Apua hautajaisetikettiin, mitä saan laittaa päälle? (olen vähävarainen)
Lähisukulaisen hautajaiset on tällä viikolla. Hän oli niin tärkeä henkilö myös minun elämässä että varsinaiset "oikeat" lähisukulaiset on pyytäneet minua istumaan heidän kanssaan ja eturivissä, samoin kukat laitetaan yhdessä. Haluaisin kunnioittaa niin perhettä kuin vainajaa sen verran että olen edes siististi pukeutunut ja etiketin mukaan.
Ostin siis vaatteita joihin minulla ei ole oikeasti varaa, mutta jotka ovat siistit ja joita voin käyttää myös muuten, joten sillä tavalla hyvä.
Kenkiin vain ei jäänyt yhtään rahaa. Kaapissa oli mustia ainoastaan bling bling -kengät jotka kopisee ja helisee. Ei hyvä. Toiset tummemmat oli lenkkarit jotka on tummansiniset mutta niissä on turkoosit nauhat. Käykö ne sellaisenaan? Vai vaihdanko nauhat?
Loppukaneettina täytyy sanoa että en haluaisi keskittyä vaatteisiin, olen oikeasti enemmän tolaltani menetyksestä. Oireilen vain niin että stressaan muita ihmisiä ja etenkin sitä että kunnioitan sukulaistani oikein, ja ettei lähiperheen tarvitsisi keskittyä minun tahdittomaan asuuni.
Kommentit (79)
Jos et muuta löydä tai saa niin musta iso 150l jätesäkki päälle. Oikea väri surujuhlaan. Tee pääaukko ja kädenreiät sivuille. Valmis edullinen puku näin valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viesti paikalliseen FB kirppisryhmään ja kerro tarve, hinta, jonka voit maksaa ja kengännumero. Joltain löytyy ihan varmasti sopiva pari kenkiä. Tai jos asut isommassa kaupungissa, liity "arvoalueen" kirppisryhmään.
MInulta ainakin löytyy vähintään kymmenen paria mustia kenkiä ja jos joku tulisi ovelta noutamaan, luopuisin mielellään yhdestä parista.
Ja kysy samalla niitä sukkahousuja, aina välillä tulee ostettua kolme kahden hinnalla tms. jotka ovatkin väärää kokoa. Voit saada ilmaiseksi käyttämättömät sukkahousut.
On paljon ihmisiä, jotka ovat olleet viimeiset kaksi vuotta etätöissä, mutta sitä ennen ovat täyttäneet vaatekaappia ns. businesspukeutumisella. Nyt ne eivät ehkä enää ole sopivia, niille ei ole tarvetta tai muuten vaan eivät ole mieleisiä.
Näillä ihmisillä ei usein ole aikaa, eikä innostusta käydä läpi vaatteita, hinnoitella, silittää ja kuljettaa kirppikselle. Uudesta ja/tai kalliista pääsee helposti eroon, viisi vuotta vanhasta ja keskihintaisesta ei.
Kun joku tarjoaa helpon mahdollisuuden tyhjentää vaatevarastoa ja samalla vielä auttaa, moni tarttuu mahdollisuuteen ilolla. Win-win.
t. aiempi kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Riippuu henkilöstä millaiset hautajaiset / pukukoodi. Esim. erään intohimoisen jalkapallofanin hautajaisissa rohkaistiin vieraita laittamaan päälleen jalkapallopaita. Miehillä oli sitten puvuntakin alla tukemansa joukkueen paita. Erään muotivaikuttajan hautajaisiin moni pukeutui näyttäviin asuihin, paljon ei-mustaa. Valkoinenkin voi olla hautajaisväri. Joillakin on "elämän juhlinta" hautajaisten sijaan, jolloin monella vieraalla on värikästä mekkoa ym. päällä.
Vainaja oli varsin epäsovinnainen silleen hauskalla tavalla. Taiteilija. Mutta toisaalta niin uskovainen että hautajaiset on hänen itsensä omistamalla seurakuntatalolla, jota ylläpiti eläessään.
Kyllä hän katselisi meitä kaikkia se pilke silmäkulmassaan, mikä hänellä aina oli, jos paikalle pääsisi muutenkin kuin arkussa.
Hauskaa että nykyaikana voidaan noudattaa myös erilaisia toiveita. Tai, muualla maailmassa on ollutkin kaikenlaisia erityylisiä hautajaisia. Jossain päin Etelä-Amerikkaa vainaja saattaa olla jopa poseerattuna moottoripyörän selkään, ja jossain päin Afrikan maita hauta-arkku voi olla vaikka sikarin tai kengän muotoinen, vainajan valinnan mukaan sillä häntä itseäänhän juhlitaan viimeisen kerran.
Sitten kaikista liikuttavimpia ovat lasten hautajaiset, joissa kaikki pukeutuvat lapsen lempiväriin. Itkin ehkä silmät päästäni kun "merenneitosyndroomasta" kärsinyt Shiloh Pepin haudattiin siten että omaiset puki mustan lisäksi hänen lempivärinsä.
Hassua että olen haudannut äitini teini-ikäisenä, ja kolme isovanhempaa joista yksi erityisen läheinen, mutta en muista heidän kuolemistaan tai hautajaisistaan mitään. Hädin tuskin elämistään.
-AP
Surupuku hautajaisiin kirjoitti:
Jos et muuta löydä tai saa niin musta iso 150l jätesäkki päälle. Oikea väri surujuhlaan. Tee pääaukko ja kädenreiät sivuille. Valmis edullinen puku näin valmis.
Kiitos. Teen tämän mikäli ostamani ja hyviksi katsomani vaatteet eivät juuri sinä aamuna enää sopisikaan päälle.
Tosin ei ole varaa ostella teidän kapitalistien suuria jätesäkkejä.
Kai ne kengännauhoista myös käy.
-AP
Mitä koruja sitten saa laittaa jos ei mitään bling blingiä?
Itse sanoisin, että käy kaikki kirppis- ja roskalavaryhmät ja kavereiden kaapit läpi ennen kuin pistät lenkkarit hautajaisiin. Hirveää oli katsella kun mummon hautajaisissa oli yksi mustissa urheilulegginseissä, lenkkareissa ja trikoopaidassa. Kukaan ei ikinä menisi häihin noissa vaatteissa, miksi sitten hautajaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin, että käy kaikki kirppis- ja roskalavaryhmät ja kavereiden kaapit läpi ennen kuin pistät lenkkarit hautajaisiin. Hirveää oli katsella kun mummon hautajaisissa oli yksi mustissa urheilulegginseissä, lenkkareissa ja trikoopaidassa. Kukaan ei ikinä menisi häihin noissa vaatteissa, miksi sitten hautajaisiin?
Tätä just pelkään. :/ En millään saa rahaa huomiseen mennessä, vaikka saisinkin vähäsen aikaa käydä kirppareilla. Siis muuten siistit vaatteet olen kyllä jo hommannut.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta olet empatiakyvytön turhake.
Hautajaiset eivät ole mikään muotinäytös.
Muistan yhdet hautajaiset, kun vainajan aviomies saapui hautajaisiin liian isossa miesten puvuntakissa, joka oli jo nähnyt paremmat päivänsä ja selkeästi eriparia olevan puvun housuissa, parta huonosti ajettuna.
Mutta se suunnaton suru miehen kasvoilla ja olemuksessa oli sydäntäsärkevää.
Etikettiä ei ole kirkossakaan vaateena.
Puku tai vastaava kuuluu historiaan.
Tule niin kuin olet, se ei ole vielä täysin vallalla, että voi kompromissaa vähän.
Jos ei kuulu kirkkoon, ei tule mennä; sillloin tilaisuus on järjestettävä kirkottomana, tosin lain mukaan sen määrää vainaja, jolta kannattaa kysyä, kun vielä elossa.
Omista oikeuksistaan huolehtiminen on velvollisuus.
Osanottoni suruusi.
Minä sain joskus taloyhtiön fb-ryhmän kautta lainattua laukkua ja siistejä kenkiä väitöstilaisuuteen. Olin aika pa tuolloin enkä vieläkään kyllä omista käsilaukkua kun en sellaisia käytä. Eli jos sinulla on mahdollisuus jostain lähiyhteisöltä kysyä kenkiä myös lainaan niin se voisi olla hyvä vaihtoehto.
Ei kenkien tarvitse olla mustat, jos muu asu on hyvin Tumma. En nyt ehkä mitään kirkkaanpunaisia kenkiä laittais, mutta kaikki hillityt värit on ok. Onko sulla juhlakenkiä tai balleriinoja?
Vierailija kirjoitti:
Kympillä saa, kirppiksestä kuin kirppiksestä, jo ihan hyvät mustat avokkaat. (...jotka vaatimattomimmillaankin sopivat kyllä tyyliltään aina paremmin hautajaisasuun kuin mitkään tennarit)
No ei kyllä saa. Se riippuu erittäin paljon siitä missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä just pelkään. :/ En millään saa rahaa huomiseen mennessä, vaikka saisinkin vähäsen aikaa käydä kirppareilla. Siis muuten siistit vaatteet olen kyllä jo hommannut.
-AP
Kellään kaverilla, sukulaisella, naapurilla samankokoista jalkaa kuin sinulla? Jos voisit lainata kenkiä?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa hautajaisvaatetuksessa ne lenkkarit on se suurin virhe vai miten tuo pitäisi ymmärtää?
Junttien mielestä pieruverkkarit ja croksit käy, jos ovat mustat
Nauhojen vaihto on hyvä ja järkevä idea. Kannattaa selvittää tarvittava pituus huolellisesti, ettei tule liian lyhyet. Jos jotakuta oikeasti hautajaisissa kiinnostaa eniten hillityt kenkäsi, hän on siellä vääristä syistä. Ideana hautajaisissa ei ole esitellä ja katsella asuja tai kenkiä vaan muistella kuollutta läheistä. Mikä tahansa hillitty pukeutuminen on ok ellei hautajaisten päähenkilö ole esittänyt etukäteen toivetta esim. värikkäästä pukeutumisesta.
Hieman asian vierestä, kun täällä aiheena hautajaisvaatteet (kengät), mutta voitte ohittaa tämän ilman kommenttejakin. Kengät on minulle tärkeä asia siten, että en juhliinkaan menisi kengissä, joissa en tuntisi oloani "kotoisaksi", esim. korkokenkiä en voisi käyttää hienoissakaan juhlissa, kyse on sentään tuntikausien jalkojen mukavuudesta. Siistit kengät tilaisuudessa kuin tilaisuudessa riittää.