Asiakaspalvelutyössä olevat - mikä on ärsyttävintä työssänne?
Onhan se selvää, että välillä törmää kaikenlaisiin ihmisiin eli asiakkaisiin. Minua ärsyttää tällä hetkellä sellaiset asiakkaat, jotka suuttuvat, jos en heti ymmärrä heitä. Eli sellaiset, jotka eivät osaa kertoa kunnolla, mitä haluavat ja suuttuvat, kun heistä ei saa selvää nopeasti. Kun yrittää tiedustella tai johdatella, suututaan enemmän ja ovat vielä hankalampia. Ja kyse ihan suomalaisista, koska ulkomaalaisten kohdalla se on ymmärrettävämpää kielimuurin takia.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullut keski-ikäiset ämmät jotka valittaa IHAN kaikesta. Sekin on myyjän vika kun on tullut niitä koronakiloja 20 kg. Kiukutellaan kun mikään vaate ei istu. Ja sit nämä:" Etsin jotain kaunista puseroa". Selvä. Tai " etsin leninkiä"..😵💫😵💫😲. Siis ja moni aikuinen nainen ei tiedä edes mitä kokoa käyttää....lista on loputon. Ja kyllä,vaihdan alaa.
T. Vaatemyyjä
Yhdyn kommenttiisi ja olen myös entinen vaatemyyjä, alalle en palaa ja syynä ovat nuo kamalat valittavat ka l kk u n at. Huomasin, että suomalainen nainen on järkyttä väj-u-n-t-t-i, ei tiedä tyyliään, myyjän pitäisi tietää, asiakasonl i h a v a ja sekin on myyjän vika. Suurin osa heistä onkamalanr u m i a ja sekin on varmaan myyjän vika kun eivät ole osanneet luoda tyyliään elämässä. Rumasta saa kauniin kun jaksaa nähdä vaivaa. Myyjän tehtävä ei ole luoda heistä kauniita, vaan se työ pitää tehdä ihan itse. Myyjä ei ole myöskään psykiatri, niitä vali vali valituksia kuuntelevat psykiatrit, että eikun sinne valittamaan.
Kyllä, juuri näin. Oon aivan loppu ja tää korona on tehnyt näistä entistäkin sekopäisempiä. Ihan kuin olis PT, psykiatri, lähihoitaja ja stailisti samassa paketissa, tosin palkassa se ei näy. Ei mitään omaa makua, myyjän pitäis taikoa näille kaikki valmiiks kuin joku meedio. Tämmösille jotka ei edes tiedä mistä ne tykkää???? Tai omaa kokoaan???
T. Se vaatemyyjä
Olen keski-ikäinen, mutta en sekopää, ja vaatekaupoissa en ole käynyt vuosikausiin.
En ole ihan varma vaatekoostani, en oikein tiedä tyyliäni, enkä varsinkaan mitkä värit mulle sopii. Näistä "ongelmista" johtuen olen haaveillut asiantuntevissa vaatekaupoissa käymisestä ja ammattilaisen avulla vaatteiden valitsemisesta, mutta ei näköjään kannata vaivautua. 😅
Ja anteeksi, mutta mikä se teidän toimenkuva siis onkaan, jos teiltä ei voi pyytää apua oikean vaatekoon löytämiseen ja oman tyylin etsimiseen? Olen kuvitellut, että tuo on sitä ammattimaisen vaatemyyjän perustyötä.
Tämä on muotikonsultin tehtävä ei rivimyyjän. Muotikonsultti löytyy esim. Sokokselta, Stockmannilta, Haloselta ym, sille varataan ajan 1-2h. Ruhkakaupan kassa/myyjä ei voi tuhlata sinun tyylin löytämiseen 2 tuntia ja muu jono odottelee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset, jotka luulee olevansa oikeassa vain siksi, että ovat naisia.
Missä työssä törmäät tähän?
Oikeastaan missä tahansa työssä, tai työn osa-alueessa, johon liittyy asioita, joista varsinkin vanhempien naisten mielestä "miehet ei ymmärrä mitään".
Sama tapahtuu tietysti myös naisille varsinkin vanhempien miesten toimesta.
Mitä ne asiat on esim.?
Mikä tahansa, mikä liittyy estetiikkaan, esillepanoon, vaatteisiin, tai vaikka lastenhoitoon. Kaikki nämä esimerkit ei siis ole omia kokemuksia.
Esim. puutarhaliikkeessä työkaluista ja tarvikkeista kuunnellaan kyllä neuvoja, mutta jos ollaan kukkia ostamassa saattaa arvon rouvat kysyä "eikö täällä ole ketään naista", vaikka oltaisiin ihan samalla koulutuksella ja taustalla siellä. Samaa asennetta saa naiset kuunnella, mutta päinvastoin.
Emme yksinkertaisest voi olla enempää auki, koska väkeä ei vaan ole tarpeeksi. Esimerkiksi ei ole varaa palkata ammattitaitoisia sijaisia, ja uuden työntekijän tai sijaisen perehdytys vie myös työntekijöilta aikaa muista töistä. Asiakkaat valittivat, että miksi aukeamme kesäisin myöhemmin (noin pari tuntia) ja miksi menemme kiinni jo klo 19, miksi emme ole auki klo 20 asti arkisin? Ihan kuin meillä ei olisi muuta elämää kuin pelkästään työt... Ja voinko minä sormia napsauttamalla muuttaa aukioloaikoja? No en voi, ei edes esimiehemme. Kyseessä kaupungin palveluala. Vaikka joitakin muutetaan, koskaan ei olla tyytyväisiä.
Kortinlukija ei ole rikki, jos se pyytää lähimaksussa pin-koodia. Ihan turhaan huudat minulle tässä tilanteessa kun et muista omaa pin-koodiasi. Koodikyselyn tarkoitus on varmistaa, että kortti on oikealla henkilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullut keski-ikäiset ämmät jotka valittaa IHAN kaikesta. Sekin on myyjän vika kun on tullut niitä koronakiloja 20 kg. Kiukutellaan kun mikään vaate ei istu. Ja sit nämä:" Etsin jotain kaunista puseroa". Selvä. Tai " etsin leninkiä"..😵💫😵💫😲. Siis ja moni aikuinen nainen ei tiedä edes mitä kokoa käyttää....lista on loputon. Ja kyllä,vaihdan alaa.
T. Vaatemyyjä
Yhdyn kommenttiisi ja olen myös entinen vaatemyyjä, alalle en palaa ja syynä ovat nuo kamalat valittavat ka l kk u n at. Huomasin, että suomalainen nainen on järkyttä väj-u-n-t-t-i, ei tiedä tyyliään, myyjän pitäisi tietää, asiakasonl i h a v a ja sekin on myyjän vika. Suurin osa heistä onkamalanr u m i a ja sekin on varmaan myyjän vika kun eivät ole osanneet luoda tyyliään elämässä. Rumasta saa kauniin kun jaksaa nähdä vaivaa. Myyjän tehtävä ei ole luoda heistä kauniita, vaan se työ pitää tehdä ihan itse. Myyjä ei ole myöskään psykiatri, niitä vali vali valituksia kuuntelevat psykiatrit, että eikun sinne valittamaan.
Kyllä, juuri näin. Oon aivan loppu ja tää korona on tehnyt näistä entistäkin sekopäisempiä. Ihan kuin olis PT, psykiatri, lähihoitaja ja stailisti samassa paketissa, tosin palkassa se ei näy. Ei mitään omaa makua, myyjän pitäis taikoa näille kaikki valmiiks kuin joku meedio. Tämmösille jotka ei edes tiedä mistä ne tykkää???? Tai omaa kokoaan???
T. Se vaatemyyjä
Olen keski-ikäinen, mutta en sekopää, ja vaatekaupoissa en ole käynyt vuosikausiin.
En ole ihan varma vaatekoostani, en oikein tiedä tyyliäni, enkä varsinkaan mitkä värit mulle sopii. Näistä "ongelmista" johtuen olen haaveillut asiantuntevissa vaatekaupoissa käymisestä ja ammattilaisen avulla vaatteiden valitsemisesta, mutta ei näköjään kannata vaivautua. 😅
Ja anteeksi, mutta mikä se teidän toimenkuva siis onkaan, jos teiltä ei voi pyytää apua oikean vaatekoon löytämiseen ja oman tyylin etsimiseen? Olen kuvitellut, että tuo on sitä ammattimaisen vaatemyyjän perustyötä.
Kyllä mä autan ihan mielelläni, mutta jotkut ihmiset on todella raskaita. Ei tiedetä mistä tykätään, ei tiedetä omaa kokoa, mikään ei kelpaa mutta kuitenkin halutaan jotain tiettyä. Ja kroppa on vielä aika usein haastava. Tähän ketjuun sai vastata mikä ÄRSYTTÄÄ, toki niitä kivojakin asiakkaita on.
Itse työskentelin aikoinaan eläinkaupassa vuosia ja ehkä raivostuttavimpia asiakkaita olivat ne jotka tulee minuuttia kahta ennen sulkemista ostamaan akvaariokaloja tai jotain eläintä, no, niissä asiakkaissa menee aina se lähemmäs tunti kun on niin paljon asiaa jotka täytyy selvittää ja neuvoa ja pakkaaminenkin vie varsinkin kalojen kohdalla pirusti aikaa.. Monesti ehti vika bussikin mennä ja sitten soittelet miehelle tai keverilta kyytiä, onneksi oli niin kiva pomo että hänellekkin voi tälläisessä tilanteessa soittaa ja okihan hän tietysti tyytyväinen kun kassa kilisi vielä päivän päätteeksi ja asiakas oli tyytyväinen..
Työskentelin jonkun aikaa luontaistuotekaupassa. Jotkut asiakkaat eivät suostuneet uskomaan, että meidän tuotteet eivät korvaa terveellistä ravintoa ja terveellisiä elämäntapoja. Esimerkiksi asiakas kertoo nukkuvansa neljä tuntia yössä ja haluaa jonkun valmisteen, joka piristää. Nukkuminen ei ole asiakkaalle sopiva vaihtoehto eikä lääkärikäynti vaan semmoinen ihmepilleri täytyy löytyä, joka piristää satavarmasti ilman että tarvitsee nukkua riittävästi.
Tai asiakas ei syö monipuolisesti ja haluaa monivitamiinin, joka korvaa täysin monipuolisen ravitsemuksen. Sitten suututaan ja pyydetään toista myyjää kun rehellisesti kerron, ettei millään vitamiineilla voi täysin korvata terveellistä ravitsemusta, mutta sitä voi kyllä täydentää valmisteella x.
Tylsyys, paskat työajat, paska palkka, tuossa järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kummallinen suomalaisilmiö kun kerrot asiakkaalle mistä hänen etsimänsä tuote löytyy niin hän närkästyy!!! Ei kiitä, ei ole onnellinen että löytyy vaan vastaus on aina jaa, vain, aha tai vaan tuhahdus!! Ainoastaan teini-ikäiset pojat ja ulkomaalaistaustaiset kiittävät. Ihan helkutin outoa.
Tämä ei ole suomalainen luonteenpiirre. Myyjänä ulkomailla työskennellessäni tätä oli ulkomaillakin. Olin töissä Brooklynissa ja Leedissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatemyyjä
T. Se vaatemyyjä
Tämä on muotikonsultin tehtävä ei rivimyyjän. Muotikonsultti löytyy esim. Sokokselta, Stockmannilta, Haloselta ym, sille varataan ajan 1-2h. Ruhkakaupan kassa/myyjä ei voi tuhlata sinun tyylin löytämiseen 2 tuntia ja muu jono odottelee :)
Eli, kun myyjä tulee vaatekaupassa kysymään minulta, että "voinko auttaa?" niin oikea vastaus on osaamiseenne verraten, "kyllä, kun on aika rahastaa"?
Edellinen kysyi mielestäni ihan asiallisesti, että mikä teidän tehtävänne on, koska hänkin luuli, että teiltä voi pyytää apua esim. oikean koon löytämiseen (eri merkit eivät tee täsmälleen samankokoisia vaatteita).
Onneksi olen itse saanut ihanaa ja ammattimaista apua vaatemyyjältä. Teidän kannattaa harkita lisäkoulutusta tai pysyä siellä osaston kassalla, kun ammattitaitoa ei ole muuhun.
-eri
asiakas on joskus oikeassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jokin tuote on loppu, niin se on loppu. En voi maagisesti taikoa heti lisää, jos varastomme on tyhjä. Sitten haukutaan epäpäteväksi myyjäksi, huoh... Näin käy usein aletuotteiden kanssa. Olen töissä Citymarketissa myyjänä.
Kitumarketin myyjillä on haasteellisuutta tajuta näitä:
- Jos alennuksen yhteydessä ei ole mainittu, että vain erä tällä hintaa, kauppiaalla on velvollisuus myydä myös seuraavasta erästä vastaavaa tuotetta samalla alennuksella.
- Takuuajan päättyminen ei vapauta myyjäliikettä korvausvastuusta.
Että ei ne asiakaspalvelun haasteellisuudet aina ole asiakkaan syytä. Paljon auttaisi, jos keskoslaiset ammattilaiset alkaisivat noudattaa kuluttajansuojalakia!
Aika pitkälle takuuajat noudattaa sitä EU:n määrittelemää oletettua käyttöikää.
Ja vaikka ei noudattaisikaan, ei yksittäinen myyjä tee sellaista päätöstä korvataanko joku rikkoutunut tuote tai myydäänkö jotain ei-alennettua tuotetta alennuksella. Johonkin marketin myyjään voi tässä kohtaa suhtautua kuin ennalta ohjelmoituun robottiin. Meiltä saat vain sen vastauksen mihin meidät on ohjelmoitu. Yleensä se on se ei. Kas kun jos me alettaisiin omin päin antamaan alennuksia ja tekemään takuupäätöksiä, niin hyvin äkkiä niitä alettaisiin perimään meidän palkasta ja annettaisiin potkut. Puhu kädelle tai kirjoita vaikka kirje johtajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatemyyjä
T. Se vaatemyyjä
Eli, kun myyjä tulee vaatekaupassa kysymään minulta, että "voinko auttaa?" niin oikea vastaus on osaamiseenne verraten, "kyllä, kun on aika rahastaa"?
Edellinen kysyi mielestäni ihan asiallisesti, että mikä teidän tehtävänne on, koska hänkin luuli, että teiltä voi pyytää apua esim. oikean koon löytämiseen (eri merkit eivät tee täsmälleen samankokoisia vaatteita).
Onneksi olen itse saanut ihanaa ja ammattimaista apua vaatemyyjältä. Teidän kannattaa harkita lisäkoulutusta tai pysyä siellä osaston kassalla, kun ammattitaitoa ei ole muuhun.-eri
Etkö sä oikeasti osaa itse katsoa ja kokeilla itsellesi sopivaa kokoa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen kirjastotyöntekijä! Kirjastomme on myös palvelupiste, mistä saa esim. kaupungin bussikortteja. Kerran yksi herra tuli ja paiskasi tyhjän lomakkeen eteeni. Hän oli, että täytä se. Joku Kelan hakemus. Vastasin, että en voi, mutta voin antaa kynän siihen. "Mutta kun olette palvelupiste!" Ehkä, mutta emme tee hakemuksia ihmisten puolesta...
Sä olet huono asiakaspalvelija!
Kirjaston palvelupiste = täyden palvelun piste. Kaiken palvelun piste. Kokonaisvaltainen palvelupiste. Sieltä saa kaikki ne palvelut mitä ihminen saattaa elämänsä aikana tarvita, kaikki ne palvelut joita asiakkaan päähän saattaa pälkähtää pyytää.
Kirjaston palvelupisteeltä saa Kelan hakemukset täytettyinä, saa maksettua laskut, saa ladattua lisää saldoa bussin matkakortille ja prepaid-puhelinliittymälle, saa varattua lentoliput, saa ostettua teatteriliput, saa thai-hieronnan sekä happy endingin, saa vaipanvaihdon vauvalleen, saa joululahjat paketoitua, saa ilmaiset sapuskat, saa reseptit lääkkeisiin, saa ulosotossa olevat velat poistettua, saa...
Meteli. Olen kaupan kassalla ison ostoskeskuksen aulan vieressä. Kauhea hälinä koko ajan. Iltaisin olen niin väsynyt, etten jaksa tehdä mitään. Ennen olin pikkuputiikissa, enkä muista väsyneeni niistä työpäivistä ollenkaan.