Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Ainahan näitä juttuja on kesämökille tuppautuneista, mutta en jaksa uskoa todeksi. En ole kuullut kenenkään henkilökohtaisesti kokeneen mitään tällaista ja jos joku ehdottaa vierailua, niin se ei ole tuppautumista. Jos vastaa itse myöntävästi, niin se on oma valinta silloin. Tuntuu ihan absurdilta, että joku haluaisi vängällä ajaa johonkin korpeen nukkumaan ahtaasti toisten nurkkiin vaikka hänelle sanottaisiin, että meille ei nyt sovi. Joku kommunikaatiokatkos siinä täytyy olla, niin että ne jotka lomapäiviänsä käyttävät siihen, että lähtevät toisten mökille, ovat ymmärtäneet olevansa toivottuja vieraita. Ettei vain vahingossa ole tullut jopa lipsautettua, että tulkaa käymään joskus? Jotkut saattavat olla mukaystävällisiä ja puhuvat mitä sattuu, mitä eivät oikeasti kuitenkaan tarkoita. Siitä voi syyttää vain itseään. Tuppautujien olemassaoloon en kuitenkaan usko.
Sisaruksilla on perintömökki. Vuokrattu ulkopuoliselle perheelle. Alkuun tuli kyselyjä ja jopa vaatimuksia sukulaisilta että heidän täytyy saada osansa. En tiedä mikä tuossa on taustalla, niin älyttömältä kuulostaa.
Meille olis ollut tunkemassa perikunnalta ostamalleni mökille yks jos toinen. Paikka kun on niin tärkeä heille. En minä uhraudu sen takia sietämään heitä, enkä tarjoamaan tarjoiluja ja makuupaikkoja.
Piti sanoa rumasti, ennenkuin sitkeimmille tunkijoille meni perille, etten aio ottaa kattoni alle heitä.
Se kun ei ole vielä mennyt perille, että paikan omistaja kutsuu sitten käymään, jos haluaa. Minä en halua.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan näitä juttuja on kesämökille tuppautuneista, mutta en jaksa uskoa todeksi. En ole kuullut kenenkään henkilökohtaisesti kokeneen mitään tällaista ja jos joku ehdottaa vierailua, niin se ei ole tuppautumista. Jos vastaa itse myöntävästi, niin se on oma valinta silloin. Tuntuu ihan absurdilta, että joku haluaisi vängällä ajaa johonkin korpeen nukkumaan ahtaasti toisten nurkkiin vaikka hänelle sanottaisiin, että meille ei nyt sovi. Joku kommunikaatiokatkos siinä täytyy olla, niin että ne jotka lomapäiviänsä käyttävät siihen, että lähtevät toisten mökille, ovat ymmärtäneet olevansa toivottuja vieraita. Ettei vain vahingossa ole tullut jopa lipsautettua, että tulkaa käymään joskus? Jotkut saattavat olla mukaystävällisiä ja puhuvat mitä sattuu, mitä eivät oikeasti kuitenkaan tarkoita. Siitä voi syyttää vain itseään. Tuppautujien olemassaoloon en kuitenkaan usko.
No jos ajattelet tuon kasvihuonetta rakentavan pariskunnan mökille ilmaantuneen melkein tutun työkaverin perhettä, niin tuskin tämä työkaveri kehtasi kenellekään kertoa, että yritimme mennä yllätyksenä kylään, mutta ei huolittu.
Vierailija kirjoitti:
Meille olis ollut tunkemassa perikunnalta ostamalleni mökille yks jos toinen. Paikka kun on niin tärkeä heille. En minä uhraudu sen takia sietämään heitä, enkä tarjoamaan tarjoiluja ja makuupaikkoja.
Piti sanoa rumasti, ennenkuin sitkeimmille tunkijoille meni perille, etten aio ottaa kattoni alle heitä.Se kun ei ole vielä mennyt perille, että paikan omistaja kutsuu sitten käymään, jos haluaa. Minä en halua.
Olitko sukua perikunnalle vai ihan ulkopuolinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti sanoa rumasti, ennenkuin sitkeimmille tunkijoille meni perille, etten aio ottaa kattoni alle heitä.Se kun ei ole vielä mennyt perille, että paikan omistaja kutsuu sitten käymään, jos haluaa. Minä en halua.
Olitko sukua perikunnalle vai ihan ulkopuolinen?
Olen sukua. Tiedän näiden tuppautujien tavat.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheelle on ostettu mökki tai paremminkin suvun vanha asuintila jo vuosikymmeniä sitten ja ollut siitä lähtien vain ja ainoastaan perheemme omistuksessa ja käytössä. Muutama vuosi sitten kaukainen sukulainen, muistaakseni pikkuserkku (ikinä ei olla edes nähty) soitti ja halusi ostaa tilan äidilleen, joka on siellä viettänyt lapsuuden kesiä joskus 40-50-luvulla. Tämä tyyppi oli käynyt tutkimassa paikat omin lupineen ja hinta mitä tarjosi oli niin naurettava ettei oikein osannut pitää pokkaa.
Paikan rakennuksilla ei ole suurta rahallista arvoa, enemmänkin tunnearvoa meille ja kaikki on pidetty hyvässä kunnossa. Ilmeisesti hän oletti että tämän nyt voi ilmottautua ottamaan suunnilleen ilmaiseksi, koska äitinsä haluaa. Ei tullut kauppoja, eikä kutsuja vierailulle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani asuvat maalla kauniissa paikassa ja alueella, jossa on paljon mökkejä. He olivat ysärillä vielä työelämässä, mutta viljelivät sanalla perunaa, porkkanaa, kaalta, mansikoita, herukoita ja paljon muutakin, minkä avulla elivät lähes omavaraistaloudessa.
Oli aivan uskomatonta, että millainen määrä sukulaisia ja tuttavia oli tunkemassa heille kylään kesäaikaan! Vieraat olisivat kyllä loikoilleet laiturilla, ottaneet aurinkoa ja nauttineet pöydän tarjoiluista. Harva heistä kuitenkaan edes toi mitään ruokaa mukanaan. Suurin osa ei oma-aloitteisesti auttanut edes ruoanlaitossa tai edes korjannut asioitaan pois. Moni suorastaan loukkaantui, jos vanhempien oli pakko alkaa tehdä jotain puutarhahommia, eivätkä he joutaneet seurustelemaan vieraiden kanssa (maalla ei jouda lepäämään aina edes hyvällä säällä, vaan sää on käytettävä hyväksi että saa hommat tehtyä).
Vieraisen määrä alkoi vähetä, kun vanhempani laittoivat vieraat kysymättä hommiin. Joten todellakin uskon, että näitä tuppautujia on kyllä varmasti tulossa mökeillekin! Ehkä sama keino tepsii. Vieraat aamuseitsemältä kitkemään kasvimaata, pesemään laituria tai metsään poimimaan marjoja itikoiden syötäväksi.
Tätä keinoahan täällä on tarjottu tuhannet kerrat sekä tässä että muissa vastaavissa ketjuissa, mutta ei vaan oteta onkeen, kun kerran vuodesta toiseen valitetaan liioista vieraista. Keino niitten karkottamiseksi on keksitty, mutta miksei sitä käytetä?
Koska iso osa ihmisistä on kasvatettu kunnioittamaan esim vanhempia sukulaisia niin, että puolensa pitäminen on vaikeaa.
Ei kai se ole mitään puolensa pitämistä, jos ohjaa töihin?
Ja sitäpaitsi ei nämä kertomukset täällä koske mitään vanhempia sukulaisia, vaan ihan omaa ikäluokkaa olevia. Sisaruksia, niitten perheitä, työkavereita, serkkuja, ystäviä jne. Harvempi väittää, että mummo ja pappa tänne hinkuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheelle on ostettu mökki tai paremminkin suvun vanha asuintila jo vuosikymmeniä sitten ja ollut siitä lähtien vain ja ainoastaan perheemme omistuksessa ja käytössä. Muutama vuosi sitten kaukainen sukulainen, muistaakseni pikkuserkku (ikinä ei olla edes nähty) soitti ja halusi ostaa tilan äidilleen, joka on siellä viettänyt lapsuuden kesiä joskus 40-50-luvulla. Tämä tyyppi oli käynyt tutkimassa paikat omin lupineen ja hinta mitä tarjosi oli niin naurettava ettei oikein osannut pitää pokkaa.
Paikan rakennuksilla ei ole suurta rahallista arvoa, enemmänkin tunnearvoa meille ja kaikki on pidetty hyvässä kunnossa. Ilmeisesti hän oletti että tämän nyt voi ilmottautua ottamaan suunnilleen ilmaiseksi, koska äitinsä haluaa. Ei tullut kauppoja, eikä kutsuja vierailulle..
Ei kuulu tähän ketjuun. Joku kyselee suvussa ollutta tilaa tai rakennusta ostaakseen. Ihan eri juttu, kuin mökille vieraaksi änkeilevät.
Vasta muutama vuosi sitten oli lehdissä paljonkin juttuja siitä, kuinka mökkeily ja kesämökit yleensäkään ei enää nykynuoria kiinnosta. Voivoteltiin, kuinka sukujen mökit jäävät lopulta lahoamaan, kun niitä ei kukaan enää halua.
Ja nyt kauheat mökkibuumit taas tapetilla!
Huonostipa sitä osataan asioita ennustella.
Minä asun suositun mökkikylän lähellä ja siinä on myös iso viihdekeskus vieressä. Kesät talvet siellä käy nuoria bilettämässä. Omatkin nuoret on kertoneet, kuinka porukalla vuokrataan mökki ja sitten juhlitaan. Kova mökä sieltä kuuluukin.
Mutta haluaako nuoret tosiaankin jonnekin perämetsien taa kesämökkiin viettämään kesälomiaan?
Me ei tunkeuduta kenenkään mökille ellei kutsuta.
Aina voi vuokrata mökin,jos mökkeillä haluaa.
Työkaveri kertoi heillä on puoli tien päässä.
Heillä puomi on aina lukossa, olivat tai eivät.
Näitä kylään tunkijoita on.
Meitä joskus kutsui, ehkä koki velvollisuudeksi.
Kerroin meillä ei ole autoa, ei voida tulla, kiitos kutsusta. Asiasta ei puhuttu enempää.
Koskaan en ole sanonut edes sivulauseessa olisi kiva päästä kylään. Ei olisi
Vierailija kirjoitti:
Joitain työleireily rentouttaa. Mulle sellaisessa ei ole riittävästi merkitystä ja syvyyttä.
Itselläni taas on muussa elämässä ja työssä merkitystä ja syvyyttä sen verran, että joskus on ihanan rentouttavaa tehdä ihan vaan perustöitä joissa ei tarvitse sen kummemmin syvällisiä ajatella. Toivottavasti kukaan ei koskaan yritä ajaa minua mökiltä pois laittamalla lapiota käteen, innostun vain :D
Me ostimme muutama vuosi sitten kevättalvella kuolinpesältä jääneen kesämökin.
Kaupanteon jälkeen yksi myyjistä totesi että viimeinkin päästiin tappelun aiheesta eroon ja kun näki ihmettelyni niin kertoi että myyjinä olleet kolme sisarusta olivat samaa mieltä mökin käytöstä mutta lopulta päätyivät myymään mökin pois, kun eivät jaksaneet enää muiden sukulaisten vaatimuksia mökille pääsemisestä.
No, ekana kesänä saimme kolme kertaa vieraita jotka olivat tulossa mökille nauttimaan ja yllättyivät kovasti kun kerroimme terveisiä Tiinalta, Marilta ja Kimmolta (ei myyjien oikeat nimet) että majoituspalvelu täys ylläpidolla on loppu ja me olemme uudet omistajat. Seuraavana kesänä tuli vain yksi porukka joka sai samat terveiset. Olimme sopineet myyjien kanssa tästä viestistä. Yksi myyjistä tuli ekana kesänä hakemaan mökiltä sovitusti pari kasvia ja kertoi, että useampi sukulainen oli soittanut heille ihan järkyttyneenä kun tieto mökin myynnistä levisi, olivat luulleet myynti-ilmoituksen olevan vain testi... Ja suurin huuto oli ollut siitä että mihin sukulaiset nyt pääsevät uimaan, viettämään juhannusta ja kuka järjestää illanvietot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu tähän ketjuun. Joku kyselee suvussa ollutta tilaa tai rakennusta ostaakseen. Ihan eri juttu, kuin mökille vieraaksi änkeilevät.
Onko nämä ketjupoliisit jotain virallisia valvojia???
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmillani oli mökki saaressa ; samoin vanhempieni ystävillä oli kaikilla oli omat mökkinsä/ veneensä. Kesäisin joka viikonloppu kokoonnuttiin porukalla, vuorotellen jonkun mökille, Vanhemmat lapset, mummot, papat....Jokainen vei aina jotakin purtavaa; porukalla touhuttiin, kalastettiin, laitettiin ruokaa , tanssittiin jne. Alkoholin kanssa ei läträilty; ehkä joskus jollakin oli saunakalja. Työkavereita, hyviä naapuriystäviä, harrastuskavereita....Vanhempani sosiaalisina ihmisinä tykkäsivät kovasti. Eivät olisi viihtyneet vain kahdestaan.
Muuten sama kokemus, mutta 80% aikuisista oli aivan umpiturvat. Ne jouluaterialla viinilasin juojat olivat omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä keskusteluja on nyt ollut vuositolkulla joka kevät, niin luulisi jo ei toivottujen kyläilijöiden loppuneen ja ottaneen onkeensa, että se ei vaan passaa mennä kutsumatta kenenkään mökille.
Unohdat, että joka vuosi syntyy uusi ikäluokka, joka ei tiedä näistä asioista mitään.
Joka vuosi syntyy uusi ikäluokka Ilta-Sanomien toimittajia jotka saavat tänä vuonna luoda version 41.0 lehden kesä-, syys-, talvi- ja kevätjutuista. Erona vanhoihin juttuihin on se, että toimittaja itse ymmärtää yhä harvempien käyttämiensä sanojen ja käsitteiden merkityksen ja jutusta on kadonnut rakenne. Paskahuussin tyhjennys tulee taas olemaan mökkijutun kohokohta. Omalla mökilläni vesiklosetti sai umpisäiliön ennen Ilta-Sanomien tämänvuotisen toimittajan syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä ketjupoliisit jotain virallisia valvojia???
He ovat kansanvalistajia ja käytöstapojen opettajia. Jonkun pitää kai sinullekin kertoa että on otettava huomion se, että ketjun aloittaja määrittelee ketjun aiheen eikä ketjua saa varastaa Off Topic -asioilla.
Pyydän anteeksi tätä omaa OT:täni mutta uskon että sen hyvä tarkoitus korvaa virheen.
Meillä on aina mökin ulkovessan vieressä pari lapiota ja ämpäriä valmiina ja jos joku ei pidetty vieras tulee täyshoitoa vaatien niin yllättäen meillä on pienen välipalan tai kahvin jälkeen vaatteiden vaihto ja alkaa vessan säiliön tyhjennys ja kaikki jaloillaan pysyvät lasketaan työvoimaksi... Jostain syystä vieraille tulee siinä vaiheessa kiire muualle.
Kutsutut vieraat tietävät että mökin laajennuksessa on siisti polttava vessa, vaikka ulkovessaakin voi käyttää. Pitää vain muistaa aina silloin tällöin käydä siirtämässä lapioita ja ämpäreitä ulkovessan vieressä että ne näyttävät vasta siihen viedyiltä.
Miehet eivät stressaa yllätysvieraista mökillä, otetaan vähän snapsia. Naisilla hermot kireällä lomallakin.
mies54v
Meidän suvun perintömökin lunasti itselleen yksi perillisistä, jonka elämäntilanteeseen tämä syrjäinen Lapin mökki sopi silloin parhaiten. Kaikki perilliset lapsineen saivat kuitenkin edelleen käyttää mökkiä ja osallistua sen ylläpitoon. Nyt siis puhutaan isommasta alueesta jolla on useampia rakennuksia. Itse omistaja ei sinne enää juuri ehdi, mutta muut sukulaiset viettävät siellä aikaa vuoden ympäri, ja pidetään vain hyvänä asiana että rakennuksia lämmitetään ja aluetta pidetään asutun näköisenä.
Mutta jos on kovin riitaisa suku niin tällainen ratkaisu ei varmaan onnistu.