Saako sairaslomalla lähteä ulkomaanmatkalle?
minulla ei ole kesätyöläisenä ole lomaa, mutta mietin vakavissani ottaa sairaslomaa, että pääsisi edes jonnekin, kun korona teki aiemmin matkustamisen mahdottomaksi. Eli jos saisin viikon sairaslomaa ja omalla ilmoituksella saa olla viisi päivää.eli jos vaikka lähtisi lauantaina matkalle ja ilmoittaisi su iltana tai ma aamuna olevansa pois. Sitten palaisi taas suomeen ja menisi seuraavalla viikolla normaalisti töihin.
Onko kokemusta tällaisesta ja voiko siitä jäädä kiinni? onko sillä väliä, mitä sairaslomallaan tekee?
Kommentit (50)
tuosta kun narahdat SE ON VAKUUTUS PETOS vakuutus maksaa saikut. mahtava lisä cv. kukahan sitten palkkaa edes kesä töihin.
Vierailija kirjoitti:
ilmoittaisin työnantajalle jos tietäisin että joku sairaslomalla menee ulkomaille.
Toivottavasti vain siinä tapauksessa että tiedät poissaolon syyn. Mielenterveys- tai uupumissyyt, krooniset kivut, muu pitkäaikaissairaus jossa hoitoja tai pahenemisvaiheita jne, niin voisin kuvitella että voi olla kuntoutumiselle jopa hyvä joissakin tapauksissa lähteä lämpimään.
Ei aina kannata puuttua toisten asioihin.
Otin kerran palkatonta "opintovapaata" ja sanoin esihenkilölle suorittavani osana (oikeasti kesken olevia) opintojani intensiivikurssin. Esihenkilö ei ollut kovin innokas myöntämään palkatonta tähän tarkoitukseen ja kyseli, mikä kurssi on kyseessä ja mitä se tarkoittaisi, jos en pääsisi kurssille nyt. Minulla oli vastaukset valmiina ja parin päivän pohtimisella palkaton viikko irtosi. Oikeasti olin lähdössä ulkomaille, mutta tiesin, ettei minulle olisi sillä hetkellä myönnetty palkatonta lomaa vain lomailua varten.
Ulkomaanmatka oli odotettu, mutta suoraan sanottuna en pystynyt nauttimaan siitä aivan täysillä. Koko ajan oli sellainen pelko takaraivossa, että jos tässä reissussa tapahtuu jotain... Jos vaikka olisin sairastunut tai joutunut onnettomuuteen enkä olisi päässyt palaamaan Suomeen ajallaan, miten olisin selittänyt sen töissä? Kun kone laskeutui viikon päätteeksi Helsinki-Vantaalle, olin helpottunut siitä, että olen kotona.
Omassa työssäni töistä ei edes olla pois "omalla ilmoituksella" vaan "esihenkilön luvalla". Esihenkilön luvalla voi olla pois viisi päivää, mutta jos ilmoitan maanantaina olevani sairas, vapaata ei tule kerralla viittä päivää, vaan vointia seurataan ja puhelimessa jutellaan vähintään parin päivän välein. Esihenkilö voi myös edellyttää lääkärin todistusta vaikka ensimmäisestä päivästä lähtien, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Jos sitten on oikeasti lääkärin kirjoittamalla saikulla viisi päivää, vastuu siirtyy matkustajalle. Jos arvioit itse olevasi matkustuskunnossa, ei sitä estetäkään, mutta jos sairaus on tiedossa matkalle lähtiessä ja matkalla sattuisi jotain, matkavakuutus ei välttämättä korvaisi vahinkoja. En ainakaan luottaisi siihen.
Kesälomakaudella kyllä yleensä saa palkatonta lomaa viikon tai kaksi, jos sitä pyytää. Jos joltain työntekijältä kokonaan estetään kesäloma, se kertoo jotain hyvin negativiista työnantajastakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oikeampi kysymys olisi ollut, saako huijata itselleen lomaa sanomalla olevansa sairas?
t. Esimies
ps. Sairaslomalla saa lähteä ulkomaille, jos se ei vaaranna paranemista.
Joo, saahan sitä "sairastaa" mutta työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa!
Sairaslomalla ei saa olla edes omassa kotikaupungissaan terveenä jalkeilla ja ihmisten ilmoilla, ns. muuten vaan vapaalla, ilman seurauksia, jos työnantaja näkee. Sairaslomasta maksetaan rahaa sairauden perusteella, joten en todella suosittele huijaamaan. On myös niitä, jotka käräyttävät näitä tälläisiä tekosairaita. Niillä työnantajillakin on tuttavapiirinsä. Ja koska on tiedossa, että näin tehdään, silmät pidetään auki.
Ota palkatonta vapaata. Jos et ihan surkupalkkaa saa ja palkasta palkkaan elä, niin luulisi jonkun päivän kestävän ilman palkkatulojakin. Ala säästämään, että pystyt ottamaan palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin vuoden sairaslomalla ja en todellakaan istunut kotona.
Tuo on eri asia kuin kesätyö. Jos kesätyössä jää kiinni tuollaisesta touhusta, sana kiirii työnantajilla eteenpäin. Myöhemmistä kesätöistä on turha haaveilla ja vakkarityöpaikankin saaminen on vaakalaudalla. Kyllähän nämä CV:ssä mainittujen työnantajien ihmiset keskustelevat keskenään työpaikan hakijan työmoraalista jne. Reilumpaa on pyytää suoraan palkatonta vapaata reissun ajaksi. Voihan sitä varmaankin käyttää myös jo kertyneitä vuosilomia, 2 pv/kk.
Älä viitsi. Yksikään työnantaja ei soita Rovaniemellä siivoojana kesätöitä tehneen työnantajalle, kun tämä hakee oman alan töitä valmistumisen jälkeen Turussa.
Sitä en tarkoita, että sairausloman huijaaminen olisi oikein.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalla ei saa olla edes omassa kotikaupungissaan terveenä jalkeilla ja ihmisten ilmoilla, ns. muuten vaan vapaalla, ilman seurauksia, jos työnantaja näkee. Sairaslomasta maksetaan rahaa sairauden perusteella, joten en todella suosittele huijaamaan. On myös niitä, jotka käräyttävät näitä tälläisiä tekosairaita. Niillä työnantajillakin on tuttavapiirinsä. Ja koska on tiedossa, että näin tehdään, silmät pidetään auki.
Ota palkatonta vapaata. Jos et ihan surkupalkkaa saa ja palkasta palkkaan elä, niin luulisi jonkun päivän kestävän ilman palkkatulojakin. Ala säästämään, että pystyt ottamaan palkatonta.
Aivan varmasti saa liikkua. Pitäähän sairaan päästä käymään lääkärissä, labrassa, ehkä fysioterapiassa, apteekissa ja ruokakaupassa. Se on eri juttu, jos on sanonut työnantajalle olevansa pois jalan murtumisen vuoksi ja kuitenkin kävelee kaupungilla, mutta murtumista joutuu muutenkin käymään lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Saikulla ollaan sairaana... Jos jäät kiinni ovat potkut lähes varma!
Tiedän ainakin yhden hyvässä asemassa olleen saikkuttajan joka jäi kiinni siitä että päivitti purjehduskuvia faceen. Potkut tuli että napsahti
Typerykset. Jos henkilöllä on työnantajalle lääkärintodistus sairauslomasta -- se tarkoittaa, että henkilö on estynyt tekemästä omaa työtään Se EI ole kotiaresti lappunen, eikä kukaan kiellä esim. matkustamista, jos käsi on kipsissä tms. Urpot😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin vuoden sairaslomalla ja en todellakaan istunut kotona.
Tuo on eri asia kuin kesätyö. Jos kesätyössä jää kiinni tuollaisesta touhusta, sana kiirii työnantajilla eteenpäin. Myöhemmistä kesätöistä on turha haaveilla ja vakkarityöpaikankin saaminen on vaakalaudalla. Kyllähän nämä CV:ssä mainittujen työnantajien ihmiset keskustelevat keskenään työpaikan hakijan työmoraalista jne. Reilumpaa on pyytää suoraan palkatonta vapaata reissun ajaksi. Voihan sitä varmaankin käyttää myös jo kertyneitä vuosilomia, 2 pv/kk.
Älä viitsi. Yksikään työnantaja ei soita Rovaniemellä siivoojana kesätöitä tehneen työnantajalle, kun tämä hakee oman alan töitä valmistumisen jälkeen Turussa.
Sitä en tarkoita, että sairausloman huijaaminen olisi oikein.
Tuskinpa kaikkia siivoustöitä laitetaan CV:hen. Kesätyö voi olla omalta opiskeltavalta alalta, jolloin se on syytä kirjata CV:hen. Näistä työpaikoista ja niistä suoriutumisesta ne tulevat työnantajat ovatkin sitten erittäin kiinnostuneita.
Takaan, että pilaat maineesi omalla ammattialalla etkä todellakaan ole haluttu sijainen tai työntekijä jatkossa. Luuletko tosissasi, että työpaikoilla ei tuollaisia vänkyröitä ole ennen nähty ja tajuta tuo valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Takaan, että pilaat maineesi omalla ammattialalla etkä todellakaan ole haluttu sijainen tai työntekijä jatkossa. Luuletko tosissasi, että työpaikoilla ei tuollaisia vänkyröitä ole ennen nähty ja tajuta tuo valehtelu.
Tämä.👍
Pliis, älä lähde tuollaiseen kusetukseen. Pyydä palkatonta. Jos saat edes muutaman päivän, ne yhdistettynä viikonloppuun on jo pieni reissu jonnekin. Itsekin aikoinaan sain kinuttua eräässä kesätyöpaikassa 3 päivää palkatonta (ma-ke) ja järkkäsin reissuni niin, että lento lähti pe-iltana töiden jälkeen, paluulento tuli Suomeen seuraavana keskiviikkona myöhään illalla ja sitten to-aamuna taas töihin. Oli kiva reissu. 😊
Minä vastasin "Saa tietysti" lukematta aloitusta. Aloituksessa kysyttiinkin, että saako huijata itselleen sairaslomaa. Ei saa.
Sairausloman perusteena on sairaudesta johtuva työkyvyttömyys, ei sairaus itsessään. Lääkäri tekee arvion terveydentilasta, mutta työkyvyttömyyden arvioi viime kädessä työnantaja ja päättää, maksaako palkkaa.
Jos ilmoitat olevasi sairaana, esihenkilösi voi joka tapauksessa edellyttää lääkärintodistusta, jos työkyvyttömyys epäilyttää. Tämä on mahdollista, vaikka teillä olisi oma ilmoitus tai esihenkilön luvalla poissaolo yleisenä käytäntönä. Samoin, jos käy ilmi että olet kyennyt matkalle, työkyvyttömyys voidaan kyseenalaistaa.
Myös sen sairauslomalappusen pätevyys voidaan kyseenalaistaa, toki poissaolon syyn mukaan. Sairausloma on tarkoitettu toipumiseen, ja jos henkilö käyttää sitä muuhun, ei palkalliseen poissaoloon ole oikeutta. Ja samoin jos henkilö osoittaa olevansa työkykyinen, ei poissaolon palkallisuudelle ole perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä taas.
Mulla oli tikit sormessa ja olin viikon sairaslomalla. Ihan normaalisti kävin lenkillä, kaupassa jne.
Työmoraaliton urpo. Varmaan harjoittelijana hoitoalalla...
Eli ottaisit palkallista lomaa ilman laillista perustetta.
Sairauslomalla voi matkustaa, sanotaan nyt että sulla on todistettavasti, lääkärin toteamana ja röntgenkuvin todistettuna vaikkapa rannemurtuma, et ole työhön pystyvä, mutta ei sun tarvitse kotona kaikkia päiviä viettää, voit mennä ulkomaille, sillä se sairausloma on todelliseen syyhyn perustuva.
Mutta sun moraali on perseestä, jos otat ihan vaan palkkalista lomaa valheella... ja lähdet ulkomaille.
Tiedätkö, että kesätyöläinen voi pyytää palkatonta lomaa muutaman päivän!
Kyllä voi!
Ja mites sen kesätyöpätkän jälkeen... mihin asti sitä kestää sitä työtä... syyskuulle, no, syyskuussa voi vielä mennä vaikka minne etelänlomalle.
ilmoittaisin työnantajalle jos tietäisin että joku sairaslomalla menee ulkomaille.