Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten ihmiset kehtaa. Me asuimme opiskeluaikoina Turussa. Joka hemmetin kesä Ruisrockin aikaan vanhat yläaste- ja lukiokaverit muistivat miten hyviä kavereita olemmekaan ja halusivat majoituksen. Tasan kerran joku tajusi edes pyytää mukaan ruissiin samalla, kun esitti tämän pyynnön. Ketään en majoittanut, kun oli niin ilmiselvää hyväksikäyttöä.
Vähän sama nyt, kun muutimme takaisin Helsingin kupeeseen. Turun kaverit haluaisivat kylään, joka tarkoittaisi Helsingin turistikohteissa pyörimistä. Ei jaksa.
Siis onko tuo koko porukka niin persaukista, että hotellissa asuminen on mahdotonta?
En usko, että persaukisia. Suomalainen kulttuuri nyt vain on tuo, että suotta maksaa, jos ilman saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pariskunta tuli sovitusti mökillemme lapsineen, heidän piti olla to-pe välinen yö ja olivat kuulemma sopineet jo muut yöpymispaikat viikonlopulle. Kaikki meni hyvin kun tilaa oli riittävästi ja lapset tykkäsivät leikkiä omien lapsiemme kanssa ja meidän puolestamme olisivat voineet olla kylässä pidempäänkin.
Tunnelma vaan jäätyi kun perheen isä kysyi perjantai aamuna, että voisimmeko me mennä vaikka kotiin ja jättää heidät mökillemme omaan rauhaan loppu viikonlopuksi. Meillä on mökille 300 km matka.
Siis mitä ihmeitten ihmettä? Onko tää oikeasti tapahtunut? En epäile sinua valehtelijaksi, mutta on niin sakeaa settiä, että päässä lyö tyhjää yrittäessäni miettiä, että onko noin tolloja vieraita ihan tosissaan olemassa?
On niitä, aikoinaan kun ostin mökin ja kutsuin kaverini käymään. Hänellä ei ollut autoa ja oli tarkoitus käydä yhden yön reissu, mentiin yhdessä ja ihan ok meni muuten mutta kun tuli aika lähteä hän ilmoitti että jää mökille, minä olin että et jää, mehän sovittiin tää. No enhän häntä autoon raahatakaan voinut ja mulla oli toinen sovittu meno. Niin hän jäi mökille. Pari lisäyötä ja sitten kun lähdettiin niin hän alkoi vihjailemaan että seuraavalla kerralla sitä ja tätä. Hän on odottanut seuraavaa kertaa kymmenen vuotta ja saa odottaa, sitä kutsua ei tule.
Olisin laittanut ovet säppiin. Joko autoon tai taivasalle!
Olisitko oikeasti tehnyt niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten ihmiset kehtaa. Me asuimme opiskeluaikoina Turussa. Joka hemmetin kesä Ruisrockin aikaan vanhat yläaste- ja lukiokaverit muistivat miten hyviä kavereita olemmekaan ja halusivat majoituksen. Tasan kerran joku tajusi edes pyytää mukaan ruissiin samalla, kun esitti tämän pyynnön. Ketään en majoittanut, kun oli niin ilmiselvää hyväksikäyttöä.
Vähän sama nyt, kun muutimme takaisin Helsingin kupeeseen. Turun kaverit haluaisivat kylään, joka tarkoittaisi Helsingin turistikohteissa pyörimistä. Ei jaksa.
Siis onko tuo koko porukka niin persaukista, että hotellissa asuminen on mahdotonta?
En usko, että persaukisia. Suomalainen kulttuuri nyt vain on tuo, että suotta maksaa, jos ilman saa.
Ja kun se mökki on tyhjän panttina muuten. . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään sellainen tilanne, että mökkitien alkuun voisi laittaa lukittavan puomin? Siis sellainen tie, jota muut eivät käytä ja johtaa vain teidän mökillenne. Tarviikohan tuollainen luvan? Esim. hälytysajoneuvoja varten?
Kai omalle yksityistielle voi puomin laittaa, jos tie vie vain omalle mökille? Tätä olen harkinnut, en yllätysvieraiden vaan kylän ukkojen takia. Käyvät ihan pokkana ajelemassa mökkitiellä ja monesti tulevat ihan pihalle asti "paikkoja katselemaan", todella ärsyttävää.
Puhetta, puhetta.
Menet sanomaan,että tämä on yksityisaluetta, pysykää poissa ja samalla mainitset, että valvontakamera hoitaa valvonnan kun ette itse ole paikalla ja luvattomat kulkijat ilmoitetaan poliisille.
Eihän tuommoinen lopu koskaan jos riistetään lopeta.
Ennemmin puomi, kuin tuo uhoaminen kameroista ja poliisista 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun se mökki on tyhjän panttina muuten. . .
Tyhjänpanttina oleva mökki antaa oikeutuksen lomailla muiden mökeillä. Mutta mihinkään halkojen hakkaamiseen, siivoamiseen tai remppaan ei osallistuttaisi, vaan ainoastaan uitaisiin, saunottaisiin ja riippumatossa makoiltaisiin mahat täynnä, ja tietty lisäksi pitäisi olla juomatarjoilutkin kunnossa.
Ja moniko ei usko, että tällaisia ihmisiä on? Ihan samalla tavalla asuntoautojen omistajat kiroilevat, kun jatkuvasti ollaan kyselemässä sen perään. Ei tarvitse olla myöskään kuin pahainen paku, niin jopas kelpaat muuttomieheksi, omilla bensoillasi tietenkin. Lisäksi saat kantaa kamoja. Autoa ollaan lainaamassa tuon tuostakin. Koettu on. Samoin mökkiruinaaminen. Mökki oli laskettelukeskuksen lähellä, ja voi että kun olisi ollut sesonkiaikana tulijoita yöpymään.
Mummolla ja vaarilla oli mökki ihanan Höytiäisen rannalla, missä hiekkarantaa pitkä pätkä. Ei ollut yksi kerta, kun uimarit tavoitettiin sieltä, ihan lapsiperheitä, kun mentiin. Lisäksi mansikkavarkaat joka kesän juttu. Piti mennä aina siihen aikaan, että sai ne itse kerättyä, sekä viinimarjat myyntiin. Yhtä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen kutsuttuna mennyt kaverin mökille, ja sitä virhettä en enää tee. Hirveä lista mitä kaikki pitää tuoda mukaan, ruuanlaittoa isolle porukalle ja tiskaamista. Tietenkin se kiitollinen vieras kuuluu kaikki ne työt tehdä. Sitten hirveä valitus, että ulkohuussi tulee tyhjäksi jos sinne pissaa. Joo, en ole menossa puskapissalle sen takia. Sitten muut aikuiset viettää iltaa ja yötä ja minä katson että omat ja kaikki muut lapset menee nukkumaan.
Seuraava päivä hoidan lapsia yksin pitkään iltapäivään asti, kunnes muut aikuiset alkaa sängyistä kömpiä. Itse nukuin pari tuntia ilmapatjalla missä ei pysynyt ilmat kunnolla.
Alkaa ruuanlaitto ja mökin siivous ja napina miten pitää olla kiitollinen ja siivota kunnolla. Pakkasin lapset autoon ja lähdin kesken "loppusiivouksen". Me oltiin siellä vajaa vuorokausi, muut pari viikkoa. Siivotkoon ne, jotka siellä oikeasti sotki.Tälle kesälle olen saanut jo kutsun juhannukseksi. En ole menossa. Etsikööt piikaa ja lastenhoitajaa muualta. Minä nukun omassa sängyssä ja grillaan terassilla.
Ai että olisi pitänyt päästä valmiiseen pöytään kun piti jotain viedäkin. Siivotakin piti. Tässä yksi lokki taas.
Niin ja kelpasi lapsenlikaksi. En minäkään tuollaisen kohtelun jälkeen olisi jäänyt.
Sulla tais muutama rivi jäädä lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten hirveä valitus, että ulkohuussi tulee tyhjäksi jos sinne pissaa. Joo, en ole menossa puskapissalle sen takia. .
Mitä tämä tarkoittaa?
Varmaan, että pitää tyhjätä, siivota.
Muutamat epäilleet että ei voi olla noin röyhkeitä lokkeja olemassa.
Valitettavasti on, ja paljon.
Ostimme muutama vuosi sitten toisen mökin ja hyvä että kauppakirjoja oltiin allekirjoitettu, kun ensimmäinen kysyi lainaan.
Vastaus oli että ihan on pelkästään omaan käyttöön.
No kuitenkin saman vastauksen annettua on joku erehtynyt kysymään siltikin.
Viimeisimmälle kysyjälle vastasin että siinä on kymmenen kilometrin päässä vuokramökkejä jos alue kiinnostaa. Meni hiljaiseksi.
Ja olen kyllä kuullut takaapäin niuhoksi ja pihiksi. Jokaisella kerralla olen korjannut asian laidan. Ja huhut loppuu melko lyhyeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa hämmästyttää nämä 'epämieluisat mökkilokit' -aloitukset. Meitä kutsutaan useammallekin mökille kesien kuluessa. Ikinä emme ole tuppautuneet.
Viemme valmiita ruokia ja salaatteja, sekä viiniä mennessämme. Lisäksi spesiaalituliaiset emännälle (pyyhkeitä, saunatekstiilejä ym.)
En ole koskaan kuullut ystäviemme puhuvan sukulaisista tai tuttavista, jotka tuppautuisivat mökkeilemään. Jotenkin outo koko ajatus.Arvostan rehellistä kommenttiasi, jossa kerroit vievänne ruokia JA salaatteja. Monet kun kuvittelevat salaatin olevan ruokaa.
Perunasalaatti, sienisalaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pariskunta tuli sovitusti mökillemme lapsineen, heidän piti olla to-pe välinen yö ja olivat kuulemma sopineet jo muut yöpymispaikat viikonlopulle. Kaikki meni hyvin kun tilaa oli riittävästi ja lapset tykkäsivät leikkiä omien lapsiemme kanssa ja meidän puolestamme olisivat voineet olla kylässä pidempäänkin.
Tunnelma vaan jäätyi kun perheen isä kysyi perjantai aamuna, että voisimmeko me mennä vaikka kotiin ja jättää heidät mökillemme omaan rauhaan loppu viikonlopuksi. Meillä on mökille 300 km matka.
Siis mitä ihmeitten ihmettä? Onko tää oikeasti tapahtunut? En epäile sinua valehtelijaksi, mutta on niin sakeaa settiä, että päässä lyö tyhjää yrittäessäni miettiä, että onko noin tolloja vieraita ihan tosissaan olemassa?
On niitä, aikoinaan kun ostin mökin ja kutsuin kaverini käymään. Hänellä ei ollut autoa ja oli tarkoitus käydä yhden yön reissu, mentiin yhdessä ja ihan ok meni muuten mutta kun tuli aika lähteä hän ilmoitti että jää mökille, minä olin että et jää, mehän sovittiin tää. No enhän häntä autoon raahatakaan voinut ja mulla oli toinen sovittu meno. Niin hän jäi mökille. Pari lisäyötä ja sitten kun lähdettiin niin hän alkoi vihjailemaan että seuraavalla kerralla sitä ja tätä. Hän on odottanut seuraavaa kertaa kymmenen vuotta ja saa odottaa, sitä kutsua ei tule.
Ne on ne vaihtoehdot. Vieraalla ei ole oikeutta päättää toisen omaisuudesta. Kyllä olisin tehnyt niin.
Näissä ketjuissa haittaa vaan se, etteivät lokit kirjoittele näkemyksiän tänne.
Kyl sitä tulee ujuteltuu aina sopivan tilaisuuden tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään sellainen tilanne, että mökkitien alkuun voisi laittaa lukittavan puomin? Siis sellainen tie, jota muut eivät käytä ja johtaa vain teidän mökillenne. Tarviikohan tuollainen luvan? Esim. hälytysajoneuvoja varten?
Kai omalle yksityistielle voi puomin laittaa, jos tie vie vain omalle mökille? Tätä olen harkinnut, en yllätysvieraiden vaan kylän ukkojen takia. Käyvät ihan pokkana ajelemassa mökkitiellä ja monesti tulevat ihan pihalle asti "paikkoja katselemaan", todella ärsyttävää.
Puhetta, puhetta.
Menet sanomaan,että tämä on yksityisaluetta, pysykää poissa ja samalla mainitset, että valvontakamera hoitaa valvonnan kun ette itse ole paikalla ja luvattomat kulkijat ilmoitetaan poliisille.
Eihän tuommoinen lopu koskaan jos riistetään lopeta.Ennemmin puomi, kuin tuo uhoaminen kameroista ja poliisista 😂
Ei taida poliisi vaivautua mitenkään, jos mökin pihalla joku käy ja ei varasta mitään ja varsinkaan, jos kameroista ei ole ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne vaihtoehdot. Vieraalla ei ole oikeutta päättää toisen omaisuudesta. Kyllä olisin tehnyt niin.
Jos nämä mökille ujuttautujat ja lokkeilijat noudattaisivat hyviä tapoja eivätkä pyrkisi päättämään toisen omaisuuden käytöstä ja pyrkisi hyötymään toisen omaisuudesta ja jos vielä nämä mökkien omistajat uskaltaisivat kieltäytyä luovuttamasta omaisuuttaan toisen käyttöön vastoin tahtoaan, ei ongelmaa olisi.
Tämäkin ketju, muutamasta keskitystä jutusta huolimatta, osoittaa ongelman olevan todellinen ja että osa ihmisista on liian kilttejä ja heidän on vaikea kieltäytyä toisten, usein härskeistä ja syyllistävistä vaatimuksista
Suurin osa vieraista on toki toivottuja ja fiksuja, päätetään yhdessä päivät mitkä sopii ja niistä pidetään kiinni tai joustetaan yhdessä. Ruuat ja juomiset ostetaan yhdessä tai jaetaan kustannukset. Sitten on niitä muutamia passauttajia ja omia aikataulujaan noudattavia jotka riipoo, ne ei sitten uutta kutsua saa vaikka kuinka kyselisivät. Sitä kun on opetettu kohteliaaksi ja uskoo sinisilmäisesti että toisetkin on, kantapään kautta oppii pikkuhiljaa ja tuo neuvo, taivasalle tai kotiin 👍.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa että olette vuokranneet mökin osan kesästä ja se aika, kun voitte olla siellä, haluatte olla perheen kesken.
Kait sitä voi suoraan sanoa, että nyt ei käy?!
Siinäkin on vaikeutensa, kun toinen johdattelee puheet siten, että mökki esim. on vapaana ja että oma väki on siellä ja kutsuu itsensä kylään ja jos toinen empii, niin alkaa syyllistäminen, että mökki on tyhjän panttina tai että olisi mukava istua maalla iltaa. Moni meistä on liian kiltti suoraan kieltämään. Tämä pätee muihinkin lokkeilupyyntöihin ja härskeihin vaatimuksiin..
Ei kannata olla liian kiltti. Sellaiset ihmiset ja heidän läheiset joutuu aina kärsimään. Liian kiltti uhrautuu ja kerää kiukkua sisäänsä ja jotain kautta se tulee vittumaisesti ulos. Kun sanoo suoraan heti "ei käy" niin sillä siitä pääsee. Ihan mistä vaan selviää kun on pokkaa kieltäytyä.
Ehdotan, että kerätään täällä kolehti ja tehdään yhteishankinta jostain kusisen haisevan lammen rannalla olevasta rämemajavien paskomasta ulkohuussista. Annetaan sen osoite kaikille lokkeilijoille. Voivat sitten keskenään sopia kokkausvuoroista kun joukolla pääsevät sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole kesämökkiä. Lomat vietän aina ulkomailla, sinne ei vieraat ujuttaudu :)
Meillä on Espanjassa oma loma-asunto, mutta kyllä sinnekin on Suomesta tulossa työkaverin veljen vaimon siskonmies perheineen. Ei otettu vastaan, ja noin tunnin päästä tuli vihainen viesti Suomesta, jossa vaadittiin että ne saisivat olla loma-asunnossamme. Vastasin, että itse päätämme keitä vieraita otamme vastaan ja majoitamme.
Näitä teidän kokemuksia ja kommentteja lukiessani tulee vaan sellainen tunne, että on se kamala, miten olettekaan onnistuneet haalia ympärillenne tuollaisia tuttuja ja kavereita ja sukulaisia ja kaverin kavereita. Säälin teitä sydämestäni ja olen onnellinen, että itse nautin ystävistäni ja läheisistäni, jotka ehtivät huvilallemme. Ei ole kertaakaan ollut tunne, että joku loisii tai olisi liian kauan luonamme.
Sanonpa vaan, että voi teitä raukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole kesämökkiä. Lomat vietän aina ulkomailla, sinne ei vieraat ujuttaudu :)
Meillä on Espanjassa oma loma-asunto, mutta kyllä sinnekin on Suomesta tulossa työkaverin veljen vaimon siskonmies perheineen. Ei otettu vastaan, ja noin tunnin päästä tuli vihainen viesti Suomesta, jossa vaadittiin että ne saisivat olla loma-asunnossamme. Vastasin, että itse päätämme keitä vieraita otamme vastaan ja majoitamme.
Näitä teidän kokemuksia ja kommentteja lukiessani tulee vaan sellainen tunne, että on se kamala, miten olettekaan onnistuneet haalia ympärillenne tuollaisia tuttuja ja kavereita ja sukulaisia ja kaverin kavereita. Säälin teitä sydämestäni ja olen onnellinen, että itse nautin ystävistäni ja läheisistäni, jotka ehtivät huvilallemme. Ei ole kertaakaan ollut tunne, että joku loisii tai olisi liian kauan luonamme.
Sanonpa vaan, että voi teitä raukkoja.
Kateus tyhjentää kalat vedestä. Eipä se uusi ystävä tai tuttava ensimmäisinä sanoinaan kerro, että minulla on oikeudet, ja koska sinulla on mökki, niin silloin se on minunkin käytössäni, kun me kerran ystäviksi nyt tultiin.
Yleensä kieron ihmisen suhteen homma alkaa pienestä, ja vaatimukset suurenevat, kun "ystävää pitää auttaa, ja lapsillekin olisi niin ihanaa päästä uimaan".
Siinä vaiheessa, kun huomaan, etten itse saa minkäänlaista vastakaikua, kun "Ei mulla ole nyt aikaa pohtia tätä sun ongelmaa, ja koeta pärjätä", niin potkaisen tyypin menemään. Kunhan otan ensin selvää, että oli tekosyy kieltäytyä auttamasta.
Minulla ainakin on sitten erikseen ne omaiset ja läheiset ystävät, luotettavat, mutta nyt onkin kyse näistä hyeenoista.
Ja eihän täälläkään kaikki uikuta, kuinka joutuvat passaamaan mökkivieraita, vaan monet kertovat kieltäytyvänsä, yksi jopa paiskasi ovensa nenän edestä kiinni.
Moni olettaa myös, että mökkeily olisi vastavuoroistakin, eikä aina tupattaisi sille omalle mökille, mutta kun kutsua mihinkään ei kuulu, eikä mistään olla valmiita maksamaan, siis omia kustannuksia, loppuu kaveruus siihen paikkaan.
Säästä säälisi näille hyväksikäyttäjille ja loiseläjille. Monilta tyhjenee pankkitilit ja aletaan lainojen takaajiksi, ihmisiä huiputetaan kaikin keinoin koko ajan. Siinä sinulle säälin kohteita.
Siinäkin on vaikeutensa, kun toinen johdattelee puheet siten, että mökki esim. on vapaana ja että oma väki on siellä ja kutsuu itsensä kylään ja jos toinen empii, niin alkaa syyllistäminen, että mökki on tyhjän panttina tai että olisi mukava istua maalla iltaa. Moni meistä on liian kiltti suoraan kieltämään. Tämä pätee muihinkin lokkeilupyyntöihin ja härskeihin vaatimuksiin..