Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Meille työntyi käväisemään pariskunta. En ollut kutsunut heitä. Puhuivat käväisemisestä. Vielä kolmantena päivänä ne istuskeli mun keittiössä kahvittelemassa puolisoni kanssa. Mitään ruokaa ei tuoneet tullessaan. Toisena päivänä puolisoni käytti heitä kaupassa, jonne on matkaa kymmeniä kilometrejä. Ne käsitti sen reissun olevan heille paikkakunnan esittelyä. Eivät tajunneet ostaa ruokaa. En tietenkään ollut varannut käväsijöille 3 päivän ruokia.
He eivät ole tervetulleita jatkossa.
Taitaa olla citylegendaa kuten ns. tuulipukukansa ja ämpäreiden jonottajat. En ole missään noita havainnut. Uutta kauppakeskusta jonotetaan ilman ämpäreitäkin, median keksimiä satuja. Meidän mökille saa aina tulla. Tarjotaan grillimakkarat ja kahvit. Saunotaan vain niiden kanssa joiden kanssa halutaan ja jotka tuo tullessaan juomansa. Sovittujen vieraiden kanssa pidetäänkin sitten reippaampaa menoa ja saavat jäädä yöksi. Jos joku ei- toivottu (meillä ei sellaisia ole) vieras tulisi niin töihinhän se laitettaisi. Aina löytyy hauskaa puuhaa :)
Olisiko aika opetella puhumaan ja viestittelenään tätä äidinkieltämme sujuvasti ja selkokielellä? Esim. Emme halua mökille yllätysvieraita. Otamme yhteyttä, laitamme viestiä ja kutsumme kyläilemään, jos meille sopii. Laitamme myös teille listan, mitä tuotte mukaanne, jos jotakin on tarve tuoda. Laitamme myös listan töistä, mihin voitte ja saatte osallistua. Jos meistä ei kuulu mitään, silloin lomailemne ihan vaan oman porukan kanssa. Hyvää kesää meille kaikille!
Kaikenlainen kyläily on vähentynyt tai loppunut kokonaan. Yllätysvierailuista ei moni tykkää laisinkaan. Kun meidän suvusta edellinen sukupolvi kuoli, loppui piipahtaminen. Tätilään oli aina tervetullut, ja lapsuuskotiin, kun vielä vanhemmat elivät. Siskoille tai veljen luo saatan piipahtaa yllättäin, jos liikun siellä päin.
Mökille en toivo yllätysvieraita, mieluisatkin ystävät haluan ruokkia/kahvittaa hyvin. No ehkä tuliaisten kanssa voi tulla🤔.
Itse en mökille kutsumatta/ilmoittamatta mene
Onko ujuttautujilla omaa järjestöä kuten esim. karavaanareilla?
Olisi syytä järjestäytyä ellei ole.
Sanotte että mökillä on jo toinen tuttavapariskunta vierailulla, kerrotte että mökille on jostain pesiytynyt torakoita/lutikoita, tai että teillä on syyhyä nyt koko porukassa. Tai sitten olette suoraselkäisiä ja sanotte mitä ajattelette. Siinä voi ystävyys kärsiä mutta mikä ystävä se sellainen on joka käyttää toista hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun tuutte!
Tuokaa samalla *kilometrin mittainen ostoslista* ja otattehan mukaan lakanat, peitot, pyyhkeet.
Ai niin, tuottehan myös vessan kuivikkeita 2 säkillistä, rautakaupasta löytyy.
Vieraat kyllä aina kysyvät mitä vois tuoda, se puoli toimii. Mutta se että vieraat myös tajuaisivat että täytyy pikkuisen ottaa osaa myös mökin touhuihin, saunan lämmitys, grilli, tiski, pöytien raivaus pihalla, ei nämä tuu tehdyiksi 2 h voimin jos vieraita on enemmän kuin 2. Jo 4 henkinen perhe aiheuttaa aikapal hommia, saatikka enemmän
Jotkut kysyy, jotkut ei.
Kun antaa em. toivomuslistan varsinkin itsensä-kutsujalle, sisältää se vihjeen siitä, ettei mökkeily ole ilmaista eikä vaivatonta vi
Vihje on toivomuslista, pitäiskö siihen whatsapp viestiin laittaa myös työt mitä toivoo mökillä tehtävän? Tuohan on just se mitä ap toivoo
Niitä "toiveita" kerrotaan sitten perillä lisää.
"Laittaisitteko tuomanne ruuat kaappiin/jääkaappiin, petaisitteko vuoteenne (tuomillanne lakanoilla ym.), kantaisitteko toisen kuivikesäkin tuonne varastoon ja toisen tuonne huussiin, täyttäisittekö huussin kuivikesaavin - ja samalla tasoittelisitte huussin alustaa - sitten huussin huoltaja vois käydä uimassa ja samalla laittaa saunan lämpiämään kaikille ja täyttää vesipadan. Ja sinä petaaja, tulisitko pedattuasi tänne ruokaa laittamaan ja perunoita pesemään."
Kyllä kutsumatonkin vieras saadaan aktivoitua mökkielämään mukaan. Kuka hullu ottaa vieraita vain passattavakseen, kun voidaan hommat tehdä yhdessä. Kaikki tuntevat olevansa tarpeellisia ja saadaan lopulta hyvällä omallatunnolla istua yhdessä nauttimaan illasta, saunasta ruuasta.
Jos vieraita täysin ilmoittamatta pöllähtää pihaan, vaatii enemmän improvisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tällaiset ujuttajasukulaiset, jotka mielellään tulevat meidän mökille ja aina pitää sauna lämmittää. Suurinpiirtein ilmoittavat, kun ovat tunnin päästä tulossa, ja meiltä on melkein tunnin matka lähimpään kauppaan. Kun sanotaan heille, että meillä ei ole tarjottavaa, että tuokaa tullessanne, saattavat tuoda yhden grillijuustopaketin tai yhden makkarapaketin, mistä ei sitten edes riitä kaikille. Rahasta heillä ei ole pulaa. Tähän saakka kuulostaa vielä ihan kivalta, he ovat mukavia ihmisiä, ja sehän on vain kiva, jos joku joskus käykin, saadaan heidät vielä aina häädettyä, vaikka yrittävätkin jäädä yöksi. Mökissämme on vain yksi huone, joten en tykkää, että se olisi täynnä lattialla nukkuvaa väkeä. Ihan mukavaa heidän kanssaan kuitenkin on.
Homma ei vain toimi toisinpäin.Olemme viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana käyneet useasti heidän asuinkaupungissaan, e
Juu kyllä on heillä tiedossa hyvissä ajoin, että aiomme mennä siitä ohi. Siksi tuntuukin niin typerältä, että ilmoittavat jo viikkoa ennen olevansa valitettavasti siihen aikaan juuri varmaankin ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena lokkeilusta.
Ihan toisen kodissakin lokkeillaan. Taannoin asuimme muutaman vuoden Helsingin keskustassa, niin kesällä oli kotimme kavereille täysihoidolla varustettu hotelli. Joka viikonloppu oli yövieraat, joita passattiin, kun tulivat Linnanmäelle ja Korkeasaareen käymään.
Nyt asumme muualla, niin saamme olla rauhassa ja mökki on paikassa, josta ko kaverit eivät tiedä mitään🙄
Just tämä. Puolisoni on kotoisin muualta, minä taas asuin Helsingissä, kun tapasimme ja tänne jäimme asumaan. Ensimmäiset vuodet olivat ihan mahdotonta, ennenkuin mieheni tajusi, että tämä lokkeilu ei voi jatkua, vaan olemme sen vuoksi pian avioeron partaalla. Hänen sukulaisillaan ja ystävillään oli ilmeisesti sellainen ajattelutapa, että on ihan normaalia, että kun tullaan koko perheellä Helsinkiin, ei tietenkään hankita itse majoitusta, vaan yövytään kaverilla. Siis siitäkin huolimatta, että asunnossa ei ole tilaa yöpyjille, eikä mitään sellaista määrää patjoja ja täkkejä ym. mitä jo esim. nelihenkinen perhe tarvitsee.
Lokkeilijathan tulee vain sellaisten mökille, josta tietävät ettei siellä uskalleta sanoa heille mitään vierailusta tai joutuvat tekemään jotain. Huomasin tällaisen asian avomiehen nuoruudenkaverista, joka tuli sukulaistensa luo vaimonsa kanssa joka kesä lomalle mutta kukaan sukulaisista ei halunnut ottaa heitä vieraiksi. Alkoivat sitten pakkautua meidän mökille tai kotiimme ykskaks ilmoittamatta ja ovelasti aina siihen aikaan kun kaupat olivat jo kiinni, olivat sattumoisin meillä päin muka ajelemassa. Yhden kerran olivat taas ajelemassa myöhään lauantaina ja tulivat kylään, mutta meilläpä oli remontti päällä ja eivät päässeetkään minilomalle. Hätääntyivät älyttömästi ja koettivat ehdottaa vaikka mitä että voisivat jäädä mutta en antanut periksi. Eipä ole sen jälkeen kuulunut eikä näkynyt, suuttuivat varmasti oikein kunnolla mutta me saimme rauhan.
Vierailija kirjoitti:
jokakeväiset kirjoittelut ovat taas alkaneet mökkilokkeilijoista..Kyllä osasin jo odotella. Sellaiset ihmiset valittelevat ,joilla ei ole edes omaa mökkiä, eikä ehkä koskaan ollutkaan. Mikähän on kirjoittelun motiivit... luulen että kateus, sehän se.
Perheellämme on tällähetkellä 2 mökkiä, toinen levillä ja se toinen merenrannalla, meillä ei viimeisten 45v aikana ole ollut yhtään ikävää vierailulle tuppautujaa, ei ainoatakaan. hyvät tuttavat ja sukulaiset ovat vierailleet pyydettäessä. Aina on nautittu puolin ja toisin vierailuista... Niin ja olihan se aikanaan myös keiteleellä mökki 10v...ei sielläkään lokkeilijoita tavattu...
Minä ihmettelen..
Minäkin ihmettelen mökkiä monen tunnin ajomatkan päässä. Kuinka monta viikkoa siellä ehtii vuoden aikana olla? Kuinka paljon viikkohintaa tulee mökkeilylle? Kuka hoitaa lumityöt ym. kuluja tulee vaikkei käyttäisikään.
Sisähuussikin löytyy kirjoitti:
Meidän vpajan asunto on isooo,tilava kolme kerrosta.Loppui se ilmottelu millon siellä,tietyistä syistä.Nautitaan stna omasta elämästä,eikä syötetä muita.Taas joku kateellinen alkaa vinkuu,hanki itse evääksi.Älä syö muiden.Vastavuoroisuus pelittäs,ei riitä et on mukava!Työleiri ihan omasta tahdosta,en elä täällä muita varten, vaan itseäni.Omaa perhettä.
Sama kielipuoli kuin aikaisemmin? Mene kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on lupa piipahtaa, jos tuliaisina on keksi- ja kahvipaketit.
Näin se on aina ollut.
Kenenkään mökillä ja/tai kotona ei kenelläkään "ole lupa piipahtaa", jos asukkaat eivät sitä halua. Onhan se nyt kumma, että vierailla olisi suurempi lupa toisten ihmisten koteihin/mökkeihin kuin asukkailla itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on lupa piipahtaa, jos tuliaisina on keksi- ja kahvipaketit.
Näin se on aina ollut.
Tuo riippuu ihmisestä. Omista tuttavistani osa ilahtuisi tuosta, kuten minäkin. Kuitenkin korostan sanaa piipahtaa- se on se ydin. Piipahtaja juo kahvit ja jatkaa matkaansa eikä jää saunomaan tai yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jokakeväiset kirjoittelut ovat taas alkaneet mökkilokkeilijoista..Kyllä osasin jo odotella. Sellaiset ihmiset valittelevat ,joilla ei ole edes omaa mökkiä, eikä ehkä koskaan ollutkaan. Mikähän on kirjoittelun motiivit... luulen että kateus, sehän se.
Perheellämme on tällähetkellä 2 mökkiä, toinen levillä ja se toinen merenrannalla, meillä ei viimeisten 45v aikana ole ollut yhtään ikävää vierailulle tuppautujaa, ei ainoatakaan. hyvät tuttavat ja sukulaiset ovat vierailleet pyydettäessä. Aina on nautittu puolin ja toisin vierailuista... Niin ja olihan se aikanaan myös keiteleellä mökki 10v...ei sielläkään lokkeilijoita tavattu...
Minä ihmettelen..
Minäkin ihmettelen mökkiä monen tunnin ajomatkan päässä. Kuinka monta viikkoa siellä ehtii vuoden aikana olla? Kuinka paljon viikkohintaa tulee mökkeilylle? Kuka hoitaa lumityöt ym. kulu
Jatketaan vielä... mielestämme mökin tulee olla kaukana kotoa...maisematyypin on ehdottomasti vaihduttava. Matka mökille on yleensä reissun ei nyt ihan kohokohta, mutta elämys kumminkin. En (emme) voisi hankkia mökkiä alle 200km päästä, ei puhettakaan. Me olemme tietoisia, ettei kuolinpuvuissa ole taskuja, joten varallisuus kulutetaan eläissämme. Eikös se mäkihyppäjä, se Matti jotain sentapaista lausunut ulkomaan kielel..
Kaikki on makuasiaa, onneksi meitä on moneen lähtöön. En koskaan ole kokenut työleirisyndroomaa, en koskaan..Nyt on menossa 4.viiko mökillä, ei haitanne vaikkei samoja mukavuuksia, kuin kotona...mutta nautin puuhasteluista, lumitöistä, metsätöistä, voin istuskella saunanterassilla olutlasi vieressä. Nautin, kuuntelen luonnon ääniä.. Niinpä ulkosaunamme on ilman vesiliitäntää, pata, puukiuas, ei puinen, mutta puulla lämmitettävä.. saunassa rakolattia, ei sähköä...valaistuksena myrskylyhdyt ikkunoisen ulkopuolella...karua, mutta ah niin rauhoittavaa..
Tiedän kokemuksesta, että aika harva mökinkin omistajista on todellinen mökki-ihminen, semmoinen joka nauttii yksinkertaisemmista asioista. Siitä suht vaatimatttomasta meren rannalla olevasta vielä.. alueella on ehkä 20-25 mökkiä, mutta ehkä vain 3 - 4 "mökkeilijää"... Sellaiseksi luokittelun olen ajatellut.. Kukin tyylillään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen..
Minäkin ihmettelen mökkiä monen tunnin ajomatkan päässä. Kuinka monta viikkoa siellä ehtii vuoden aikana olla? Kuinka paljon viikkohinta
Veikkaan, että Levin mökki on vuokramökki. Aika hölmöä nimittäin olisi olla käärimättä vuokratuloja tuollaisesta mökistä. Siksi sinne ei ole tuppautujaa, kun pitäisi maksaa asumisesta.
Onneksi mökkini sijaintia ei tiedä kukaan, paitsi minä itse. Ostin mökin kolme vuotta sitten ja se on mun oma piilopaikka.
Täällä saan rentoutua ja olla ihan rauhassa. Olen pimittänyt asian jopa uudelta miesystävältä. 😊
Meillä on lomakoti ulkomailla. Yksi lapsuudentuttu kuuli tästä ja laittoi viestiä että voivat hyvin tulla käymään kun meille sopii.
No ei sovi! En viitsinyt edes vastata! Kutsun itse harvat ja valitut sinne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen..
Minäkin ihmettelen mökkiä monen tunnin ajomatkan päässä. Kuinka monta viikkoa siellä ehtii vuoden aikana olla? Kuinka paljon viikkohintaa tulee mökkeilylle? Kuka hoitaa lumityöt ym. kulu
Meillä mökkimatka (ulkomaille) kestää max 8h. Kaverilla mökki Lapissa eikä 12h riitä. Näissä paikoissa ollaan 1-9vkoa kerrallaan.
Kulu? 195e oli lentoliput ja 140e auton parkki nyt kun kk kuluttua taas menen. Asumiskulut alle 300e/kk.
En ole antanut lupaa kenellekkään tulla kutsumatta.