Apua hautajaisetikettiin, mitä saan laittaa päälle? (olen vähävarainen)
Lähisukulaisen hautajaiset on tällä viikolla. Hän oli niin tärkeä henkilö myös minun elämässä että varsinaiset "oikeat" lähisukulaiset on pyytäneet minua istumaan heidän kanssaan ja eturivissä, samoin kukat laitetaan yhdessä. Haluaisin kunnioittaa niin perhettä kuin vainajaa sen verran että olen edes siististi pukeutunut ja etiketin mukaan.
Ostin siis vaatteita joihin minulla ei ole oikeasti varaa, mutta jotka ovat siistit ja joita voin käyttää myös muuten, joten sillä tavalla hyvä.
Kenkiin vain ei jäänyt yhtään rahaa. Kaapissa oli mustia ainoastaan bling bling -kengät jotka kopisee ja helisee. Ei hyvä. Toiset tummemmat oli lenkkarit jotka on tummansiniset mutta niissä on turkoosit nauhat. Käykö ne sellaisenaan? Vai vaihdanko nauhat?
Loppukaneettina täytyy sanoa että en haluaisi keskittyä vaatteisiin, olen oikeasti enemmän tolaltani menetyksestä. Oireilen vain niin että stressaan muita ihmisiä ja etenkin sitä että kunnioitan sukulaistani oikein, ja ettei lähiperheen tarvitsisi keskittyä minun tahdittomaan asuuni.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nainen, (et näet maininnut sukupuoltasi) niin joku musta mekko vaikka kirpparista ja mustat sukkikset kaupasta niiden kanssa ei kai viene ketään vararikkoon.
Miehelle taas riittää mustat suorat housut, pikkukengät ja joku tumma takki (jopa joku (siisti) vetoketjullinen musta nahkapusakkakin käy hyvin .) päälle tietysti se joku siisti, puvun kanssa pidettäväksi tarkoitettu paita. (huom. solmio, eli kravatti ei enää nykyään ole välttämättömyys. )
Kokomusta paita on hyvä valinta hautajaisasuun niin miehille kuin naisillekin.
Sen ihmeen haluaisin nähdä, että kirpparilta löytyy parissa viikossa just sellainen ja sopivan kokoinen vaate kun on tarvis. Varsinkin joku musta mekko, niitä ei ole edes joka kaupassa.
Varsinkin näin keväällä, muistan etsineeni kerran hautajaisvaatetta periaatteella ihan mikä vaan musta siisti puolihame, joka ei ihan miljoonia maksa. Useamman tunnin kiersin Helsingin keskustassa kunnes löysin tasan yhden vaihtoehdon sieltä keväisten pastellivärien seasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nainen, (et näet maininnut sukupuoltasi) niin joku musta mekko vaikka kirpparista ja mustat sukkikset kaupasta niiden kanssa ei kai viene ketään vararikkoon.
Miehelle taas riittää mustat suorat housut, pikkukengät ja joku tumma takki (jopa joku (siisti) vetoketjullinen musta nahkapusakkakin käy hyvin .) päälle tietysti se joku siisti, puvun kanssa pidettäväksi tarkoitettu paita. (huom. solmio, eli kravatti ei enää nykyään ole välttämättömyys. )
Luitkohan ollenkaan aloitusta vai halusitko vain niin kiireellä päästä pätemään, että aloitit naputtelun jo otsikon jälkeen? Ap:han kertoi selvästi, että vaateet on jo hankittu, mutta kenkiin ei rahat enää riittäneet, joten halusi komentteja siitä, kummat olemassa olevista vaihtoehdoista olisivat paremmat.
Ja itse kysymykseen: samaa mieltä muiden kanssa, eli lenkkarit paremmat ja vaihda nauhat, jos sinulta toisista kengistä sopivat löytyvät. Toki voit yrittää vielä joltain kaverilta lainata tai nettikirppikseltä kysellä, jos jollain olisi perussiistejä mustia kenkiä lahjoittaa tai myydä parilla eurolla.
Luin, eikä siitä kyllä mistään lauseesta selvinnyt edes se ,onko ap. mies, vai nainen. Hautajaiset ovat yleensä aika muodollinen tilaisuus ,joten annoin siis vain ehdotukseni molemmissa tapauksissa.
Otan osaa ap:n menetykseen ihan siinä missä te muutkin ja juuri sen vuoksi halusin antaakin tuon ap:n pyytämän neuvon.
*(huom. :Ei kai tämmöisissä asioissa mitään pätemistä voi olla kenelläkään ?)
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin tarkkaa ole, nykyisin ei pukuetiketti ole hautajaisissakaan käytössä hautajaisissa, näin olen huomannut. Mutta omalle mielenrauhalle hyvä, kun vaihdat ne nauhat.
Höpsistä, hautajaisten pukuetiketti ei ole muuttunut tai poistunut mihinkään, hautajaisvieraiden huono käytös ja välinpitämättömyys sen sijaan on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tennarit tummilla nauhoilla on varmasti ihan riittävät ja tosiaan nauhojen hinnalla voi löytää vaikka mustat ballerinat tms ihan marketistakin.
Löysin sokkarilta mustat kangasballerinat kympillä, ne on ihan hyvät jalassa, kun laitoin niihin paremmat nahkapohjalliset ja laitan rakkolaastarit kantapäihin estämään hiertymiä... ja käytän niitä vain pari kertaa vuodessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuitenkin mainitsi hankkineensa jo vaatteet ja pohtii kenkien osuutta kokonaisuudessa.
Lenkkarit paremmat kuin bling bling, ja jos voit niin vaihda mustat nauhat. Siihen sopii myös toisista kengistä vaihdetut nauhat, jos sellainen mahdollisuus on olemassa.
Jos sinulla joskus on mahdollisuus hankkia yleiskengät, mustat avokkaat tai saappaat ovat hyvät. Suosittelen sijoittamista niihin. Omilla mustilla, nahkaisilla arvokkailla olen mennyt yli 10 vuotta ja löysin ne uuden karheana kirpputorilta työelämään siirtyessäni :)
Mustat ballerinatkin toimii hyvin yleiskäyttöisinä kenkinä ja saattaa löytää jopa halvemmalla kuin avokkaita. Ihan marketeistakin löytyy sellaisia, jotka kelpaavat.
Mutta siis tähän hetkeen jos budjetti ei tosiaan anna myöten, niin ne lenkkarit hillitymmillä nauhoilla varmasti ovat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Olin viikonloppuna hautajaisissa, jossa eräällä rouvalla oli musta perinteinen surupuku ja tummat lenkkarit. Ajattelin että ihan ok, jos hänen on helpompi kulkea lenkkarit jalassa kuin juhlakengät jalassa. Siis ei aiheuttanut pahennusta / ihmettelyä! On tätä päivää pukeutumiskoodistossa, joka aina muuttuu.
Kiitos tästä! Olen nuori ihminen ja ihan "käyttökelpoisen" näköinen joten ei ihan heti hoksaisi että kävelen nykyään lenkkareissa sen takia että viisi vuotta sitten murtunut jalka kummittelee yhä. Ikäiseltäni kai silti odotettaisiin korkokenkiä tai jotain muuta siistimpää, ja mietinkin että onko ikävämpi se että on lenkkari vai kirkkaan turkoosit nauhat niissä.
Kiitos ihan hirveästi muillekin vastanneista. Ja osanotoista. Tuli melkein roska jompaankumpaan silmään kun luin viestejä. Ootte parhaita.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tennarit tummilla nauhoilla on varmasti ihan riittävät ja tosiaan nauhojen hinnalla voi löytää vaikka mustat ballerinat tms ihan marketistakin.
Löysin sokkarilta mustat kangasballerinat kympillä, ne on ihan hyvät jalassa, kun laitoin niihin paremmat nahkapohjalliset ja laitan rakkolaastarit kantapäihin estämään hiertymiä... ja käytän niitä vain pari kertaa vuodessa...
Niiiin totta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitkohan ollenkaan aloitusta vai halusitko vain niin kiireellä päästä pätemään, että aloitit naputtelun jo otsikon jälkeen? Ap:han kertoi selvästi, että vaateet on jo hankittu, mutta kenkiin ei rahat enää riittäneet, joten halusi komentteja siitä, kummat olemassa olevista vaihtoehdoista olisivat paremmat.
Ja itse kysymykseen: samaa mieltä muiden kanssa, eli lenkkarit paremmat ja vaihda nauhat, jos sinulta toisista kengistä sopivat löytyvät. Toki voit yrittää vielä joltain kaverilta lainata tai nettikirppikseltä kysellä, jos jollain olisi perussiistejä mustia kenkiä lahjoittaa tai myydä parilla eurolla.
Luin, eikä siitä kyllä mistään lauseesta selvinnyt edes se ,onko ap. mies, vai nainen. Hautajaiset ovat yleensä aika muodollinen tilaisuus ,joten annoin siis vain ehdotukseni molemmissa tapauksissa.
Otan osaa ap:n menetykseen ihan siinä missä te muutkin ja juuri sen vuoksi halusin antaakin tuon ap:n pyytämän neuvon.
*(huom. :Ei kai tämmöisissä asioissa mitään pätemistä voi olla kenelläkään ?)
Juu anteeks, oon niin vanhaa kantaa että aina ajattelen täällä olevan mammoja. Olen kyllä nainen. Ja kiitos sinunkin ehdotuksista. Ja valistuksesta...
-AP
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa ap:n ongelmaa sanoisin, että meistä itse kukin voisi hankkia vaatekaappiinsa asialliset hautajaisvaatteet. Musta mekko tai leninki, mustat kengät on se perusvarustus.
Miehet on aina tummissa puvuissaan asiallisesti puettuja.
Näin on, varsinkin jos on vähävarainen. Samat vaatteet käy kuitenkin hautajaisten lisäksi myös muihin juhliin asustamalla toisin, ja ei sitten tarvitse surun keskellä kiireessä alkaa etsiä sopivia vaatteita. Hame ja pusero on vielä monikäyttöisemmät kuin mekko, varsinkin musta siisti hame käy melkein mihin vaan tilaisuuteen puseroa vaihtamalla. Ja ne mustat siistit kengät samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin viikonloppuna hautajaisissa, jossa eräällä rouvalla oli musta perinteinen surupuku ja tummat lenkkarit. Ajattelin että ihan ok, jos hänen on helpompi kulkea lenkkarit jalassa kuin juhlakengät jalassa. Siis ei aiheuttanut pahennusta / ihmettelyä! On tätä päivää pukeutumiskoodistossa, joka aina muuttuu.
Kiitos tästä! Olen nuori ihminen ja ihan "käyttökelpoisen" näköinen joten ei ihan heti hoksaisi että kävelen nykyään lenkkareissa sen takia että viisi vuotta sitten murtunut jalka kummittelee yhä. Ikäiseltäni kai silti odotettaisiin korkokenkiä tai jotain muuta siistimpää, ja mietinkin että onko ikävämpi se että on lenkkari vai kirkkaan turkoosit nauhat niissä.
Kiitos ihan hirveästi muillekin vastanneista. Ja osanotoista. Tuli melkein roska jompaankumpaan silmään kun luin viestejä. Ootte parhaita.
-AP
Meillä oli vähän sama tilanne viime kesänä tyttären kanssa, kun loukkasi nilkkansa juuri ennen kuin piti lähteä serkun rippijuhliin. Tavallisesti olisi laittanut korkkarit, nilkkatuen (ja keppien) kanssa oli pakko olla matalat kengät, joihin vieläpä sen nilkkatuen piti mahtua. Ostettiin sitten hänelle marketista ballerina-tyyliset kengät, jotka olivat takaa avoimet (pelkkä säädettävä remmi). Jos ei olisi ollut rahaa ostaa kenkiä, olisi tyttö lähtenyt juhliin rehellisesti lenkkareissa.
Ei bling blingiä. Etiketin mukaan kultakorutkin on bling blingiö ja hautajaisiin suositellaan hopeisia. Mutta kuka noudattaa vanhaa etikettiä pilkulleen.
Tumma hillitty pukeutuminen. Itse olen ollut hautajaisissa jossa haudattava toivoi kaikkien olevan värikkäissä vaatteissa. Lenkkareiden nauhojen vaihtaminen riittää. Ei pistä siitä sitten silmään.
En ole pitkään aikaan ollut hautajaisissa, joissa on tunne että pitää noudattaa etikettiä. Kyllä ne on aina ollut vainajan muistotilaisuus, jossa oikeasti ollaan vielä viimeisen kerran vainajan kanssa. Muistellaan erilaisia juttuja ja istutaan rennosti syöden tms. Pukeutuminen kun on jotain muuta kuin mustapuku tai mekko. No ehkä musta mekko+musta maiharit tms.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa ap:n ongelmaa sanoisin, että meistä itse kukin voisi hankkia vaatekaappiinsa asialliset hautajaisvaatteet. Musta mekko tai leninki, mustat kengät on se perusvarustus.
Joo, näin olen tehnyt mutta valitettavasti eivät enää mahdu päälle :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuitenkin mainitsi hankkineensa jo vaatteet ja pohtii kenkien osuutta kokonaisuudessa.
Lenkkarit paremmat kuin bling bling, ja jos voit niin vaihda mustat nauhat. Siihen sopii myös toisista kengistä vaihdetut nauhat, jos sellainen mahdollisuus on olemassa.
Jos sinulla joskus on mahdollisuus hankkia yleiskengät, mustat avokkaat tai saappaat ovat hyvät. Suosittelen sijoittamista niihin. Omilla mustilla, nahkaisilla arvokkailla olen mennyt yli 10 vuotta ja löysin ne uuden karheana kirpputorilta työelämään siirtyessäni :)
Jep
Tässä se näkyy luetaan vain aloituksen alku ja vastaukset on sitten vaatteista, kun kyse on kengistä !!!!
Vierailija kirjoitti:
Lainaa kengät kaverilta. Tai hae kirpparilta jotkut ballerinat tms. Ei haittaa, vaikka olisivat jotkut muovisandaalit. Ei siis mitkään rantakengät tietenkään, vaan jotkut tekonahkaturhakkeet.
Kenkien lainailu on aina pikkuisen epähygieenistä, joten tummat omat tennarit tummilla nauhoilla on paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen isovanhempani kuoli, kun olin 23-vuotias. Seuraavat hautajaiset oli yli 20 vuotta myöhemmin. Noiden vuosien aikana minun paino vaihteli paljon mm. kahden raskauden vuoksi, joten olisi ollut ihan hullua pitää kaapissa varulta hautajaisvaatteita. Hintaa niille olisi tullut vaikka aina sopivan vaatteen löydettyäni olisin ostanut ne kirpparilta.
Kun oma vanhempani menehtyi, sanoimme kaikille, että vaatteilla ei ole väliä, kunhan pääsette paikalle. Pyysimme myös surukimppujen tilalle tuomaan yhden ruusun. Näin ne kaikkein pienituloisimmatkin vieraat pystyivät osallistumaan hautajaisiin.
Mun neuvo tulee vähän myöhässä, kun ostit jo vaatteet, mutta mene seuraavalla kerralla Uffiin. Mun sukulainen kuoli ja hautajaiset olivat samaan aikaan kun uffilla on tasarahapäivät. Mulla ei ollut mitään mustaa, kun en siitä pidä, mutta sain uffista kuudella eurolla hameen, puseron ja jakun.
Prismassa makso 2 e kengännauhat, juuri ostin. Lenkkarit kyllä kelpaa.