Kesämökille ujuttautujat
Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?
Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!
Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.
Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua mennä kenenkään mökille kylään. En pysty rentoutumaan vieraissa paikoissa; pitäisi vaihtaa rennompaa päälle. Siitä tulee vaikutelma, että on tullut oleilemaan pitempään. En halua saunoa toisten mökeillä. Kerran mentiin entisen työkaverini mökille: oli niin vaivautunut tunnelma. Jotain sanoakseni innostuin niitten paljusta ( en voi oikeasti sietää hilsevettä kaikkine karvoineen). Tää rouva parahti että jos palju lämmitetään niin sittenhän te ette vielä pääse lähtemään huomennakaan, koska paljun lämmittäminen kestää niin kauan. Mä olisin ollut valmis lähtemään pois hetikin, mies vähän toppuutteli. Oltiin yksi yö, mä olisin lähtenyt heti aamusta pois, ja onneksi niin tehtiin. Kunnon tuliaiset heille vietiin. Mutta rouvan suusta totuus paljastui. Terveisiä vaan Näsijärven rannalle.
Enkä minä halua tällaisia maailman tylsimpiä mökkivieraita, joten eiköhän ole win-win. Meinasin heittää hengen jo tätä lukiessa, niin negatiivista energiaa täynnä.
Taidat olla tuon hilsevesipaljun onnellinen omistaja.
Otan mökille tai oikeammin kaikilla mukavuuksilla varustetulle huvilallemme vain oikealla asenteella varustetut ystävät, jotka tuovat syötävänsä ja juotavansa sekä osallistuvat tasavertaisesti ruuanlaittoon ja siivoukseen. Ei nirppanokkia, hyttystä kavahtavia tai muuten estoisia. Hyvät tyypit ovat tervetulleita, ongelmatapauksille sanotaan ei tänä eikä ens kesänä.
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla merenrantahuvila.Ei mikä homemökki.Svenskatalande ympäristösä.Helan gåååååååååår,sumfvarallalei,sumfvarallallaaaaa!Ottaa snapsia!
Muuten hyvä mutta mereltä vaan tuppaa tuulemaan ikävästi. Mieluummin siis suuri maaalue sopivan kokoisen järven rannalta. Oma saarikin isommasta järvestä hiekkarannalla suojaisessa poukamassa voisi olla kiva.
Järvissä on nykyään hirveästi sinilevää.
Ja Itämeri on yksi saakelin kuollut paskalammikko. Sinilevää on yleensä hetken, paskalammikko on aina, ryssykät laskee kaikki myrkkynsä siihen,, uimsinä siellä, et mätäne haudassaan.
Ihmettelen näitä 10h mökkityöpäiviä lomalla. Meillä mökkityö on se kun talvella kaadetaan pari puuta, edellisen vuoden kaadetut ja pöllitetyt puut pienitään ja laitetaan puuvajaan. Nostetaan vene vesille, haravoidaan.
piha ajetaa pari kertaa kesässä. Talvella ostettu palvelu ajaa mökkitien ja autopaikan, itse kolataan loput. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua mennä kenenkään mökille kylään. En pysty rentoutumaan vieraissa paikoissa; pitäisi vaihtaa rennompaa päälle. Siitä tulee vaikutelma, että on tullut oleilemaan pitempään. En halua saunoa toisten mökeillä. Kerran mentiin entisen työkaverini mökille: oli niin vaivautunut tunnelma. Jotain sanoakseni innostuin niitten paljusta ( en voi oikeasti sietää hilsevettä kaikkine karvoineen). Tää rouva parahti että jos palju lämmitetään niin sittenhän te ette vielä pääse lähtemään huomennakaan, koska paljun lämmittäminen kestää niin kauan. Mä olisin ollut valmis lähtemään pois hetikin, mies vähän toppuutteli. Oltiin yksi yö, mä olisin lähtenyt heti aamusta pois, ja onneksi niin tehtiin. Kunnon tuliaiset heille vietiin. Mutta rouvan suusta totuus paljastui. Terveisiä vaan Näsijärven rannalle.
Enkä minä halua tällaisia maailman tylsimpiä mökkivieraita, joten eiköhän ole win-win. Meinasin heittää hengen jo tätä lukiessa, niin negatiivista energiaa täynnä.
Taidat olla tuon hilsevesipaljun onnellinen omistaja.
Samaa ajattelin, että sehän se ilmoittautui.
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen aina ihmetellyt että miten nämä ihmiset edes tietävät että heidän tuttavallaan on mökki?
Harva mökin omistaja malttaa olla kailottamatta niitä mökkijuttujaan.
Vietämme kesän mökillä vain oman perheen kesken viettäen laatuaikaa kun muuten arki on niin hektistä. Hyvää kesää teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kesämökin ja irtisanotaan niin ei ole oikeutta toimeentulotukeen, ei edes vaikka olisi lapsia.
Onpas alapeukuttajat tietämättömiä.
Jos on lapsia, toimeentulo pitää varmistaa muutoin kuin toimeentulotuella. Pitää liittyä vaikka työttömyyskassaan työttömyyden varalta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä millaiset ihmiset muka yhtäkkiä yllätyksenä ilmestyvät toisten mökille kutsumatta. Ja jos näin käy niin eikö näille voi todella sanoa suoraan että ei kiitos mitään yllätysvierailuja, kutsutaan sitten käymään jos/kun sopii.
Kokemuksesta voin sanoa että niitä kyllä löytyy.
Vanhempani ostivat sijoitusmielessä mökin ja lahjoittivat sen sitten meille (lapsilleen).
vanhempieni kuoleman jälkeen sekä isäni veli että äitini sisar (jotka olivat ilmeisesti väleissä) vaativat mökkiä käyttöönsä. Homma kärjistyi siihen että he lykkäsivät itsensä + läjän kutsumiaan vieraita mökille. Mökin vuokrannut lapsiperhe oli aika ihmeissään 12 ihmisen laumasta. Soittivat, olin pahassa paikassa, sanoin ensi hätään "soittakaa poliisit".
Maalaiskäräjät-ai, että nauratti. Vielä fcesta kunnianloukkaussyytteet.
Toivottavasti meidän läheiset ei lue näitä juttuja. Tulkaa kaikki ystävät rakkaat jatkossakin käymään meidän mökillä
Hitsi kun kiinnostavia ja omituisiakin nämä tällaiset aloitukset ovat. Minulla ei ole koskaan koko 30-vuotisen mökinomistajuuden aikana kukaan tunkenut kylään. Se, että joku ehdottaa vierailua on aina ollut ilahduttavaa, ehkä siksi että vierailuja on hyvin kohtuullinen määrä. Tunnen myös paljon muita mökkiläisiä ja kukaan ei ole koskaan vihjannut tällaisesta ongelmasta.
Minulle tulee mieleen että voisiko tämä olla niin että jossakin muualla päin Suomea kuin Etelä-Karjala - Helsinki -akselilla ihmiset ovat erilaisia tai kulttuuri on erilaista, vai onko vain niin että minun "kuplassani" ihmisillä on isompi halu lomailla ihan omilla ehdoilla? Vai onko niin että jollekulle on siunaantunut tuttavapiiriin harvinaisen paljon rajattomia ihmisiä?
Mistä päin Suomea ap on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kiinnostavaa, että minkälaisia ihmisiä nämä kesämökille ujuttautujat ovat. Voitteko kertoa että millaisia he ovat ihmisinä?
Itse saan joka kesä monta surkuttelevaa kutsua mökkeilemään "että sinäkin välillä pääsisit pois sieltä kaupungin hälinästä nauttimaan Suomen kesästä". En mene koskaan. Minä olen kaupunkilainen henkeen ja vereen ja sontahuussit hyttysparvessa eivät ole minun juttuni.
Omat ujuttautujat:
1. Lapsiperhe jonka äiti haluaa aina "nähdä kunnolla". Koskaan ei oikein sovi lyhyt kahvittelu tai tapaaminen kaupungissakaan. Rakastaa selvästi yökyläilyä ystäväpiiristämme eniten. Kukaan muu ei oikein nauti muiden nurkkiin yöksi jäämisestä. Loukkaantuu kun kaikki ehdottavat vain päivävisiittejä, niin kaupungissa kuin mökillä. Muutenkin tosi intensiivinen tyyppi.
2. Fomo-henkilöt. (3kpl) Hinkuvat kesäksi niin paljon tekemistä kun vain kalenterissa on päiviä ja sitten somettavat paikanpäällä niin paljon että ovat tylsää seuraa muille ja tulee lavastettu olo kaikista kuvista. #tytötmökillä
3. Anoppi. Pitäähän kerran kesässä nyt nähdä mökillä koska perinteet!! (Minun mökki, ei kumppanini. Minun perinteet.)
4. Kumppanin pikkuveli aina vaihtuvan uuden tyttöystävän kanssa.
1 ja 2 ovat ihan huipputyyppejä ihmisinä jos tämän ujuttautumisen unohtaa. Eli heille kyllä löytyykin välillä aikaa mökillä.
3 ja 4 hankalia vielä sen takia että syynäävät tarkkaan sääennusteita ja sitten peruvat samana päivänä jos ei olekaan aurinkoista! Meni maku heidän kanssaan eikä kyllä päästetä mökille enää helpolla :D Omasta mielestä jo ihan seuraavan tason possuilua että vain aurinkoiset päivät kelpaa. Niitä kun on vieläkin vähemmän kuin vapaita kesäviikonloppuja.
Jep, on se kumma kun sukulaisia lappaa mökille just aurinkoisena päivänä, mut ei sit sateella. Ei mua huvita seurustella terassilla auringon paistaessa, sateella olis aikaa paljon enempi kestitykseen:/
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä 10h mökkityöpäiviä lomalla. Meillä mökkityö on se kun talvella kaadetaan pari puuta, edellisen vuoden kaadetut ja pöllitetyt puut pienitään ja laitetaan puuvajaan. Nostetaan vene vesille, haravoidaan.
piha ajetaa pari kertaa kesässä. Talvella ostettu palvelu ajaa mökkitien ja autopaikan, itse kolataan loput. Siinä se.
Sama juttu paitsi ilman puiden kaatamista. Nurtsin leikkaus mökillä on oikein ihanaa puuhaa kun se on se ainoa työ ja siinä näkee työn tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole montaakaan kuukautta kun tämä sama aihealue oli Vauva-palstoilla jatkuen keväälle 2022, mutta oli vuodelta 2021. Samaa tympeää valitusta , miksi IS:n toimittaja ei vain kopioinut edellisen vuoden tyhjänpäiväisyydet tälle vuodelle ? Samaa roskaa kuten aina.
Tänä vuonna tulee myös juttu niistä joita lakkaamatta ja väkisin kutsutaan jonkun kälyiselle mökille
Vierailija kirjoitti:
Annat lapion ja sanot, että meillä vieraat aloittavat auttamisen pa**ahuussin tyhjentämisellä, ensin kuopan kaivua jne
Tää alkaa kyllä olla niin vanha juttu, että ei olis ihan pakko joka ketjuun sitä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ciionert kirjoitti:
Ei kerro et on mökillä.Sama meil tulee lisääkin väkeä autolasti.Eräs nainen sanoi kerran kutsutaan syömään * ja* ,onhan tässä ruokaa.No sanoin ei taijeta,on niil ruokaa varmaan omasta takaa.Syömäänkö ne meille tulee,oikeesti??kyllä me grillataan on pöperöt,juomat,tarjotaan kahvii nisuu...Nyt oikeesti riitti.Itse kun mentiin kylään oli niin tarkkaan laskettu perunat,pihvit..tarjoilut.Vietiin vielä dyömisii mennessä,ne pistettiin kerrankin komeroon eikä tarjottu.Nyt tein saman,ruoka kun oli tehty kun vieraat saapui.Jäi tuomiset kana,jne itelle.
Et ole sitten ollut läsnä äidinkielen tunneilla? Vaikea lukea huonoa kieltäsi. Opettele kirjoittamaan.
Sinä et ollut lähelläkään kun jossakin opetettiin käytöstapoja. Kotonasi niitä ei opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytiin mökki pois pari vuotta sitten, kun kyllästyttiin " yllätysvieraisiin". Ei kerrottu kenellekkään. Viime kesänä sukulaisperhe oli tupsahtanut yllättäen meidän entiselle mökille ja uusi omistaja oli antanut heille lentävän lähdön. Saatiin huudot ja haukut, että missäs HE nyt viettää lomaansa. No, ei kuulu meille enää. Siihen loppui yhteydenpito, onneksi. Neuvo: jos hankit mökin, älä missään nimessä kerro missä mökki sijaitsee ja varsinkaan kehuskele sillä. Muuten noista "loisijoista" ei pääse eroon.
Vieraiden takia myitte mökin? No, onhan se selitys sekin. Eipä tosiaan taida olla läheiset suhteet noihin sukulaisiin kun ei tullut tilaisuutta vuoden aikana kertoa, että mökki on myyty (ja se on teidän syytä se) 😅
Haukkuva sukulainenkin löysi ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on useampi kaveri, joka innokkaasti haluasi tulla sinun mökille?
En tunne ketään, jota mökkeily kiinnostaa innokkaasti ja vielä vähemmmän jonku toisen mökillä.
Itsekin myin perintömökin samantien. Kaksi kertaa kävin siellä vanhempieni elossa ollessa.
Mielenkiintoista, ap kysyy neuvoja kuinka kohteliaasti kieltäytyä kutsumattomista mökkivieraista, ja ekana hyökätään kommentoimaan että ketä muka kiinnostaa joku mökkeily, eimua ainakaan ;D
Kun se oma esillä olemisen halu(lue:narsismi) pakottaa.
Kenenkään mökille ei voi ujuttautua.
Sinne kutsutaan, muuten on suorastaan rikollista kuokkia. Eli mennä kuokkavieraaksi. En ikinä voisi ujuttautua kenenkään mökille.
En ymmärrä mökinomistajia, jotka vastaanottavat ei-toivottuja vieraita.