Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollaisia tuppautujia muka oikeasti nykyään? Kuulostaa keksityltä jutulta, jotta saadaan vihaa aikaan.
Tottakai on. Edistynein tietämäni on yksi rouva, jolla itsellään ei ole omaa mökkiä, mutta omilla sisaruksilla on, joillakin kavereilla on, miehensä kavereilla on, ja jopa miehen lapsilla on (perivät edesmenneen äitinsä ja äidin puolen suvusta runsaasti omaisuutta mukaan lukien kesähuvilan). Hän on sitten aina haluamassa milloin kenenkin mökille, ja myös laveasti esittelee niitä valokuvin FB:ssä.
Omakohtaisia kauhutarinoita ei ole mökkivieraista. Naapurimökille kylläkin eräs pariskunta tunkeutui aikoinaan ja tiesivät hyvin omistajien olevan reissussa. Me mökkinaapurien kanssa olemme aina pitäneet silmällä vähän toistemme mökkejä niin ihmistuholaisten kuin mahdollisten luonnontuhojen varalta jos emme molemmat siellä samaan aikaan. Vaimo soitteli naapumökin omistajalle että ollaanko siellä teidän mökillä ihan luvan kanssa ja eihän siellä oltu. Menimme katsomaan naapuriin ja kävi ilmi että sukulaisperhe käyttämässä tilannetta hyödykseen. Käsittääkseni heidän välit menivät siitä hyvästä kokonaan poikki.
Itseäni ärsyttää kaverit, jotka pyytelevät mökeillensä vierailulle joskus loppusyksystä tai aikaisin keväällä "talkoisiin". Laitetaan paska säässä mökki kesä- tai talvikuntoon. Huhkitaan niskalimassa. Ihan kiva, jos sitten pääsisi sinne samaiselle mökille käymään sesonki aikaan kesälläkin - mutta eihei! Ikinä ei ole kutsuttu, joten nyt viimeiset vuodet olen jättäytynyt myös näistä talkoista sivuun. Laittakoot ja siivotkoon ne sen mökin, jotka siellä lomaileekin eevk.
Vierailija kirjoitti:
On ainakin ujuttautumisyrityksiä syksyllä.
Sukuuni on tullut uusiosiippa, sellainen minä-minä-tyyppi. Pariskunnasta ei kuulu mitään muulloin kuin syksyllä ruska-aikaan ja kevättalvella pääsiäisenä, jolloin matkaavat Lappiin. Silloin olisi tarve saada ilmainen yösija meidän mökistä, joka on puolivälissä matkaa, tosin aiheuttaen ylimääräisiä ajokilometrejä.
Pariskunta ei etukäteen ilmoita majoittumistarpeestaan, vaan matkalta ovat yrittäneet soittaa. Tähän mennessä on käynyt säkä, että emme ole olleet puhelimitse tavoitettavissa ja ovat joutuneet jatkamaan matkaa. Soiton syy on tullut meille jälkikäteen tietoon.
Kerran tuli viesti, että ovat jo mökkimme pihassa. Onneksi huomasin viestin viiveellä, niin ei tarvinnut miettiä, että miten muotoilisi vastauksen, että painukaa hittoon sieltä. Todellakin raivostutti tilanne ja tyyppien härskiys. Siellä tietenkin odottivat tietoa, että mistä löytyy vara-avain, huoh!
On käsittämätöntä, että jotkut luulevat voivansa käyttää toisten omaisuutta vapaasti omien tarpeidensa mukaan. Joku sovinnaisuuden palikka puuttuu päästä?!!
Tällä pariskunnalla on omakin mökki, jonne eivät ole koskaan edes kutsuneet kyläilemään. Pitääkin kysäistä heiltä, että milloin ette ole mökillänne, niin minä voisin mennä majailemaan sinne...
Tilannetaju puuttuu joiltain.
Yksi vinkki etenkin aloitteleville mökin omistajille joilla on lokkivaara: viikonloppuna/juuri ennen viikonloppua/juhannuksena/pääsiäisenä/xxxx ajankohtana kun määrätty henkilö soittaa kännykkään, älä vastaa. Sitten sunnuntaiaamuna kun lähdet mökiltä, kilauta hänelle että jaa, olit soittanut, mitäs asiaa? :) Tämä etenkin jos hänestä ei juuri kuulu mitään.
Eli ei todellakaan puhuta ystävistä vaan lokeista/tuppautujista.
Jotkut sotkee ketjussa ystävät ja lokkeilijat. Meilläkin kyllä ystäviä kutsutaan ja kestitään viimosen päälle mutta lokkeja ei tod. Kukaan yllärivieras ei ole ystävä eikä toivottu.
Lokki on todennäköisesti entinen tai nykyinen työkaveri puolisoineen. Tai entinen naapuri. Tai mikä tahansa sellainen vähän etäisempi sukulainen jonka kanssa ette usein ole tekemisissä mutta kesällä tulee se puhelu tahi viesti että "olisi kiva nähdä kunnolla, sun mökillä". Ei olisi.
-No muistattehan sitten ensi kesänä poiketa meidän mökillä! Reino kalastaa NIIN mielellään ja kalaa jää suorastaan yli! Olisi NIIN mukava rupatella!
Vierailija kirjoitti:
Usein ihmettelen näitä valittajia olisi muutama kysymys 1. Miksi kertoa että edes on mökki ? 2. Miksi kertoa mökin osoite ? 3. Miksi kertoa milloin siellä on ? Varsinkin viimeinen koskee näitä joille tulee yllätys vieraita sinne. Jos ette sinne ketään halua kertokaa että mökki on myyty, kun olette jo paljastaneet että sellainen on. Mikä on vaikeinta ymmärtää ?
Jos on lapsia, he kyllä kertovat. Tällä peittoaa nuo kaikki kohdat :(
Pitää vaan keksiä tarpeeksi talkootöitä vieraille ja katsoa ovatko vieläkin tulossa kun saavat kuulla hommista
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan keksiä tarpeeksi talkootöitä vieraille ja katsoa ovatko vieläkin tulossa kun saavat kuulla hommista
"Hyvä kun tuutta,kaivo pitää kaivaa "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"pa*kahuussi pitää tyhjentää"
Näitähän riittäisi jonoksi saakka. Miehen sisarten/veljien 5-6-kymppiset lapset ja samoin omien sisarteni jälkeläiset.
Meillä on aivan ihana mökki kaikkine mukavuuksineen puhtaan järven rannalla. Aluksi meinasi olla ruuhkaa, mutta käytökselläni osoitin , etten enempää kyläilyjä kaipaa.
Asuvat itse ympäri Suomea , mutteivat varmasti kutsu itse,,, ei kyllä kiinnostakkaan.
Helppo se on antaa ymmärtää , etten halua heitä passattavaksi ja ihanaa , kun eivät ole enää tupputuneet. Kyllä käyvät meitä vielä vanhemman veljen luona passattavana, kun eivät osaa olla tarpeeksi tylyjä ja 85 mummeli passaa.
Esimerkki:
Sisko soitti, että hän haluaisi nähdä minut mökilläni, jonka ostin kuolinpesältä. Oikeesti se halusi nähdä sen mökin.
Sanoin, että pääset siivoamaan. Ota teltta mukaan, koska ylimääräisiä petejä ei ole.
Jostain syystä hänen innostus lopahti.
Samoin veli oli kutsumassa itseään mökille. Hänellä on ollut tapana tunkeutua ennalta ilmoittamatta milloin kotiini milloin työpaikalleni. Hänelle sanoin, etten minä sinua täällä odottele, mutta jos tulet tuo seuraavat tarvikkeet tullessasi. Luettelin listan. Hänen innostus lopahti siihen, kun pitäis itselleen ja meille tuoda ruokaa hevonjeeraan. Lokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni innostuisi tämän kaltaisista koska oma mökkimme jo "liian valmis" ja nauttii kun saa puuhastella päivät pitkät. Kun joku vihjaisee talkoista niin aina suostuu ellei jotain pakollista menoa. Tai muutoin vain menee auttaman jos joku tarvii.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä osaa neuvoa, kun ei meidän mökille ketkään satunnaiset tuttavat ole koskaan olleet edes tuppautumassa ja ystävien kanssa voi puhua ihan suoraan.
Mutta auttaisiko esimerkiksi sellainen, että sanot, ettet ala sopimaan tässä vaiheessa mitään ja lupaat olla heihin päin yhteydessä ja kutsua heidät itse, jos sopiva viikonloppu teille löytyy?
Meikää ei sais kirveelläkään kenenkään tunkkaiselle mökkirähjälle. Ennemmin makoilen kotonani eikä kukaan oon väkisin eikä vahingossa tunkemassa nurkkiin. Että tämä on mukavaa ja helppoa.
Yksi tosi helppo sana: ei. Rajat pitää osata vetää, tai muuten on aina muiden vietävissä.
Jos joku pukkaa pihaan yllättäen eikä kyseinen seura kiinnosta, sanokaa suoraan että kiva nähä mutta me ollaan lomalla eikä oteta vastaan.
Sama jos joku haluaa jussinviettoon, sienimetsälle, ryyppäämään taimitä vaan: meille ei sovi, ollaan lomalla.
Mitään muuta ei tarvitse selittää. Jos kysyjä suuttuu, niin se tunne on hänen käsiteltävä. Poliisille voi soittaa jos ei puhumalla lähde.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää kaverit, jotka pyytelevät mökeillensä vierailulle joskus loppusyksystä tai aikaisin keväällä "talkoisiin". Laitetaan paska säässä mökki kesä- tai talvikuntoon. Huhkitaan niskalimassa. Ihan kiva, jos sitten pääsisi sinne samaiselle mökille käymään sesonki aikaan kesälläkin - mutta eihei! Ikinä ei ole kutsuttu, joten nyt viimeiset vuodet olen jättäytynyt myös näistä talkoista sivuun. Laittakoot ja siivotkoon ne sen mökin, jotka siellä lomaileekin eevk.
Muakin pyydettiin mökille monra vuotta. Sanoin aina ei kiitos. Sitten ystäväni mies sanoi nyt pidetään isot bileet tule nyt jne.
Kysyin mitä on ohjelmassa. Oli just mökin kunnostustöitä.
Vastasin ei kiitos. Menin viikonloppuna Hietsuun ja otin kuvan sieltä.
Uimaan pääsi ihan ilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä osaa neuvoa, kun ei meidän mökille ketkään satunnaiset tuttavat ole koskaan olleet edes tuppautumassa ja ystävien kanssa voi puhua ihan suoraan.
Mutta auttaisiko esimerkiksi sellainen, että sanot, ettet ala sopimaan tässä vaiheessa mitään ja lupaat olla heihin päin yhteydessä ja kutsua heidät itse, jos sopiva viikonloppu teille löytyy?
Juuri näin.
Ja sitten on vaan hiljaa.
'Mökkinaapuri laittaa Facebook-sivulleen kuvia, jossa he viettävät ihanaa kesälomaa huvilallaan, mutta kuvassa ei olekaan heidän huvilansa vaan meidän.
Älkää ihmiset menkö kenenkään mökille vaikka kuinka kutsuttaisiin. Kaikessa mökkeilyyn liittyvässä voi piillä joku kavala juoni ! Draamaa se vaan aiheuttaa viimeistään sitten kun hyvin alkaneen yhteismökkeilyn tunnelma alkaa lässähtää ja toisissa on vain vikoja. Muutaman tunnin vierailu kutsuttuna olisi turvallisinta mutta kai se nyt itseään alkaisi ärsyttämään että tuonko takia ajoin noin pitkän matkan. Ei toisten mökeille!
Jos sinua ei ole kutsuttu, niin älä väänny kenenkään riesoiksi.
Mökittömät hei! Vuokratkaa ihan oma mökki lomillanne.
Kaikista parhaat mökkilomat minulla ja lapsilla on ollut vuokramökeillä, joihin ei olla otettu edes lasten isää.
Ylimääräiset passattavat on rasite.
Meillä on just noin. Ostin mökin kuolinpesältä, johon itsekin kuuluin. Eipä aikaakaan kun yksi veli kyseli, että saahan hänen aikuinen poikansa siellä käydä, kun se on niin tärkeä paikka sille pojalleen. Toinen veli petaili vierailua aikuiselle tyttärelleen, sanoen, että voihan hänen tytär tulla sinne.
Molemmille veljille sanoin, että aikuisen ihmisen pitää pystyä itse soittamaan minulle, ja kysyä minulta asiaa. Miksi kuudenkympin ja kuoleman välillä olevat veljet tämmöisiä hoitaa kohta nelikymppisille kakaroilleen? En minä ole koskaan kysellyt aikuisille lapsilleni ilmaista lomapaikkaa täysihoitoineen jonkun toisen ihmisen mökille.