+~40 vuotiaat ja tulot/varallisuus
Hei, haluaisin suhteuttaa hieman omaa tilannetta muihin noin saman ikäisiin missä mennään ja mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä. Lähinnä mietityttää omat sijoitukset, onko ns liikaa velkaa vai tilanne tulevaisuuden (eläkeiän) kannalta hyvä.
Bruttotulot noin 5300 josta jää verojen (+vapaa autoetu ja pääomatulojen verotuksen jälkeen) netto noin 3000e. Puskuritilillä rahaa 10t ja sen aion siellä aina pitää/kerryttää jos jotain isompaa tarvitsee käyttää välillä. Tällä hetkellä kaksi sijoitusasuntoa jotka tuottavat molemmat siten että lainanlyhennys ja yhtiövastike kuittaantuvat suoraan vuokran summalla. Hyvät uudet taloyhtiöt, ei tiedossa remppoja.
Asuntolainaa omaan kotiin oma osuus (50%) noin 225t (juuri otettu, ei ole ehditty lyhentää juuri mitään). Ei muita velkoja (visa/autolaina tms kk-maksuja). Vielä 5 vuotta sitten minulla ei ollut kuin tuulen huuhtoma takapuoli kaiken vieneen eron jälkeen. Säästöjä silloin oli sen verran (8t) että sain omaan asuntoon käsirahan joka nykyisin vuokralla. Tarkoituksena on maksaa nykyistä kotia jossa asumme ja säästää samalla käsirahaa seuraavaan sijoitusasuntoon. Se 10t on nyt puskuritilillä, ei tarvetta isommin siihen koskea, mihin kannattaisi alkaa jatkossa laittaa se noin 600e/kk (jonka tähän asti olen laittanut aina säästötilille) sijoitusasunnon säästöjä varten? Säästöaika realiteetti olisi max 1,5vuotta jolloin voisin seuraavan sij.asunnon ostaa. Eli ei ehkä mihinkään rahastoon/osakkeisiin koska sijoitusaika on lyhyt, mutta mihin? Puolisolla hieman paremmat tulot kuin itsellä, kulutkin ovat kovat koska asuminen meidän kotipaikkakunnalla maksaa paljon ja koska inflaatio niin ruoka ja kaikki maksaa entistä enemmän.
Miten muilla menee? Onko vinkkejä mitä kannattaisi tehdä kun tiedossa on että taloustilanteeni tulee vähintään samana pysymään ja lähivuosina paranemaan 300-500e/kk brutto.
Kommentit (24)
Olen 62-vuotias nainen ja hippi. Filosofiaani kuuluu, että maallista mammonaa kokoa en - kurkkuuni kumoan sen. Käärinliinassa ei ole taskuja ja hautuumaa on täynnä kiireisiä ihmisiä! Mutta lycka till sinulle!
Yllättävän vähän säästöjä noilla tuloilla, ja yllättävän huonosti hajautettu jos kaikki munat sijoitusasuntokorissa.
Nettovarallisuus vähän vajaa 500 000 €, bruttovarallisuus 800 000, Asunnossa puolet, autoissa vähän (viimeinen poisto tämän vuoden lopussa) loput osakkeissa ja rahana.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän vähän säästöjä noilla tuloilla, ja yllättävän huonosti hajautettu jos kaikki munat sijoitusasuntokorissa.
5 vuotta sitten ei ollut mitään koska kaikki meni, paitsi se 8t jolla sain silloisen asunnon /nyk sijoitusasunto ostettua. Sen jälkeen olen säästänyt rahat yhteen sijoitusasunnon ostoon ja nykyisen omistusasunnon ostoon, elättänyt kolme lasta ja osallistunut kaikkiin kuluihin uudisperheen perustamisen jälkeen 50%, siihen sisältyy kahden kodin kaikki tarvittavat remppa- ja kalustusjutut mitä on hankittu omistusasuntoihin ilman velkaa. Ja kyllä, olisi todella paljon enemmän jos tilanne aiemmassa elämässä olisi ollut toinen. Harmittaa, olen aina ollut keskituloinen mutta elättänyt koko perheen ja kipeässä erossa menettänyt paljon mutta oli se sen väärtikin. Se menetetty raha ei harmita pätkään, nyt haluan taata itsella ja lapsille hyvän tulevaisuuden ja haluan vertaistukea siihen. -ap
Minulla ei ole lainoja eikä sijoituksia. Opintolainaa en ottanut (kävin töissä), auton ostanut aina suoraan (käytetty) ja 300 000 ok talo on maksettu. Olen tyytyväinen, keskipalkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mihin seuraavaksi kannattaisi sijoittaa, jos sijoitusasunnot ovat huonoja koreja? Mielestäni oikein valittuna/hoidettuna ne ovat kannattavia ja suht riskittömiä, toki nykymaailman tilanteessa mikään ei ole riskitöntä mutta jossain ihmisten on aina asuttava. Vrt esim sijoittaminen tai kryptot. Ap.
Nettotulot noin 4500e kk. Tilillä 20k, osakkeissa 400k ja kryptoissa 300k (oli jokin aika sitten 4.5m)
M39
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lainoja eikä sijoituksia. Opintolainaa en ottanut (kävin töissä), auton ostanut aina suoraan (käytetty) ja 300 000 ok talo on maksettu. Olen tyytyväinen, keskipalkkainen.
Mihin sinun kk-tuloista ylijäävät rahat menevät jos ei ole sijoituksia? Säästöön? Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen 62-vuotias nainen ja hippi. Filosofiaani kuuluu, että maallista mammonaa kokoa en - kurkkuuni kumoan sen. Käärinliinassa ei ole taskuja ja hautuumaa on täynnä kiireisiä ihmisiä! Mutta lycka till sinulle!
No näitähän riittää, kuulopuheista ja yläpeukuista päätellen. Lähipiiriini kuuluu ihmisiä jotka tienanneet aikuisikänsä keskitulon/ylikin mutta kaikki menee elämiseen ja supsutellessa kaikenlaista sisustusta ja muuta tähellistä. Sitten ihmetellään kun jostain pitäisi saada 2t euroa yllättävään menoon ja visa tapissa. Eihän siinä, eipähän mene hautaan ja kiireisyydestä puheen ollen työni on max 40h/vko suht stressitöntä ja vapaata hommaa. Että ei siihen kiireisyyteenkään mene aikaa ainakaan työn puolesta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinun kk-tuloista ylijäävät rahat menevät jos ei ole sijoituksia? Säästöön? Ap
Tällä hetkellä ei juurikaan jää ylimääräistä eli elämiseen kuluu. Kaksi teiniä harrastaa, ok talo jne. Tilillä kymppitonni pahan päivän varalle. Nettopalkka 2745
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei juurikaan jää ylimääräistä eli elämiseen kuluu. Kaksi teiniä harrastaa, ok talo jne. Tilillä kymppitonni pahan päivän varalle. Nettopalkka 2745
Huh, oletko siis yksin lasten kanssa? Ap.
Nettotulot 2 400 e, tileillä säästöjä 28 000 e, asunnon arvo 120 000 e enemmän kuin mitä siitä on lainaa ja asunnon arvo nousee tasaisesti. Asuntolainan aion maksaa loppuun vuoden 2027 loppuun mennessä kymmenen vuotta etuajassa.
N37, asun yksin, ei lapsia.
Mulla on erosta kymmenisen vuotta. Eroaminen on kyllä aina kallista. Itse lunastin exän pois talosta ja siitä asti olen kaiken hoitanut yksin. Mun lapset alkaa nyt olla kalleimmillaan, jos niin voi sanoa. Teineihin saisi kyllä vaikka kaikki rahansa upotettua. Isoa omaisuutta en ole saanut kerättyä, mutta onneksi vähän puskuria, tää on nyt varmaan se paha päivä :D Miesystävä ehdottaa aina aika ajoin yhteen muuttamista, mutta en halua sekoittaa lasten elämää. Mun aika tulee varmaan sitten, kun he lähtevät maailmalle. Hyvin sulla pyyhkii, nauti.
Minusta erittäin hyvä nettovarallisuus jos ei 5 v sitten ollut muuta kuin 8 tonnia, ja nyt on 2 sijoitusasuntoa sekä yksi omaan käyttöön. Olkoonkin sitten että kaikki ovat vahvasti velallisia, varmaan niistä jotain on jo joutunut maksamaankin.
Lisäksi ilmeisen hyvä autodiili teillä, palkkataso on itsellä sama mutta ilman autoetua verojen jälkeen käteen jäävä summa hyvin lähellä samaa myöskin.
1.5 v en osaa sanoa hyvää sijoituskohdetta, itse suosin osakkeita ja rahastoja mutta tähtäänkin 10 - 15 vuoden sijoitusaikaan. Niitä minulla on tällä hetkellä velattomana noin 50k euron arvosta, toki juuri tällä hetkellä tilanne elää päivästä toiseen huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinulla menee kaikki rahat ellei sijoituksiin, siis eikö säästöihinkään?
Itellä ei kovin hyvä varallisuus, johtuen valinnoista, jotka olen tehnyt ei-taloudellisesta näkökulmasta. Vasta lähempänä 40 ikävuotta olen alkanut pohtia rahankäyttöäni.
Ikä 47, netto 2100, avioliitto, 2 lasta. Asunnon nettoarvo (myyntihinta-laina) 100 000. Asunto isossa kaupungissa, helposti myytävä. Auto vuoden vanha (josta lainaa 10000). Autosta jäisi käteen myynnin ja lainan maksun jälkeen n. 15 000. Säästöjä vaihdellen pieniä summia 0-700 euroa. Miehellä muutamia tonneja rahastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinulla menee kaikki rahat ellei sijoituksiin, siis eikö säästöihinkään?
Ja ennen kaikea onko se 300 000 OK-talo ostettu ilman säästöjä tai lainaa?
AP, sopiiko kysyä minkätyylisiltä paikkakunnilta sijoitusasunnot, ja näyttääkö tulevaisuus sinun mielestäsi niiden suhteen hyvältä? Tuo kiinnostaa, että saisi velkasumman suoraan vuokrasta lyhennettyä, ja kasvattaa samalla omaa varallisuuttaan. Odotettu korkojen kasvu huolestuttaa.
Tulot 5500 e per kk, sinkku, asun vuokralla enkä omista mitään. Säästöjä ei ole. Ei kiinnosta rahan kerääminen ollenkaan, kaikki saa mennä mitä tulee.
Ääh, en pystyisi tuollaista edes kelaamaan. Kuolisin aivoperäisen kuoleman, koska raha ei kiinnosta. Tiedän, olen todella outo. Eipä sitä liikoja ole, mutta ihan sopivasti, että pääsee ulkomaille välillä.