Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin selkeää.
Naapurit sai "toisen käden" kautta tietää mökkimme sijainnin ja pikkupaikkakunnan kaupasta utelivat lähiosoitteen. Olin risusavotassa, kun kurvasivat pihaan. Minä vaan suoraan sanoin, että kääntäkää auto ja ette ole tervetulleita. Ihan sama, mitä ajattelivat.En muutenkaan ole niiden kanssa tekemisissä, ainoastaan moikataan pihalla. Nyt ei vissiin enää moikata ja sekin ihan hyvä.
Miksi et laittanut risusavottahommiin? Lopputulos olisi ollut luultavasti sama ja risusavotta valmis.
Mulle vaan tuli ns. mitta täyteen eikä niistä luultavasti olisi edes ollut siinä apua. Ainoastaan jääkaapin tyhjentämisessä.
No tää. "Apulaiset" mökillä ovat enemmän rasite kuin avuksi. Yhden homman ehkä just tekevät, ja loppuaika pitäisi seurustella. Siinä jää isäntäperheeltäkin hommat sitten hoitamatta, kun pitää huolehtia vieraista ja "talkooväen" muonittamisesta ja viihtymisestä.
Totta töriset. Käytännössä kutsumattomien vieraiden 'työllistäminen' ei onnistu tai ainakaan kannata:
1. Mitään mainittavaa tulosta ei synny, haluttomuuden ja osaamattomuuden takia;
2. Työkalut menevät rikki, katoavat tai lähtevät työllistetyn mukaan;
3. Työn tulos, jos sitä ylipäänsä syntyy, on kelvotonta ja täytyy tehdä uudelleen;
4. Työn ohjaamiseen menee enemmän aikaa kuin sen tekemiseen itse (vrt pikkulapset);
5. Tumpelot telovat itsensä, paikkaamiseen menee kolminkertainen aika ja vaativat vielä 'korvauksia'; vähintään talkoovakuutus olisi oltava, mutta miten sellaisen yllätysvieraille hommaisi?
Ennakkopelotteena voi tietysti vihjaista esim että mökillä pitää tiputtaa/poistaa puolen tusinaa ampiaispesää, se kuulostanee riittävän vastenmieliseltä pitääkseen useimmat ei-toivotut vieraat poissa. Käytännössä kuitenkin töiden teettäminen satunnaisella vieraalla on teettäjälleen pirunmoinen riski.
En ole milloinkaan yrittänyt ujuttautua kenenkään mökille, ei tulisi mieleenikään. Omaa mökkiä ei ole, olemme vuokranneet saaristosta mökkejä tarpeen mukaan.
Nyt kumminkin vierailin ystäväni pyynnöstä heidän kesäasunnollaan. Se heillä on ollut jo 8 vuotta ja kutsuja sinne on tullut jatkuvasti. Käynti vähän yllätti.
Täytyy sanoa, että kuten täällä monet ovat jo kirjoittaneetkin, mökki tai kesäpaikka taitaa monille olla suuren ylpeyden aihe, paljon enemmän kuin varsinainen koti. Tälläkin visiitillä joka kulma ja nurkkaus esiteltiin ja vanhoja hirsiä olisi pitänyt ihailla loputtomiin. Tiettyä komeutta vanhassa talossa olikin, mutta en viihtynyt siellä ollenkaan enkä missään nimessä olisi esim. jäänyt yöksi.
Onneksi omat mökit ovat sen verran homeessa, että niille ei kukaan halua tunkea itseään.
Rakastan ujuttautumista. Joinakin kesinä olen onnistunut ujuttamaan itseni eri tuttujen mökeille jopa kolmeksi viikoksi putkeen! Kun huomaan, että nyt alkaa tällä porukalla tulla mitta täyteen, lehahdan loisimaan seuraavalle mökille.
Vierailija kirjoitti:
En ole milloinkaan yrittänyt ujuttautua kenenkään mökille, ei tulisi mieleenikään. Omaa mökkiä ei ole, olemme vuokranneet saaristosta mökkejä tarpeen mukaan.
Nyt kumminkin vierailin ystäväni pyynnöstä heidän kesäasunnollaan. Se heillä on ollut jo 8 vuotta ja kutsuja sinne on tullut jatkuvasti. Käynti vähän yllätti.
Täytyy sanoa, että kuten täällä monet ovat jo kirjoittaneetkin, mökki tai kesäpaikka taitaa monille olla suuren ylpeyden aihe, paljon enemmän kuin varsinainen koti. Tälläkin visiitillä joka kulma ja nurkkaus esiteltiin ja vanhoja hirsiä olisi pitänyt ihailla loputtomiin. Tiettyä komeutta vanhassa talossa olikin, mutta en viihtynyt siellä ollenkaan enkä missään nimessä olisi esim. jäänyt yöksi.
Allekirjoitan tämän täysin. Vierailen kerran kesässä sukulaiseni mökillä (pyynnöstä)
Ja aina hän kehuu muille kuinka minä viihdyn hänen mökillään ja tykkään olla siellä, ja voi kumpa minäkin jonain päivänä saisin oman mökin.
En ole kuitenkaan raaskinut sanoa että minä olen ja tulen sinne sinun mökillesi sinun vuoksesi, en varsinaisesti pidä mökistä/mökkeilystä vaan pidän siitä että sinä olet siellä ja teemme sekä keskustelemme kaikkea mukavaa. Minulle varsinaisesti on ihan sama missä näkisimme mutta kun kesä on ainoa aika jolloin molemmilla on aikaa ja tiedän että sinä viihdyt siellä mökillä parhaiten niin haluan viettää siellä aikaa sinun kanssasi. Yksinäni en ikimaailmassa menisi mökille enkä missään nimessä haluaisi omistaa mökkiä. Mökkeilen vain ja ainoastaan seuran vuoksi en mökkeilyn ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha täällä itkeä, että joku käyttää hyväkseen. Omat rajat kuntoon ja hyväksi käyttäjille voi sanoa suoraan, että nyt tämä homma ei käy. Vika on itsessä.
Kun olisikin noin yksinkertaista. Mitä jos se lokki on oma veli tai sisko, ja kun kerran kiellät heiltä mökille pääsyn, äiti soittaa ja haukkuu kun et omia sisaruksiasi viitsi nähdä. Samalla suhde sisaruksiin ja heidän lapsiinsa vaikeutuu, etkä näe kummipoikaasi pitkään aikaan.
Eri asia, jos kyseessä olisi joku etäisempi tuttava, johon voisi pistää välit poikki tarvittaessa, jos loukkaantuu. Perheenjäsenten kanssa on vaikeampaa.
No eikö sille sisarukselle voi jo puhua ihan suoraan, että en tykkää kun [tuut lokkeilemaan/et tuo ruokaa/jätät lapset mulle hoidettavaksi/et tee mitään]? Laittaa ultimatumin, että ei ole tulemista, ennen kuin [osaat olla niin kuin fiksut ihmiset]?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaveri, joka vuosia sitten pyysi minua ja vaimoani tulemaan juhannukseksi mökilleen. Sanoin, että voidaan tulla sillä ehdolla, että käydään yhdessä kaupassa ja Alkossa ja minä maksan puolet ostoksista. Kyllä vähän ihmettelin kaupassa, miksi juuri sillä kertaa piti ostaa niin valtavat määrät ruokaa ja säilykkeitä sekä pakasteita, grillilihoista puhumattakaan. Limsoja haalittiin kuusi isoa pulloa, vaikka sanoin, ettei juoda niitä. Myös isot shampoopullon, suihkusaippuan ja hiustenhoitoainepullon kaveri otti kärryyn. Vessa- ja talouspapereita ostettiin isot säkit, lisäksi huussin kuiviketta pari säkkiä. Alkossa ostettiin kuusi pulloa viiniä ja kaksi 24:n purkin olutkeissiä. Rahaa näihin kaikkiin ostoksiin paloi 452,20 euroa, josta minä annoin kaverille ensin 225 euroa mutta hän odotti käsipitkällä, joten annoin vielä loput 1,10 euroakin.
Juhannus oli ihan hauska muuten mutta ihmettelin kun juhannusaattona ja juhannuspäivänä laitettiin ruokaa ja syötiin vain yhden kerran. Lauantai-iltana lähdimmekin jo kotiin kun tuntui, että kaverin mielestä juhannus oli jo ohi. Punaviiniä jäi kolme pulloa ja melkein puolet oluista. Pyysin saada mukaani muutaman oluttölkin ja sainkin kaksi. Kaveri oli reilu ja pyysi ottamaan mukaan myös yhden aloitetun viinipullon.
Kutsu kävi myös seuraavana juhannuksena mutta en viitsinyt taas rahoittaa kaverin koko kesää.
Tuttua. Meidät kutsuttiin aikoinaan kaverin mökille, joka oli ilmeisesti hänen isänsä lapsuudenkoti. Ensin ajettiin koko porukka kolmisen tuntia pienessä datsunissa, matkalla käytiin kaupassa. Maksa sinä kun ootte niin rikkaita. Öö, okei eihän tuo nyt niin paljoa ollut, muutama satanen. Mieheni osti pari pulloa viiniä ja saunakaljat.
Perillä odotti homeinen lautakasa, jota ei oltu siivottu varmaan sitten seiskytluvun. Isäntäpari alkoi ryyppäämään välittömästi sinne saavuttuamme. Olivat tuoneet kyllä viinaa itselleen. Mieheni laittoi saunan ja pientä syötävää, myöhemmin oli tarkoitus grillata. Laituri oli hirveässä kunnossa, joten pesin sen, jotta olisi edes joku paikka istuskella. Lakanoita ei ollut, vaikka etukäteen sanottiin, että mökiltä löytyy kaikki pesukonetta myöten. Haisevat täkit ja tyynyt tuuletin minkä pystyin.
Isäntäväki oli ympäripäissään seuraavat kolme päivää tekemättä mitään. Minä huolehdin ruokailuista, mies saunasta ja muusta viihtyvyydestä. Grilli oli tiilistä muurattu, joten sen puhdistettua avotulella pystyi tekemään ruokaa, vaikka mökissä oli keittiökin. Arvannette, ettei sitä voinut käyttää.
Mieheni kuskasi heidät sitten sunnuntai-iltana kotiinsa ja me menimme omaan kotiimme. Eipä olla oltu sen jälkeen heidän kanssaan juuri missään tekemisissä, kahteenkymmeneen vuoteen.
Että terveisiä vaan, jos tunnistit itsesi! Jos olisitte olleet rehellisiä tuosta mökistä, niin odotukset olisi olleet totisesti erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksipaketilla on lupa piipahtaa sukulaismökillä.
Mä oon poikennut mökille kevyillä tuliaisilla.
Oon soittanut edellisenä päivänä ja kysynyt voidaanko poiketa puolen päivän aikaan.
Oon sanonut poiketaan, ollaan syöty. Kysytty montako siellä mökillä on, jos tuodaan vaikka jäätelöä.Oon laittanut viestin kun lähdetään, jotta tietää milloin ollaan perillä. Ennen saapumista on haettu mm jäätelöä ja mansikoita kaupasta.
Menty mökille, oltu sanottu aika ja lähdetty pois
Öö, siis olet vaan ilmoittanut koska tulette poikkeamaan ja kuinka kauan olette. Mistä kuvittelet, että olette tervetulleita edes poikkeamaan? Eihän teitä ole kutsuttu..
Oon soittanut ja kysynyt voidaanko poiketa. Kysyminen ei ole sama kuin ilmoittaminen.
Outolintu kirjoitti:
Vaimon vanhemmat omistavat upean mökin. En niin hienoa mökkiä ole elämässäni kokenut. On sähköt, juoksevat vedet, laiturit veneineen, rantasauna ja palju... Oikein hulppea. Sellainen saa nöyräksi ihmisen, jonka perhe ei lapsuudessa mökkiä omistanut. Se mökki missä joskus tenavana kävin sijaitsi rannalla metsikössä, jonne kannettiin vedet ja valot tuli kynttilöistä tai taskulampusta. Vene oli soutuvene ja laituri tynnyreiden varassa kaislikossa.
Vierailemme appilan mökillä silloin kun vaimo sanoo. En tiedä tarkkaan onko meitä erikseen kutsuttu vai ei, mutta sillon lähdetään kun hän haluaa. En jaksa riidellä asiasta viikkotolkulla, näin kävisi jos kieltäydyn lähtemästä. Yksin ei suostu lähtemään.
Paikanpäällä vaihtelevasti olemme ensimmäiset tai toiset vieraat. Mökille mahtuu useampi pesue. Kysymme aina ennen saapumista (koska vaadin) tarvitseeko mitään tuoda, vastaus on ei. Paikanpäällä usein saa kuulla milloin mitäkin olisi tarvittu. Oltaisiin tuotu jos olisi kerrottu. Harmittaa.
Lähipiiri on mökillä kuin parvi lokkeja. Syövät tiskaamatta, tavarat ja vaatteet on missä sattuu, puita ei kanneta.. Todella mukavaa seuraa mutta muuten... Nämä vanhemmat passaavat aikuisia lapsiaan ja heidän lapsiaan kuin orjat. En tiedä mistä he sen kaiken voiman repivät tehdäkseen niin paljon kaikkien eteen ja miten nämä lapset kehtaavat katsoa vierestä kuin kuninkaat valtaistuimeltaan. Pistävät vanhat ja sairaat töihin ja ryyppäävät vieressä.
Yritän auttaa parhaani mukaan. Vaimo toppuuttelee etten saisi ja muut nauravat tekemisiäni. Teen kuulemma liikaa. Appi on selvästi tyytymätön, haluaa että me vävyt olisimme hänelle renkiä talossa. Hän on väsynyt, mutta muut eivät tunnu huomaavan sitä. En minäkään jaksaisi, mutta jos en tee edes sitä vähää joutuu appi ja anoppi tekemään kaiken.Ahdistaa kun tiedän että kohta se on taas edessä, muita huvittaa ja mua hävettää se touhu. Olen kerran nauttinut siellä olosta ja se oli kun saimme vaimon kanssa olla kahdestaan. Meillä on tapana jättää yöpaikka parempaan kuntoon mitä se oli saapuessamme.
En osaa rentoutua jos rakas ja läheinen joutuu mua passaamaan omalla lomallaan. Ollaan aikuisia kaikki, miksei tehtäisi osaamme niin kaikilla olisi rennompaa.
Äitini aina käskyttää kasikymppistä isääni tekemään kaikki hommat, itse ei tee kuin mitä haluaa/jaksaa. Isäni (liian harvoin) komentaa vierailevaa jälkikasvuaan osallistumaan, jolloin äitini hyökkää väliin, että ei tartte, Kirsi on nyt lomalla! Sitten sanon topakasti, että kyllä minä osallistun, ihan oikeesti, jolloin äitini repii imurin käsistäni ja työntää isälleni huutaen, että ei MISSÄÄN nimessä! Kyllä isä hoitaa! Ja sitten naurua päälle, koska sehän oli sen hauskan TV-sarjan nimi silloin joskus. Paitsi että se oli Kyllä isä osaa.
Joka. Ikinen. Kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.
Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.
Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?
Meillä tämä sama ongelma. Yltiösosiaalinen mies lörpöttelee tutuille ja tutuntutuille kaiken mökistä, tulee kehuskelleeksi saunoillaan, paljuillaan ym. ja höyrähtää helposti myös kutsumaan mökille ties keitä, tai ainakin suhtautumaan kannustavasti innokkaisiin änkeytyjiin. Ei tule ajatelleeksi niissä tilanteissa, että mitä se käytännössä tarkoittaa kun joku vähän etäisempi työkaveri perheineen pölähtää mökin kulmille aikeenaan tulla muutamaksi päiväksi saunomaan, kalastelemaan ja seurustelemaan (lähinnä tietysti mieheni kanssa). Kokien ymmärrettävästi, että lähes kutsuttuna tulee. Että minäkö sitten lomallani ylläpitäisin täysihoitoa noille itselleni ihan merkityksettömille ihmisille?
Emme haluaisi olla kenellekään epäkohteliaita ja miehenikin on hyvin sydämellinen, hauska ja pidetty ihminen, loistava seuramies. Hänen seurastaan ollaan aidosti kiinnostuneita. Mutta täytyy sanoa, että oma hermo kiristyy näissä tilanteissa ja monta päivää kesälomasta menee aina ahdistavissa ja huonotuulisissa merkeissä.
Vahdin hänen puhelintaan ja jos kesken mökkeilymme joku epäilyttävä henkilö soittaa, estän lähes kurkusta kuristaen vastaamisen. Ukko onkin vuosien saatossa vähän parantanut tapojaan, mutta kokonaan ei koira ole karvoistaan päässyt. Joka kesä näille pahan mielen projekteille uhrataan vähintään muutama lomapäivä.
Mieheni seurasta lomalla kiinnostuneille tai muille mökille änkeytyjille annan hyvän neuvon: ehdottakaa illan mittaista tapaamista jossain lähistön ravintolassa tai vaikka huoltoasemalla kahvitellen! Silloin toiselle osapuolelle jää aito mahdollisuus itse päättää, haluaako sen sijaan kutsua ne vieraat mökilleen.
Siitä vaan biksuissa aurinkoa ottamaan, tai mitä nyt haluatkin tehdä. Omissa oloissasi. Sanot vaan ihmettelijöille, että olet nyt lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.
Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.
Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?
Jätät miehen hommaksi hoitaa kestityksen ja siivoamiset.
Kun siis kuulet mieheltä, että nyt on tulossa vieraita, ilmoitat ilahtuneeseen sävyyn, että se sopii oikein hyvin. Sinustakin on mukavaa päästä seurustelemaan tuttujen kanssa. Mies saa tällä kertaa hoidella ruoanlaiton ja siivoilut. Huokaiset oikein syvään, miten ihanaa on päästä rentoutumaan!
Ja sitten pidät tiukasti linjan etkä millään tavalla osallistu kestityksen hankintaan tai valmisteluun, vaikka mies laittaisi perunat kiehumaan väärään kattilaan tai vaikka ruokamäärän mitoitus olisi ihan pielessä.
Pidät vaan käsilaukussasi varalla karkkeja tai keksejä, niin selviät vähän heikommallakin ruoalla.
Ja aiheutetaan syyttömille vieraille todella epämukava olo, kun tajuavat etteivät olekaan tervetulleita vaikka heidät on kutsuttu.
Tässä keskustelussa pohditaan keinoja päästä kesämökille ujuttautujista eroon.
Tuo yllä oleva on yksi keino.
Mutta tuossa tapauksessahan mies leveilee ja kehuu mökkiä kaikille ja pyytelee ihmisiä kylään. Joten kyllä ne vieraat siis on sinne pyydetty. vaimo vaan ei haluaisi vieraita sinne, mutta mistpäpä ne miehen kutsumat vieraat sitä tietää.
Miksi vaimon siis pitäisi huolehtia vieraiden viihtymisestä, jos vieraat ovat miehen vieraita?
Kuka on väittänyt, että vaimon kuuluu huolehtia miehen kutsumien vieraiden viihtymisestä????
En minä ainakaan ja olen tuo jolle vastaat. Mutta eihän ne miehen kutsumat vierat voi tietää, ettei se vaimo niitä sinne halua.
Itse en koskaan huolehdi miehen kutsumista vieraista, vaan vetäydyn omiin oloihini ja mies huolehtii vieraansa.
Paitsi kerran. Miehen serkku oli tullut käymään ja ilmeisesti ihan miehen kutsumana. Mies raukka istui meillä tuntikaupalla ja itse ehdin olla omissa oloissani lukemassa ja kävinpä saunassakin pitkän kaavan mukaan jne ja kun tulin saunasta, istui tuo serkkuparka edelleen kuivin suin ja oli kai tullut vähän pitemmästä matkasta meille.
Silloin oli kyllä pakko kysyä, että eikö mies todellakaan ollut tarjonnut vieraalle mitään. Keitin sitten kahvit ja katoin pöytään vähän purtavaa. Hyvin näytti maistuvan.
Ei minua tuon miehen serkun vierailu yhtään haitannut, ihan mukavan ja kohteliaan tuntuinen mies , mutta oman miehen käytös vähän häveti. Kutsua toinen kylään ja istuttaa sitten ilman mitään tarjoilua tuntikaupalla. Juttua näillä serkuksilla kyllä näytti riittävän.
Yleensä en jaksa miehen vieraiden kanssa edes jutella, moikkaan jos satun näkemään, koska epäkohtelijas en halua olla, mutta muuten en heitä noteeraa.
Välillä kyllä mietin, mitä nuo ihmiset minusta ajattelee, kun en yhtään heidän kanssaan seurustele, mutta tuskinpa he nyt pahemmin minun seuraa kaipaakaan, miehen luoksehan he ovat tulleen.
Kyllähän tuo tietysti edelleenkin on niin, että vaikka kuinka olisi miehen kutsumat vieraat, emäntä sen paheksunnan päälleen saa, jos ei palvelu pelaa ja tarjottavaa ole pöydässä.
Kyllä. Ja juuri tämän asenteen muuttamisessa meillä naisilla on aika iso rooli. Mehän tälläkin palstalla moitimme miniää, kälyä, anoppia ja ketä milloinkin, mutta harvemmin vävyä, lankoa ja appea samoista asioista.
Eli sovitaan, että kälyn tehtävä ei ole pitää yhteyttä miehen sukuun, miniän tehtävä ei ole auttaa anoppia, eikä naisen tehtävä ole passata miehen vieraita. Emmekä vieraana ikinä paheksu emäntää, jos miehen isännöinti on jotenkin huonoa.
Hyvä hyvä! Juurikin näin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä yrittänyt edes ujuttautua kenenkään toisen omistamalle kesämökille kutsumatta.
Mutta huomio: En myöskään ole aina halunnut mennä kutsuttunakaan kenenkään ystäväni tai sukulaiseni mökille. En nimittäin tykkää mistään 1950-luvulla alkeellisin varustein rakennetuista yhden tuvan plus tuvan seinän takana olevasta pienestä ja hikisestä saunasta, jossa ei ole edes erillistä pesytymistilaa suihkuineen. Toisekseen mökin pihan maisema ja viihtyisyys vaikuttaa myös, haluanko mennä jonkun toisen mökille tuhlaamaan kallista elämäni aikaa yhtäkään päivääni. Myös uimapaikan kunto mökin yhteydessä pitää olla sellainen, että veden laatu järvessä tai meressä pitää olla puhdasta ja kirkasta. En halua uida missään pikkulikaisessa tummavetisessä lammessa tai muuten vaan likaisessa vesistössä. Sisävessa vedellä huuhdeltava wc-pönttö ja käsienpesuallas pitää myös mökillä olla, en astu jalallanikaan ulkohuussiin. Se lemu näet ulkohuussissa on vakio, sitä ei saa millään keinolla kokonaan poistettua.
Sitten on lukuisa määrä muita syitä itikoineen, paarmoineen, käärmeineen jne. minkä vuoksi en halua viettää kesämökillä aikaani riippumatta siitä omistaako mökin minun parhaimman päädyn ystäväni tai sitten läheisimmät sukulaiseni.
Ei siis kiinnosta mennä edes kutsuttuna saatika että kutsumattomana olisin ujuttautumassa sukulaisten ja ystävien omistamiinsa laaduttomille ja epäviihtyisille kesämökeilleen tai -huviloilleen olkootpa ne omistajat vaikka kuinka mukavia ihmisiä tahansa. Ihmettelen vaan, että miten ihmeessä jotkut viihtyvät niissä laaduttomissa mökeissään koko pitkän kesälomansa????
Meillä on luxus kesäasunto kirkasvetisen järven rannalla, hiekkarantaa on. Kävin just uimassa-ihanaa. Koko kesä on täällä nautiskeltu , syöty itse pyytämiä tuoreita kaloja soudeltu,, kuntoilun vuoksi harrastettu ruohonleikkuuta. Maljakossa on aina tuoreita kauniita luonnon kukkia. Ei ole hyttysiä, eikä käärmeitä.katsos kun ympäristön voi laitaa alunalkaen sellaiseksi , että ilmavirta sopivasti käy, eikä hyttyset viihdy vaikkei eteläsuomessa ollakkaan. Että tällaisia mökkejä on nykyisin paljon.
Että ihan tuoreita kaloja on pyydystetty ja syötykin. Vau.
Vieläkö ne mökille ujuttautujat ovat yhteydessä teihin syyskuun alussa vai ovatko vetäytyneet jo talvilepoon?
Oletko nyt jonkun mökillä ilman kutsua?
Olen ihmetellyt tätä sakkia, jotka eivät halua ketään mökilleen mutta mökin osoite kyllä tiedetään jopa kyläkaupan tiskillä?!
Miksi kerrotte ihmisille, missä mökki on?
Olen perheeni kanssa asunut vuosia eri paikkakunnilla siten, että edes oma äitini tai sisarukseni eivät ole tienneet missä asun.
Paikkakunnan tiesivät, osoitetta ei.
Osoite pysyy salassa, kun ette retostele ympäriinsä asialla.
Somessa en myöskään sijaintitietoa jaa, tai laita kuvia mistä voisi päätellä osoitteen.
M40
Tulijoita riittäisi, vain yksi ystävä on kutsuttu ja hänelle annettiin ihan omat avaimetkin. Käyttäköön tukikohtanaan kun osaa ja saa siitä paljon lintuharrastukseensa. Ihmiset kuvittelevat että epäsosiaalisena ihmisenä haluan viettää lomani kestittämällä, ei kiitos.
Eihän sitä muuta tarttis sanoa kun: En kommentoi.
Samallalailla kun vaikka haastatteluissa, kun vielä ei oteta asiaan kantaa millään lailla.
Onko ujuttajat vihdoin lähteneet mökiltä?
En ole koskaan ujuttautunut mökille, vieläkö ehtii?
Vähän kaukaisempi samanikäinen perheellinen sukulainen kysyi siinä vaiheessa kun mökkiä rakennettiin, että saako heidän perhe käyttää sitä sitten kun emme ole paikalla. Kun heillä sitä omaa mökkiä ei ole. Sanoin, että onhan tuossa naapurikylällä vuokramökkiyritys, sieltä yleensä löytyy vapaita mökkejä kun hyvissä ajoin varaa. Samainen henkilö ihmetteli myöhemmin, miksemme maalaa mökkiä, aiommeko jättää maalaamattomaksi kun monta vuotta jo ollut ilman maalipintaa!!!
Mykistyin ja taisin jättää vastaamatta, etten olisi sanonut pahasti. Ei kelomökkejä maalata hyvänen aika.