Harakat ja varikset vallanneet pihan! Miten pääsen eroon?
Tänä keväänä pihaamme on ilmestynyt lintuparvi, jossa on n. 7 täysikasvuista harakkaa ja varista. Miten h*lvetissä niistä pääsee eroon? Paskovat joka paikan, lentelevät terassille, eivät välitä mistään.
En ole eläinten ystävä, eli julmiakin karkoituskeinoja saa ehdottaa!
Kommentit (64)
Meillä ei varikset enää huutele pihassa. Tein niiden kanssa sopimuksen: silloin kun minulla on niille sopivaa ruokaa, kerron sen. Tulevat syömään/hakemaan poikasilleen ruuan, eivätkä jää pihaan roikkumaan, kun se ruoka loppuu.
Ja nyt sitten kootut selitykset:
Meillä ei ole naapureita, asumme metsän keskellä. Sen vuoksi meillä käy erinäisiä vähemmän toivottujakin elukoita pihassa, etenkin supikoira. Varikset kertovat minulle, jos supikoira on lähellä Ilmoittavat myös ketusta). Minulle tämä on hyvä sopimus, koska supikoira on todella haitallinen eläin - variskin on pesärosvo ja poikastensyöjä linnuille, mutta supikoira on todellakin ikävä tuttavuus. Annan variksille ruokaa vain sen verran, että ne saavat sen lyhyessä ajassa syötyä. Ruokin niitä myös talvella, jolloin ne jättävät pikkulintujen lintulaudan rauhaan. Ruokaa on tarjolla vain silloin, kun siitä erikseen ilmoitan, joten nuo eivät roiku pihassa norkoilemassa, koska luottavat siihen, että kerron kyllä, koska ruokaa saa. Tarjoan ruokaa sen verran, että niiden kannattaa tulla se hakemaan, mutta en siis niin paljon, että sitä jäisi yli houkuttelemaan niitä supikoiria tai kettuja.
Varikset ovat mielenkiintoisia lintuja. Niillä on hyvin monenlaista ääntelyä - en kyllä pysty keskustelemaan niiden kanssa, mutta jotain ne minulle välillä selittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse halusin myös ennen noista eroon.
Kun luin, että syövät kotiloita, mielipiteeni muuttui
Kyllä, lehtokotiloita ravintonaan käyttämään oppineet linnut ovat niiden ainoita luontaisia vihollisia. Olen nähnyt ainakin harakan, närhen, käpytikan ja laulurastaan syömässä lehtokotiloa.
Myös räkättien olen nähnyt syövän kotiloita.
Variksia on kiva seurata. Me asutaan metsikön rajalla, joten siellä jossain ne asustaa, mutta tulevat silloin tällöin pihaan patsastelemaan. Heittelen niille leivän kantoja ja vastaavia, ja on hauska seurata, kun ne silmä kovana kyylää sieltä puiden oksilta. Sitten alkaa se ovela kierteleminen leipäpalojen ympärillä. Kerran yksi varis laittoi kolme viipaletta päällekkäin ja yritti lähteä, mutta siinä oli liikaa paksuutta, ei pysyneet nokassa, joten oli yhdestä luovuttava. Jonkun ajan päästä tuli hakemaan sen kolmannen.
Varikset on selvästikin pihalintujen kunkkuja.
Harakat taas yritti kiusata meidän koiraa, mutta eihän sitä moinen kiinnostanut, ei ollut näkevinään, joten lopettivat.
Lintuja on mukava seurailla. Onneksi meillä ei ole niitä liikaa. Varpuset saa kyllä joskus sellaisen konsertin aikaan, että meinaa hermo mennä. Ne lymyilee pensaitten suojissa, niin ettei niitä edes näe, mutta kun viereen menee ja käsiä taputtaa, niitä lähtee lentoon valtava parvi. Muuta haittaa niistä ei ole ja itse asiassa ruokin niitä pitkin kesää.
Tällä hetkellä on voimassa eläinsuojelulain mukainen pesimärauha. Harakat ja varikset tulevat pesimäaikaan huonosti toimeen keskenään. Varikset saattavat yrittää ryövätä harakoiden munia ja siksi tulee riitaa.
Mä tykkään, että nuo linnut viheltää ikkunoitteni edestä, sillä siten kärpäsiä ei pesiinny ikkunan väliin niin paljoa.
Ei nämä varikset ja harakat linnunpelätintä (perinteistä variksenpelätintä) pelkää, kun ei ne pelkää liikkuvaa ihmistäkään. Ne on kehittyny niin röyhkeiks että.hyökkäilevät ihmisten päällekin. Täällä rivitalo alueella ne hyppii peltikatolla kuulostaa siltä kuin ihmisiä siellä juoksis. Ja sitten se jatkuva rääkyminen. Repivät kukatkin kukkapenkeistä.
Tee aina päivittäin parin minuutin tanssi ja musiikki sessioita (hiljaisella), juoksentele samalla kädet sivulla. Ota kavereita mukaan. Toimi pelättimenä.
Varikset oppii tunnistamaan naamat ja kertovat kavereille kanssa. Kannattaa pysyä väleissä ellei halua pläjäyksiä päähänsä.
Varikset on ihan kivoja ja rauhallisia, ellei niitä häiritä.
Harakat ovat enemmänkin taipuvaisia häiriköintiin. Meilläkin yks harakkajengi repi yhdeltä kalliolta kerran sammalia. Näytti kolmen harakan kollektiiviselta raivarilta. Kumma kyllä, tuo tapahtui vain kerran eikä koskaan enää sen jälkeen.
Sulla pitäisi olla pihan lähelle niille joku korkea istumispuu tonttisi laidalle, joku kelohonka tms., sellaisia ne rakastaa. Jos pystytät sellaisen, niin tee taloasi korkeampi. Sen jälkeen eivät enää istuskele sun katolla.
Ruoki niin saat niistä hyviä kavereita.
Tee niille makkaranpaloista polku naapurin tontille.
Varikset "ihan kivoja ja rauhallisia"?
Mutta kun se perkeleen varisparvi, yli 30 lintua, yrittää pyydystää kaikki pikkulinnut mökkitontilta. Ne päivystää laiturilla telkänpoikasia, yrittää päästä laiturin alle rikkomaan pääskysenpesät ja häiriköivät linnunpönttöjä. Viime viikolla yrittivät rikkoa joutsenen pesän kun ukkojoutsen oli kauempana.
Varikset ei tarvitsisi ollenkaan rauhoitusaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse halusin myös ennen noista eroon.
Kun luin, että syövät kotiloita, mielipiteeni muuttui
Kyllä, lehtokotiloita ravintonaan käyttämään oppineet linnut ovat niiden ainoita luontaisia vihollisia. Olen nähnyt ainakin harakan, närhen, käpytikan ja laulurastaan syömässä lehtokotiloa.
Myös räkättien olen nähnyt syövän kotiloita.
Myös ankat syövät lehtokotiloita.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kirkkonummelaisen-ilonan-ankat-syov…
Timo ja Kaisa on tullut sukulaisten kanssa kylään
Etsin tappovinkkejä harakoille? Miten noi saa hävitettyä asemakaava-alueella?
Ei viitsisi päivystää ilmakiväärin kanssa, vaikka se kuulemma riittää tappoon. Onko jotain myrkkyä?
8 linnun lauma rikkoo kaiken terassilta:
Mullat kaivetaan kukkaruukusta, ruukut kaadetaan.
Tuolin pehmusteet hakataan rikki.
Keinun pehmusteet hakataan rikki.
Kumipohjainen ovimatto hakattu rikki.
Ronttinkinen tuoli hakattu rikki.
Lasten uima-allas hakattu rikki.
Trampoliinin pehmuste hakattu rikki.
Ja sitä p*skaa on päivittäin lisää ja joka paikka täynnä.
Kuinka noi saa tapettua?
Ihmishahmo, haukkahahmo, pöllö. Joku narusta vedettävä liikkuva pelätin, kunhan pikkulintu ei jää sen osien väliin. Terassin lasitus ja antaa lintujen istua lempipuissa, niiden touhuja voi ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Etsin tappovinkkejä harakoille? Miten noi saa hävitettyä asemakaava-alueella?
Ei viitsisi päivystää ilmakiväärin kanssa, vaikka se kuulemma riittää tappoon. Onko jotain myrkkyä?8 linnun lauma rikkoo kaiken terassilta:
Mullat kaivetaan kukkaruukusta, ruukut kaadetaan.
Tuolin pehmusteet hakataan rikki.
Keinun pehmusteet hakataan rikki.
Kumipohjainen ovimatto hakattu rikki.
Ronttinkinen tuoli hakattu rikki.
Lasten uima-allas hakattu rikki.
Trampoliinin pehmuste hakattu rikki.
Ja sitä p*skaa on päivittäin lisää ja joka paikka täynnä.Kuinka noi saa tapettua?
Lasita terassi. Älä vie ulos tavaraa. Ehkä etsivät pesään pehmukkeita. Trampoliini varastoon kun ei käytä. Harkitse pelätintä.
Meillä on pihat täynnä lusmuja, mitenkä hävitän? Sotkevat ja varastavat kaiken mikä irti lähtee.