Alisuoriudun töissä eli en pääse tavoitteisiin, pomo hermostuu
Minä ihan oikeasti yritän parhaani ja teen parhaani. En vain pysty tekemään niin paljon kuin meillä määrätyt tavoitteet on. Kyseessä on akateeminen ammatti eli ei fyysistä raatamista. Jään joka kuukausi tavoitteista, joskus paljonkin ja pomo hermostuu minuun joka kuukausi. Olen itkenyt töissä pomon puhuttelun jälkeen, kun en oikeasti pysty tämän parempaan. Koulutukseni vastaa työtä ja työn osaan eli se ei ole ongelma. Kävin työterveydessäkin kysymässä onko minussa jotain terveydellistä vikaa mutta sanoivat, että ei. En tiedä mitä ihmettä tehdä.
Kommentit (67)
Mistä työpäiväsi koostuu? Oletko avulias kollegoja kohtaan?
Yleensä työt on ylimitoitettu niin että suunnilleen seiskan tasoon voi päästä. Laadusta on nykytyöelämässä turha puhua. Pomoja ei kannata liikaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ollessani tuollaisessa työssä ihmiset teki "salaa" työtä iltaisin. Ei olisi käytännössä saanut, mutta kaikki tiesi ettei sitä työtaakkaa saanut virallisena työaikana tehtyä.
Ihmiset myös teki todella huonolaatuista työtä. Siis todella huonolaatuista. Jouduin käymään läpi muiden töitä yhtä omaa työprojektiani varten ja laatu oli ajoittain oikeasti ihan järkyttävää. Täysin vajaita raportteja ja kirjoitusvirheitä joita ala-asteelaisetkaan ei tee. Ja kirjoitus täyttä sillisalaattia tajunnanvirtaa.
Näistä kannattaa ilmoittaa verottajalle, jotta puuttuvat asiaan. Näissä tapauksissa nimittäin valtio menettää verotuloja maksamatta jääneiden palkkojen ja ylityökorvausten kautta ja lisäksi kun ei palkata tarpeeksi henkilöstöä niin työttömyydestä aiheutuvat kulut kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitän pallon uudesta tulokulmasta: onko työssä sellaisia osa-alueita, joita et hanskaa?
Hitaus voi olla ihan epävarmuutta. Riittää, että työssä on yksi osa-alue, jota ei oikein hallitse. Ei oikein tiedä, suoriutuuko hyvin vai huonosti. Silloin jää helposti piipertämään yksityiskohtia, kun yrittää minimoida virheiden mahdollisuuden samalla, kun ei oikein tiedä missä kohdin virhe voisi edes tapahtua.
t. Entinen ammattitaidoton piipertäjä, joka preppasi itsensä työkuntoon irtisanotuksi tulemisen jälkeen. Teki kipeää juu.
No tavallaan on, tavallaan ei. Oikeastaan kaikki työt meillä on sellaisia, että niihin ei ole mitään valmista toimintamallia tai kaavaa, vaan aina pitää alkaa säveltämään nollasta. Olen ollut alalla pitkään, mutta en silti osaa kaikkea, meidän alalla ei ehkä kukaan osaa kaikkea, koska aina tulee eteen jotain uutta vaikeaa. Mutta ei ole ketään keltä kysyä neuvoa, koska ne on muillekin uusia ja vaikeita asioita, eikä ole mitään koulutusta, jonka käymällä saisi valmiit toimintamallit. Ehkä olen hidas, koska minulla vain sitten kestää keksiä ratkaisut ja toimintatavat uusiin vaikeisiin asioihin. Mutta mitä voin asialle?
ApTop tykkänään. Tuossa se vastaus tuli. Sinulla ei ole sapluunaa työhösi vaan teet jokaisen projektisi kuin se olisi ainutkertainen ja ehkä ensimmäinen koskaan tekemäsi. Ei ihme, jos pallo on hukassa.
Ihan varmasti työssä on vakikyssärit, vakiverkostot ja ainakin jossain määrin samoina toistuvat askelmerkit. Ja kun tietää koko ajan mitä on tekemässä ja missä on menossa, niin tekeminen on sujuvaa.
Oletetaan hetki, että olet oikeassa. Miten sitten on mahdollista, että en tiedä enkä osaa? Olen ollut alalla 20 vuotta eli kokemusta riittää. Pohjakoulutukseni vastaa työssä vaadittavaa ja valmistuin aikoinaan hyvin arvosanoin. Työkaverit pitää minua ihan fiksuna ja älykkäänä tyyppinä.
Hämmentävää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Keppos-Keijo kirjoitti:
Voisitko kompensoida pimpsalla? Itse tarjoan tätä vaihtoehtoa aina tytöille ja pari on tarttunut tarjoukseen. Tulee hyvä mieli molemmille ja työpaikka on kuitenkin hankala saada nykyaikana, joten vähän pitää uhrautuakin.
Voi älynväläys taas mitä saastaa kirjoitat.
P.S. En ole tyttö vaan 44-vuotias nainen ja meidän kaikki pomot on naisia.
Ap
Voihan niille pimpsa maistua. Lespous on nykyään kuulemma normaalia. Mitä silloin sitä paheksut.
Vierailija kirjoitti:
Keppos-Keijo kirjoitti:
Voisitko kompensoida pimpsalla? Itse tarjoan tätä vaihtoehtoa aina tytöille ja pari on tarttunut tarjoukseen. Tulee hyvä mieli molemmille ja työpaikka on kuitenkin hankala saada nykyaikana, joten vähän pitää uhrautuakin.
Voi älynväläys taas mitä saastaa kirjoitat.
P.S. En ole tyttö vaan 44-vuotias nainen ja meidän kaikki pomot on naisia.
Ap
Ho movastainen kurppa siis olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tilanne ollut aina sama? Vai ovatko työt muuttuneet ja sinä et ole pysynyt perässä? Kyllä sinulla on oikeus saada lisäkoulutusta, jos et pärjää. Kehityskeskustelun paikka.
Tilanne on ollut sikäli sama, että olen aina saanut tehtyä suunnilleen tämän määrän mitä nytkin. Mutta määrätavoitteita eli vaatimuksia on vuosien varrella koko ajan nostettu, enkä ole pystynyt tekemään enemmän kuin ennen. Silloin vuosia sitten se riitti. Nyt ei. Työn sisältö ei juuri ole muuttunut. Ap
Kuulostaa kivuliaan tutulta. Työmäärä kasvaa ja itse vanhenee, mutta apuja ei tule.
Meillä on kolmenlaisia työntekijöitä: niitä, jotka ovat täällä vain pyörähtämässä (jaksavat paahtaa 6kk-2v ja vaihtavat parempaan paikkaan), harmaan ylityön tekijöitä ja niitä, joita uhkaillaan potkuilla. Olen viimeksi mainittua kastia, mutta sitä on jatkunut jo 2 v... Eivät uskalla antaa potkuja, vaikka tässä vaiheessa en edes pahoittaisi mieltäni irtisanomisesta. Työnantajat pelkäävät vakityöntekijöitä kuin pirua :)
Minun olo työssä on se, että olen vanha ja väsynyt, joka ei vain suoriudu vaikka yrittää. Kun pyydän apua pomoilta, ne levittelee käsiä että ei täss nyt mitään apuja tule, hoidahan nyt vain kaikki työsi ja ole hiljaa. Kun pyydän apua työterveydestä niin siellä levitellään käsiä, että hankala auttaa kun ei sinussa erityistä vikaa näy olevan. Työkaverit on niin kiireisiä, että niitä harvoin näkee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tilanne ollut aina sama? Vai ovatko työt muuttuneet ja sinä et ole pysynyt perässä? Kyllä sinulla on oikeus saada lisäkoulutusta, jos et pärjää. Kehityskeskustelun paikka.
Tilanne on ollut sikäli sama, että olen aina saanut tehtyä suunnilleen tämän määrän mitä nytkin. Mutta määrätavoitteita eli vaatimuksia on vuosien varrella koko ajan nostettu, enkä ole pystynyt tekemään enemmän kuin ennen. Silloin vuosia sitten se riitti. Nyt ei. Työn sisältö ei juuri ole muuttunut. Ap
Kuulostaa kivuliaan tutulta. Työmäärä kasvaa ja itse vanhenee, mutta apuja ei tule.
Meillä on kolmenlaisia työntekijöitä: niitä, jotka ovat täällä vain pyörähtämässä (jaksavat paahtaa 6kk-2v ja vaihtavat parempaan paikkaan), harmaan ylityön tekijöitä ja niitä, joita uhkaillaan potkuilla. Olen viimeksi mainittua kastia, mutta sitä on jatkunut jo 2 v... Eivät uskalla antaa potkuja, vaikka tässä vaiheessa en edes pahoittaisi mieltäni irtisanomisesta. Työnantajat pelkäävät vakityöntekijöitä kuin pirua :)
Meilläkin on noita nuorehkoja, joka käy pyörähtämässä, jaksaa paahtaa täysillä vuoden kaksi ja häipyvät muualle. Ja pomot sanoo, että koska nuokin pääsi tavoitteisiin, niin sinunkin pitää päästä, etenkin kun olet paljon koneneempi niin pitäisi päästä ylikin. Ap
Olen ollut tässä nykyisessä työpaikassa jo 8 vuotta. En voi vedota siihen, että en osaisi. Ap
Niin joo, ja koska olen vanha ja väsynyt, niin pidän taukoja. Moni meillä ei pidä. Eli saahan aikaiseksi kai siksi enemmän. Ap
Jos ne tavoitteet ovat kohtuullisesti saavutettavia, mutta sinulle liikaa, ehkä joku toinen työ olisi parempi. Vaikea ottaa kantaa, kun ei tiedä koko tilannetta. Toisaalta vaatimukset saattavat olla liian kovat. Puhutellaanko muita tavoitteista jälkeen jääneitä kuin sinua?
Vierailija kirjoitti:
Jos ne tavoitteet ovat kohtuullisesti saavutettavia, mutta sinulle liikaa, ehkä joku toinen työ olisi parempi. Vaikea ottaa kantaa, kun ei tiedä koko tilannetta. Toisaalta vaatimukset saattavat olla liian kovat. Puhutellaanko muita tavoitteista jälkeen jääneitä kuin sinua?
Kyllä kaikki, jotka jää jälkeen saa haukut. En ole aivan ainoa. Enkä ainoa, joka pn purskahtanut itkuun töissä saadessaan ne haukut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkä tämä on minulle liikaa sitten. Mutta enpä ole muutakaan työtä saanut, niin olen jumissa tässä. Ap
Tyypillinen julkkaripuolen huono johto.
Mitäs tuosta. Muualle töihin vain.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tuosta. Muualle töihin vain.
Ei kai se niin helppoa aina ole.
Kuulostaa lähinnä kyvyttömiltä johtajilta. Ja tosiaan, julkiselta sektorilta.
Olen tekemisissä todella ison joukon yritysjohtajia kanssa. Ukaaseja ja uhkailua harrastavat tekevät samaa kaikille eli et ole yksin tilanteessa.