Mitä hyötyä olisi naimisiinmenosta (vs. avoliitto)?
Jos nyt unohtaa kaikki romanttiset näkökohdat, ja keskittyy lähinnä juridisiin, niin olisiko avioliitosta jotain hyötyä? Ollaan oltu pitkään avoliitossa ja kaksi yhteistä lastakin on. Avioehto olisi ainakin minulle itsestäänselvyys.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesken asumisoikeus, pienempi perintöveroprosentti ja lähiomaisen status.
Mitä tarkoitat lähiomaisen statuksella? Missä tilanteessa vaikuttaen? Kyllä avopuolisollekin esim. sairaalassa kerrotaan toisen tilanteesta, jos toinen on kanttuvei.
Mutta mitään päätöksiä ei saa tehdä, ellei sitten ole nimenomaista tahdonilmausta tästä. En välttämättä haluaisi alaikäisiä lapsia pohtimaan, vedetäänkö äiskältä tai iskältä letkut irti.
Miksi sitten sairaalassa kysytään lähiomaisen tietoja? Mulla ainakin siellä tiedoissa on avopuolisoni?
Lähiomainen voi joutua tekemään isoja päätöksiä verrattuna siihen, että hänelle kerrotaan voinnistasi. Nimenomaan just tuo, jos joudut koomaan ja lähiomainen joutuu päättämään, miten kanssasi toimitaan toivottomassa tilanteessa. Kenet haluat tekemään tuon päätöksen, vanhempasi, lapsesi vai aviopuolisosi?
(Aikuisen) lapseni, tietysti.
eri
Jos minulle tapahtuisi jotakin haluaisin, että mieheni tekee minua koskevat tärkeät lääketieteelliset päätökset perheeni sijasta. Hän tuntee minut parhaiten ja tietää mitä haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lähiomaisasiassa pointti onkin se, miten homma menee, jos potilas ei itse ole mitään erityistä ilmoittanut tai hoitotestamentissa määrännyt.
Ja sitten jos on tullut ero niin se exä on siellä päättämässä jos ei potilaan tapoihin kuulu itse mitään ilmoitella tai määräillä.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto on laiskoille. Niille jotka ei jaksa hoitaa omia asioitaan kuten olla perillä kuka sairaanhoidon tiedoissa lähiomainen tai minne oma perintö menee kun kuolee.
Höhöh, eikös sinulla ole edes testamenttia tehtynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä jos puolisosi ottaa ja kuolee, avolesken asema on heikompi kuin aviolesken.
Mutta miten? Olen tosiaan se varakkaampi osapuoli ja lesken aaumisoikeus on vähän epäoöennainen, koska yhteiset lapsemme perii niin ei ne alaikäiset lapset altani sitä osaa asunnosta myisi. Ap
Voi ne joutua myymäänkin jos esimerkiksi perintöveroihin ei muuten riitä rahat. Ellet sitten halua alaikäisiä lapsiasi velkavankeuteen jo valmiiksi.
Miten avioliitto ja lesken asumisoikeus asiaa muuttaisi? Jos koko perintö on kiinni asunnossa, jossa leski asuu, niin millä lapset silloin perintöverot maksaa? Kun eivät pysty myymään asuntoa. Ap
Asumisoikeus vähentää perintöveroa. Eli se on pienempi jos leskellä on avioliiton kautta asumisoikeus.
Eli jos vanhemmat oli naimisissa kun isä kuoli, niin lapset ei voi potkaista äitiä pois asunnosta, mutta selviävät vähän pienemmillä veroilla, joita varten joutuvat ottamaan velkaa.
Mutta jos eivät olleet naimisissa, niin voivat myydä asunnon ja maksaa verot, jotka hieman enemmän, ei tarvitse kuitenkaan ottaa velkaa.
Kysymys ei ole vähän pienemmistä veroista, vaan hallintaoikeuden merkitys perintöveroon on suuri. Oletetaan, että alaikäinen lapsi perii 200 000 euron arvoisen osuuden asunnosta. Ilman lesken hallintaoikeutta perintövero on lähes 14 000 euroa. Jos asuntoon kohdistuu 44-52-vuotiaan lesken hallintaoikeus, on perintövero alle tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lähiomaisasiassa pointti onkin se, miten homma menee, jos potilas ei itse ole mitään erityistä ilmoittanut tai hoitotestamentissa määrännyt.
Ja miksi aikuinen ihminen ei ilmoittaisi?
Oma lähiomaiseni on aikuinen lapseni. Myös avopuolisolle saa antaa tietoa voinnistani. Päätökset tekee kuitenkin tarvittaessa lapseni. Perintöni jää hänelle. Hän tietää myös viimeisen tahtoni hautajaisten ja muiden järjestelyjen suhteen, ne on kaikki kirjattu valmiiksi ja hautajaiskuluihin on rahat tilillä.
Asumme puolisoni omistamassa asunnossa ja jos hän kuolee ennen minua, en todellakaan halua asua täällä yhtään sen pitempään. Mitä minä tekisin isossa, vanhassa ok-talossa haja-asutusalueella. Jos hänen perillisensä alkavat riidellä jostain yhdessä hankituista huonekaluista tai kodinkoneista niin kaikin mokomin. Toivotan heille ylipäänsä onnea tämän talon myymisessä. Eiköhän siinä ole heille huolta ihan riittävästi.
Leskeneläkkeeseen emme ole puolin emmekä toisin oikeutettuja, koska olimme yli viisikymppisiä jo, kun tapasimme.
Ainoa syy, miksi olen hänen kanssaan ja asun hänen kanssaan, on rakkaus. Ei taloudelliset tai yhteiskunnalliset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi aikuinen ihminen ei ilmoittaisi?
Oma lähiomaiseni on aikuinen lapseni. Myös avopuolisolle saa antaa tietoa voinnistani. Päätökset tekee kuitenkin tarvittaessa lapseni. Perintöni jää hänelle. Hän tietää myös viimeisen tahtoni hautajaisten ja muiden järjestelyjen suhteen, ne on kaikki kirjattu valmiiksi ja hautajaiskuluihin on rahat tilillä.
Asumme puolisoni omistamassa asunnossa ja jos hän kuolee ennen minua, en todellakaan halua asua täällä yhtään sen pitempään. Mitä minä tekisin isossa, vanhassa ok-talossa haja-asutusalueella. Jos hänen perillisensä alkavat riidellä jostain yhdessä hankituista huonekaluista tai kodinkoneista niin kaikin mokomin. Toivotan heille ylipäänsä onnea tämän talon myymisessä. Eiköhän siinä ole heille huolta ihan riittävästi.
Leskeneläkkeeseen emme ole puolin emmekä toisin oikeutettuja, koska olimme yli viisikymppisiä jo, kun tapasimme.
Ainoa syy, miksi olen hänen kanssaan ja asun hänen kanssaan, on rakkaus. Ei taloudelliset tai yhteiskunnalliset syyt.
Sinun tilanne on ihan eri mitä asuntovelkaisten, alaikäisten lasten vanhempien.
Avioliitto on laiskoille. Niille jotka ei jaksa hoitaa omia asioitaan kuten olla perillä kuka sairaanhoidon tiedoissa lähiomainen tai minne oma perintö menee kun kuolee.