Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Siis tän täytyy olla provo? Iltalehdissä näitä juttuja kirjoitetaan joka kesä, mutta en usko että mikään niistä on totta. Kuka v*ttu muka änkeää jollekin mökille? Tämän täytyy olla jotain wt-paskaa tai provo.
Minäkin luulin tätä provoksi. Tänä kesänä huomasin miettiväni miten hoitaa tilanne parinkin iteään mökillemme kutsuvan tuttavan kanssa.
Mökin omistajat joilla ongelmaa ei ole ollut: Olkaa tyytyväisiä tilanteeseen nyt mutta miettikää etukäteen miten toimia kun se teille tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.
Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.
Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?
Jätät miehen hommaksi hoitaa kestityksen ja siivoamiset.
Kun siis kuulet mieheltä, että nyt on tulossa vieraita, ilmoitat ilahtuneeseen sävyyn, että se sopii oikein hyvin. Sinustakin on mukavaa päästä seurustelemaan tuttujen kanssa. Mies saa tällä kertaa hoidella ruoanlaiton ja siivoilut. Huokaiset oikein syvään, miten ihanaa on päästä rentoutumaan!
Ja sitten pidät tiukasti linjan etkä millään tavalla osallistu kestityksen hankintaan tai valmisteluun, vaikka mies laittaisi perunat kiehumaan väärään kattilaan tai vaikka ruokamäärän mitoitus olisi ihan pielessä.
Pidät vaan käsilaukussasi varalla karkkeja tai keksejä, niin selviät vähän heikommallakin ruoalla.
Ja aiheutetaan syyttömille vieraille todella epämukava olo, kun tajuavat etteivät olekaan tervetulleita vaikka heidät on kutsuttu.
Miten niin eivät ole tervetulleita?
Isäntähän siellä kokkailee otsa hiessa herkkuja. Millä lailla tilanne on toinen, jos se on emäntä, joka joutuu rehkimään ruokatarjoilujen kimpussa samaan aikaan kun isäntä rupattelee terassilla mukavia vieraiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.
Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.
Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?
Kun siis kuulet mieheltä, että nyt on tulossa vieraita, ilmoitat ilahtuneeseen sävyyn, että se sopii oikein hyvin. Sinustakin on mukavaa päästä seurustelemaan tuttujen kanssa. Mies saa tällä kertaa hoidella ruoanlaiton ja siivoilut. Huokaiset oikein syvään, miten ihanaa on päästä rentoutumaan!
Ja sitten pidät tiukasti linjan etkä millään tavalla osallistu kestityksen hankintaan tai valmisteluun, vaikka mies laittaisi perunat kiehumaan väärään kattilaan tai vaikka ruokamäärän mitoitus olisi ihan pielessä.
Pidät vaan käsilaukussasi varalla karkkeja tai keksejä, niin selviät vähän heikommallakin ruoalla.
Toista kertaa paikalle ei tule se joukko, joka tulee miehen kutsumana kylään mökille ja joutuu seuraamaan miehen vaivalloista ruoanlaittoa ja sitä, miten emäntä venyttelee samaan aikaan nautinnollisesti lepotuolissa.
Emännän täytyy vain pysyä alusta loppuun asti lujana eikä luopua linjastaan edes siinä vaiheessa, kun joku naisvieraista lähtee nolona auttamaan miespoloa ruoanlaitossa.
Emäntä voi vielä leikillisesti huomauttaa miehelle ruokapöydässä, että makkaroista tuli sitten vähän kärähtäneitä, jos haluaa oikein kunnolla painaa miehen kuonon kakkaan.
Miksi joku alunperinkään kokkaa toisen kutsumille vieraille? Miksei mies kokkaa itse? Miksi nimenomaan joku nainen tulis auttamaan miestä?
Yleensä naiset ovat herkempiä huomaamaan, kun toinen tarvitsee apua.
Kaverijoukolla kun käydään toisten luona käymässä, se on aina nainen, joka ensimmäisenä menee keittiöön tarjoamaan apuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aiheutetaan syyttömille vieraille todella epämukava olo, kun tajuavat etteivät olekaan tervetulleita vaikka heidät on kutsuttu.
Tässä keskustelussa pohditaan keinoja päästä kesämökille ujuttautujista eroon.
Tuo yllä oleva on yksi keino.
Ei ollut aiemmin meilläkään ongelmia mökille tuppautujista, mutta nyt on. Veli löysi viisikymppisen naisystävän, joka on hanakasti änkeytymässä yöpymään mökillemme. Nimenomaan pelkästään yöpymään, koska aina on hyötytarkoitus mielessä. Mökkimme on sopivasti heidän matkansa varrella, kun ajavat Lappiin tai kaukaisille sukulaisilleen.
Oman mökinkin pariskunta on hankkinut, mutta sinne ei kutsua kuulu. Täällä onkin tänään tullut hyvää vinkkiä, miten toimia, eli ehdotan seuraavaa yhteistä mökkeilyä heidän mökillään.
Kun lähisukulainen vaan ilmestyy pihalle, niin aika harva siinä tilanteessa käännyttää. Noloa puolin toisin. Toisten moukkamaisuus hämmentää totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tän täytyy olla provo? Iltalehdissä näitä juttuja kirjoitetaan joka kesä, mutta en usko että mikään niistä on totta. Kuka v*ttu muka änkeää jollekin mökille? Tämän täytyy olla jotain wt-paskaa tai provo.
Minäkin luulin tätä provoksi. Tänä kesänä huomasin miettiväni miten hoitaa tilanne parinkin iteään mökillemme kutsuvan tuttavan kanssa.
Mökin omistajat joilla ongelmaa ei ole ollut: Olkaa tyytyväisiä tilanteeseen nyt mutta miettikää etukäteen miten toimia kun se teille tapahtuu.
Ei tarvitse miettiä. Meidän mökille ei kukaan ujuttaudu, sukulaiset ja tuttavat ovat niin varakkaita, että heillä on omat mökkinsä. Joskus pidämme yhteisiä juhlia mökillä mutta silloin kutsumme vain tietyt henkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut aiemmin meilläkään ongelmia mökille tuppautujista, mutta nyt on. Veli löysi viisikymppisen naisystävän, joka on hanakasti änkeytymässä yöpymään mökillemme. Nimenomaan pelkästään yöpymään, koska aina on hyötytarkoitus mielessä. Mökkimme on sopivasti heidän matkansa varrella, kun ajavat Lappiin tai kaukaisille sukulaisilleen.
Oman mökinkin pariskunta on hankkinut, mutta sinne ei kutsua kuulu. Täällä onkin tänään tullut hyvää vinkkiä, miten toimia, eli ehdotan seuraavaa yhteistä mökkeilyä heidän mökillään.
Kun lähisukulainen vaan ilmestyy pihalle, niin aika harva siinä tilanteessa käännyttää. Noloa puolin toisin. Toisten moukkamaisuus hämmentää totaalisesti.
Veljesi naisystävä kuuluu siihen joukkoon suomalaisia, joista on ihan luontevaa hyödyntää sukulaisten koteja ja mökkejä omina privaattihotelleinaan.
Todennäköisesti nainen ei ole moksiskaan, jos te änkeätte yhtäkkiä kutsumatta heidän mökilleen, kun se sattuu olemaan niin kätevästi teidän matkareittinne varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse miettiä. Meidän mökille ei kukaan ujuttaudu, sukulaiset ja tuttavat ovat niin varakkaita, että heillä on omat mökkinsä. Joskus pidämme yhteisiä juhlia mökillä mutta silloin kutsumme vain tietyt henkilöt.
Noiden ominaisuuksien lisäksi pitää omata myös käytöstavat. Meillä riesaa varakkaasta, mökin omistavasta pariskunnasta, joka on niin mölli ja nuuka, että haluaa hyödyntää reissuillaan ilmaista majoitusta.
Olis tosi mielenkiintoista lukea tässä ketjussa niiden lokkien näkemyksiä. Eli miksi kokee, että noin vain voi rennosti mennä lokkeilemaan jonkun mökille.
Yksi teoriani on, että kaikki ei ees tunnista itseään lokiksi.
Olen nyt lukenut satoja kommentteja tästä ketjusta. Onko kirjoittajilla mökit Porvoossa. En todellakaan usko että 2020-luvulla ilmestytään toisten mökille ilmoittamatta? Itsellä ollut mökki nyt 15 vuotta, eikä tänne ole _kukaan_ ikinä koskaan ilmestynyt kutsumatta/sopimatta. Muutamia juhlia olen järjestänyt, ja vieraat ovat sovitusti tulleet ja lähteneet. Jos mökilleni ilmestyisi joku tuosta vaan, kysyisin että mä sä täällä, oletko ihan oikeassa paikassa?
Ja te salaperäiset lokit, kertokaa nyt omia kokemuksianne toisten mökeille tunkeutumisista.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen yksinkertaista. Laita mökille perinteinen paskahuusi. Käy siellä sen verran, että tavaraa kertyy saavi ainakin puolilleen. Kun mökkivieraat tulevat, jaat hommat. Paskahuusin tyhjennys, nurmikon leikkuu, trimmeröinti, kaislojen perkuu, polttopuun teko, katon ja rännien puhdistus...
Hohhoijaa 🥱 oisit keksinyt jotain uudempaa ja fiksumpaa.
Toisaalta, sinä itse et kyennyt ehdottamaan yhtään mitään. Toimivahan tuo ratkaisu on. Viisasteletko muutenkin elämässäsi arvostellen muiden kommentteja, kuitenkin itse mitään konkreettista ehdottamatta muissakin asioissa?
Vai toimiva? No ei tasan ole. Näissä keskusteluissa, joita on monessakin paikkaa, tämä ehdotus on aina ensimmäisten joukossa, ja sen kirjoittaja kuvittelee keksineensä sen ihan itse ja ensimmäisenä. Ihan kuin kaupassa, toimimaton koodi kassalla: no se on sitten varmaan ilmainen, öhöhöhöhö.
Se kaikkein toimivin ja takuuvarmin keino on sanoa ujuttautumista suunnittelevan avatessa ensi kertaa suunsa, että ei onnistu, on muita suunnitelmia mökin varalle. Ei selittelyjä, ei epäröintiä, eikä yksinkertaisesti mitään tarttumapintaa, johon toinen voisi vedota. Yksinkertaisesti, ei käy.
Miksi tämä keino on aina viimeisenä listalla? Voihan se aiheuttaa kiusallisia tilanteita ja selän takana puheita, mutta mitä sitten? Miksi toisista taloudellista hyötyä etsivän mielipahaa pitäisi välttää? Eiväthän he opi tavoille ikinä, jos edessäpäin ollaan olevinaan kohteliaita, mutta sisäisesti kiehutaan ja kiristellään hampaita, ja avaudutaan muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuossa tapauksessahan mies leveilee ja kehuu mökkiä kaikille ja pyytelee ihmisiä kylään. Joten kyllä ne vieraat siis on sinne pyydetty. vaimo vaan ei haluaisi vieraita sinne, mutta mistpäpä ne miehen kutsumat vieraat sitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen yksinkertaista. Laita mökille perinteinen paskahuusi. Käy siellä sen verran, että tavaraa kertyy saavi ainakin puolilleen. Kun mökkivieraat tulevat, jaat hommat. Paskahuusin tyhjennys, nurmikon leikkuu, trimmeröinti, kaislojen perkuu, polttopuun teko, katon ja rännien puhdistus...
Toisaalta, sinä itse et kyennyt ehdottamaan yhtään mitään. Toimivahan tuo ratkaisu on. Viisasteletko muutenkin elämässäsi arvostellen muiden kommentteja, kuitenkin itse mitään konkreettista ehdottamatta muissakin asioissa?
Vai toimiva? No ei tasan ole. Näissä keskusteluissa, joita on monessakin paikkaa, tämä ehdotus on aina ensimmäisten joukossa, ja sen kirjoittaja kuvittelee keksineensä sen ihan itse ja ensimmäisenä. Ihan kuin kaupassa, toimimaton koodi kassalla: no se on sitten varmaan ilmainen, öhöhöhöhö.
Se kaikkein toimivin ja takuuvarmin keino on sanoa ujuttautumista suunnittelevan avatessa ensi kertaa suunsa, että ei onnistu, on muita suunnitelmia mökin varalle. Ei selittelyjä, ei epäröintiä, eikä yksinkertaisesti mitään tarttumapintaa, johon toinen voisi vedota. Yksinkertaisesti, ei käy.
Miksi tämä keino on aina viimeisenä listalla? Voihan se aiheuttaa kiusallisia tilanteita ja selän takana puheita, mutta mitä sitten? Miksi toisista taloudellista hyötyä etsivän mielipahaa pitäisi välttää? Eiväthän he opi tavoille ikinä, jos edessäpäin ollaan olevinaan kohteliaita, mutta sisäisesti kiehutaan ja kiristellään hampaita, ja avaudutaan muualla.
En kyllä usko hetkeäkään, että tuolla haettaisiin taloudellista hyötyö. Ystävät eivät vaan tule ajatelleeksi, ettei heitä kaivata mökillä vierailemassa.
Ja varmaan harva on jäämässä toisen mökille päiväkausiksi makoilemaan ja odottaa täydenpalvelun hotellia.
Ja luulen, että aika moni myös ilahtuu, kun saa vieraita mökille, he eivät vain kirjoittele tänne. Monelle se harvoin nähty sukulainen voi olla hyvinkin toivottu piipahtaja.
Aina ei tarjoulun tarvitse olla ylitsevuotava vaan pelkkä kahvi ja voileipä/ keksi riittää.
Harva odottaa 3 ruokalajin tarjoilu, jos poikkeaa ystävän/sukulaisen mökille yllättäen.
Itse en ole koskaan vieraile kenenkään mökillä, mutta en pane pahakseni, jos joku ystävä /sukulainen poikkeaa. Tarjoan sitä mitä on ja jos ei ole mitään, pahoittelen, että nyt ei ole mitään tarjottavaa, mutta juodaanko kahvit.
Suurin osa on sitä mieltä, etteivät tarvitse mitään tai jos on kuuma, lasillinen vettä riittää.
Mutta tietenkin joillakin on erilaisia ystäviä/sukulaisia, kuin minulla.
Eiks ihmiset osaa puhua. Voihan sille mökille tulijalle sanoa, että kulut tasataan. Tuo kaupasta sitä ja tätä mukanasi.
Eikö puolisolle voi sanoa ettei jaksa yksin passata. Voihan ne mökin työt jakaa. Sopia porukassa kuka pesee perunat, kuka tekee salaatit, kuka grillaa. Silloin niistä ankeista hommista tulee seurustelua ja yhteistä tekemistä. Meillä kylässä on käyty puolin ja toisin. Yösijaa yhdeksi tai kahdeksi yöksi on voinut kysyä puolin ja toisin. Joskus sopii ja toisinaan ei. Vastavuoroisuus ei ole lokkeilua. Eikä reilusti sovittu kyläily kustannusten jakoineen reilusti sopimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko hetkeäkään, että tuolla haettaisiin taloudellista hyötyö. Ystävät eivät vaan tule ajatelleeksi, ettei heitä kaivata mökillä vierailemassa.
Ja varmaan harva on jäämässä toisen mökille päiväkausiksi makoilemaan ja odottaa täydenpalvelun hotellia.
Ja luulen, että aika moni myös ilahtuu, kun saa vieraita mökille, he eivät vain kirjoittele tänne. Monelle se harvoin nähty sukulainen voi olla hyvinkin toivottu piipahtaja.
Aina ei tarjoulun tarvitse olla ylitsevuotava vaan pelkkä kahvi ja voileipä/ keksi riittää.
Harva odottaa 3 ruokalajin tarjoilu, jos poikkeaa ystävän/sukulaisen mökille yllättäen.
Itse en ole koskaan vieraile kenenkään mökillä, mutta en pane pahakseni, jos joku ystävä /sukulainen poikkeaa. Tarjoan sitä mitä on ja jos ei ole mitään, pahoittelen, että nyt ei ole mitään tarjottavaa, mutta juodaanko kahvit.
Suurin osa on sitä mieltä, etteivät tarvitse mitään tai jos on kuuma, lasillinen vettä riittää.
Se ujuttautuja on nimenomaan taloudellista hyötyä toisista hakeva. Olet onnellisessa asemassa, jos et ole kohdannut aitoa lokkia. Tässäkin keskustelussa heitä on kuvailtu siten, että mökille tullaan "ohikulkumatkalla" kahta kättä heiluttaen. Joillakin on jopa keksipaketti, mutta ei aina sitäkään. Odotetaan, että isäntäväki valmistaa maittavan ruoan juomineen, samalla kun itse istutaan lepotuoleissa, ja kaivaa ylimääräiset lakanat ja pyyhkeet, koska eihän sitä nyt juoneena voi matkaa jatkaa, vaan saunotaankin vielä. Ei tuollaisia tuttavia tai sukulaisia tarvita, kuin se yksi, kun jo hermoja kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Minä annan niille heti työkalut käteen ja kersat joko polttopuita pinoamaan tai kasvimaata kitkemään. Ja lupauksella, että " kun nää on tehty niin keitetään vaikka perunat !" Samalla kerron, että "illalla lämmitetäänkin sauna heti kun heinät on seivästetty.Saa tenavatkin opetella haravoimaan." Aina tälle työvoimalle tulee äkisti "muuta menoa". Se tuliaiskahvipakettikin, Xtra, jää usein saamatta. Toimii ainakin kerran, toista kertaa ei ole koskaan tullutkaan.
Millaisia työleirejä teillä nuo kesämökit on? Kasvimaita kitketään, polttopuita pitää tehdä ja jopa heiniä seivästetään???(kenelle heinät syötetään?) Xtran kahvia ei juo vanha erkkikään, joten on vain suotavaa, ettei sitä kukaan tuliaiseksi tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ujuttautuja on nimenomaan taloudellista hyötyä toisista hakeva. Olet onnellisessa asemassa, jos et ole kohdannut aitoa lokkia. Tässäkin keskustelussa heitä on kuvailtu siten, että mökille tullaan "ohikulkumatkalla" kahta kättä heiluttaen. Joillakin on jopa keksipaketti, mutta ei aina sitäkään. Odotetaan, että isäntäväki valmistaa maittavan ruoan juomineen, samalla kun itse istutaan lepotuoleissa, ja kaivaa ylimääräiset lakanat ja pyyhkeet, koska eihän sitä nyt juoneena voi matkaa jatkaa, vaan saunotaankin vielä. Ei tuollaisia tuttavia tai sukulaisia tarvita, kuin se yksi, kun jo hermoja kiristää.
Miten nuo vieraat pakottaa isäntäväen syöttämään ja juottamaan heidät???
Ei mikään laki velvoit ruokkimaan ja juottamaan vieraita. Saunaakaan ei tarvitse lämmittää jos ei itse halua.
Tai ainahan vettä voi tarjota, jos mökille vesi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuossa tapauksessahan mies leveilee ja kehuu mökkiä kaikille ja pyytelee ihmisiä kylään. Joten kyllä ne vieraat siis on sinne pyydetty. vaimo vaan ei haluaisi vieraita sinne, mutta mistpäpä ne miehen kutsumat vieraat sitä tietää.
No mies on oletettavasti aikuinen täysivaltainen ihminen, kun on kerran naimisiinkin päässyt. Joten miksi vaimon pitäisi miehen puolesta miehen vieraita kestitä? Kuinka moni mies kokee, että vaimon vieraat loukkaantuvat, jos mies ei hiki hatussa hössötä heille tarjoiluja? Ei kukaan.
Jos me naiset haluamme tasa-arvoisen maailman, meidän pitää itsekin ruveta kohtelemaan naisia tasa-arvoisesti. Jos mies kutsuu kylään, mies hoitaa siivouksen ja tarjoilut, jos ei toisin sovita. Ja se on ihan yhtä ok, kuin jos nainen kutsuu, ja hoitaa hommat. Eikä kummassakaan tapauksessa vieraat paheksu sitä toista osapuolta.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt lukenut satoja kommentteja tästä ketjusta. Onko kirjoittajilla mökit Porvoossa. En todellakaan usko että 2020-luvulla ilmestytään toisten mökille ilmoittamatta? Itsellä ollut mökki nyt 15 vuotta, eikä tänne ole _kukaan_ ikinä koskaan ilmestynyt kutsumatta/sopimatta. Muutamia juhlia olen järjestänyt, ja vieraat ovat sovitusti tulleet ja lähteneet. Jos mökilleni ilmestyisi joku tuosta vaan, kysyisin että mä sä täällä, oletko ihan oikeassa paikassa?
Ja te salaperäiset lokit, kertokaa nyt omia kokemuksianne toisten mökeille tunkeutumisista.
Kerrotko myös minun appivanhemmilleni, ettei heitä ole olemassa.
Tosin tuskin kokevat tunkevansa kutsumatta toisten mökille, vaikka sitä tekevät. (Kyseessä ei ole suvun vanha tai yhteinen paikka, vaan ihan meidän itse ostama.) Koska heidän mielestä kaikki, mikä on meidän, on oikeastaan heidän poikansa (mikä ei tietenkään ole totta) ja sitä kautta heidän, eli tottakai he voivat tulla ilmoittamatta pihaan milloin vain.