Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
1301/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.

Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.

Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?

Jätät miehen hommaksi hoitaa kestityksen ja siivoamiset.

Kun siis kuulet mieheltä, että nyt on tulossa vieraita, ilmoitat ilahtuneeseen sävyyn, että se sopii oikein hyvin. Sinustakin on mukavaa päästä seurustelemaan tuttujen kanssa. Mies saa tällä kertaa hoidella ruoanlaiton ja siivoilut. Huokaiset oikein syvään, miten ihanaa on päästä rentoutumaan!

Ja sitten pidät tiukasti linjan etkä millään tavalla osallistu kestityksen hankintaan tai valmisteluun, vaikka mies laittaisi perunat kiehumaan väärään kattilaan tai vaikka ruokamäärän mitoitus olisi ihan pielessä.

Pidät vaan käsilaukussasi varalla karkkeja tai keksejä, niin selviät vähän heikommallakin ruoalla.

Toista kertaa paikalle ei tule se joukko, joka tulee miehen kutsumana kylään mökille ja joutuu seuraamaan miehen vaivalloista ruoanlaittoa ja sitä, miten emäntä venyttelee samaan aikaan nautinnollisesti lepotuolissa.

Emännän täytyy vain pysyä alusta loppuun asti lujana eikä luopua linjastaan edes siinä vaiheessa, kun joku naisvieraista lähtee nolona auttamaan miespoloa ruoanlaitossa.

Emäntä voi vielä leikillisesti huomauttaa miehelle ruokapöydässä, että makkaroista tuli sitten vähän kärähtäneitä, jos haluaa oikein kunnolla painaa miehen kuonon kakkaan.

Vierailija
1302/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mökki. Se on pieni ja ahdas, justiin kaksi mahtuu. Siellä on ihana sauna, ranta ja rauha.

Mulla on myös örppäsuu puoliso, joka aina jaksaa kehua sitä mökkiä. Totta kai sitten yksi ja toinen ehdottaa, että voisivat tulla meitä tervehtimään sinne mökille. Itse en millään jaksaisi kestitä kuin ehkä omia nuoria aikuisia, jotka osaavat korjata jälkensä ja jotka tietävät hyvin mökin olosuhteet.

Moten tukin miehen suun? Ja mitä teen näille mieheni houkuttelemille piipahtelijoille? Pitääkö erota ihan tämän takia?

Meillä tämä sama ongelma. Yltiösosiaalinen mies lörpöttelee tutuille ja tutuntutuille kaiken mökistä, tulee kehuskelleeksi saunoillaan, paljuillaan ym. ja höyrähtää helposti myös kutsumaan mökille ties keitä, tai ainakin suhtautumaan kannustavasti innokkaisiin änkeytyjiin. Ei tule ajatelleeksi niissä tilanteissa, että mitä se käytännössä tarkoittaa kun joku vähän etäisempi työkaveri perheineen pölähtää mökin kulmille aikeenaan tulla muutamaksi päiväksi saunomaan, kalastelemaan ja seurustelemaan (lähinnä tietysti mieheni kanssa). Kokien ymmärrettävästi, että lähes kutsuttuna tulee. Että minäkö sitten lomallani ylläpitäisin täysihoitoa noille itselleni ihan merkityksettömille ihmisille?

Emme haluaisi olla kenellekään epäkohteliaita ja miehenikin on hyvin sydämellinen, hauska ja pidetty ihminen, loistava seuramies. Hänen seurastaan ollaan aidosti kiinnostuneita. Mutta täytyy sanoa, että oma hermo kiristyy näissä tilanteissa ja monta päivää kesälomasta menee aina ahdistavissa ja huonotuulisissa merkeissä.

Vahdin hänen puhelintaan ja jos kesken mökkeilymme joku epäilyttävä henkilö soittaa, estän lähes kurkusta kuristaen vastaamisen. Ukko onkin vuosien saatossa vähän parantanut tapojaan, mutta kokonaan ei koira ole karvoistaan päässyt. Joka kesä näille pahan mielen projekteille uhrataan vähintään muutama lomapäivä.

Mieheni seurasta lomalla kiinnostuneille tai muille mökille änkeytyjille annan hyvän neuvon: ehdottakaa illan mittaista tapaamista jossain lähistön ravintolassa tai vaikka huoltoasemalla kahvitellen! Silloin toiselle osapuolelle jää aito mahdollisuus itse päättää, haluaako sen sijaan kutsua ne vieraat mökilleen.

Luonani ja parilla tuttavalla on käynyt vierailulla perhe jossa on juuri tuollainen ylisosiaalinen hölösuu miehenä. Hän puhuu niin viattomasti itsensä porukoineen kahdeksi-kolmeksi yöksi kylään vaikka ovat tulleet vaan kahville tai viikonloppuna yhdeksi yöksi. Kaikki muut tajuaa, hänen vaimonsa tajuaa mutta jätkä ei vaan tajua eikä kukaan kehtaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1303/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen yksinkertaista. Laita mökille perinteinen paskahuusi. Käy siellä sen verran, että tavaraa kertyy saavi ainakin puolilleen. Kun mökkivieraat tulevat, jaat hommat. Paskahuusin tyhjennys, nurmikon leikkuu, trimmeröinti, kaislojen perkuu, polttopuun teko, katon ja rännien puhdistus...

Hohhoijaa 🥱 oisit keksinyt jotain uudempaa ja fiksumpaa.

Vierailija
1304/2108 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä sama ongelma. Yltiösosiaalinen mies lörpöttelee tutuille ja tutuntutuille kaiken mökistä, tulee kehuskelleeksi saunoillaan, paljuillaan ym. ja höyrähtää helposti myös kutsumaan mökille ties keitä, tai ainakin suhtautumaan kannustavasti innokkaisiin änkeytyjiin. Ei tule ajatelleeksi niissä tilanteissa, että mitä se käytännössä tarkoittaa kun joku vähän etäisempi työkaveri perheineen pölähtää mökin kulmille aikeenaan tulla muutamaksi päiväksi saunomaan, kalastelemaan ja seurustelemaan (lähinnä tietysti mieheni kanssa). Kokien ymmärrettävästi, että lähes kutsuttuna tulee. Että minäkö sitten lomallani ylläpitäisin täysihoitoa noille itselleni ihan merkityksettömille ihmisille?

Emme haluaisi olla kenellekään epäkohteliaita ja miehenikin on hyvin sydämellinen, hauska ja pidetty ihminen, loistava seuramies. Hänen seurastaan ollaan aidosti kiinnostuneita. Mutta täytyy sanoa, että oma hermo kiristyy näissä tilanteissa ja monta päivää kesälomasta menee aina ahdistavissa ja huonotuulisissa merkeissä.

Vahdin hänen puhelintaan ja jos kesken mökkeilymme joku epäilyttävä henkilö soittaa, estän lähes kurkusta kuristaen vastaamisen. Ukko onkin vuosien saatossa vähän parantanut tapojaan, mutta kokonaan ei koira ole karvoistaan päässyt. Joka kesä näille pahan mielen projekteille uhrataan vähintään muutama lomapäivä.

Mieheni seurasta lomalla kiinnostuneille tai muille mökille änkeytyjille annan hyvän neuvon: ehdottakaa illan mittaista tapaamista jossain lähistön ravintolassa tai vaikka huoltoasemalla kahvitellen! Silloin toiselle osapuolelle jää aito mahdollisuus itse päättää, haluaako sen sijaan kutsua ne vieraat mökilleen.

Luonani ja parilla tuttavalla on käynyt vierailulla perhe jossa on juuri tuollainen ylisosiaalinen hölösuu miehenä. Hän puhuu niin viattomasti itsensä porukoineen kahdeksi-kolmeksi yöksi kylään vaikka ovat tulleet vaan kahville tai viikonloppuna yhdeksi yöksi. Kaikki muut tajuaa, hänen vaimonsa tajuaa mutta jätkä ei vaan tajua eikä kukaan kehtaa sanoa.

Ihan kamalaa kun joku sanoo tulevansa käymään. Sit ne jää moneksi päiväksi.

Ihan yökkistä.

Vierailija
1305/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yökkistä.

Mä uskon täysin näiden ujuttautujien olemassaoloon.

Oli meilläkin aikoinaan mökki lapin upeissa tunturimaisemissa kirkasvetisen järven rannalla hienolla paikalla. Ja kyllä sinne oltaisiin tultu, mutta onneksi oli saaressa :D Talvella ei luojan kiitos kukaan jäätietä moottorikelkoilla pöristellyt paikalle.

Meillä on miehen kanssa jopa kerrostaloasunnossa (iso kämppä ja aika kiva usean neliön parveke, missä todella kiva grillailla ja istua iltaa, olen sisustanut lyhdyin ja kaikin puolin on viihtyisä) ja kun ollaan erehdytty kutsumaan ystäviä, ei heitä saa kangellakaan lähtemään. En voi ymmärtää lainkaan.

Olen toiminut amorina parille ystävälleni, ja poiminut miehen kavereista matchejä, jotka sitten kutsunut meille, ja kas vaan kun on vakkaripareja syntynyt! Mutta kun pitäisi kotiinkin lähteä :/

Eli jos jäädään vielä aamupalankin jälkeen lorvimaan ja odottelemaan kai lounasta jne. niin ihan varmasti on tulijoita mökeillekin, niitä ei toivottuja, täysylläpitoa odottavia keksipakettivieraita.

Vierailija
1306/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista: toisten mökeille mennään VAIN VARTAVASTEN KUTSUTTUNA.

Joku yleinen heitto tyyliin poiketkaapa kun siellä päin liikutte ei ole kutsu, vaan kohteliasta small talkia.

Kutsuminen tarkoittaa sitä, että mökin omistaja ottaa itse yhteyttä, ja pyytää tarkan ajankohdan kera kylään.

Missään muussa tilanteessa toisen mökille ei pääse ja siihen on vain tyydyttävä. Ne kun on sen toisen talot ja tilat ja fasiliteetit, ei sinun.

Ensimmäinen virke oli totta ja järkevää. Kaikki muu siitä eteenpäin älytöntä. Kutsu ei ole small talkia vaan kutsu. Ja voin kertoa, että jopa small talkin kuninkaat Usassa noudattaisivat tuollaista kutsua. Jopa niin, että laittavat viestiä USAsta asti, että silloin ja silloin ovat tulossa.

Eli opettele käytöstavat. Small talkia on, että olisi kiva nähdä joskus. Ei missään tapauksessa kutsu poiketa.

Heh😜, oma kokemukseni Amerikan serkuista on juuri tuo, että ilmoittavat, koska tulevat, ilman, että on erityisemmin edes kutsuttu. On ilmeisesti suuri kunnia saada vieraita, ihan Yhdysvalloista asti.

Vierailija
1307/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen yksinkertaista. Laita mökille perinteinen paskahuusi. Käy siellä sen verran, että tavaraa kertyy saavi ainakin puolilleen. Kun mökkivieraat tulevat, jaat hommat. Paskahuusin tyhjennys, nurmikon leikkuu, trimmeröinti, kaislojen perkuu, polttopuun teko, katon ja rännien puhdistus...

Loistava idea, miten en tuota tullut ajatelleeksi.👍

Vierailija
1308/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro missä mun mökkini on.

Valtaosa kavereista ei tiedä edes mun kotiosoitetta, paikkakunnan tietävät.

En ole koskaan lähtenyt sille linjalle että toimisin majatalona.

Toimii!

Vierailija
1309/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että "Ai tekin haluaisitte tulla, onpa kiva! Kaikki viikonloput on kyllä jo sovittu ja halukkaita on muitakin, joten osa on jonossa jos joku sovituista sattuis perumaan. Tällä hetkellä taitaa olla jonossa ainakin 50. Laitanko teidätkin sinne?" Ja vielä, että " on meillä yks talkooviikonloppu johon mahtuis... silloin tyhjennetään wc ja korjataan mökin katto ja laituri, pilkotaan ens kesän polttopuut, kerätään marjat nokkosten valtaamista puskista yms. Silloin ei kyllä voi jäädä yöks, mutta saunomaan pääsee jos kaikki hommat saadaan tehtyä. Olis tosi kiva jos pääsisitte mukaan!"

Vierailija
1310/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

just tuonkin takia oman mökin hankinta ei kiinnosta kun sinne on sitten tulijoita ihan jonossaan. 

ite sanoisin ettei sovi tulla kun on jo vieraita tulossa tai ollaan itse poissa just mökiltä kun ollaan jossain  sukuloimassa ym. aina sitä jotain keksii ettei tuppautujat pääse yllättämään. 

entäs ne jotka eivät ilmoita mitään vaan tulevat vain...millä pirun konstilla niistä pääsee eroon. itelle tuli kans mieleen tuo jo kirjoitettu .. pistä lapio kouraan ja pyydä tyhjentämään ulkopaskahuusi...tuskin ne toista kertaa tulee työleirille. 

toivottavasti saatte omaa aikaakin mökillä ja hyvää kesää :) 

Vierailija
1311/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yökkistä.

Mä uskon täysin näiden ujuttautujien olemassaoloon.

Oli meilläkin aikoinaan mökki lapin upeissa tunturimaisemissa kirkasvetisen järven rannalla hienolla paikalla. Ja kyllä sinne oltaisiin tultu, mutta onneksi oli saaressa :D Talvella ei luojan kiitos kukaan jäätietä moottorikelkoilla pöristellyt paikalle.

Meillä on miehen kanssa jopa kerrostaloasunnossa (iso kämppä ja aika kiva usean neliön parveke, missä todella kiva grillailla ja istua iltaa, olen sisustanut lyhdyin ja kaikin puolin on viihtyisä) ja kun ollaan erehdytty kutsumaan ystäviä, ei heitä saa kangellakaan lähtemään. En voi ymmärtää lainkaan.

Olen toiminut amorina parille ystävälleni, ja poiminut miehen kavereista matchejä, jotka sitten kutsunut meille, ja kas vaan kun on vakkaripareja syntynyt! Mutta kun pitäisi kotiinkin lähteä :/

Eli jos jäädään vielä aamupalankin jälkeen lorvimaan ja odottelemaan kai lounasta jne. niin ihan varmasti on tulijoita mökeillekin, niitä ei toivottuja, täysylläpitoa odottavia keksipakettivieraita.

Hommailet jotain sutenööritoimintaa ja sitten ihmettelet, kun näitä asiakkaita riittää. Oletkohan ihan terve?

Vierailija
1312/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri se, että nää kutsujat kutsuvat itsensä meille!!

Yhdelle tällaiselle kutsujalle tein näin:

-voi että kun on taas mennyt aikaa kun on viimeksi nähty! Milloin me voitais tulla teidän mökillä käymään?

- joo, on kyllä aikaa vierähtänyt! Taitaa olla meidän vuoro tulla teille. Ilmoita, kun sopii tulla, niin me tullaan.

Tästä keskustelusta on aikaa toistakymmentä vuotta. Ei ole kyläkutsua tullut mutta eivät ole myöskään itse enää kutsuneet itseään meille. Ei kotiimme eikä mökillemme!

Vierailija
1313/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä yllättävän paljon: kaukainen sukulainen "Mikäs viikonloppu me tultais mökille teidän luokse?" tai etäisen tutun kysymys "Mehän voitais nähdä kaveriporukalla siellä sun mökillä: sopisko x ajankohtana?" vihjailuja tulee jo edellistalvena vaikkei tyyppi ole ikinä kuulunut kaveripiiriini.

Ne joilla on mökki ymmärtävät sentään tuoda puutarhasakset tai ruuat koko porukalle mukanaan kiitokseksi mahdollisuudesta mökkeillä, mutta pahimpia ovat nämä hesa-tyypit jotka saapuvat ilman tervetuliaisia ja odottavat kutsuja automaattisesti. Olen ottanut opiksi ja nykyäänkutsun vain lähisukulaisia ja heistäkin ne joiden seurassa viihdyn parhaiten sekä lähimmät ystävät yhdeksi viikonlopuksi. Muut hankkikoon vaikka vuokramökin. Meidän mökki on meidän perheelle.

Vierailija
1314/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökin pihassa yksi sukulainen käy harrastamassa vanlifeä, kun emme ole paikalla. Suuttuu, kun ulkopistorasioista on sähkö katkaistu.

Vierailija
1315/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun siis kuulet mieheltä, että nyt on tulossa vieraita, ilmoitat ilahtuneeseen sävyyn, että se sopii oikein hyvin. Sinustakin on mukavaa päästä seurustelemaan tuttujen kanssa. Mies saa tällä kertaa hoidella ruoanlaiton ja siivoilut. Huokaiset oikein syvään, miten ihanaa on päästä rentoutumaan!

Ja sitten pidät tiukasti linjan etkä millään tavalla osallistu kestityksen hankintaan tai valmisteluun, vaikka mies laittaisi perunat kiehumaan väärään kattilaan tai vaikka ruokamäärän mitoitus olisi ihan pielessä.

Pidät vaan käsilaukussasi varalla karkkeja tai keksejä, niin selviät vähän heikommallakin ruoalla.

Toista kertaa paikalle ei tule se joukko, joka tulee miehen kutsumana kylään mökille ja joutuu seuraamaan miehen vaivalloista ruoanlaittoa ja sitä, miten emäntä venyttelee samaan aikaan nautinnollisesti lepotuolissa.

Emännän täytyy vain pysyä alusta loppuun asti lujana eikä luopua linjastaan edes siinä vaiheessa, kun joku naisvieraista lähtee nolona auttamaan miespoloa ruoanlaitossa.

Emäntä voi vielä leikillisesti huomauttaa miehelle ruokapöydässä, että makkaroista tuli sitten vähän kärähtäneitä, jos haluaa oikein kunnolla painaa miehen kuonon kakkaan.

Miksi joku alunperinkään kokkaa toisen kutsumille vieraille? Miksei mies kokkaa itse? Miksi nimenomaan joku nainen tulis auttamaan miestä?

Vierailija
1316/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulaisilla on mökki ja röyhkeimmät ovat ehdottaneet, että eikö he voisi mennä asumaan sinne siksi ja täksi ajaksi, kun taloon tehdään remonttia, pitäisi päästä hellettä pakoon, huonoa avioliittoa pakoon ja milloin mitäkin.

Näille kannattaa vaan suoraan sanoa, että kiitos, mutta vietämme koko kesän mökillä itse ja valitettavasti emme voi suostua ko järjestelyyn. Mökki on varattu meille ja lapsiemme perheille.

Hyväksikäyttäjiä löytyy aina ja joka paikasta.

Vierailija
1317/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista: toisten mökeille mennään VAIN VARTAVASTEN KUTSUTTUNA.

Joku yleinen heitto tyyliin poiketkaapa kun siellä päin liikutte ei ole kutsu, vaan kohteliasta small talkia.

Kutsuminen tarkoittaa sitä, että mökin omistaja ottaa itse yhteyttä, ja pyytää tarkan ajankohdan kera kylään.

Missään muussa tilanteessa toisen mökille ei pääse ja siihen on vain tyydyttävä. Ne kun on sen toisen talot ja tilat ja fasiliteetit, ei sinun.

Ja tälle sekoilulle on annettu 30 ylä- vs 4 alapeukkua.

Ei ihme, että mökeille tulee ei-haluttuja vieraita, jos kutsutte paikalle ihmisiä, joita ette sinne edes tahdo! Ihan vihjeeksi: kaikki eivät ole ajatustenlukijoita.

Vierailija
1318/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lasken ujuttajaksi kaikki jotka haluaa mökilleni tulla mutta ei halua/suostu siellä mitään tekemään yhteisen viihtyvyyden eteen alkaen puolisosta

Vierailija
1319/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aiheutetaan syyttömille vieraille todella epämukava olo, kun tajuavat etteivät olekaan tervetulleita vaikka heidät on kutsuttu.

Vierailija
1320/2108 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa 🥱 oisit keksinyt jotain uudempaa ja fiksumpaa.

Toisaalta, sinä itse et kyennyt ehdottamaan yhtään mitään. Toimivahan tuo ratkaisu on. Viisasteletko muutenkin elämässäsi arvostellen muiden kommentteja, kuitenkin itse mitään konkreettista ehdottamatta muissakin asioissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi