Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
1281/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla ei ole riittävästi käytöstapoja osataksen kysyä tai kieltää, mutta jos meidän mökille joku todellakin on tulossa ja kyselisi siitä usein riittää tarina miten onkin pihatalkoot koko kesän. 

Hyvä esimerkki siitä miten ei osata kieltää vaan pitää keksiä kaikenlaisia tarinoita.

Vierailija
1282/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks kaveri on joka kesä tulossa mökille lapsineen, ja jättää sitten lapsensa vaimoni hoidettavaksi. Itse hän menee lenkille, marjastamaan, kylille, uimaan, saunaan, jne. Ihanaa kun pääsee vähän rentoutumaan! Ja tottakai hän nukkuu piitkään, kun toiset hoitaa lapset. Ihan kuin ei omissa lapsissa olisi tekemistä. Jos edes nämä vieraslapset käyttäytyisivät, mutta heillä on ihan eri tavat.

Ymmärrän toki kaveriani, yksinhuoltajana ei varmasti ole helppoa. Mutta ei mekään haluta lomalla toimia toisten lapsenvahteina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan asiat sanotaan varsin suoraan minkä huomaa erinäisissä toisissa maissa oleskellessa.

Vierailija
1284/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole oikeastaan muuta kuin työ ja mökki. Kaupungissa asun vuokralla. En halua sinne ketään muita kuin lapseni silloin kun haluavat tulla.

Vierailija
1285/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään, tervetuloa! oma teltta, kylmälaukut, juomat ja sapuskat mukaan, talo tarjoaa wc-paperit, ja työkalut. remppa alkaa tänä kesänä, ja jatkuu seuraavat 4 vuotta. tämä toimi ainakin meillä. ukko onkin ilmiömäinen ilkimys, kun pitää tylyttää toisia.

Vierailija
1286/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.

Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.

Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?

Meillä tämä sama ongelma. Yltiösosiaalinen mies lörpöttelee tutuille ja tutuntutuille kaiken mökistä, tulee kehuskelleeksi saunoillaan, paljuillaan ym. ja höyrähtää helposti myös kutsumaan mökille ties keitä, tai ainakin suhtautumaan kannustavasti innokkaisiin änkeytyjiin. Ei tule ajatelleeksi niissä tilanteissa, että mitä se käytännössä tarkoittaa kun joku vähän etäisempi työkaveri perheineen pölähtää mökin kulmille aikeenaan tulla muutamaksi päiväksi saunomaan, kalastelemaan ja seurustelemaan (lähinnä tietysti mieheni kanssa). Kokien ymmärrettävästi, että lähes kutsuttuna tulee. Että minäkö sitten lomallani ylläpitäisin täysihoitoa noille itselleni ihan merkityksettömille ihmisille?

Emme haluaisi olla kenellekään epäkohteliaita ja miehenikin on hyvin sydämellinen, hauska ja pidetty ihminen, loistava seuramies. Hänen seurastaan ollaan aidosti kiinnostuneita. Mutta täytyy sanoa, että oma hermo kiristyy näissä tilanteissa ja monta päivää kesälomasta menee aina ahdistavissa ja huonotuulisissa merkeissä.

Vahdin hänen puhelintaan ja jos kesken mökkeilymme joku epäilyttävä henkilö soittaa, estän lähes kurkusta kuristaen vastaamisen. Ukko onkin vuosien saatossa vähän parantanut tapojaan, mutta kokonaan ei koira ole karvoistaan päässyt. Joka kesä näille pahan mielen projekteille uhrataan vähintään muutama lomapäivä.

Mieheni seurasta lomalla kiinnostuneille tai muille mökille änkeytyjille annan hyvän neuvon: ehdottakaa illan mittaista tapaamista jossain lähistön ravintolassa tai vaikka huoltoasemalla kahvitellen! Silloin toiselle osapuolelle jää aito mahdollisuus itse päättää, haluaako sen sijaan kutsua ne vieraat mökilleen.

Vierailija
1287/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki matkailukohteiden liepeillä asuvat tietävät tarinan: "Kun satuttiin ajamaan tästä ohi!"

Tänäkin kesänä Särkänniemeen ja muihin matkailukohteisiin matkaa se kaukainen pikkuserkku tai sukulainen, jonka kanssa et ole ollut vuosiin tai vuosikymmeniin missään tekemisissä. Ehkä olet nähnyt henkilön viimeksi joskus 1970- tai 1980-luvulla.

Röyhkeät yllätysvieraat odottavat saavansa kotonasi täysihoitopalvelua, ilmaista kahvia, ilmaista ruokaa ja jopa majoitusta. Röyhkeimmät yllätysvieraat odottavat, että siirrät omat ja perheesi menot ja vastuut päiviksi syrjään palvellaksesi heitä.

- Ahtaassa ja pienessä kerrostaloasunnossa on hankala majoittaa ihmisiä.

- Vuorotyöntekijä nukkuu päivällä, jotta hän jaksaa valvoa valppaana töissä seuraavinakin öinä. Hän ei halua ovikelloa rimputtavia matkailijoita ja yllätysvieraita kotiinsa kesken unien.

- Lapsiperheellä - ja perheen äidillä ja isällä - on omat aikataulut ja vastuu lapsista.

Vierailija kirjoitti:

Yllätysvieras = Moukka! Kotona voi pitää ulko-oven visusti lukossa eikä ovea tarvitse avata yllätysvieraille. Miten ne yllätysvieraat tunkeutuvat kesämökille väkisin? Soittakaa poliisille!

Vierailija
1288/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista: toisten mökeille mennään VAIN VARTAVASTEN KUTSUTTUNA.

Joku yleinen heitto tyyliin poiketkaapa kun siellä päin liikutte ei ole kutsu, vaan kohteliasta small talkia.

Kutsuminen tarkoittaa sitä, että mökin omistaja ottaa itse yhteyttä, ja pyytää tarkan ajankohdan kera kylään.

Missään muussa tilanteessa toisen mökille ei pääse ja siihen on vain tyydyttävä. Ne kun on sen toisen talot ja tilat ja fasiliteetit, ei sinun.

Vierailija
1289/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen yksinkertaista. Laita mökille perinteinen paskahuusi. Käy siellä sen verran, että tavaraa kertyy saavi ainakin puolilleen. Kun mökkivieraat tulevat, jaat hommat. Paskahuusin tyhjennys, nurmikon leikkuu, trimmeröinti, kaislojen perkuu, polttopuun teko, katon ja rännien puhdistus...

Vierailija
1290/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen yksinkertaista. Laita mökille perinteinen paskahuusi. Käy siellä sen verran, että tavaraa kertyy saavi ainakin puolilleen. Kun mökkivieraat tulevat, jaat hommat. Paskahuusin tyhjennys, nurmikon leikkuu, trimmeröinti, kaislojen perkuu, polttopuun teko, katon ja rännien puhdistus...

Ihan oikeasti nyt, luuletko ettei tuota mukahauskaa huusin tyhjennystä ole ehdotettu jo ziljoona kertaa tässäkin keskustelussa. Polttopuut ja nurmikot menevät samaan kategoriaan. Riittänee jo.

Jos esitetään kutsu poiketa, käsitän sen niin, että pitkää matkaa reissaavat todellakin vain poikkeavat sen kahvinjuonnin ajan. Siltikin veisin tarjottavat mennessäni, ja lähtisin kahvit juotuani jatkamaan matkaa. Ongelmallisille tunkijoille sanoisin, että nyt ei sovi. Jos siitä aletaan vängätä, niin toistaisin viattomin ilmein, että ei vaan nyt sovi, on muita suunnitelmia. Ongelma ratkaistu.

Ne haukat, jotka eivät usko vielä tuostakaan suoraan sanomisesta, ovat oppineet haistamaan epäröinnin ja hermostuneisuuden ja iskevät kiinni, kuin iilimadot. Siksi se selkäranka pitää kasvattaa, ja ystävällisen painokkaasti kertoa, että todellakin, meillä on nyt muuta, emmekä ehdi seurustelemaan, joten teidän on jatkettava matkaa. Ongelma saattaa poistua jopa lopullisesti.

Vierailija
1291/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku yleinen heitto tyyliin poiketkaapa kun siellä päin liikutte ei ole kutsu, vaan kohteliasta small talkia.

Kutsuminen tarkoittaa sitä, että mökin omistaja ottaa itse yhteyttä, ja pyytää tarkan ajankohdan kera kylään.

Missään muussa tilanteessa toisen mökille ei pääse ja siihen on vain tyydyttävä. Ne kun on sen toisen talot ja tilat ja fasiliteetit, ei sinun.

Ei kai Suomeen vielä ole rantautunut tuollainen tekokutsuminen, johon ei ole soveliasta vastata myöntävästi? Jos minä sanon noin, tarkoitan ihan todella, että voivat poiketa kahvilla jos sattuvat sinne päin. Jos en tarkoittaisi, niin en myöskään menisi niin sanomaan. Yökyläilyt ovat sitten eri asia, niistä pitää sopia tarkemmin.

Vierailija
1292/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.

Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.

Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?

Jätät miehen hommaksi hoitaa kestityksen ja siivoamiset.

Kun siis kuulet mieheltä, että nyt on tulossa vieraita, ilmoitat ilahtuneeseen sävyyn, että se sopii oikein hyvin. Sinustakin on mukavaa päästä seurustelemaan tuttujen kanssa. Mies saa tällä kertaa hoidella ruoanlaiton ja siivoilut. Huokaiset oikein syvään, miten ihanaa on päästä rentoutumaan!

Ja sitten pidät tiukasti linjan etkä millään tavalla osallistu kestityksen hankintaan tai valmisteluun, vaikka mies laittaisi perunat kiehumaan väärään kattilaan tai vaikka ruokamäärän mitoitus olisi ihan pielessä.

Pidät vaan käsilaukussasi varalla karkkeja tai keksejä, niin selviät vähän heikommallakin ruoalla.

Vierailija
1293/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kutsuu käymään sanomalla, että poiketkaa, kun siellä päin liikutte, niin kyllä minä ainakin sen kutsuksi ymmärrän. Ja nimenomaan sellaiseksi kutsuksi, jossa tarkkaa aikaa ei ole määrätty, vaan todellakin silloin, kun sattuisin sielläpäin Suomea olemaan.

No itse en tuota kutsua noudattaisi, koska olen hyvin introvertti, enkä mene kenenkään luo kylään vaikka kuinka kutsutaan. 

Jos ei halua, että joku poikkeaa käymään, ei piä myöskään sellaista kutsua esittää. 

Onhan se nyt ouoksi mennyt, kun ensin kutsutaan, mutta sitten se ei tarkoitakkaan kutsua vaan ihminen on moukka ja huono käytöksinen, jos erehtyy esitettyä kutsua noudattamaan ja tulee käymään, kun kerran elämässään sattuu siellä päin liikkumaan.

Eikö nyt vaan ole reiluinta ja selvintä olla pyytämättä ketään mökilleen "poikkeamaan" jos ei kerran sitä oikeasti tarkoita, muuten menee kyllä jo liian vaikeaksi ihmisten kanssa seurustelu, jos koko ajan saa miettiä, että mitähän se oikeasti tarkoittaa noin puhuessaan. 

Vierailija
1294/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun siis kuulet mieheltä, että nyt on tulossa vieraita, ilmoitat ilahtuneeseen sävyyn, että se sopii oikein hyvin. Sinustakin on mukavaa päästä seurustelemaan tuttujen kanssa. Mies saa tällä kertaa hoidella ruoanlaiton ja siivoilut. Huokaiset oikein syvään, miten ihanaa on päästä rentoutumaan!

Ja sitten pidät tiukasti linjan etkä millään tavalla osallistu kestityksen hankintaan tai valmisteluun, vaikka mies laittaisi perunat kiehumaan väärään kattilaan tai vaikka ruokamäärän mitoitus olisi ihan pielessä.

Pidät vaan käsilaukussasi varalla karkkeja tai keksejä, niin selviät vähän heikommallakin ruoalla.

Tää vauvapalsta on kyllä lyömätön :D

Rouva pitää käsilaukussaan karkkeja ja keksejä niin selviää, vaikka mies mitoittaa ruuat liian pieniksi. 

Tuo on kyllä oikein, että se ketsistee vieraat joka ne kutsuu, mutta naurattaa pelkkä ajatuskin, että perheen rouva sitten menee huusin taakse syömään käsilaukustaan karkkeja, kun ruokaa oli liian vähän. Voi kai se rouva syödä vaikka leipää tai keittää itselleen kaurapuuroa, jos nälkä jää  ihan ukonkin nähden. Ei kai sen tarvitse salaisuus olla, että nälkä jäi, kun ruokaa oli liian vähän. 

Kyllähän siellä mökillä varmasti jotakin syötävää/perusruokaa on vaikka vieraille mies olisi jotakin muutakin hankkinut.

Vierailija
1295/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen virke oli totta ja järkevää. Kaikki muu siitä eteenpäin älytöntä. Kutsu ei ole small talkia vaan kutsu. Ja voin kertoa, että jopa small talkin kuninkaat Usassa noudattaisivat tuollaista kutsua. Jopa niin, että laittavat viestiä USAsta asti, että silloin ja silloin ovat tulossa.

Eli opettele käytöstavat. Small talkia on, että olisi kiva nähdä joskus. Ei missään tapauksessa kutsu poiketa.

Vierailija
1296/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen virke oli totta ja järkevää. Kaikki muu siitä eteenpäin älytöntä. Kutsu ei ole small talkia vaan kutsu. Ja voin kertoa, että jopa small talkin kuninkaat Usassa noudattaisivat tuollaista kutsua. Jopa niin, että laittavat viestiä USAsta asti, että silloin ja silloin ovat tulossa.

Eli opettele käytöstavat. Small talkia on, että olisi kiva nähdä joskus. Ei missään tapauksessa kutsu poiketa.

Jos oot miettinyt miksi sun soittoihin ei vastata eikä soitella takaisin, niin viestistäsi voi lukea siihen syyn 😂

Sivusta

Vierailija
1297/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauhau!

Vierailija
1298/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot miettinyt miksi sun soittoihin ei vastata eikä soitella takaisin, niin viestistäsi voi lukea siihen syyn 😂

Sivusta

No, en ole. Minun luokseni tosiaan tullaan vaikka toiselta mantereelta, ja minä ilahdun, olenhan kutsun esittänyt. Toisin kuin tuo ensimmäinen, joka suuttuu, kun kutsutut vieraat saapuvat.

Vierailija
1299/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toista kertaa paikalle ei tule se joukko, joka tulee miehen kutsumana kylään mökille ja joutuu seuraamaan miehen vaivalloista ruoanlaittoa ja sitä, miten emäntä venyttelee samaan aikaan nautinnollisesti lepotuolissa.

Vierailija
1300/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toista kertaa paikalle ei tule se joukko, joka tulee miehen kutsumana kylään mökille ja joutuu seuraamaan miehen vaivalloista ruoanlaittoa ja sitä, miten emäntä venyttelee samaan aikaan nautinnollisesti lepotuolissa.

Juu ja tämä on todennäköisesti ainoa konsti saada se mies ymmärtämään mökillekutsun merkityksen kokonaisuutena. Miehen kutsumat miehen vieraat ja mies hoitaa muonituksen tietysti :) Saattaa olla, että seuraavalla kertaa miettii asiaa kahdesti, kun tajuaa asiaan liittyvät käytännön jutut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän