Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Väärä veikkaus. En voi kuvitella vuokraavani mökkiä tuntemattomille, en ja en... Mökillä aina odottamassa oma vuode omine lakanoineen. Mökki täynnä itselle tärkeitä tavaroita. Kuvitella, jos joku ulkopuolinen näitä laatikoita / kaappeja tonkisi, aika epämiellyttävää.. Entäpä nykyisin niin muodikkaat jutut ,kuten täit, torakat, punkit, syyhypunkit... Mutta kysehän oli lokkeilijoista, eipä ole kohdalleni sattunut, ei koskaan.
Olisikohan tässä lokkeilukeississä kyse kuitenkin ihmisen perusvajavuudesta, eli teot ja puheet eivät ole koskaan tasapainossa keskenään. Eli, eli pyydetään, kerjätään tuttuja mökille; kehutaan maasta taivaisiin omaa mökkiä ja omaa vieraanvaraisuutta, sitten kun joku erehtyy käymään.. käynnin jälkeen alkaa se valitus.. ei tehty mitään, ei tuotu tullessa mitään, jääkaapin pirulaiset tyhjensivät, viinat joivat, kusivat nurkat keltaisiksi, paskoivat huussin jumuriin.. MOT, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Sanottakoon tämä nyt vielä kerran: meitä e i todellakaan k i i n o s t a r u - p i - s e t m ö k k i n n e. On täysin käsittämätöntä kuvitella, että tulisin kutsuttuna, saati itse itseäni tyrkyttäen, hah...
a) alkeelliset olosuhteet 80%
b) vaikeakulkuinen polku haisevalle ulkohyyskälle
c) hyttysmagneetti
d) ahtaat tilat
e) huonon tien päässä
f) joko liian kuuma tai kylmä...
g) leväinen järvi..
h) työleiri( juuh, cant wait)
Mutta huvinsa kullakin. Itsellämme ei todellakaan tarvetta mökkeillä, vaan vietämme kesämme villassa, jossa kaikki mukavuudet.
Vieläkin naurattaa (puistattaa) ajatus siitä, että lähtisimme jonkun mökille.
Lopettakaa jo tämä naiivi ajausleikki, pliis..
Miksi sitten notkut näillä sivuilla, kiusaat vain itseäsi, asenteesi voi laukaista uudelleen masennuskautesi. Lue ja tutustu vain itseäsi miellyttäviin asioihin, sykkeesi pysyy aisoissa ja psyyke kondiksessa, mitta hauskaa ja valoisaa tulevaa kesää sinullekkin...
Vierailija kirjoitti:
Onko ujuttautujilla omaa järjestöä kuten esim. karavaanareilla?
Olisi syytä järjestäytyä ellei ole.
Kyllä löytyy. Suomen Mökille Ujuttautujat ry. Yht.otot pj Into Villaan (toimin lähinnä Puumalan maisemissa, löydät minut sieltä)
Tässä ketjussa on väärinkäsityksiä siitä mitä tarkoittaa ujuttautuminen. Se ei tarkoita ihmistä joka soittaa ja sanoo ootko mökillä, vaan ihmisiä jotka järjestelmällisesti painostavat mökin omistajia kutsumaan heidät luokseen lomilla. Vihjauksia 'me ei olla vieläkään nähty teidän mökkiä' tai "koskas meidät kutsutaan sinne?" Yritä siinä sitten napakasti kertoa että mökki on vain meidän käyttöön tarkoitettu.
Itse eivät koskaan kutsu vastavuoroisesti ketään. Työkiireet, Levin loma, ulkomaan matkat ym syynä. Koen että syynä on rahanmeno ja vaivannäkö jota kaihtavat. Olen kyllästynyt tuohon hyväksikäyttöön, kyse kumminkin hyvätuloisisista ihmisistä, ne on kaikkein pahimpia. Mökittömät, vähävaraiset kyselijät ovat ok, ymmärtävät jos sanoo ei ja jos sitten joskus sopii ovat kiitollisia.
Ex-mieheni ystävä oli tällainen siipeilijä. Kutsui AINA itse itsensä kylään, lopputulos oli se että ex ja kaveri olivat tuhannen päissään koko mökkiviikonlopun ja ex paranteli krapulaansa seuraavan viikon. Ex oli sellainen tossu, että pakko oli juoda kun kaverikin joi. Pari kertaa tämä kaveri teki niin, että oli taas kutsunut itsensä mökille, mutta sitten mitään ilmoittamatta ei tullutkaan eikä jälkeenpäinkään hänestä kuulunut mitään. Siinä vaiheessa ex:kin alkoi lopulta tajuta minkälaisesta tyypistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni ystävä oli tällainen siipeilijä. Kutsui AINA itse itsensä kylään, lopputulos oli se että ex ja kaveri olivat tuhannen päissään koko mökkiviikonlopun ja ex paranteli krapulaansa seuraavan viikon. Ex oli sellainen tossu, että pakko oli juoda kun kaverikin joi. Pari kertaa tämä kaveri teki niin, että oli taas kutsunut itsensä mökille, mutta sitten mitään ilmoittamatta ei tullutkaan eikä jälkeenpäinkään hänestä kuulunut mitään. Siinä vaiheessa ex:kin alkoi lopulta tajuta minkälaisesta tyypistä on kyse.
Itsensä kylään kutsuja kuuluu ujuttautujien alalajiin. Sitä on tosi vaikea torjua kun "mähän voisin tulla käymään" on hänelle kutsu vaikket vastaisi siihen mitenkään. Hiljaisuuskin tarkoittaa hänelle lupaa tulla kun ei kerran kielletty. Soittaa että annapa osoite niin laitan navigaattoriin.
Parasta on vastata heti viestiin että en ole mökillä enkä menossakaan vähään aikaan. Tuo hätävale toimii tilapäisesti, missään tapauksessa se ei kata koko kesää. Siihen mulla ei ole neuvoja, nuo ovat sitkeitä tyyppejä.
No niin, se alkoi... "Tullaan teidän mökille koko viikko 23, eihän siellä ole ketään muita silloin? Ajattelin ilmoittaa ajoissa, että ehdit viedä lisäpatjat ja peitot." Siskoni viesti, tietää varsin hyvin että lomani alkaa juuri tuolloin ja olemme menossa meidän perheemme mökille, joihin muilla sukulaisilla ei ole mitään osaa. Asun n. 200 km päässä mökistä ja siskollani on sinne matkaa saman verran, vaikkakin vähän eri suunnalta.
Laitoin vastauksen että vaihdoimme talvella mökin lukot parempiin ja laitoimme riistakamerat kun siellä päin oli ollut mökkimurtoja. Uusi avain on vain minulla, miehelläni ja pojallamme, vanhan avaimen voi heittää roskiin. Ja voivat tulla telttailemaan mökin pihalle, koska olemme siellä silloin itse. En säilytä enää tilaa vieviä varapatjoja, ne menivät kaatikselle viime syksynä.
Siskoni pitää nyt mykkäkoulua.
Tuohan on tosi kivaa. Minua ei ainakaan yhtään haittaa jos etukäteen kysytään. Lapsuudessani oli melkein aina joku meidän kanssa mökillä, tai sitten minä kävin toisten mökeillä. Se oli hauskaa.
Täyshoitoa vaativille voi laittaa vaikka harjan ja ämpärin käteen, pyytää pesemään saunan. Pitää mukana askareissa. Tuskin tulee uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on väärinkäsityksiä siitä mitä tarkoittaa ujuttautuminen. Se ei tarkoita ihmistä joka soittaa ja sanoo ootko mökillä, vaan ihmisiä jotka järjestelmällisesti painostavat mökin omistajia kutsumaan heidät luokseen lomilla. Vihjauksia 'me ei olla vieläkään nähty teidän mökkiä' tai "koskas meidät kutsutaan sinne?" Yritä siinä sitten napakasti kertoa että mökki on vain meidän käyttöön tarkoitettu.
Itse eivät koskaan kutsu vastavuoroisesti ketään. Työkiireet, Levin loma, ulkomaan matkat ym syynä. Koen että syynä on rahanmeno ja vaivannäkö jota kaihtavat. Olen kyllästynyt tuohon hyväksikäyttöön, kyse kumminkin hyvätuloisisista ihmisistä, ne on kaikkein pahimpia. Mökittömät, vähävaraiset kyselijät ovat ok, ymmärtävät jos sanoo ei ja jos sitten joskus sopii ovat kiitollisia.
Voi olla juu ettei tajuta kun meidän lähipiireissä ei tuollaisia ihmisiä ole
Eipä ole kovin reilua jos yrittää varata toisen mökin itselleen, jos tietää että mökin omistajan loma alkaa juuri silloin.
Ei kannata kehuskella hienolla mökillä ja upealla uimarannalla. Parempi sanoa, että mökintönö on pitkospuiden takana soistuvan lammikon reunalla. Huussi huojuu tuulessa ja hyttysten armeija pitää hereillä kaiket yöt. Muutama valokuva jostain mutavellirannasta ja kulkukelvottomasta pihasta tehostaa vaikutelmaa.
Vierailija kirjoitti:
jokakeväiset kirjoittelut ovat taas alkaneet mökkilokkeilijoista..Kyllä osasin jo odotella. Sellaiset ihmiset valittelevat ,joilla ei ole edes omaa mökkiä, eikä ehkä koskaan ollutkaan. Mikähän on kirjoittelun motiivit... luulen että kateus, sehän se.
Perheellämme on tällähetkellä 2 mökkiä, toinen levillä ja se toinen merenrannalla, meillä ei viimeisten 45v aikana ole ollut yhtään ikävää vierailulle tuppautujaa, ei ainoatakaan. hyvät tuttavat ja sukulaiset ovat vierailleet pyydettäessä. Aina on nautittu puolin ja toisin vierailuista... Niin ja olihan se aikanaan myös keiteleellä mökki 10v...ei sielläkään lokkeilijoita tavattu...
Minä ihmettelen..
Te ette kehu mökkejänne ääneen, joku voisi ajatella kutsuna sitä ääneen kehuttaessa..
Vierailija kirjoitti:
Yritän aina täyttää kesäviikonloput muulla ohjelmalla, ettei tarvitse valehdella, kun mökkikutsuja tulee sukulaisilta ja tuttavilta.
En ymmärrä, miksi sinne mökille on aina saatava vieraita. Miksi ihmiset ei viihdy siellä perheensä kesken.
Ei voisi tosiaan vähempää kiinnostaa ajaa 200 km jonnekin korpeen ja saman verran takaisin. Yöksi en jää mistään hinnasta.
Sama homma. Kutsuja tulee joka vuosi mökeille. Kun olisi niin kiva, kun joku kävisi, kun muuten vietetään kesä kahden kykkien.
Ei kiinnosta mökkeilyt. Meillä omakotitalo, missä pihalla riittää tekemistä ja oma sauna ja oma sänky. Ei mitään innostusta lähteä jonkun mökille lämmittämään saunaa ja pihalle puuhastelemaan ja nukkumaan patjoilla lattialla tai teltassa pihalla
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika opetella puhumaan ja viestittelenään tätä äidinkieltämme sujuvasti ja selkokielellä? Esim. Emme halua mökille yllätysvieraita. Otamme yhteyttä, laitamme viestiä ja kutsumme kyläilemään, jos meille sopii. Laitamme myös teille listan, mitä tuotte mukaanne, jos jotakin on tarve tuoda. Laitamme myös listan töistä, mihin voitte ja saatte osallistua. Jos meistä ei kuulu mitään, silloin lomailemne ihan vaan oman porukan kanssa. Hyvää kesää meille kaikille!
TÄMÄ !
Onneksi ei ole tuollaista ongelmaa. Isälläni on mökki ja käymme vierailulla vain kutsusta, yötä emme jää sinne viettämään vaan kahvitellaan ja nautitaan merinäköalasta ja tulemme kotiin. Ei ole opetettu lokkeilemaan.
Kyselevät valmiiksi kerättyjä marjoja ja sieniä joita voivat ottaa mukaan poislähtiessä
Pojallamme nyt iso mökki Savossa. Emme todella koskaan mene ilman kutsua.
Mökkimatkat ovat mielenkiintoinen asia. Jotkut täällä haluaa pitkät mökkimatkat, vähän kuin lomamatkalle lähtisi. Me asumme kerrostalossa, mökkimme on alle 10 km päässä, voi vaikka pyöräillä kauniina kesäpäivänä. Käymme siellä monta kertaa viikossa, kelien mukaan. Harvoin yövymme. Tämä on meille ihanne.
Ujuttautujatkin ja pistäytyjät ohjaamme yleensä vakiasuntoomme, koska sieltä matka jatkuu sujuvammin eteenpäin.
Teen kyllä selväksi hyvissä ajoin totuuden kaikille työkavereille, jotka suostuvat kuuntelemaan tai eivät ehdi karkuun.
Inhoan yhteismökkiviritystä, joka on pitkälti työleiri.
Ainoat ketkä tulee käymään, on lähellä asuvat muut osakkaat.
Kun tuliskin jotain vieraita edes joskus, olisi helpompi jaksaa tuota p*skaa.
Naturismi karkoittaa osan tunkeilijoista.