Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Ihan voi reilusti sanoa että me pidämme nyt mökkimme pelkästään oman perheen rentoutumispaikkana. Ei siihen mitään tekosyitä tarvinne?
Sitt voi pyytää isompaa porukkaa paikalle jos tarvitsee talkooväkeä. Senkin voi sanoa suoraan, että me tarvittais nyt apuvoimia mökillä siihen ja siihen hommaan, jos haluaisitte tulla auttamaan ihan ruoka- ja saunapalkalla viikonlopuksi.
Nää on näitä "liian kilttien" ihmisten ongelmia kun pelätään mitä toiset sanoo tai ajattelee tai suuttuukohan ne peräti jos oikean syyn sanoo.
Ihmeellistä!
Mutta pieniruokaisena sinkkuna mua kyllä ärsyttää jos puhutaan yleistäen "lokkeilusta" jos menisi vähin eväin kyläilemään. Mulle on tullut useamman kerran tosi kalliiksi mennä mihinkään sukulaisiin yökylään, kun pitää ostaa syömistä muillekin kuin itselle. Onhan täällä monessa keskustelussa nähty, mitä kyläpaikassa tuumataan jos vien mukanani yhden hengen ruokatarpeet. Nuukana ja saitana minua pidettäisiin.
Enpä juuri käy missään, mutta minusta on kiva jos joku joskus tulee mun luokse. Kaapista aina jotain löytyy, ettei nälkään kukaan kuole. Perusruokaa tosin, ei hienouksia ellei ole joku juhlajuttu.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta en ymmärrä laisinkaan tällaista ongelmaa, mikä ihmisillä tuntuu mökkien kanssa olevan. Meilläkin on mökki. Ei meillä ole ei-toivottuja vieraita. Kerran kesässä pyydetään lähimmät ystävät päivänmutkin käymään.
Muille sanotaan, että "Kiitos, mutta haluamme mökkeillä ihan vain oman perheen kesken."
no problems kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta en ymmärrä laisinkaan tällaista ongelmaa, mikä ihmisillä tuntuu mökkien kanssa olevan. Meilläkin on mökki. Ei meillä ole ei-toivottuja vieraita. Kerran kesässä pyydetään lähimmät ystävät päivänmutkin käymään.
Muille sanotaan, että "Kiitos, mutta haluamme mökkeillä ihan vain oman perheen kesken."
Kyllä. Tekemällä tehty ongelma kun itse ei saada suuta auki ja kerrota että sori nyt ei kyllä sovi vieraiden tulla.
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko he, joilla ei ole mökkiä, ymmärtää, että meillä mökin omistajilla työpäivä mökillä on yleensä n. 10h pituinen, joskus pitempikin. Mökkipäiviä on vuodessa niin vähän, että rempat ja pihanhoito vie kaiken ajan. Ehkä sitä on vaikea uskoa, mutta niin se on.
Ei ole mitään aikaa kestitä vieraita.
Ostit mökin, jossa aina siellä ollessasi raadat 10h päivässä rempaten sitä? Just
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille.
Jokaisen ymmärrys loppuu jossakin kohtaa, sinulla tässä. Ei paljon vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko he, joilla ei ole mökkiä, ymmärtää, että meillä mökin omistajilla työpäivä mökillä on yleensä n. 10h pituinen, joskus pitempikin. Mökkipäiviä on vuodessa niin vähän, että rempat ja pihanhoito vie kaiken ajan. Ehkä sitä on vaikea uskoa, mutta niin se on.
Nyt puhut omasta mökistäsi. Kannattaisi ehkä tehdä jotain jos paikat päässeet noin rapistumaan. Ei meidän mökillä tuommoista ole. Ei meille kukaan ole yrittänyt ujuttautua, vaan ihan ovat suoraan kysyneet voiko käydä kylässä. Meillä on kaikilla omat mökit ja kodit niin ei kukaan halua vieraissa nurkissa pyöriä.
Typerä aloitus, trolli varmaan.
Jos joku kyselisi, milloin me oltais mökillä jotta sinne pääsisi kylään, sanoisin ettei aavistustakaan.
Kukaan ei myöskään osaa tulla meidän mökille, koska emme ole kertoneet tarkkaa osoitetta.
Jos joku silti osaisi, emme vastaisi puhelimeen, kun he ruikuttaisivat rannalla, josko joku tulisi heidät hakemaan veneellä.
Saarimökissä on etunsa.
Mun mielestä on aina törkeää kutsua itseään kylään, ellei ole tosi läheinen ihminen. Mieheni ystävät ja suku on tunkemassa meille yökylään pieneen kaupunkiasuntoomme. Kyllä kutsumme heidät sitten jos/kun haluamme. Yökylään en halua ketään.
Mä en halua mennä kenenkään mökille kylään. En pysty rentoutumaan vieraissa paikoissa; pitäisi vaihtaa rennompaa päälle. Siitä tulee vaikutelma, että on tullut oleilemaan pitempään. En halua saunoa toisten mökeillä. Kerran mentiin entisen työkaverini mökille: oli niin vaivautunut tunnelma. Jotain sanoakseni innostuin niitten paljusta ( en voi oikeasti sietää hilsevettä kaikkine karvoineen). Tää rouva parahti että jos palju lämmitetään niin sittenhän te ette vielä pääse lähtemään huomennakaan, koska paljun lämmittäminen kestää niin kauan. Mä olisin ollut valmis lähtemään pois hetikin, mies vähän toppuutteli. Oltiin yksi yö, mä olisin lähtenyt heti aamusta pois, ja onneksi niin tehtiin. Kunnon tuliaiset heille vietiin. Mutta rouvan suusta totuus paljastui. Terveisiä vaan Näsijärven rannalle.
Mulla on sellainen työ, ettei minkäänlainen ihmisten röyhkeys enää yllätä. Itsellä ei kuitenkaan tulisi pieneen mieleenkään tunkea kenenkään mökille kutsumatta. Jos kutsuttaisiin, niin toisin sitten kunnon tarjottavat mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä osaa neuvoa, kun ei meidän mökille ketkään satunnaiset tuttavat ole koskaan olleet edes tuppautumassa ja ystävien kanssa voi puhua ihan suoraan.
Mutta auttaisiko esimerkiksi sellainen, että sanot, ettet ala sopimaan tässä vaiheessa mitään ja lupaat olla heihin päin yhteydessä ja kutsua heidät itse, jos sopiva viikonloppu teille löytyy?
Jep kiitos! Sanonkin aina suoraan ettei tänä kesänä käy tai että ilmoitan jos pystymme järjestämään aikaa, mutta haluaisin keksiä jotain ovelampaa vastattavaa 😂
En mitenkään näpäyttää yhtään mistään tietenkään, vaan saada nämä kaverit ennemmin hieman reflektoimaan omaa touhuaan.
Ap
Kuka edes haluaisi viettää ap:n kanssa aikaa? En ainakaan minä!
"Me vietetään nyt lomaa ihan omalla porukalla, mutta mun tuttavalla on mökki, jota hän vuokraa kesällä. Voin antaa yhteystiedot, jos olet kiinnostunut."
Näin vastasin yhdelle jatkuvasti lokkeilemaan pyrkivälle kaverille muutama vuosi sitten. Viesti meni perille, ja kaveruuskin jatkui ihan normaalisti. Mökillemme hän ei ole enää itseään kutsunut kertaakaan.
Meillä anoppi yrittää ujuttautua omalle mökilleen. Jotenkin niin pirun salamyhkäistä sen mökille menemisen ja siellä olemisen kanssa. Me ei olla siellä mökillä oltu kuin pari yötä joskus 10 vuotta sitten, silloinkin se oli ihan pyydettäessä. Ei todellakaan olla väkisin tunkemassa sinne.
En mene kenenkään mökille , jos ei kolmea kertaa pyydetä ja kerran kirjallisesti. Enkä koskaan yöksi.
Ennen koronaa meillä oli luokkakokous ja tapasin pitkästä aikaa lapsuudenystäväni.
Vaihdettiin numeroita ja päätettiin nähdään kesällä.
Oltiin yhtenä vkonloppuna käymässä appivanhempieni luona ja laitoin viestiä voitaisko poiketa huomenna kotimatkalla.
Sovittiin tullaan klo 14 ja kysyin jos tuon jäätelöä ja mansikoita.
Mentiin, juteltiin, syötiin jäätelöä ja mansikoita.
Ystäväni mies ehdotti puuseen tyhjentämistä.
Vähän naureskellen ilmoitin ei nyt tullut oikeita vaatteita jne. Selitti pitää meidän maksaa oleskelu.
Mies ei millään uskonut me poiketaan ohikulkumatkalla ja lähdetään kotiin
Sanotte tietenkin että ette aio tänä kesänä olla mökillä juurikaan.
Meillä on toisenlainen ujuttaja :D Hän yrittää ujuttaa meitä mökille (vanhempiensa omistama, hänen käyttämä) koska hänellä ei ole varaa kulkea sinne itse, ja hommata kaikkea mitä reissuun tarvii, lisäksi hän saa olla mökillä kunhan tekee siellä mökkihommia, ja haluaisi minut ja kumppanini sinne mukaan jotta hänen ei tarvisi tehdä yksin näitä töitä :D
Miksi me sinne menisimme kun meillä on omakin mökki, jossa on ne samat tehtävät, mutta ei hän niitä tule meidän kanssa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
No perkele, tee se mörskäsi kerralla valmiiksi, hirveähän tuo tuommoinen viŧun työleiri on.
Minä ostin helkkarin vanhan mökin erinomaiselta paikalta halvalla. Yhden kesän, syksyn ja talven viikonloput siellä aherrettiin, kaikki, paitsi ulkoseinät uusittiin, sisältä purettiin kaikki pois, jopa sauna, koottiin uusi sauna ja vessa, rakennettiin iso terassi ja tehtiin puiset kulkureitit saunalle ja siitä laiturille, se laiturikin tehtiin. Sen jälkeen ei ole tarttenut muuta kuin nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua mennä kenenkään mökille kylään. En pysty rentoutumaan vieraissa paikoissa; pitäisi vaihtaa rennompaa päälle. Siitä tulee vaikutelma, että on tullut oleilemaan pitempään. En halua saunoa toisten mökeillä. Kerran mentiin entisen työkaverini mökille: oli niin vaivautunut tunnelma. Jotain sanoakseni innostuin niitten paljusta ( en voi oikeasti sietää hilsevettä kaikkine karvoineen). Tää rouva parahti että jos palju lämmitetään niin sittenhän te ette vielä pääse lähtemään huomennakaan, koska paljun lämmittäminen kestää niin kauan. Mä olisin ollut valmis lähtemään pois hetikin, mies vähän toppuutteli. Oltiin yksi yö, mä olisin lähtenyt heti aamusta pois, ja onneksi niin tehtiin. Kunnon tuliaiset heille vietiin. Mutta rouvan suusta totuus paljastui. Terveisiä vaan Näsijärven rannalle.
Enkä minä halua tällaisia maailman tylsimpiä mökkivieraita, joten eiköhän ole win-win. Meinasin heittää hengen jo tätä lukiessa, niin negatiivista energiaa täynnä.
Mökkihelvetit vieraineen kesällä ja Juha Miedon mämmihelvetti pääsiäisenä. Niistä on iltapäivälehtien iänikuiset jutut tehty.