Inflaatio syö asuntolainan
Keskustelimme työpaikan kahvipöydässä bensan, ruoan jne. hintojen nousemista. Työkaveri sanoi, että inflaatio on hyvä asia asuntovelalliselle. Voisiko joku selittää rautalangasta vääntäen, että miten se hyödyttää minua ja miten se asuntovelka muka katoaa kuin itsestään.
Kommentit (106)
Tai sitten käy niin kuin 90-luvun lamassa. Pankki ilmoitti asuntolainan uuden koron olevan 18%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun korot nousee alkaako pankit maksaa korkoa talletuksille?
Tottakai. Tuskin inflaation verran mutta ihan lähiaikona alkaa näkyä myös tallettajille siinä että pankit alkaa maksaa tallettajille korkoa.
Parhaan koron rahoilleen saa kun maksaa etukäteen lainojaan pois kerryttämästä korkoa pankille.
Mulla on pari vuotta sitten ottamassani asuntolainassa korkosuoja vuoteen 2034 saakka. Ei mun kannata maksaa nyt yhtään ylimääräisiä lyhennyksiä, vaan ihan maksusuunnitelman mukaan, näin olen ymmärtänyt.
Onko sulla siinä lainassa myös maksukyvyttömyyssuoja, jos vaikka jää työttömäksi tai nousee elinkustannukset niin ettei rahat riitä lainanmaksuun?
Ei ole työttömyyden takia suojaa. Se on hyvin epätodennäköistä, mutta jos niin kävisi, myyn asunnon ja muutan pois. Olen työn takia tänne muuttanut, eikä minulla ole syytä jäädä, jos duuni loppuu. Asunnon saan vähintään sillä hinnalla, minkä siitä maksoin 2 vuotta sitten, en epäile yhtään.
Mulla menee joka kuukausi palkasta säästöön 500-1000 €, yhden henkilön talouden ruokaan noin 500 € eli on varaa tinkiä elinkustannuksista melkoisesti, jos sellainen tarve tulee.
Miten saat kulumaan 500 eur / kk ruokaan? Itsellä kuluu 150 eur kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Tuskin inflaation verran mutta ihan lähiaikona alkaa näkyä myös tallettajille siinä että pankit alkaa maksaa tallettajille korkoa.
Parhaan koron rahoilleen saa kun maksaa etukäteen lainojaan pois kerryttämästä korkoa pankille.
Mulla on pari vuotta sitten ottamassani asuntolainassa korkosuoja vuoteen 2034 saakka. Ei mun kannata maksaa nyt yhtään ylimääräisiä lyhennyksiä, vaan ihan maksusuunnitelman mukaan, näin olen ymmärtänyt.
Onko sulla siinä lainassa myös maksukyvyttömyyssuoja, jos vaikka jää työttömäksi tai nousee elinkustannukset niin ettei rahat riitä lainanmaksuun?
Ei ole työttömyyden takia suojaa. Se on hyvin epätodennäköistä, mutta jos niin kävisi, myyn asunnon ja muutan pois. Olen työn takia tänne muuttanut, eikä minulla ole syytä jäädä, jos duuni loppuu. Asunnon saan vähintään sillä hinnalla, minkä siitä maksoin 2 vuotta sitten, en epäile yhtään.
Mulla menee joka kuukausi palkasta säästöön 500-1000 €, yhden henkilön talouden ruokaan noin 500 € eli on varaa tinkiä elinkustannuksista melkoisesti, jos sellainen tarve tulee.
Joo noita asunnon myyjiä on ainakin hesassa jo lähes 5000, siitä vaan mukaan joukkoon tummaan. Ennen oli asuntomyynti ilmoitukset sunnuntailiitteenä hesarissa. Nykyisellään pitäisi sunnuntaina toimittaa puhelinluettelon paksuinen painos kun asuntoja on 5000 myynnissä.
En asu Helsingissä. Nykyisellä asuinalueellani on kysyntää juuri tällaisista asunnoista, missä asun. Sori, kun olen tajunnut turvata lainani, mulla on toistaiseksi hyvin maksukykyä, enkä ole huolissani korkojen tai hintojen noususta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuotuinen inflaatio on 5% ja palkankorotukset 1%, niin miten velallinen hyötyy tästä tilanteesta?
Ei mitenkään. Median mentaaliakrobatia tuottaa hyvää mieltä ja hyväksyntää.
Minun nuoruudessani, jolloin inflaatio, ja lainojen korot olivat arkipäivää, puhuttiin, että asuntovelallisella 2-3 ensimmäistä vuotta ovat taloudellisesti tiukkaa aikaa. Sitten alkaa helpottamaan, koska inflaatio. Tämä johtui kaiketi enimmäkseen siitä, että lainojen lyhennyserät eivät muuttuneet, vaikka palkka nousi.
Nyt on tietenkin eri tilanne, kun lainat on mitoitettu nollakorolle. Eli nykytilanteessa korkojen kasvussa häviät sen, minkä inflaatiossa voitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään syö jos sun palkka ei nouse inflaation tahtiin. Ja sehän ei nouse. Päinvastoin. Nyt saat alkaa maksaa lainasta korkoa korkotason noustessa.
Asunnon hinta kuitenkin nousee eli myydessä siitä saa enemmän. Ja kyllä ne palkatkin nousevat, jos ei tänä vuonna, niin parin vuoden viiveellä viimeistään. Jos palkat jäisivät entiselleen, mutta hinnat vain jatkaisivat nousuaan, menisivät kotimarkkinafirmat nurin, kun ihmiset lopettaisivat kuluttamisen.
Mitä se hyödyttää jos myydessä saa enemmän?
Jos et aio jäädä kodittomaksi, joudut ostamaan toisen yhtälailla kalliin asunnon.Sitten ollaan edelleen siinä tilanteessa että palkka ei ole noussut, kaikki on kallista ja se lainakin pitää maksaa kun ei sitä kukaan syönytkään.
Hyödyttää verrattuna niihin jotka ei omista minkäänlaista asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Syön joka päivä tuoreita marjoja, mangoa tms. Ostan hyvää kahvia, kalaa, vihanneksia ja salaatteja. En syö punaista lihaa ollenkaan, joten siitä tulee tavallaan säästöä, koska naudanliha on käsittääkseni kallista, mutta toisaalta esim. kalkkunaleike on kalliimpaa kuin kinkkuleike ja kanan fileepihvit kalliimpia kuin possunleikkeet. En osta mitään gurmeeta, mutta ostan kyllä sitä, mitä haluan. Minusta on ok, että olen kuluttanut tuon verran ruokaan monta vuotta. Hintojen nousu harmittaa, mutta ei varsinaisesti ahdista, kun tiedän, että on varaa nipistää reippaasti omasta kulutuksesta, jos sellainen tilanne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Syön joka päivä tuoreita marjoja, mangoa tms. Ostan hyvää kahvia, kalaa, vihanneksia ja salaatteja. En syö punaista lihaa ollenkaan, joten siitä tulee tavallaan säästöä, koska naudanliha on käsittääkseni kallista, mutta toisaalta esim. kalkkunaleike on kalliimpaa kuin kinkkuleike ja kanan fileepihvit kalliimpia kuin possunleikkeet. En osta mitään gurmeeta, mutta ostan kyllä sitä, mitä haluan. Minusta on ok, että olen kuluttanut tuon verran ruokaan monta vuotta. Hintojen nousu harmittaa, mutta ei varsinaisesti ahdista, kun tiedän, että on varaa nipistää reippaasti omasta kulutuksesta, jos sellainen tilanne tulee.
Joo näytä meille! Näytä miten tuhlataan, jokuhan voisi luulla että olet köyhä jos maksat velkasi pois etuajassa ja jättäisit fileepihvit miljonäärikauppiaan hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ja se it kupla puhkeaa nyt. Nasdaq jo -30%. 6kk ja tulee jätti irtisanomiset.
Mielenkiintoisena pointtina näyttäisi siltä että jenkeissä räjähti tuo asuntokuplakin. Tai, no, on puhkeamassa. Ja mitkäs ne 2008 talouslaman ensioireet oli? Aivan, jenkkien asuntomarkkinoiden räjähtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään syö jos sun palkka ei nouse inflaation tahtiin. Ja sehän ei nouse. Päinvastoin. Nyt saat alkaa maksaa lainasta korkoa korkotason noustessa.
Asunnon hinta kuitenkin nousee eli myydessä siitä saa enemmän. Ja kyllä ne palkatkin nousevat, jos ei tänä vuonna, niin parin vuoden viiveellä viimeistään. Jos palkat jäisivät entiselleen, mutta hinnat vain jatkaisivat nousuaan, menisivät kotimarkkinafirmat nurin, kun ihmiset lopettaisivat kuluttamisen.
Jos et aio jäädä kodittomaksi, joudut ostamaan toisen yhtälailla kalliin asunnon.Sitten ollaan edelleen siinä tilanteessa että palkka ei ole noussut, kaikki on kallista ja se lainakin pitää maksaa kun ei sitä kukaan syönytkään.
Oletko tosissasi? Kai sillä nyt on merkitystä, onko sinulla talosi arvosta 50% lainaa vai 110% lainaa? Myös halvempaan tai vuokralle muuttaminen on mahdollista jos epäilee asuntojen arvon laskevan jatkossa. Onhan siinä nyt hitosti eroa, muutatko sinne vuokrakämppään sadan tonnin pesämunan kanssa vai parinkympin velat niskassa.
-ero
Tämä riippuu niin monesta jutusta. Mm. siitä, miten korot, palkat ja asuntojen arvo käyttäytyy suhteessa yleiseen inflaatioon. Pitää kuitenkin huomioida, että inflaatioon ja palkankorotuksiin pätee korkoa korolle -ilmiö toisin kuin asuntolainaan jossa velkapääoma ei kasva koronnousun myötä.
Ei taida inflaatio kyllä syödä yhtään mitään. Pitäisi vuosittain saada palkankorotuksia inflaatio + viitekoron verran. Harva työnantaja voi suoraan viedä kustannusten nousut tuotteen hintoihin ja siten nostaa palkkoja.
Taidetaan olla aika kusessa tulevaisuudessa tuon meidän suuren asuntolainan kanssa. Ei kyllä haluaisi laittaa uutta omakotitaloa myyntiin. Tuskin siitä edes saisi enää omiansa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? Kai sillä nyt on merkitystä, onko sinulla talosi arvosta 50% lainaa vai 110% lainaa? Myös halvempaan tai vuokralle muuttaminen on mahdollista jos epäilee asuntojen arvon laskevan jatkossa. Onhan siinä nyt hitosti eroa, muutatko sinne vuokrakämppään sadan tonnin pesämunan kanssa vai parinkympin velat niskassa.
-ero
Tuossa ei edelleenkään ole kyse siitä että inflaatio olisi syönyt asuntolainan.
Tuossa on kyse siitä, että pärjää asuntokaupoissa jos on jo ehtinyt maksaa lainansa ja sitten päättää yhtäkkiä muuttaa halvempaan asuntoon tai mummon vintille.
Vuokralle muuttaminen ei ole kovin hyvä ajatus silloin kun hinnat ovat ylhäällä. Silloinhan vuokratkin ovat suuria.
Inflaatio syö lainat vain siinä tapauksessa että palkat nousevat samaan tahtiin inflaation kanssa. Sellainen on hyvin harvinaista.
Yleislakko lienee ainut vaihtoehto saada palkat ylös.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten käy niin kuin 90-luvun lamassa. Pankki ilmoitti asuntolainan uuden koron olevan 18%.
Nykyisin lainojen korot ovat yleisimmin kiinni Euriborissa, kun 90-luvulla asuntolainoissa oli pankkien omat Prime-korot.
Saatamme nähdä jo ensi vuonna yli 5% viitekorkoja. Haaskalinnut valmistautuu käteisen kanssa tulevaan romahdukseen ja haalimaan pakkomyynneissä tarjolle tulevaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se it kupla puhkeaa nyt. Nasdaq jo -30%. 6kk ja tulee jätti irtisanomiset.
Irtisanomiset nyt ei riipu suoraan pörssikursseista.
Pörssikurssi = sijoittajien arvostus ja luottamus. Sen palauttamiseksi saattaa firman johto sortua kaikenlaiseen YT-hässäkkään paineen alla.
Ilmoitus yt-neuvotteluistahan tunnetusti nostaa pörssikurssia.
Niin se tekee. Syöksyvä pörssikurssi voi ajaa firman siihen.
Näin, pörssikurssi on tärkeintä nykykansantaloudessa, ei niinkään ihmiset tai hyvinvointi.
Se nyt sattuu olemaan ihan laissa että pörssiyhtiön pitää tuottaa mahdollisimman suurta voittoa omistajilleen (eli niiden osakkeiden omistajille). Kuvittelitko että ne jotain hyväntekeväisyys firmoja on?
Eivät palkat ole pysyneet inflaation mukana. Hintojen nousu on aina nettoa. Palkat nousevat bruttona, joista menee verot ja maksut. Jäädään jälkeen. Esim. munkkikahvipatonki on noussut markka-ajoista kymmenkertaisesti. Oma BRUTTOpalkkani niistä ajoista vain 40%...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nousevat, päinvastoin.
Ihmisillä menee enemmän rahaa kasvavien korkokulujen lisäksi välttämättömien hyödykkeiden, kuten ruoan, sähkön ja polttoaineiden ostoon. Myös monien edellä mainittujen hintatasosta suoraan riippuvaisten tuotteiden valmistaminen kallistuu.
Asuntolainojen lyhentämiseen ihmisillä jää vähemmän rahaa kuin ennen, joten asuntojen hinnat ennen pitkää laskevat, toki ne saattavat kiihtyvän inflaation alkuvaiheessa nousta. Jos korot nousevat +3-4% tasoille ja siitä ylöspäin, alkaa markkinoille tulla entistä enemmän maksukyvyttömyyden vuoksi ulosottoon menneitä asuntoja ja taloja, jotka edelleen laskevat markkihintoja.
Jos et aio jäädä kodittomaksi, joudut ostamaan toisen yhtälailla kalliin asunnon.
Sitten ollaan edelleen siinä tilanteessa että palkka ei ole noussut, kaikki on kallista ja se lainakin pitää maksaa kun ei sitä kukaan syönytkään.