Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
701/2108 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin ujuttautumisyrityksiä syksyllä.

Sukuuni on tullut uusiosiippa, sellainen minä-minä-tyyppi. Pariskunnasta ei kuulu mitään muulloin kuin syksyllä ruska-aikaan ja kevättalvella pääsiäisenä, jolloin matkaavat Lappiin. Silloin olisi tarve saada ilmainen yösija meidän mökistä, joka on puolivälissä matkaa, tosin aiheuttaen ylimääräisiä ajokilometrejä.

Pariskunta ei etukäteen ilmoita majoittumistarpeestaan, vaan matkalta ovat yrittäneet soittaa. Tähän mennessä on käynyt säkä, että emme ole olleet puhelimitse tavoitettavissa ja ovat joutuneet jatkamaan matkaa. Soiton syy on tullut meille jälkikäteen tietoon.

Kerran tuli viesti, että ovat jo mökkimme pihassa. Onneksi huomasin viestin viiveellä, niin ei tarvinnut miettiä, että miten muotoilisi vastauksen, että painukaa hittoon sieltä. Todellakin raivostutti tilanne ja tyyppien härskiys. Siellä tietenkin odottivat tietoa, että mistä löytyy vara-avain, huoh!

On käsittämätöntä, että jotkut luulevat voivansa käyttää toisten omaisuutta vapaasti omien tarpeidensa mukaan. Joku sovinnaisuuden palikka puuttuu päästä?!!

Tällä pariskunnalla on omakin mökki, jonne eivät ole koskaan edes kutsuneet kyläilemään. Pitääkin kysäistä heiltä, että milloin ette ole mökillänne, niin minä voisin mennä majailemaan sinne...

Vierailija
702/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perintömökille ujuttautui veljenvaimon perhe ja kyllä se oli melkoista katsottavaaa sen muijan riikinkukkoillessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ainakin ujuttautumisyrityksiä syksyllä.

Sukuuni on tullut uusiosiippa, sellainen minä-minä-tyyppi. Pariskunnasta ei kuulu mitään muulloin kuin syksyllä ruska-aikaan ja kevättalvella pääsiäisenä, jolloin matkaavat Lappiin. Silloin olisi tarve saada ilmainen yösija meidän mökistä, joka on puolivälissä matkaa, tosin aiheuttaen ylimääräisiä ajokilometrejä.

Pariskunta ei etukäteen ilmoita majoittumistarpeestaan, vaan matkalta ovat yrittäneet soittaa. Tähän mennessä on käynyt säkä, että emme ole olleet puhelimitse tavoitettavissa ja ovat joutuneet jatkamaan matkaa. Soiton syy on tullut meille jälkikäteen tietoon.

Kerran tuli viesti, että ovat jo mökkimme pihassa. Onneksi huomasin viestin viiveellä, niin ei tarvinnut miettiä, että miten muotoilisi vastauksen, että painukaa hittoon sieltä. Todellakin raivostutti tilanne ja tyyppien härskiys. Siellä tietenkin odottivat tietoa, että mistä löytyy vara-avain, huoh!

On käsittämätöntä, että jotkut luulevat voivansa käyttää toisten omaisuutta vapaasti omien tarpeidensa mukaan. Joku sovinnaisuuden palikka puuttuu päästä?!!

Tällä pariskunnalla on omakin mökki, jonne eivät ole koskaan edes kutsuneet kyläilemään. Pitääkin kysäistä heiltä, että milloin ette ole mökillänne, niin minä voisin mennä majailemaan sinne...

Mun isältä perityltä mökiltä valjenvaimon perhe majoittui kuin omaansa kymmeniä vuosia ja vaihtoipa jopa lukot! Rikollisia koko sakki ja muutenkin röyhkeitä. Karma elämässään ja eropari.

Vierailija
704/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa:

1) Kiva idea, mutta siellä on remontti kesken (seuraavat 10 v.)

2) Ilman muuta, palataan jossain vaiheessa asiaan (ei koskaan).

Vierailija
705/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osaa neuvoa, kun ei meidän mökille ketkään satunnaiset tuttavat ole koskaan olleet edes tuppautumassa ja ystävien kanssa voi puhua ihan suoraan.

Mutta auttaisiko esimerkiksi sellainen, että sanot, ettet ala sopimaan tässä vaiheessa mitään ja lupaat olla heihin päin yhteydessä ja kutsua heidät itse, jos sopiva viikonloppu teille löytyy?

Yritän itse ottaa tästä neuvosta vaarin. En ole vielä edes allekirjoittanut mökin kauppakirjoja, mutta jo on tuppautujia alkanut ilmoittautumaan. Alkaen lasten päiväkotikaverien vanhemmista, jotka on käytännössä ihan vieraita ihmisiä. Huh. Ei olisi pitänyt puhua koko mökkiasiasta mitään mutta vaikea tuota on salassakaan pitää kun siellä meinataan perheenä olla paljonkin. 

Olen kyllä lukenut netistä keskusteluita tuppautuvista mökkivieraista, mutta täytyy vielä tässä vähän tuota oppimäärää kasvattaa. 

Vierailija
706/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ihmettelen näitä valittajia olisi muutama kysymys 1. Miksi kertoa että edes on mökki ? 2. Miksi kertoa mökin osoite ? 3. Miksi kertoa milloin siellä on ? Varsinkin viimeinen koskee näitä joille tulee yllätys vieraita sinne. Jos ette sinne ketään halua kertokaa että mökki on myyty, kun olette jo paljastaneet että sellainen on. Mikä on vaikeinta ymmärtää ?

Vierailija
707/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut kenellekään että minulla on mökki.

Vierailija
708/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osaa neuvoa, kun ei meidän mökille ketkään satunnaiset tuttavat ole koskaan olleet edes tuppautumassa ja ystävien kanssa voi puhua ihan suoraan.

Mutta auttaisiko esimerkiksi sellainen, että sanot, ettet ala sopimaan tässä vaiheessa mitään ja lupaat olla heihin päin yhteydessä ja kutsua heidät itse, jos sopiva viikonloppu teille löytyy?

Yritän itse ottaa tästä neuvosta vaarin. En ole vielä edes allekirjoittanut mökin kauppakirjoja, mutta jo on tuppautujia alkanut ilmoittautumaan. Alkaen lasten päiväkotikaverien vanhemmista, jotka on käytännössä ihan vieraita ihmisiä. Huh. Ei olisi pitänyt puhua koko mökkiasiasta mitään mutta vaikea tuota on salassakaan pitää kun siellä meinataan perheenä olla paljonkin. 

Olen kyllä lukenut netistä keskusteluita tuppautuvista mökkivieraista, mutta täytyy vielä tässä vähän tuota oppimäärää kasvattaa. 

Me hankittiin mökkitontti saaresta eikä olla kerrottu juuri kenellekään, missä se on😅

Vierailija
709/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki saaressa, sinne ei kukaan tule.

Vierailija
710/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät tulee ja kaikki Porvoon mökkiläiset heräilevät koloistaan. Oikeasti kukaan ei lokkeile kenenkään mökeille ja oikea ihminen kieltää tulemasta tai käskee lähtemään pois kun vierailuaika on ohi. 

Vierailija
711/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko nuo ujuttautujat ajatelleeksi ollenkaan sitä, että mökillä ollessaan mökkiläinen yleensä lomailee?

Kuka haluaa porukkaa passattavaksi omalle mökille lomallaan?

Mulla on niin rasittavia sukulaisia, että niitä ei jaksa katsoa yhtään enää. Mitään ei tehdä, ruoka pitää tarjoilla tietysti minun pussista, mitään ei tuoda tullessa, vaikka mökki on kymmenien kilometrien päässä lähimmästä kaupasta. Jäävät yöksi lupaa kysymättä.

Yksi porukka pukkas meille ´käymään´. Jäivätkin sitten kolmeksi päiväksi. Minä jo pyörittelin silmiä, että mitä kummaa, kun eivät osaa kotiinsa lähteä. Mies jopa käytti heitä omalla autollamme kaupassa, mutta eivät ostaneet mitään. Olivat ihan turisteja. He eivät tullessaankaan tuoneet mitään. Se kauppakäynti oli vähän niin kuin vihje, että ruokavarastomme ehtyy, kun ei me oltu niitä moneksi päiväksi luvattu asumaan meille.

Vierailija
712/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä kutsuu yksi tuttavapariskunta joka kesä mökille. Ei ole menty. Etukäteen voin kuvitella pistävän homeen hajun ja ulkovessan. Ei kiitos. Meillä on rivitalo, jossa on omaa pihaa ja yhteisellä pihalla grillikota ja iso ulkogrilli. Mökkien omistajat vähän yliarvioivat mökkejään. Kun halutaan vaihtelua, lennetään etelän aurinkoon.

Voi jukra. Nyt erehdyitte, ollaan teitä kutsuttu ja haluttu yllättää, kun ollaan rakennettu 100 neliön luxusmökki kaikilla mukavuuksilla, mutta ei kai kiinnosta.

Onneksi meillä on muita kavreita, jotka tulevat nauttimaan hulppeista järvimaisemista ja puhtaasta uimarannasta ilman ennakkoluuloja😅

Vierailija
713/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa meidän mökille tulijat edes kysyisivät, mutta eka ilmoitus on se kun ajavat pihalle.

Mutta jos kysyisivät etukäteen, vastaisin että viikonloput on jo melkein täynnä vieraita, ja loppuaika menee remontteihin. Mutta jos tarvitaan remonttiapua, niin soitellaan.

Jälkiviisaus on tietysti jälkiviisautta, mutta virhe on tapahtunut jo siinä, että vieraat osaavat mökin pihaan ajaa. Se mahdollisuus pitäisi jo pelata pois alun alkaenkin. Mökistä ei pidä kertoa. Reittiä ei pidä paljastaa. Paras, jos mökki olisikin saaressa. Jos mökki ei ole saaressa ja jos sijainnin ja reitin joskus joutuu paljastamaan, niin siinä kohden pitää selvin sanoin ilmoittaa, että yllätysvierailut eivät sitten passaa.

Meillä on mökki pyörillä, jotta sen saa ajettua Jäämeren rannoille, joten ei ole kokemusta perinteisestä mökkeilystä. Kuulostaa hauskalta tuo, että maa on täynnä salassapidettäviä mökkejä ja niille väkisinänkeäviä puolituttuja. 

Totta! Mullakin on sellainen "piilopirtti". En todellakaan ole ihan kaikille tutuilleni sattuneesta syystä kertonut sellaisen omistavani.  Verotiedot ovat tosin julkista tietoa joissain määrin - ei kai sieltäkäsin joku Rytkösen perhe voi tiedustella tietojani, ja omistukset kohdassa mainittaisiin piilopirttini! :D Jos hakuammunnalla siis alkaisi joku kyselemään, ihmeteltyään aikansa mihin katoan kesäisin viikonlopuiksi.

Tää on muuten toisten mökki-ihmisten kanssa hauska puheenaihe. Melkoisia kokemuksia jaettavana on ihmisillä kyllä. Eräskin puhui, on kunnon puomi mökkitiellä mutta se Rytkösen perhe oli jättänyt auton tien sivuun ja tullut metsän kautta mökkinsä pihaan (pitkä yksityistie). Saivat lähtöpassit kyllä. Isäntäväki ilmoitti että ovat juuri lähdössä pois ja että kutsutaan jos kutsutaan tms. Siinä keississä tunkeutujat ymmärsi kerrasta. 

Vierailija
714/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee yllätysvieraita, niin sano siinä samassa, että minnekäs te tästä jatkatte matkaa? Meillä on menoa nyt muualle. Oli kiva nähdä, nähdään joskus toiste.

Vierailija
715/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein ihmettelen näitä valittajia olisi muutama kysymys 1. Miksi kertoa että edes on mökki ? 2. Miksi kertoa mökin osoite ? 3. Miksi kertoa milloin siellä on ? Varsinkin viimeinen koskee näitä joille tulee yllätys vieraita sinne. Jos ette sinne ketään halua kertokaa että mökki on myyty, kun olette jo paljastaneet että sellainen on. Mikä on vaikeinta ymmärtää ?

Varmaan monilla, esim. meillä, on niin, että on ostettu vanha suvun mökki. Sen sijainti siis on jokaisen kumminkaiman tiedossa. Ja usein vanhat sukulaiset kuvittelevat, että heillä on oikeus tulla sinne lomailemaan, kun ovat aiemminkin käyneet ja kun mökkihän on edelleen "suvussa". On myös vähän vaikea valehdella myyneensä mökin, kun jo vähän vanhuudenhöperöt vanhemmat sukulaisille kertoilevat, että ollaan siellä.

Vierailija
716/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuollaisia tuppautujia muka oikeasti nykyään? Kuulostaa keksityltä jutulta, jotta saadaan vihaa aikaan.

Vierailija
717/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille. 

En minäkään ymmärrä, itselläni on ihan vastakkainen ongelma: minua ei saa millekään mökille vieraaksi kirveelläkään! Että joitakin kertoja on joutunut miettimään, että miten kieltäytyä kutsusta kohteliaasti. Tulisin hulluksi jo yhdessä yössä.

Vierailija
718/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollaisia tuppautujia muka oikeasti nykyään? Kuulostaa keksityltä jutulta, jotta saadaan vihaa aikaan.

Joo, nää on näitä rinnan röyhisyelyjuttuja, että mullapa on mökki jonne kaikki halajaa.

On itsetunnolle niin hivelevää kuvitella kaikkien olevan kateellisia.

Oikeasti sinne rytömetsään kukkoilevan isännän vierasliiteriin ei tulisi kukaan edes kutsuttuna.

Vierailija
719/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille. 

Uskomatonta kyllä, näitä löytyy. Äitini veli on pappi ja hän oli tottunut saamaan kaiken eteensä kuin Manu illallisensa (todellakaan kaikki papit eivät ole tällaisia, tämä tapaus vain sattuu olemaan erityisen niljakas). Saman olivat oppineet hänen lapsensa. Yksi heistä tuli vanhempieni mökille ja katsasti mökin. Tuli seuraavana viikonloppuna taas. Molemmat kerrat kutsumatta ja ilmoittamatta tulostaan.

Tällä toisella kertaa oli ottanut mukaansa miehensä ja alkoivat kylmästi lappaa tavaraa kasseihinsa vanhempieni mökiltä sanomalla "ette varmaan tarvitse näitä, kun meiltä puuttuu juuri tällainen..."

Vanhat ja hauraat vanhempani joutuivat röyhkeyden edessä shokkiin, mutta onneksi paikalle sattui mökkinaapuri, joka vielä kaiken lisäksi on ammatiltaan poliisi ja tajusi nopeasti tilanteen. Serkkuni miehineen oli lähtenyt häntä koipien välissä pois ja naapuri oli luvannut muistaa heitä syytteellä jos enää ikinä pistäisivät nokkaansa vanhempieni mökille.

Vierailija
720/2108 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Ja sitten on vaan hiljaa.