Saako sairaslomalla lähteä ulkomaanmatkalle?
minulla ei ole kesätyöläisenä ole lomaa, mutta mietin vakavissani ottaa sairaslomaa, että pääsisi edes jonnekin, kun korona teki aiemmin matkustamisen mahdottomaksi. Eli jos saisin viikon sairaslomaa ja omalla ilmoituksella saa olla viisi päivää.eli jos vaikka lähtisi lauantaina matkalle ja ilmoittaisi su iltana tai ma aamuna olevansa pois. Sitten palaisi taas suomeen ja menisi seuraavalla viikolla normaalisti töihin.
Onko kokemusta tällaisesta ja voiko siitä jäädä kiinni? onko sillä väliä, mitä sairaslomallaan tekee?
Kommentit (50)
Matkalla on koko kone täynnä 300 suomalaista. Yleensä joukossa on muutama tuttu ja pari serkkua tai serkun serkkua. Olet sitten heidän lomakuvissa. Eniten näitä piilottelijoita on kevätlomilla. Yleensä vaimoa piilossa. Tapana on valehdella nimensä lisänä eri ammatti myös. Ai ettäon josku naurettu yrityksille. Isoista firmoista aina porukkaa. Helsingin kaupunki , HUS , Nokia , Liikennelaitos , Posti ja Tele, ym.
Tietenkin saa, jos ei ole virkasuhteessa ja pidempi sl
En jaksaisi välittää, jos tässä puhuttaisiin jonkun vakituisen sairaslomalla reissaamisesta, mutta kesätyössä en kikkailisi. AP taitaa olla aika nuori?
Vierailija kirjoitti:
Typerykset. Jos henkilöllä on työnantajalle lääkärintodistus sairauslomasta -- se tarkoittaa, että henkilö on estynyt tekemästä omaa työtään Se EI ole kotiaresti lappunen, eikä kukaan kiellä esim. matkustamista, jos käsi on kipsissä tms. Urpot😂😂
Sinun kättäsi ei ole varmaan ikinä kipsattu.
Tuttava sai potkut, kun sattui sairaslomalla samaan lentokoneeseen erään saman firman työntekijän kanssa, joka oli ihan virallisella lomalla
Tuttava sai potkut, kun sairaslomalla lähti matkalle ja samaan koneeseen sitten sattuikin saman firman työntekijä, joka taas oli virallisella lomalla
Vierailija kirjoitti:
Typerykset. Jos henkilöllä on työnantajalle lääkärintodistus sairauslomasta -- se tarkoittaa, että henkilö on estynyt tekemästä omaa työtään Se EI ole kotiaresti lappunen, eikä kukaan kiellä esim. matkustamista, jos käsi on kipsissä tms. Urpot😂😂
URPO opettele lukemaan, ei tässä kukaan ollut lääkäriltä saamassa todistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi kipsissä voi tehdä useita töitä. Ensimmäisen kerran minulla oli käsi kipsissä lukion ekana vuonna. Kättä särki alkuun paljonkin ja vedin vahvoja särkylääkkeitä. Välillä lähdin kesken päivän koulusta kotiin, mutta en ollut millään saikulla vaan kävin koulua niin kuin olisin käynyt ilman kipsiäkin.
Seuraavan kerran sain kipsin käteen kahdeksan vuotta myöhemmin. Silloin olin töissä pianonsoiton opettajana ja rannemurtuma todellakin esti työn teon ja uhkasi koko uraani. Olin saikulla 5 viikkoa. Soitin kotona harjoitteita toisella kädellä. Pidin myös joitakin opetustunteja, mutta se oli yksikätisenä hankalaa. Suurimman osan ajasta kuitenkin olin kotona. Vaikka pää ja jalat toimivat moitteettomasti ja ymmärsin, että "koko maailma oli avoinna", en lähtenyt kotoa minnekään, jollei ollut ns. pakko. Sovin joitain tapaamisia, kävin kaupassa jne., mutta en käynyt museoissa, kahviloissa tai shoppailemassa.
Murtuma aiheuttaa pelkoa erityisesti, jos sen saa liukkaiden kelien aikaan niin kuin tyypillistä on. Minullekin sanottiin rannetta kipsatessa, että 5 viikon saikku tästä napsahtaa ja 6-8 viikkoon ei sitten saisi liukastua mielellään missään. Siitä tulee pelko, ettei halua enää uudestaan satuttaa samaa kättä. Ja entä jos toinenkin ranne murtuisi samaan aikaan! Entä jos murtuma olisikin nilkassa ja joutuisin käyttämään kyynärsauvoja, kun en voi varata painoa toiselle kädelle ollenkaan.
Kipsi ranteessa ei fyysisesti rajoita loppujen lopuksi kovin paljoa, mutta rajoittaa kuitenkin. Matkalaukkua voisi vetää vain toisessa kädessä. Kaupan kassalla ostoksia pystyy pakkaamaan vain yhdellä kädellä. Elämä kipsin kanssa on hitaampaa. Henkinen rajoite on kuitenkin sitä suurempi. Vaikka saikku olisikin pitkä, varovaisuuskerroin nousee. Ja pitkä saikku aiheuttaa myös taloudellista tappiota. Riippuu toki työnantajasta ja työehtosopimuksesta, mutta esim. minä ehdin 5 viikon saikun loppupuolella tipahtaa Kelan sairauspäivärahalle. Ei siinä olisi ollut varaa matkustella. Ei ollut leveää elämää.
Käsi kipsissä voi myös hyvin matkustaa ulkomaille, jos on vaikka joku matkakaveri mukana kantamassa laukut ja kohteessa tarkoitus lähinnä ottaa rennosti. Tosin rantalomaa ajatellen se kipsi on aika hiostava ja ikävä hellesäässä, eikä uimaankaan oikein pääse, mutta jos se ei haittaa. Ja toisaalta jos murtuma on vaikkapa solisluussa niinkuin yhdellä ystävälläni, niin ei se mitenkään rauhallista lomailua estä. Sairaslomalla hän joutui olemaan pitkään, koska on hoitaja ja työ fyysisesti raskasta (varsinkin juuri käsille/olkapäille), mutta normi arkea pystyi elämään muuten ihan hyvin. Olisi siis aivan hyvin voinut lähteä lomalle. Taloustilannekaan ei ole kaikilla huono.
Helposti saat pari viikkoa sairaslomaa kun valitat lääkärille selkäkivusta.
Käsi kipsissä voi tehdä useita töitä. Ensimmäisen kerran minulla oli käsi kipsissä lukion ekana vuonna. Kättä särki alkuun paljonkin ja vedin vahvoja särkylääkkeitä. Välillä lähdin kesken päivän koulusta kotiin, mutta en ollut millään saikulla vaan kävin koulua niin kuin olisin käynyt ilman kipsiäkin.
Seuraavan kerran sain kipsin käteen kahdeksan vuotta myöhemmin. Silloin olin töissä pianonsoiton opettajana ja rannemurtuma todellakin esti työn teon ja uhkasi koko uraani. Olin saikulla 5 viikkoa. Soitin kotona harjoitteita toisella kädellä. Pidin myös joitakin opetustunteja, mutta se oli yksikätisenä hankalaa. Suurimman osan ajasta kuitenkin olin kotona. Vaikka pää ja jalat toimivat moitteettomasti ja ymmärsin, että "koko maailma oli avoinna", en lähtenyt kotoa minnekään, jollei ollut ns. pakko. Sovin joitain tapaamisia, kävin kaupassa jne., mutta en käynyt museoissa, kahviloissa tai shoppailemassa.
Murtuma aiheuttaa pelkoa erityisesti, jos sen saa liukkaiden kelien aikaan niin kuin tyypillistä on. Minullekin sanottiin rannetta kipsatessa, että 5 viikon saikku tästä napsahtaa ja 6-8 viikkoon ei sitten saisi liukastua mielellään missään. Siitä tulee pelko, ettei halua enää uudestaan satuttaa samaa kättä. Ja entä jos toinenkin ranne murtuisi samaan aikaan! Entä jos murtuma olisikin nilkassa ja joutuisin käyttämään kyynärsauvoja, kun en voi varata painoa toiselle kädelle ollenkaan.
Kipsi ranteessa ei fyysisesti rajoita loppujen lopuksi kovin paljoa, mutta rajoittaa kuitenkin. Matkalaukkua voisi vetää vain toisessa kädessä. Kaupan kassalla ostoksia pystyy pakkaamaan vain yhdellä kädellä. Elämä kipsin kanssa on hitaampaa. Henkinen rajoite on kuitenkin sitä suurempi. Vaikka saikku olisikin pitkä, varovaisuuskerroin nousee. Ja pitkä saikku aiheuttaa myös taloudellista tappiota. Riippuu toki työnantajasta ja työehtosopimuksesta, mutta esim. minä ehdin 5 viikon saikun loppupuolella tipahtaa Kelan sairauspäivärahalle. Ei siinä olisi ollut varaa matkustella. Ei ollut leveää elämää.