Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua hautajaisetikettiin, mitä saan laittaa päälle? (olen vähävarainen)

Vierailija
18.05.2022 |

Lähisukulaisen hautajaiset on tällä viikolla. Hän oli niin tärkeä henkilö myös minun elämässä että varsinaiset "oikeat" lähisukulaiset on pyytäneet minua istumaan heidän kanssaan ja eturivissä, samoin kukat laitetaan yhdessä. Haluaisin kunnioittaa niin perhettä kuin vainajaa sen verran että olen edes siististi pukeutunut ja etiketin mukaan.

Ostin siis vaatteita joihin minulla ei ole oikeasti varaa, mutta jotka ovat siistit ja joita voin käyttää myös muuten, joten sillä tavalla hyvä.

Kenkiin vain ei jäänyt yhtään rahaa. Kaapissa oli mustia ainoastaan bling bling -kengät jotka kopisee ja helisee. Ei hyvä. Toiset tummemmat oli lenkkarit jotka on tummansiniset mutta niissä on turkoosit nauhat. Käykö ne sellaisenaan? Vai vaihdanko nauhat?

Loppukaneettina täytyy sanoa että en haluaisi keskittyä vaatteisiin, olen oikeasti enemmän tolaltani menetyksestä. Oireilen vain niin että stressaan muita ihmisiä ja etenkin sitä että kunnioitan sukulaistani oikein, ja ettei lähiperheen tarvitsisi keskittyä minun tahdittomaan asuuni.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni suruusi.

Jos sinulla on varaa vaihtaa nauhat, niin vaihda ne. Muistathan, että vaikka meillä on etiketti, niin se aito välittäminen on muuta kuin vaatteet.

Vierailija
2/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lenkkarit kuin bling blingiä. Jos pystyt, vaihda nauhat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda nauhat niin kengät kiinnittävät vähemmän huomiota.

Ihmiset ovat nykyisin unohtaneet, että tärkeintä hautajaisten pukeutumisetiketissä ei ole pukeutua mustaan tai hienosti, vaan hillitysti ja itseään korostamatta. Suurempi virhe on tulla täydessä tällingissä ikään kuin olisi yökerhoon menossa kuin esimerkiksi lenkkareissa.

Vierailija
4/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et laita minihametta ja/ tai paljastavaa läpinäkyvää puseroa niin kaikki on ok.

Tumma vaatetus, ei välttämättä koko muistaakaan tarvitse olla. Kunhan on puhtaat vaatteet.

Enoni hautajaisissa oli eräs nainen laskemassa seppelettä,

hän oli pukeutunut ( omasta mielestään varmaan tyylikäs), minihameeseen ja antavaan pikkumustaan puseroon.

Todella mautonta, kuva jäi verkkokalvoilleni ikuisiksi ajoiksi, vaikka on mennyt jo vuosia itse hautajaisista.

Vierailija
5/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, (et näet  maininnut sukupuoltasi) niin joku musta mekko vaikka kirpparista ja mustat sukkikset kaupasta niiden kanssa ei kai viene ketään vararikkoon.

Miehelle taas riittää mustat suorat housut, pikkukengät ja joku tumma takki (jopa joku (siisti)  vetoketjullinen  musta nahkapusakkakin käy hyvin .) päälle tietysti se joku siisti, puvun kanssa pidettäväksi tarkoitettu  paita.  (huom. solmio, eli kravatti ei enää nykyään ole välttämättömyys. )

Kokomusta paita on hyvä valinta hautajaisasuun niin miehille kuin naisillekin. 

Vierailija
6/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen pahoillani menetyksestäsi ja sanoisin, että vaihda tennareiden nauhat. Ei siellä kukaan oikeasti sun kenkiäsi katso, arvostele tai paheksu.

Vierailija
7/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tuttavaa tai sukulaista, jolta voisit lainata mustia kenkiä?

Muuten kyllä joo tummat lenkkarit, mieluiten tunnilla nauhoilla. Minä en pahastuisi kenkien helinästä, mutta kiusaantuisin jos omat kenkäni helisisivät. Kopinasta ei väliksi, sitä kuuluu varmasti muistakin kengistä.

Vierailija
8/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda nauhat. Toisaalta jos joudut ostamaan nauhat, varmaan samalla rahalla saat kyllä kirpparilta tummat kengät.

Vierailija
9/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osanottoni suruusi.

Jos sinulla on varaa vaihtaa nauhat, niin vaihda ne. Muistathan, että vaikka meillä on etiketti, niin se aito välittäminen on muuta kuin vaatteet.

Kiitos. Siis kiitos tuosta muistutuksesta. Toivottavasti eniten merkkaa että saadaan yhdessä muistaa rakasta läheistä. Tai siis varmasti se eniten merkitsee. Kukaan ei kai mene hautaamaan tärkeää ihmistä sillä ajatuksella että koreilee vaatteilla.

Ja kiitos osanotosta.

Menen etsimään kunnollisia mustia kengännauhoja vaikkapa marketista, eiköhän jostain löydy kympillä?

Vierailija
10/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nainen, (et näet  maininnut sukupuoltasi) niin joku musta mekko vaikka kirpparista ja mustat sukkikset kaupasta niiden kanssa ei kai viene ketään vararikkoon.

Miehelle taas riittää mustat suorat housut, pikkukengät ja joku tumma takki (jopa joku (siisti)  vetoketjullinen  musta nahkapusakkakin käy hyvin .) päälle tietysti se joku siisti, puvun kanssa pidettäväksi tarkoitettu  paita.  (huom. solmio, eli kravatti ei enää nykyään ole välttämättömyys. )

Luitkohan ollenkaan aloitusta vai halusitko vain niin kiireellä päästä pätemään, että aloitit naputtelun jo otsikon jälkeen? Ap:han kertoi selvästi, että vaateet on jo hankittu, mutta kenkiin ei rahat enää riittäneet, joten halusi komentteja siitä, kummat olemassa olevista vaihtoehdoista olisivat paremmat.

Ja itse kysymykseen: samaa mieltä muiden kanssa, eli lenkkarit paremmat ja vaihda nauhat, jos sinulta toisista kengistä sopivat löytyvät. Toki voit yrittää vielä joltain kaverilta lainata tai nettikirppikseltä kysellä, jos jollain olisi perussiistejä mustia kenkiä lahjoittaa tai myydä parilla eurolla.

Vierailija
11/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpillä saat jo kunnolliset mustat kengät kirpparilta tai jopa marketista.

Vierailija
12/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympillä saa, kirppiksestä kuin kirppiksestä, jo ihan hyvät mustat avokkaat. (...jotka vaatimattomimmillaankin sopivat kyllä tyyliltään aina paremmin hautajaisasuun kuin mitkään tennarit)

Vierailija
13/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin tarkkaa ole, nykyisin ei pukuetiketti ole hautajaisissakaan käytössä hautajaisissa, näin olen huomannut. Mutta omalle mielenrauhalle hyvä, kun vaihdat ne nauhat.

Vierailija
14/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö lainaamaan kenkiä joltain? Tai sitten ihan kierrätyskeskuksesta voi löytyä hyvään hintaan. Kävin viimeksi pari viikkoa sitten ja ihan yllätyin miten hyvä kenkävalikoima siellä oli. Todella siistejä ja jopa lähes käyttämättömiä löytyi halvimmillaan n. 5€. Mutta jos sopivia ei löydy lainaksi tai muualta niin noista vaihtoehdoista valitsisin ne lenkkarit ja vaihtaisin nauhat.

Vierailija
15/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma ja siisti kirjoitti:

Kunhan et laita minihametta ja/ tai paljastavaa läpinäkyvää puseroa niin kaikki on ok.

Tumma vaatetus, ei välttämättä koko muistaakaan tarvitse olla. Kunhan on puhtaat vaatteet.

Enoni hautajaisissa oli eräs nainen laskemassa seppelettä,

hän oli pukeutunut ( omasta mielestään varmaan tyylikäs), minihameeseen ja antavaan pikkumustaan puseroon.

Todella mautonta, kuva jäi verkkokalvoilleni ikuisiksi ajoiksi, vaikka on mennyt jo vuosia itse hautajaisista.

Huh! Sattumoisin kyseessä on myös enoni. En todellakaan pyllistelisi juhliin hankitussa pikkumustassa tai minihameessa. En tiedä ovatko hankkimani vaatteet niinkään tyylikkäitä, mutta kaiketi soveliaita. Tyylinäytöksen voin sitten esittää jossain muualla kuin hautajaisissa.

Ja kiitos muistutuksesta, että puhtaat vaatteet eikä kaikki mustaa. Tummansininen takkini joutaa myös tähän tarkoitukseen.

(anteeksi mutta en saa sieluni verkkokalvoilta kuvaa seppelettä laskevasta minihamenaisesta, haha!)

-AP

Vierailija
16/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viikonloppuna hautajaisissa, jossa eräällä rouvalla oli musta perinteinen surupuku ja tummat lenkkarit. Ajattelin että ihan ok, jos hänen on helpompi kulkea lenkkarit jalassa kuin juhlakengät jalassa. Siis ei aiheuttanut pahennusta / ihmettelyä! On tätä päivää pukeutumiskoodistossa, joka aina muuttuu.

Vierailija
17/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ihmeen haluaisin nähdä, että kirpparilta löytyy parissa viikossa just sellainen ja sopivan kokoinen vaate kun on tarvis. Varsinkin joku musta mekko, niitä ei ole edes joka kaupassa.

Vierailija
18/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tennarit tummilla nauhoilla on varmasti ihan riittävät ja tosiaan nauhojen hinnalla voi löytää vaikka mustat ballerinat tms ihan marketistakin.

Vierailija
19/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa ap:n ongelmaa sanoisin, että meistä itse kukin voisi hankkia vaatekaappiinsa asialliset hautajaisvaatteet. Musta mekko tai leninki, mustat kengät on se perusvarustus. 

Miehet on aina tummissa puvuissaan asiallisesti puettuja.

Vierailija
20/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä monen muun kanssa siitä, että nauhojen hinnalla saat melko varmasti jo ihan kelpo kengät käytettynä. Mutta ymmärrän jos ei jaksa lähteä tuossa tilanteessa etsimään. Lenkkarit tummilla nauhoilla on ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän