Miten uupumuksesta toipuminen yleensä etenee sairauslomalla?
Olen nyt kolmatta päivää sairauslomalla työuupumuksen vuoksi. Tein koko alkuvuoden aivan liian suurta työtaakkaa. Kaksi viikkoa olen nyt ainakin kotona. Sitä tässä mietin että milloinkahan olo alkaa olemaan normaali kun nyt ainakin olen ihan naatti eikä oikein kiinnosta tai innosta mikään enkä oikein jaksakaan mitään.
Onneksi puoliso sanoi että näytän kuulemma paremmalta. Kai se helpotus oravanpyörästä pääsemisestä näkyy naamassa. Joudun lähes satavarmasti vaihtamaan työnantajaa, mutta vaikea innostua noista uusista työnantajista tässä uupuneessa tilassa. Kohtalontovereita?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ihminen uupuu työstään, jos ei osaa sitä kunnolla eli on osaamisessa puutteita.
Aivan täyttä höpöä. Ihminen uupuu työstä kun töitä on liikaa liian kauan tai työpaikan ilmapiiri on kamala. Huono ilmapiiri uuvuttaa, vaikka työmäärä olisi sopiva.
Kolmn viikon uupumisloma eteni aikoinaan itselläni näin (sai siihen ohjeita) :
viikko 1 möllöttäessä , edelleen unirytmi hukassa, vähin unin mutta ruokailuajoista tarkasti kiinnipitäen, että keho sai ravintoa (vitamiinitabletit mukaan koska stressi syönyt vitamiini- ja rauta varastot). Kaikki vähänkään vsativat, suoriutumista edellyttävät toiminnot ja ihmissuhteet vaihtopenkille.
viikko 2 veden äärellä, uimassa, kellumassa, porealtaassa jne. Vesi lievittää/hoitaa tehokkaasti elementtinä kehon ja mielen jännityksiä. Kylpyäreissu on oikeasti hyvä juttu jos jaksaa sinne. Viikon aikana paljon uintia ja kellumista ja kylpemistä.
viikko 3 Tekee mitä huvittaa, nukkuu paljon.
Viikko neljä --ruhallinen palautuminen takaisin arkirytmiin.
Itsellä meni noin.
Vierailija kirjoitti:
Kolmn viikon uupumisloma eteni aikoinaan itselläni näin (sai siihen ohjeita) :
viikko 1 möllöttäessä , edelleen unirytmi hukassa, vähin unin mutta ruokailuajoista tarkasti kiinnipitäen, että keho sai ravintoa (vitamiinitabletit mukaan koska stressi syönyt vitamiini- ja rauta varastot). Kaikki vähänkään vsativat, suoriutumista edellyttävät toiminnot ja ihmissuhteet vaihtopenkille.
viikko 2 veden äärellä, uimassa, kellumassa, porealtaassa jne. Vesi lievittää/hoitaa tehokkaasti elementtinä kehon ja mielen jännityksiä. Kylpyäreissu on oikeasti hyvä juttu jos jaksaa sinne. Viikon aikana paljon uintia ja kellumista ja kylpemistä.
viikko 3 Tekee mitä huvittaa, nukkuu paljon.
Viikko neljä --ruhallinen palautuminen takaisin arkirytmiin.
Itsellä meni noin.
Tuosta jäi puuttumaan oleelisin, eli vaihdoin tietysti työpaikkaa.
Eli irtisanouduin ylikuormittavasta ( ja sairastuttavasta työilmapiiristä).
Työmäärä siis väheni ja imapiiri terve uudessa työpaikassa, jolloin uupumisia ei ole esiintynyt.
Ihminen ei ole kone.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi uupua vaikka ei edes kävisi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi uupua vaikka ei edes kävisi töissä.
Totta! Minä uuvuin muistisairaan äidin hoitamisesta. En ollut virallinen omaishoitaja, mutta käytännössä vastuussa äidistä kellon ympäri. Itsekin olen vasta toipumisen alussa, mutta tällaista tietoa olen löytänyt:
- uupumisesta palautuminen kestää yhtä kauan kuin uupumiseen johtanut tilanne kesti, siis jopa vuosia
- lepääminen ei auta, vaan voi jopa pahentaa asiaa
- on oltava terveesti itsekäs ja kieltäydyttävä sellaisista asioista, jotka huonontavat vointia
- täytyy tehdä sellaisia asioita, joista itse oikeasti piristyy ja nauttii, esim. luonnossa liikkuminen tai lempiharrastus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 9 kk menossa ja psykiatri väläytteli osatyökyvyttömyyseläkkeen mahdollisuutta. Kai sulla oli sen verran fiksu lääkäri, että laittoi masennuksena sairausloman? Uupumuksen vuoksi kun ei tahdo saada sairauspäivärahoja.
No todettiin että mitään masennusta ei ole ja tuo kirjattiin ahdistuksena sairauslomaksi. Mulla on tarkoitus kuntouttaa itseni taas virkeäksi omaksi itsekseni tässä kahdessa vkossa ja mitään kelaa en aio vaivata - ainakin kovasti toivon niin. Ap
Puoli vuotta meni minulla, lyhytpsykoterapia tukena. Tärkein neuvo jonka sain oli: "Älä yritä nyt suorittaa toipumistakin vaan anna itsellesi aikaa toipua. Hyväksy se, että se voi kestää kauankin"
Antaisin sinulle nyt saman ajatuksensiemenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 9 kk menossa ja psykiatri väläytteli osatyökyvyttömyyseläkkeen mahdollisuutta. Kai sulla oli sen verran fiksu lääkäri, että laittoi masennuksena sairausloman? Uupumuksen vuoksi kun ei tahdo saada sairauspäivärahoja.
No todettiin että mitään masennusta ei ole ja tuo kirjattiin ahdistuksena sairauslomaksi. Mulla on tarkoitus kuntouttaa itseni taas virkeäksi omaksi itsekseni tässä kahdessa vkossa ja mitään kelaa en aio vaivata - ainakin kovasti toivon niin. Ap
No Kela se kuitenkin maksaa sun palkkasi työnantajalle, heti kun olet yli 9 pv sairaslomalla.
Sikäli mikäli olet, palkallisella sairaslomalla juuri nyt.
Eipä taida Kela maksaa palkkaa vaan sairauspäivärahan verran eli noin 50% todellisista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. MInä uuvuin, kun tein joka viikko noin 55 tuntia töitä eli viikonloputkin oli tehtävä, jotta saatiin aliresursoitu projekti valmiiksi. Ehkä se sitten oli osaamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Kela se kuitenkin maksaa sun palkkasi työnantajalle, heti kun olet yli 9 pv sairaslomalla.
Sikäli mikäli olet, palkallisella sairaslomalla juuri nyt.
Eipä taida Kela maksaa palkkaa vaan sairauspäivärahan verran eli noin 50% todellisista kuluista.
Maksaa kuitenkin jotain työnantajalle. Jos sairausloma on sellaisella diagnoosilla, ettei Kela maksa, tuskin työantajakaan maksaa sitten palkkaa.
Minä en toipunut ollenkaan viiden kuukauden saikulla. Koko saikun ajan pelkäsin vain tulevaa töihin paluuta. Alanvaihto auttoi. Kokeilin osittaista työaikaakin, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta toipumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa hyödyntää saikkuaika. Tee itsellesi päivä- ja viikko-ohjelma, johon sisällytät paljon fyysistä treeniä. Tärkeää on, että heräät joka päivä ajoissa 6-7 aikaan, että päivärytmi säilyy, nukkumaan sitten 22-23. Saikkuaikana kannattaa hoitaa myös kaikki kotityö-ja kodinkunnostusrästit, jota et ole uupumukseltasi ehtinyt tai jaksanut, sanalla voisit opiskella jonkin kurssin tai esim. ammattitutkinnon osan, jotta saat sopivasti älyllisiä haasteita. Muista tavata myös ystäviäsi nyt kun on aikaa. Tekemisen makua saat myös vapaaehtoistyöstä, ilmoittaudu vaikkapa vetämään jotain ryhmää. Ole myös yhteydessä työpaikkaasi, käyt vaikkapa kahvittelemassa siellä, niin pysyt kärryillä asioista ja tatsi säilyy. Pian huomaat, että olet takaisin töissä, kuten toivotkin, ja pääset paahtamaan entiseen malliin. Sinulla saattaa olla jopa entistä enemmän virtaa. Nyt vaan panostat tuohon saikkuun ja otat siitä kaiken irti.
Minä allergisoiduin stressille niin, ettei edes 7 vuotta kuntoutustukea korjannut asiaa, vaan jäin työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. MInä uuvuin, kun tein joka viikko noin 55 tuntia töitä eli viikonloputkin oli tehtävä, jotta saatiin aliresursoitu projekti valmiiksi. Ehkä se sitten oli osaamattomuutta.
Tollainen 50 tuntia on usein opettajan normityöaika lähes joka viikko.
Ymmärrättekö nyt miksi kesäloma tulee tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olin saikulla vuoden enkä koskaan palannut ennalleen. Kognitiiviset oireet jäivät pysyviksi :( En pysty enää koskaan korkeakoulutusta vastaaviin töihin, joita tein aiemmin. Onko kellään muulla muisti heikentynyt pysyvästi tai onko ketään, joka olisi pitkän ajan päästä parantunut siitä ennalleen?
Jos sulla on rahaa käytettävissä kokeile nyt kaikki keinot.
Ensin aivot fyysisesti kuntoon eli ruokavalioon hyvää rasvaa riittävästi. Lisäksi fosfolipidejä esim. Biomedin pakastekuutiot alkuun, sitten neuroglandin forte ja on pari nuutakin muistia parantavaa (googlaa).
Jos on pienikin mahdollisuus, että elimistössä on candida albicans eli hiivasyndrooma niin sen häätö. Googlaa.
Neurofeedbackia (esim Nemoy) ja youtubesta sopivia binauraleita.
Uni kuntoon. Etenkin kriisivaiheessa hyvä nukkua aamuisin klo 7-9 aina kun pystyy.
Näillä sain itseni kuntoon vuoden, parin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään mun tuntema opettaja ei tee tollasta työmäärää.
Ap:n kysymykseen vastaus. Mulla meni kuusi viikkoa. Ekohen neljän aikana ei tapahtunut edistystä niin että olisi tuntunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa hyödyntää saikkuaika. Tee itsellesi päivä- ja viikko-ohjelma, johon sisällytät paljon fyysistä treeniä. Tärkeää on, että heräät joka päivä ajoissa 6-7 aikaan, että päivärytmi säilyy, nukkumaan sitten 22-23. Saikkuaikana kannattaa hoitaa myös kaikki kotityö-ja kodinkunnostusrästit, jota et uole uupumukseltasi ehtinyt tai jaksanut, sanalla voisit opiskella jonkin kurssin tai esim. ammattitutkinnon osan, jotta saat sopivasti älyllisiä haasteita. Muista tavata myös ystäviäsi nyt kun on aikaa. Tekemisen makua saat myös vapaaehtoistyöstä, ilmoittaudu vaikkapa vetämään jotain ryhmää. Ole myös yhteydessä työpaikkaasi, käyt vaikkapa kahvittelemassa siellä, niin pysyt kärryillä asioista ja tatsi säilyy. Pian huomaat, että olet takaisin töissä, kuten toivotkin, ja pääset paahtamaan entiseen malliin. Sinulla saattaa olla jopa entistä enemmän virtaa. Nyt vaan panostat tuohon saikkuun ja otat siitä kaiken irti.
Tärkeää on nukkua niin paljon kuin keho vaatii. Kortisolin kannalta on hyvä nukkua aamulla ainakin ysiin, jos ylivireys on ehtinyt vaihtua uupumukseksi. Näin sadaan palauteltua normaali kortisolitoiminta, joka on loppuunajettu aikaisilla heräämisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa hyödyntää saikkuaika. Tee itsellesi päivä- ja viikko-ohjelma, johon sisällytät paljon fyysistä treeniä. Tärkeää on, että heräät joka päivä ajoissa 6-7 aikaan, että päivärytmi säilyy, nukkumaan sitten 22-23. Saikkuaikana kannattaa hoitaa myös kaikki kotityö-ja kodinkunnostusrästit, jota et ole uupumukseltasi ehtinyt tai jaksanut, sanalla voisit opiskella jonkin kurssin tai esim. ammattitutkinnon osan, jotta saat sopivasti älyllisiä haasteita. Muista tavata myös ystäviäsi nyt kun on aikaa. Tekemisen makua saat myös vapaaehtoistyöstä, ilmoittaudu vaikkapa vetämään jotain ryhmää. Ole myös yhteydessä työpaikkaasi, käyt vaikkapa kahvittelemassa siellä, niin pysyt kärryillä asioista ja tatsi säilyy. Pian huomaat, että olet takaisin töissä, kuten toivotkin, ja pääset paahtamaan entiseen malliin. Sinulla saattaa olla jopa entistä enemmän virtaa. Nyt vaan panostat tuohon saikkuun ja otat siitä kaiken irti.
Tämä taisi olla sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään mun tuntema opettaja ei tee tollasta työmäärää.
Sinäpä tarkkaan tiedät heidän ajankäyttönsä. Harva se ilta menee korjaus/suunnittelu töihin ja usein viikonloppuisin myös.