Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Onneksi ei ole kesämökkiä. Lomat vietän aina ulkomailla, sinne ei vieraat ujuttaudu :)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole kesämökkiä. Lomat vietän aina ulkomailla, sinne ei vieraat ujuttaudu :)
Meillä on Espanjassa oma loma-asunto, mutta kyllä sinnekin on Suomesta tulossa työkaverin veljen vaimon siskonmies perheineen. Ei otettu vastaan, ja noin tunnin päästä tuli vihainen viesti Suomesta, jossa vaadittiin että ne saisivat olla loma-asunnossamme. Vastasin, että itse päätämme keitä vieraita otamme vastaan ja majoitamme.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pariskunta tuli sovitusti mökillemme lapsineen, heidän piti olla to-pe välinen yö ja olivat kuulemma sopineet jo muut yöpymispaikat viikonlopulle. Kaikki meni hyvin kun tilaa oli riittävästi ja lapset tykkäsivät leikkiä omien lapsiemme kanssa ja meidän puolestamme olisivat voineet olla kylässä pidempäänkin.
Tunnelma vaan jäätyi kun perheen isä kysyi perjantai aamuna, että voisimmeko me mennä vaikka kotiin ja jättää heidät mökillemme omaan rauhaan loppu viikonlopuksi. Meillä on mökille 300 km matka.
Eikö kenellekään tule mieleen Esim, Ehdottaa näille Pummi luusereille vuokramökkiä ? Panee ihmettelemään onko nämä jutut tosia kun itellä eikä tuttavilla ole vastaavia ongelmia. Kavereita on kuitenkin kalenteri pullollaan.
Minä vaihdoin puhelinnumeroni pari vuotta sitten. Ei löydy puh.nro tiedustelusta.
Loppui siihen paikkaan vaivaannuttavien sukulaisten tunkeiluehdotukset ja yhden törkytunkeilijan ilmoittelu, että "Älä ihmettele kun tulen käymään".
Tämän lisäksi aitasimme koko tontin, ja ajotieltä ei pääse ajamaan pihalle, koska portti on suljettu.
Aiemmin, kun joku pölähti pihalle, niin niistä oli vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Espanjassa oma loma-asunto, mutta kyllä sinnekin on Suomesta tulossa työkaverin veljen vaimon siskonmies perheineen. Ei otettu vastaan, ja noin tunnin päästä tuli vihainen viesti Suomesta, jossa vaadittiin että ne saisivat olla loma-asunnossamme. Vastasin, että itse päätämme keitä vieraita otamme vastaan ja majoitamme.
Kuka vaati, että saisi olla asunnostanne ja millä perusteella? Mitä vastaisitte vaatimukseen? Oliko jälkipuheita? Olivatko nämä ihmiset missä tulossa, suunnittelemassa Suomessa tuloa sinne, tulossa sinne vai jo Espanjassa? En ihmettele yhtään, etteikö näinkin röyhkeitä ihmisiä voisi olla. Jossain kieroutuneessa mielessä päättävät, että jos ette ole loma asunnollanne, se on silloin tyhjä ja vapaasti käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pariskunta tuli sovitusti mökillemme lapsineen, heidän piti olla to-pe välinen yö ja olivat kuulemma sopineet jo muut yöpymispaikat viikonlopulle. Kaikki meni hyvin kun tilaa oli riittävästi ja lapset tykkäsivät leikkiä omien lapsiemme kanssa ja meidän puolestamme olisivat voineet olla kylässä pidempäänkin.
Tunnelma vaan jäätyi kun perheen isä kysyi perjantai aamuna, että voisimmeko me mennä vaikka kotiin ja jättää heidät mökillemme omaan rauhaan loppu viikonlopuksi. Meillä on mökille 300 km matka.
Siis mitä ihmeitten ihmettä? Onko tää oikeasti tapahtunut? En epäile sinua valehtelijaksi, mutta on niin sakeaa settiä, että päässä lyö tyhjää yrittäessäni miettiä, että onko noin tolloja vieraita ihan tosissaan olemassa?
On niitä, aikoinaan kun ostin mökin ja kutsuin kaverini käymään. Hänellä ei ollut autoa ja oli tarkoitus käydä yhden yön reissu, mentiin yhdessä ja ihan ok meni muuten mutta kun tuli aika lähteä hän ilmoitti että jää mökille, minä olin että et jää, mehän sovittiin tää. No enhän häntä autoon raahatakaan voinut ja mulla oli toinen sovittu meno. Niin hän jäi mökille. Pari lisäyötä ja sitten kun lähdettiin niin hän alkoi vihjailemaan että seuraavalla kerralla sitä ja tätä. Hän on odottanut seuraavaa kertaa kymmenen vuotta ja saa odottaa, sitä kutsua ei tule.
Olisin laittanut ovet säppiin. Joko autoon tai taivasalle!
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa että olette vuokranneet mökin osan kesästä ja se aika, kun voitte olla siellä, haluatte olla perheen kesken.
Kait sitä voi suoraan sanoa, että nyt ei käy?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytiin mökki pois pari vuotta sitten, kun kyllästyttiin " yllätysvieraisiin". Ei kerrottu kenellekkään. Viime kesänä sukulaisperhe oli tupsahtanut yllättäen meidän entiselle mökille ja uusi omistaja oli antanut heille lentävän lähdön. Saatiin huudot ja haukut, että missäs HE nyt viettää lomaansa. No, ei kuulu meille enää. Siihen loppui yhteydenpito, onneksi. Neuvo: jos hankit mökin, älä missään nimessä kerro missä mökki sijaitsee ja varsinkaan kehuskele sillä. Muuten noista "loisijoista" ei pääse eroon.
Heh heh, vai että oikein vieraiden takia piti kesämökki myydä mökki!
No jopas. Ei tainnut mökkielämä juuri kiinnostaa, jos sen noin vaan pystyi vieraiden takia muka myymään. Parempaa vitsiä en ole ikänäni kuullut.
Ja missäs nyt meinaattee sen suven viettää, kun ei mökkiä enää olekaan,
Kaikkea sontaa ihmiset kehtaakin tänne postailla.
Minä myös möin mökkini loisten takia.Ei se ole kummaa. En halua olla piikana laiskoille tuttaville.
Ei hyvää päivää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa että olette vuokranneet mökin osan kesästä ja se aika, kun voitte olla siellä, haluatte olla perheen kesken.
Kait sitä voi suoraan sanoa, että nyt ei käy?!
Miksi pitää alkaa lokkeilijoille selittämään? Kai nyt omasta mökistä saa päättää, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mukava eikä ystävällinen konsti, mutta taatusti toimiva estämään ei toivotut mökkivierailut.
Meille tai mökille ei kukaan tule kutsumatta, koska jos niin kävisi tai kun on käynyt, niin mieheni käyttäytyy niin tympeästi, ettei kukaan jää pitemmäksi aikaa. Mies tuskin tervehtii tulijoita, jatkaa hommiaan (meidän mökillä pitää koko ajan tehdä jotain), ei vastaa vieraiden keskusteluyrityksiin, eikä tule kahville, kun kaikkia pyydän.
Minua tämä harmittaa, koska minusta olisi kiva, että mökille tai kotiin tulisi vieraita. Miehellä on vaan tietyt sukulaiset ja ystävät, joiden kanssa haluaa viettää aikaa. Kun yritän, että kutsuttaisiinko ne tai nuo ihmiset kylään, en saa mieheltä vastausta, josta tiedän, ettei käy. Jos pyydän ilman, että miehelle sopii, hän valittaa asiasta päivä - tai jopa viikkotolkulla.
Viimeksi, kun olin aikeissa kutsua, mies valitti kaksi päivää putkeen, että kun häntä ei kuunnella ja hänen mielipidettään ei huomioida, huomioitiin tosin silläkin kertaa, enkä sitten kutsunut tätä vierasta. Siitä huolimatta mies valitti asiasta oikeasti kaksi päivää, kunnes raivostuin, ja pääsiäisen pyhät olivat lopullisesti pilalla.
Huh huh, alkoi itseäkin jo kauhistuttaa kesä ja mökkikausi, eri syistä vaan, kuin ap:ta.
Ehkä pitäisi kehittää jokin palvelu, josta voisi vuokrata tällaisen äreän mökkimiehen - tai naisen ei toivottuja vieraita karkottamaan?
Niin, että vain miehen päättämät vieraat käy. Jättäisin itse menemästä tuolloin mökille. Sais ukko ite kestitä vieraitaan. Vastaavasti vaatisin yksityisyyttä, kun omat, ukolle kelpaamattomat vieraat tulee käymään. Yksinkertaista!
Tän on ihan oikeasti pakko olla jonkinlainen käyttäjävika. Sama valitus vuodesta toiseen. Millaisia ihmisiä te oikein tunnette? Ymmärtäisin jos valitus olisi toisinpäin, että kyseltäisiin neuvoja kieltäytyä mökkikutsusta. Itse en tunne yhtäkään ihmistä joka itse kyselisi, että koska teidän mökille pääsee vaan kutsujia kyllä tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mukava eikä ystävällinen konsti, mutta taatusti toimiva estämään ei toivotut mökkivierailut.
Meille tai mökille ei kukaan tule kutsumatta, koska jos niin kävisi tai kun on käynyt, niin mieheni käyttäytyy niin tympeästi, ettei kukaan jää pitemmäksi aikaa. Mies tuskin tervehtii tulijoita, jatkaa hommiaan (meidän mökillä pitää koko ajan tehdä jotain), ei vastaa vieraiden keskusteluyrityksiin, eikä tule kahville, kun kaikkia pyydän.
Minua tämä harmittaa, koska minusta olisi kiva, että mökille tai kotiin tulisi vieraita. Miehellä on vaan tietyt sukulaiset ja ystävät, joiden kanssa haluaa viettää aikaa. Kun yritän, että kutsuttaisiinko ne tai nuo ihmiset kylään, en saa mieheltä vastausta, josta tiedän, ettei käy. Jos pyydän ilman, että miehelle sopii, hän valittaa asiasta päivä - tai jopa viikkotolkulla.
Viimeksi, kun olin aikeissa kutsua, mies valitti kaksi päivää putkeen, että kun häntä ei kuunnella ja hänen mielipidettään ei huomioida, huomioitiin tosin silläkin kertaa, enkä sitten kutsunut tätä vierasta. Siitä huolimatta mies valitti asiasta oikeasti kaksi päivää, kunnes raivostuin, ja pääsiäisen pyhät olivat lopullisesti pilalla.
Huh huh, alkoi itseäkin jo kauhistuttaa kesä ja mökkikausi, eri syistä vaan, kuin ap:ta.
Ehkä pitäisi kehittää jokin palvelu, josta voisi vuokrata tällaisen äreän mökkimiehen - tai naisen ei toivottuja vieraita karkottamaan?
Niin, että vain miehen päättämät vieraat käy. Jättäisin itse menemästä tuolloin mökille. Sais ukko ite kestitä vieraitaan. Vastaavasti vaatisin yksityisyyttä, kun omat, ukolle kelpaamattomat vieraat tulee käymään. Yksinkertaista!
Sun ensisijainen ratkaisu on kostaminen? Mahtaa elämä kanssasi olla melkoista piknikiä jos millään muulla ei ole väliä kuin kostamisella... Toki, käyttäytyyhän ton tarinan ukko kuin kokovartalokyrpä, mutta kostamalla pidetään vaan huoli siitä että kenelläkään ei ole hyvä mieli, mitäs järkeä siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmeitten ihmettä? Onko tää oikeasti tapahtunut? En epäile sinua valehtelijaksi, mutta on niin sakeaa settiä, että päässä lyö tyhjää yrittäessäni miettiä, että onko noin tolloja vieraita ihan tosissaan olemassa?
On niitä, aikoinaan kun ostin mökin ja kutsuin kaverini käymään. Hänellä ei ollut autoa ja oli tarkoitus käydä yhden yön reissu, mentiin yhdessä ja ihan ok meni muuten mutta kun tuli aika lähteä hän ilmoitti että jää mökille, minä olin että et jää, mehän sovittiin tää. No enhän häntä autoon raahatakaan voinut ja mulla oli toinen sovittu meno. Niin hän jäi mökille. Pari lisäyötä ja sitten kun lähdettiin niin hän alkoi vihjailemaan että seuraavalla kerralla sitä ja tätä. Hän on odottanut seuraavaa kertaa kymmenen vuotta ja saa odottaa, sitä kutsua ei tule.
Olisin laittanut ovet säppiin. Joko autoon tai taivasalle!
Tämä, eipä tullut mieleen, toisaalta olisin luultavasti joutunut taluttaan sen niskasta ulos - tai olishan se voinut lähteä kun olisi ovi kilahtanut lukkoon. No on olen saanut itsekseni vahingoniloisena naureskella kun milloinkaan ei ole mökkireissu sopinut - tyly ei sovi ilman selityksiä
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kaveria aktivoituu aina kesällä pitämään ensin enemmän yhteyttä ja sitten esitetään uutena ideana että nähtäisiinkö teidän mökillä (mökki lähellä kaupunkia missä asutaan). Syksyllä ja talvella näistä ei paljon kuulu.
Kuuluuko edes vastakutsua milloinkaan?
Sun ensisijainen ratkaisu on kostaminen? Mahtaa elämä kanssasi olla melkoista piknikiä jos millään muulla ei ole väliä kuin kostamisella... Toki, käyttäytyyhän ton tarinan ukko kuin kokovartalokyrpä, mutta kostamalla pidetään vaan huoli siitä että kenelläkään ei ole hyvä mieli, mitäs järkeä siinä on?[/quote]
Liitytkö jotenkin "asiaan"? Oma lehmä ojassa???? Pölvästi. Kestitse vieraitasi itse. eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.
Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.
Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?
Meillä tämä sama ongelma. Yltiösosiaalinen mies lörpöttelee tutuille ja tutuntutuille kaiken mökistä, tulee kehuskelleeksi saunoillaan, paljuillaan ym. ja höyrähtää helposti myös kutsumaan mökille ties keitä, tai ainakin suhtautumaan kannustavasti innokkaisiin änkeytyjiin. Ei tule ajatelleeksi niissä tilanteissa, että mitä se käytännössä tarkoittaa kun joku vähän etäisempi työkaveri perheineen pölähtää mökin kulmille aikeenaan tulla muutamaksi päiväksi saunomaan, kalastelemaan ja seurustelemaan (lähinnä tietysti mieheni kanssa). Kokien ymmärrettävästi, että lähes kutsuttuna tulee. Että minäkö sitten lomallani ylläpitäisin täysihoitoa noille itselleni ihan merkityksettömille ihmisille?
Emme haluaisi olla kenellekään epäkohteliaita ja miehenikin on hyvin sydämellinen, hauska ja pidetty ihminen, loistava seuramies. Hänen seurastaan ollaan aidosti kiinnostuneita. Mutta täytyy sanoa, että oma hermo kiristyy näissä tilanteissa ja monta päivää kesälomasta menee aina ahdistavissa ja huonotuulisissa merkeissä.
Vahdin hänen puhelintaan ja jos kesken mökkeilymme joku epäilyttävä henkilö soittaa, estän lähes kurkusta kuristaen vastaamisen. Ukko onkin vuosien saatossa vähän parantanut tapojaan, mutta kokonaan ei koira ole karvoistaan päässyt. Joka kesä näille pahan mielen projekteille uhrataan vähintään muutama lomapäivä.
Mieheni seurasta lomalla kiinnostuneille tai muille mökille änkeytyjille annan hyvän neuvon: ehdottakaa illan mittaista tapaamista jossain lähistön ravintolassa tai vaikka huoltoasemalla kahvitellen! Silloin toiselle osapuolelle jää aito mahdollisuus itse päättää, haluaako sen sijaan kutsua ne vieraat mökilleen.
Luonani ja parilla tuttavalla on käynyt vierailulla perhe jossa on juuri tuollainen ylisosiaalinen hölösuu miehenä. Hän puhuu niin viattomasti itsensä porukoineen kahdeksi-kolmeksi yöksi kylään vaikka ovat tulleet vaan kahville tai viikonloppuna yhdeksi yöksi. Kaikki muut tajuaa, hänen vaimonsa tajuaa mutta jätkä ei vaan tajua eikä kukaan kehtaa sanoa.
Ihan kamalaa kun joku sanoo tulevansa käymään. Sit ne jää moneksi päiväksi.
Ihan yökkistä.Mä uskon täysin näiden ujuttautujien olemassaoloon.
Oli meilläkin aikoinaan mökki lapin upeissa tunturimaisemissa kirkasvetisen järven rannalla hienolla paikalla. Ja kyllä sinne oltaisiin tultu, mutta onneksi oli saaressa :D Talvella ei luojan kiitos kukaan jäätietä moottorikelkoilla pöristellyt paikalle.
Meillä on miehen kanssa jopa kerrostaloasunnossa (iso kämppä ja aika kiva usean neliön parveke, missä todella kiva grillailla ja istua iltaa, olen sisustanut lyhdyin ja kaikin puolin on viihtyisä) ja kun ollaan erehdytty kutsumaan ystäviä, ei heitä saa kangellakaan lähtemään. En voi ymmärtää lainkaan.
Olen toiminut amorina parille ystävälleni, ja poiminut miehen kavereista matchejä, jotka sitten kutsunut meille, ja kas vaan kun on vakkaripareja syntynyt! Mutta kun pitäisi kotiinkin lähteä :/
Eli jos jäädään vielä aamupalankin jälkeen lorvimaan ja odottelemaan kai lounasta jne. niin ihan varmasti on tulijoita mökeillekin, niitä ei toivottuja, täysylläpitoa odottavia keksipakettivieraita.
Uteliaana kysyn saatteko vastavierailukutsuja ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tiennyt että on tosi loukkaavaa kysyä kaverilta että sopisiko tulla kylään kesällä joku viikonloppu..
Ei kai se haittaisi, jos kävisit kahvittelun verran. Mutta useimmat ovat tunkemassa koko viikonlopuksi. Kesässä on ehkä 12 viikonloppua ja kaverillasi on varmaan muitakin kavereita ja sukulaisia, joita voisi haluta nähdä. Ja ehkä myös olla siellä ihan oman perheensä kanssa omassa rauhassaan.
Siis just tämä on meillä ongelma! Meillä vaan vaimo on tosi sosiaalinen ja itse en haluaisi nähdä ketään.
Ole sitten itse sosiaalinen vaimoasi kohtaan ja juttele älykkäitä niin ei tarvitse muita niin usein!
Mun ei ole tarvinnut kysellä neuvoja, miten kieltäytyä mökkikutsusta. Kun olen vain kieltäytynyt. Tänään soitin enolle ja vitsinä murjaisin, etten nyt jouda lokkeilemaan kenenkään mökille. Minusta on tosi vaivaannuttavaa mennä kenenkään mökille varsinkaan yöksi vaikka olisi kutsuttu.
Sitten kun oikeasti haluan mökkeillä, voin vuokrata sellaisen. Taitaisin olla ihannesukulainen mökin omistaville - minua ei saa kirveelläkään tulemaan toisten mökeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ensisijainen ratkaisu on kostaminen? Mahtaa elämä kanssasi olla melkoista piknikiä jos millään muulla ei ole väliä kuin kostamisella... Toki, käyttäytyyhän ton tarinan ukko kuin kokovartalokyrpä, mutta kostamalla pidetään vaan huoli siitä että kenelläkään ei ole hyvä mieli, mitäs järkeä siinä on?
Tuo mitään kostamista ole, vaan vaimo pääsee nauttimaan vapautuneesti omista vieraistaan , kun ankeuttaja on poissa. Kokovaralokyrpä voi sitten huolehtia omat vieraansa, kun kerran on niin tarkkaa ketä käy. Ihmettelen kyllä, että ylipäätään joku käy tuollaisen kohtelun jälkeen, täytyy olla loputon kaivo ystäviä, jotka eivät vielä ole nähneet, millaista kyytiä saavat ne , jotka uskaltavat tulla emännän kutsusta.