Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
481/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kuvittelee vaan omassa nupissaan, että kaikki hänen tuntemansa tutut ja kaverit sekä sukulaiset olisivat mukamas innolla tulossa heidän pikkurähjäiseen 60-luvulle sisustukseltaankin jämähtäneelle mökilleen ulkohuussissakin asioimaan p...kavuoren päälle.  Saunassa ei suihkua ja niin ahdas, että kun mittailet saunan kiukaan lämminvesirasiasta tulikuumaa vettä vatiin ja kylmää vettä saavista sekaan pyllistelet kiukaan peltiin saaden mojovan palovamman persauksiisi.  Pestessäkin tulee niin hiki, että kun peseytymisen jälkeen astut saunan löylyhuoneesta pukuhuoneen puolelle on vartalo hikisempi kuin sinne mennessään. Mökkisaunan rantavesi niin matalaa kilometrin verran, että uimaan mennessään saunan löylystä uimaan mennessään alkaa jo puolivälissä viluttamaan ennen kuin on niin syvää, että voisi uidakkin, että pitää kääntyä takaisin saunaan lämmittelemään. 

Todellakin urbaaniajan mukavuuksiin tottuneita ihmisiä ei tasan tarkkaan kiinnosta pätkän vertaa joidenkin kavereiden/sukulaisten omistamat alkeelliset mökin höskät jossain rehevöityneiden vesistöjen ja kivikkorytekköiden keskellä hankalan matkan päässä, joskus jopa saarissa.

Jo ruokien ja muiden tarvikkeiden rahtaaminen toisten mökille on niin työlästä nykyajan mukavuuksiin tottuneille ihmisille, ettei se moniakaan kiinnosta. Monellakin mökillä on vain pienen pieni jääkaappi, jos on sitäkään, ettei sinne edes mahdu ison porukan syömistarpeet.  Rahtaa sitten kylmälaukkua tms. 

Ei Kiitos, ennemmin lähden itse puolisoni kanssa joko veneellä tai autolla hotellimajoitukseen hyvään sänkyyn nukkumaan yöt ja syön valmiiksi katetulta puffetpöydältä itse valitsemani runsaan aamupalan, ja käyn jossain satamakaupungin grilliruokaravintolassa aterioimassa maistuvan ja monipuolisen grilliruoka-aterian ammattilaiskokin valmistamana.  Syömäkavereina vaihtelevasti ystäviä tai perheeni jäseniä sekä sukulaisiani. Ja parhain seurahan on oma puoliso.

Ja mikä ihaninta, ei itikat ja paarmat hyöri ympärillä. Illan päätteeksi  sitten hotellin saunaan tai suihkuun. Ja on niitä hotelleja ympäri maatamme myös veden äärellä ja voi mennä saunomaankin rantasaunaan ja uimaan.

Vierailija
482/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte kokea todellisen lokkiparven niin ottakaapas ja muuttakaa muutamaksi vuodeksi yhteen maailman mainioimmista kaupungeista. Saatte riesaksenne sukulaisten ja tuttavien vyöryn, joka odottaa, että heidät haetaan lentoasemalle ja viedään sinne, musikaali-, teatteri- ynnä muut liput on ostettu valmiiksi, paikallisia herkkuja tarjotaan joka ilta ja vieraiden seurana kierretään kaikki mahdolliset paikat. 

Tulijoilla ei näytä pälkähtävän päähän, että asukkaat on siellä kohdemassa töissä ja koulussa eivätkä mitään sivistysupseereita.

Ehkä paras oli, kun appivanhemmat tuli käymään ja appi, joka on erään kielen opettaja, taukoamatta ja voimiaan säästämättä valitti, kun maassa puhutaan kieltä, jota hän itse ei hallitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ciionert kirjoitti:

Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.

Aha. Sori nyt vaan, mutta tästä ei ota Erkkikään selvää.

Ei ymmärrä, ei! Ennen ymmärtäisin kiinaa kuin tuota sepustusta?

Vierailija
484/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin viime elokuun lopulla ulkomaalaiselle tutulleni ihania kesäisiä kuvia lapsenlapsistani mökilläni. Hän olisi ollut heti tulossa sikäläisen tuttava pariskuntansa kanssa mökille. Torjuin sen valehtelemalla, että mökki on jo talviteloilla, ei sinne voi enää mennä.

Toukokuun puolivälissä hän yritti tavoittaa minua viestein ja soittamalla mökkiasiassa 5 päivänä peräkkäin. Yhtenä päivänä hälytys/whatchap kesti puolitoista tuntia yhteen menoon. En vastannut viesteihin enkä puheluihin.

Hän on asunut aiemmin Suomessa vuosikymmeniä. Päättäessään jotain, hän ei anna toiselle muuta mahdollisuutta. Toivon, etten enää kuulu hänen tuttaviinsa.

Teit aivan oikein, huolimatta tämän palstan luonnehäiriöisten mielipiteistä.

Vierailija
485/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi edes jonkun luona käy vieraita. Meidän mökillä ei käy pyytämälläkään.

Vierailija
486/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla on mökki. Vierailla on avoin kutsu, koska tulevat tuskin kerran kesään. Ainoa ehto on tuoda vettä, koska mökki on saaressa.

Itse käyn pari kertaa kesässä ja auttelen ajankohdan mukaan esim. laiturin viemisessä tai kattojen maalauksissa. Isällä olen mukana soutumiehenä verkoilla. Muun ajan luen ja tarvittaessa lämmittele saunaa tai mitä nyt mökillä milloinkin on puuhaa. Se on aivotyöläiselle mukavaa nollaamista, kun saa pihalla puuhastella omaan tahtiin. Päivä on aikaa ja välillä voi ottaa päiväunet. Tosiaan kerran tai kahdesti kesään käyn, ja kaupungissa käyn heillä muutoin. Mennään vanhempien omien menojen ja suunnitelmien mukaan käydessäni.

Omaa mökkiä ei ole, koska lomat yleensä nakkaan rinkan selkään ja yövyn yöt maastossa tai kaupungissa leirintäalueilla.

Vierailija
487/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuokramökki viime kesän, ja oli tosi vaikea saada ketään tulemaan sinne käymään. En voi uskoa, että ihmiset olisivat väen vängällä tulossa mökille, ellei se ole aivan poikkeuksellisen ihmeellinen Shangri-la.

Vierailija
488/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua vieraita, älä kerro kenellekään mökistä!

Vierailija
489/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kutsua porukkaa käymään, mutta se vähän harmittaa, että olettavat jotain täysylläpitoa. Appiukko ei esimerkiksi tunnu millään ymmärtävän, että meillä mies hoitaa oman sukulaistensa paapomiset ja minä omani, eli jos ei ole pöperöä pöydässä silloin kuin appiukolle sopii niin ei ole minun vika, pyytäköön poikaansa.

Vierailija
490/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mökkeily kiinnosta kuin kuusikymppisiä ja vanhempia.

On mökkejä ja mökkejä, harvempi missään vedettömällä homeisella mörskällä minkään rehevöityneen järven rannalla viihtyykään.

Meillä on ihana uudehko hirsimökki meren rannalla kauniilla paikalla. Autolla pääsee perille, sähköt, vesi, ilp, sisävessa ja -suihku. Netti toimii hyvin, voi tehdä vaikka etätöitä. Olemme kolmekymppisiä.

Jopas , unohtuiko vielä se valkoinen maali, jota mökissänne on sisällä katossa ja kaikkialla seinissä, 50 tyynyä, valtavat ulkoterassit, joitten alta on poistettu kaikki mahdollinen puusto ja kasvillisuus, ja suojattomat grillaus ja oleskelualueet, joilla voi olla ehkä vain muutaman päivän kesällä meren rannalla. Aina tuulee jumalattomasti ja lokit paskovat kaikkialle. No, me emme ole siltikään mökki-ihmisiä, on kiva seurata näitä mökki-ihanuuteensa romahtaneita, työleiri vuodesta toiseen.  Me emme viihdy mökeillä vaan nautimme kesäisin ihan muista asioista.  On mukavampaa oleskella 5 tähden hotelleissa lomakohteissa, etenkin ulkomailla mahdollisimman kaukana Suomesta, rentoutua ja antaa muitten tehdä työt. Olemme molemmat 33v.

Mökillä voi olla viikolla etätöissä, viikonloppuisin ja kesällä koko kesän💕🌷 Ei siinä pysty kilpailemaan teidän pari matkaanne, hirveä pakkaaminen ja sitten pyöriä pari viikkoa vuodesta jossain Italiassa. Joudutte kuitenkin 99% ajasta olemaan siinä kaupunkiasunnossanne, hakemaan Alepasta tarvikkeita yleisen puiston piknikille tai käyttämään taloyhtiön tai kaupungin puutarhaa oleiluun

Hahaha, iskikö kateus vai mikä? Ensinnäkin me vietämme aikaa toista kuukautta välillä Floridassa, välillä Tyynellä valtamerellä, käymme kylässä Australiassa tai muutaman kerran Argentiinassa. Emme asu kaupunkiasunnossa vaan West Endin kaksikerroksisessa omakotitalossa, jossa on oma viihtyisä piha.  Alepassa ei ole tullut käytyä, mutta se kai on teidän vakituinen ostopaikkanne, ellei sitten ihan Lidl? :D

Mikä vika on Alepassa tai Lidlissä. Olen nähnyt siellä silmäätekeviäkin.

Tänään viimeksi kävin Alepassa.

Vierailija
491/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran miehen serkku tuli käymään mökillä, ihan kutsuttuna kyllä, mutta ensimmäisenä aamuna kertoi syöneensä oikein kaksin käsin kaikki meidän mustikkamättäät tyhjiksi kun eihän tuollaisia voi jättää maahan homehtumaan. Vähän arvostellen jopa kommentoi miten me olemme hulluja kun me ei hyödynnetä näin komeita mustikkamaita. Mustikat olivat kunnolla kypsyneet juuri edellisellä viikolla eikä oltu niitä vielä ehditty poimimaan.

Vierailija
492/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan haluaa mökille, kun voi koko loman viettää kotona kaupungissa ilman mitään stressiä. Ah... ihana kesä kaupungissa. Parasta on juhannus, kun Helsinki on aivan rauhallinen.

Vierailija
493/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran miehen serkku tuli käymään mökillä, ihan kutsuttuna kyllä, mutta ensimmäisenä aamuna kertoi syöneensä oikein kaksin käsin kaikki meidän mustikkamättäät tyhjiksi kun eihän tuollaisia voi jättää maahan homehtumaan. Vähän arvostellen jopa kommentoi miten me olemme hulluja kun me ei hyödynnetä näin komeita mustikkamaita. Mustikat olivat kunnolla kypsyneet juuri edellisellä viikolla eikä oltu niitä vielä ehditty poimimaan.

3/5

Vierailija
494/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo vaan että tervetuloa omien eväiden kanssa ja vuodevaatteet mukaan. 

Vierailija
495/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökkihän on yhtä kuin työleiri. Sellaisia ei usein hankikaan muut kuin kerrostalossa asuvat kaupunkilaiset, joilla ei ole sitä työleiriä jo valmiiksi kotonaan omakotitalon muodossa. Jos on sekä omakotitalo ja kesämökki niin täytyy olla täysin työhullu ihminen.

Tähän pohjautuen esität innostunutta ja alat luetella kesämökillä olevia töitä. Kysyt, että montakos teitä olikaan tulossa talkoisiin. Jos tulee myös lapsia, niin kerrot myös heille valmiiksi mietityt työtehtävät. Lisäksi kannattaa sanoa että ottakaapa omat eväät mukaan mökillä on jääkaappi rikki tms. keksitty syy.

En usko että ketään kiinnostaa tulla ilmaiseksi raatamaan ilman että on edes ruokia tarjolla.

Vierailija
496/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3/5

Kiitosta vaan, tämä olikin ensimmäinen kerta kun kirjoittamaani luultiin provoksi. Olisipa vaan ollutkin.

Vierailija
497/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota joo.. 

Tätä keskustelua lukemassa muista kun tule mentyä exän kanssa ensimmäisen kerran meidän mökille.

Ei ollut käytyä siellä varmaan kymmeneen vuoteen, koska sinne tarvitsi autoa, ja sillon sellaista ei ollut...

Lähdettiin sinnepäin, kun olin päässyt yövuorosta, eli jossain 7-8 aikaan aamulla, ja tosiaan duunivuoro oli edellisenä yönä. 

Kun päästiin perille, niin tuumin että käydään nyt saman tien kattomaan Kolia, ja muutkin paikallisia 'nähtävyyksiä'. Kun kerran oltiin ajettu se 600 kilometriä, niin miksi käydä niissä seuraavana päivänä.

Siitä sitten mökille, sitä lämmittämään, saunomaan ja iltaa istumaan. Oli hiukan väsynyt illalla, vuoron vaihdosta ja matkasta, ja aamulla oli pikkuisen pää kipeä, niin duunivuorojen, matkojen ja kaljan kautta..

No, siinä kun krapulaa yms koitettiin saada pois, niin minun enoni paukahti paikalle. Ilmoittamatta, ja omin lupineen. Vaikka siinä krapulaisena, ja vielä hieman unisena en häntä käskenyt painua hemmettiin, sanoin vain exälle, että pistäs kahvia pannuun, ja paljon.

Kahviteltiin, juteltiin ja oli todella mukava nähdä enoani, edellisestä kerrasta oli todella pitkä aika..

Enoni menehtyi parkinsonin ja koronan aiheuttamiin ongelmiin puoli vuotta sitten. Hän kirjoitti itse kuolinilmoitukseen viestin, jossa hän kertoi siirtyneensä paikasta toiseen, ja toivoi kaikkia muistamaan parhaat muistot hänestä, ja muut unohtakoon..

Muistiini palasi tuo tapaaminen niin monen vuoden jälkeen, kun itse koitin krapulaisena kaivaa itseäni ylös punkasta ja saada itseäni tolpilleni...

Hän silloin, kun sai tietää että olin pitkästä aikaa maisemissa, kirjaimellisesti juoksi suorinta tietä, kotoaan mökillemme, joka sijaitsi muutaman kilometrin päässä.

Välissä oli suo, jonka läpi hän painui, sen enempää miettimättä.

Autokin, oli, mutta oli jäänyt kotio, lähti aamukahvilta juosten, samantien meidän luo, kuultuaan että olen maisemissa.

Se oli muisto joka tuli mieleen.

Vierailija
498/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte kokea todellisen lokkiparven niin ottakaapas ja muuttakaa muutamaksi vuodeksi yhteen maailman mainioimmista kaupungeista. Saatte riesaksenne sukulaisten ja tuttavien vyöryn, joka odottaa, että heidät haetaan lentoasemalle ja viedään sinne, musikaali-, teatteri- ynnä muut liput on ostettu valmiiksi, paikallisia herkkuja tarjotaan joka ilta ja vieraiden seurana kierretään kaikki mahdolliset paikat. 

Tulijoilla ei näytä pälkähtävän päähän, että asukkaat on siellä kohdemassa töissä ja koulussa eivätkä mitään sivistysupseereita.

Ehkä paras oli, kun appivanhemmat tuli käymään ja appi, joka on erään kielen opettaja, taukoamatta ja voimiaan säästämättä valitti, kun maassa puhutaan kieltä, jota hän itse ei hallitse.

NY, Bangkok,  kummassakaan paikassa asuessani ei yhtään itsesnä kutsunutta näkyny,ei viestin viestiä sellaisilta lokeilta edes.

Vierailija
499/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivatko he, joilla ei ole mökkiä, ymmärtää, että meillä mökin omistajilla työpäivä mökillä on yleensä n. 10h pituinen, joskus pitempikin. Mökkipäiviä on vuodessa niin vähän, että rempat ja pihanhoito vie kaiken ajan. Ehkä sitä on vaikea uskoa, mutta niin se on.

Ei ole mitään aikaa kestitä vieraita.

Ostit mökin, jossa aina siellä ollessasi raadat 10h päivässä rempaten sitä? Just

Anoppi ja appi olivat juuri tällaisia työmyyriä mökillä ollessaan. Jos eivät muuta keksineet, niin joku puska piti siirtää toiseen paikkaan.

Vierailija
500/2108 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain työleireily rentouttaa. Mulle sellaisessa ei ole riittävästi merkitystä ja syvyyttä.