet, kutsumme kyllä ihan itse ne ketkä haluamme ja koska haluamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran sitten mentiin.
Meille on tullut samanlainen lista. Ja sama tausta. Vuosia pyydettiin, aina kieltäydyttiin.
Kerran sitten mentiin ja todellakin, la aamuna, tuli hyvin pitkä ostoslista. Mä olin silloin lomautettuna ja soitin, halusin tarkistaa miten maksu menee. Mun tää sukulainen vastasi kyllä hän ajatteli me tuodaan nämä, kun tullaan heille täyshoitoon.
Meni 10 min ja kirjoitin just autosta puhkesi kumi. Ei tullakaan. Tuli jotain menkää korjaamoon jne en edes vastannut.
Tämän jälkeen aina, kun kysyi mökille tuloa, samoin mulla ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, se alkoi... "Tullaan teidän mökille koko viikko 23, eihän siellä ole ketään muita silloin? Ajattelin ilmoittaa ajoissa, että ehdit viedä lisäpatjat ja peitot." Siskoni viesti, tietää varsin hyvin että lomani alkaa juuri tuolloin ja olemme menossa meidän perheemme mökille, joihin muilla sukulaisilla ei ole mitään osaa. Asun n. 200 km päässä mökistä ja siskollani on sinne matkaa saman verran, vaikkakin vähän eri suunnalta.
Laitoin vastauksen että vaihdoimme talvella mökin lukot parempiin ja laitoimme riistakamerat kun siellä päin oli ollut mökkimurtoja. Uusi avain on vain minulla, miehelläni ja pojallamme, vanhan avaimen voi heittää roskiin. Ja voivat tulla telttailemaan mökin pihalle, koska olemme siellä silloin itse. En säilytä enää tilaa vieviä varapatjoja, ne menivät kaatikselle viime syksynä.
Siskoni pitää nyt mykkäkoulua.
Kyseessä ei siis ole esim. teidän vanhempienne entinen (tai jokin suvun entinen) mökki?
Mieheni kanssa yhdessä ihan ulkopuoliselta ostettu mökki ja teimme silloin virheen että pyysimme jo edesmenneet vanhempamme ja siskoni perheineen käymään, kuten myös mieheni veljet perheineen. Vierailijat tulivat eri päivinä, niin että kaikki saivat olla pari yötä, vaikka ahdasta oli kun mekin olimme siellä.
Mutta siskoni luuli että hänellä oli sen jälkeen oikeus käyttää mökkiä kuin omaansa, ja suurin virhe oli kun annoimme mm. hänelle vara-avaimen mökille. Esim. miehen veli kysyy mitä olemme suunnitelleet ja hänet voi päästää mökille perheineen. Hän tekee yleensä esim. lisää polttopuita tms. josta on meille apua ja he jättävät kaiken siistiksi. Siskoni taas ei tee mitään, ei tuo lisää mitään tarvikkeita jos jokin loppuu, eikä saa mitään takaisin paikalleen ja asuivat muutenkin kuin hotellissa. Siskon mies kysyi aina mitä voisi tehdä, mutta ei koskaan kuitenkaan tehnyt mitään.
Ollaan siskon kanssa oltu muuten ihan ok väleissä, mutta kun olimme ajaneet viime kesänä mökille yli 2h ja päässeet sinne perjantai-iltana vain tajutakseni että siskoni on ollut mökillämme kertomatta siitä. Jouduin lähtemään kauppaan, koska mökillä ei ole yhtään wc-paperia, sokeria, muroja yms. ja sängyissä oli likaiset hikiset lakanat, niin alkoi siinä vähän otsasuoni pullottaa. Siskoni mielestä hän ei tehnyt mitään väärin. Nyt hän luuli että asia on parempi kunhan hän vain ilmoittaa että hän menee sinne kun hän päättää, älkää te muut tulko.
Jos olet erehtynyt antamaan avaimen jollekin, ei ole enää iso vaiva vaihdattaa lukko uusiksi. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Miten monta vuotta tätä lässylässyn-roskaa jatketaan Vauva-palstalla?
Niin kauan kun kaltaisesi lukee ja vaivautuu vielä kommentoimaankin. Taisit uteliaana lukea koko ketjun ihan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs vanhempi sukulainen oli jossain juhlissa kutsunut meille kaikki mökkeilemään. Osa jopa tarttui syöttiin.
Tämmöisiä ovat myös nousuhumalassa olevat tyypit. Yksikin entinen oppilas tuli juttusille yksillä festareilla ja hyvässä iloisessa nousuhumalassa kutsui mua kovasti toisella paikkakunnalla asuvan äitinsä mökille vierailemaan. Äitinsä kuulema kovasti ilahtuisi. Tän äitin kanssa ollaan tuttuja, soitellaan silloin tällöin. En tuppautunut hänen mökilleen, enkä kertonut poikansa kutsuista. Kyllä ihmisten pitäisi tajuta, että mökin omistaja kyllä kutsuu itse, jos vierailuja haluaa.
Tuossa kyllä saattoi olla ihan kaunis ajatus taustalla.. jos äiti on vähän yksinäinen ja ei halua muita vaivata -tyyppi. Poika ajatteli, että kiva jos äidillä olisi seuraa silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot heti, että omat eväät ja opm, mökin töihin osallistuu kaikki, eli pääset halkotalkoisiin, huusin tyhjennys ja muut hommat kuuluvat päiväohjelmaan. Ei ole mitään "ilmaisia lounaita". Piste.
Har du mycket gäster?
Sehän se toive on, ettei houkuttelisi vieraita. Itse olen loman tullen niin naatti, että teen niitä mökkitöitä ilokseni ja vapaalla aikataululla, mutta sosiaalinen en jaksaisi olla. Perhe ja hyvät romaanit riittää seuraksi.
Tulemme parin tunnin päästä. T. romaniperhe
Onkohan joku näistä tuppautujista sama kuin se toisen ketjun "vanha kaveri", joka yritti tunkea jonkun luo Tukholmaan häävierailulle 4 päiväksi ilmaiseksi 😂
Tämmöisiä ovat myös nousuhumalassa olevat tyypit. Yksikin entinen oppilas tuli juttusille yksillä festareilla ja hyvässä iloisessa nousuhumalassa kutsui mua kovasti toisella paikkakunnalla asuvan äitinsä mökille vierailemaan. Äitinsä kuulema kovasti ilahtuisi. Tän äitin kanssa ollaan tuttuja, soitellaan silloin tällöin. En tuppautunut hänen mökilleen, enkä kertonut poikansa kutsuista. Kyllä ihmisten pitäisi tajuta, että mökin omistaja kyllä kutsuu itse, jos vierailuja haluaa.