Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua hautajaisetikettiin, mitä saan laittaa päälle? (olen vähävarainen)

Vierailija
18.05.2022 |

Lähisukulaisen hautajaiset on tällä viikolla. Hän oli niin tärkeä henkilö myös minun elämässä että varsinaiset "oikeat" lähisukulaiset on pyytäneet minua istumaan heidän kanssaan ja eturivissä, samoin kukat laitetaan yhdessä. Haluaisin kunnioittaa niin perhettä kuin vainajaa sen verran että olen edes siististi pukeutunut ja etiketin mukaan.

Ostin siis vaatteita joihin minulla ei ole oikeasti varaa, mutta jotka ovat siistit ja joita voin käyttää myös muuten, joten sillä tavalla hyvä.

Kenkiin vain ei jäänyt yhtään rahaa. Kaapissa oli mustia ainoastaan bling bling -kengät jotka kopisee ja helisee. Ei hyvä. Toiset tummemmat oli lenkkarit jotka on tummansiniset mutta niissä on turkoosit nauhat. Käykö ne sellaisenaan? Vai vaihdanko nauhat?

Loppukaneettina täytyy sanoa että en haluaisi keskittyä vaatteisiin, olen oikeasti enemmän tolaltani menetyksestä. Oireilen vain niin että stressaan muita ihmisiä ja etenkin sitä että kunnioitan sukulaistani oikein, ja ettei lähiperheen tarvitsisi keskittyä minun tahdittomaan asuuni.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa ap:n ongelmaa sanoisin, että meistä itse kukin voisi hankkia vaatekaappiinsa asialliset hautajaisvaatteet. Musta mekko tai leninki, mustat kengät on se perusvarustus. 

Miehet on aina tummissa puvuissaan asiallisesti puettuja.

Tämäkin riippuu vainajan uskonnosta ja vakaamuksesta. Perinteisesti ev.luter. ja ortodoksit käyttävät tummia vaatteita hautajaisissa, koska se on surun väri ja on paljon muita uskontoja, jossa pukeudutaan kirkkaisiin väreihin hautajaisissa. Ateistin hautajaisissa sillä ei ole niin väliä.

Ja mitä tulee hautajaisetikettiin, niin ne on vain suuntaan antava, jos ei tiedä vainajan tai lähiomaisten toiveita ja odotuksia.

Ja ap. asu kuulostaa hyvältä, jos haluaa, voi vaihtaa kenkiin nauhat tai ostaa nyöriä ja niistä tekee kengätnauhat.

Vierailija
42/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa ap:n ongelmaa sanoisin, että meistä itse kukin voisi hankkia vaatekaappiinsa asialliset hautajaisvaatteet. Musta mekko tai leninki, mustat kengät on se perusvarustus. 

Joo, näin olen tehnyt mutta valitettavasti eivät enää mahdu päälle :(

Tää ei ollut AP:ltä mutta totta tuokin että eivät mahtuneet vanhat päälle, vaikka siistejä muuten olivatkin.

Siksi sijoitin uusiin.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun neuvo tulee vähän myöhässä, kun ostit jo vaatteet, mutta mene seuraavalla kerralla Uffiin. Mun sukulainen kuoli ja hautajaiset olivat samaan aikaan kun uffilla on tasarahapäivät. Mulla ei ollut mitään mustaa, kun en siitä pidä, mutta sain uffista kuudella eurolla hameen, puseron ja jakun.

Kaikkialla Suomessa ei ole UFFia.

Vierailija
44/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun neuvo tulee vähän myöhässä, kun ostit jo vaatteet, mutta mene seuraavalla kerralla Uffiin. Mun sukulainen kuoli ja hautajaiset olivat samaan aikaan kun uffilla on tasarahapäivät. Mulla ei ollut mitään mustaa, kun en siitä pidä, mutta sain uffista kuudella eurolla hameen, puseron ja jakun.

Kaikkialla Suomessa ei ole UFFia.

Melkein kaikkialla Suomessa on kuitenkin varmaan joku kirppis tai kierrätyskauppa. Ei sen tarvi olla just uff ja nimenomaan tasarahapäivänä. Kirppiksiltä/uffilta/kierrätyskaupoista saa vaatteita lähtökohtaisesti halvemmalla kuin suoraan kaupasta. Tosin etsintään saattaa mennä enemmän aikaa ja jos on tosi oudon muotoinen tai kokoinen, ei välttämättä löydy mitään. Mutta tosiaan helsinkiläisenä normaalipainoisena/pituisena naisena, mulla on parempi tilanne kierrätysvaatteiden suhteen kuin yli kaksimetrisellä äkäslompololaisena miehenä.

Vierailija
45/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa kengät kaverilta. Tai hae kirpparilta jotkut ballerinat tms. Ei haittaa, vaikka olisivat jotkut muovisandaalit. Ei siis mitkään rantakengät tietenkään, vaan jotkut tekonahkaturhakkeet.

Kenkien lainailu on aina pikkuisen epähygieenistä, joten tummat omat tennarit tummilla nauhoilla on paras vaihtoehto.

Jos kyseessä on juhlakengät niin ne yleensä lojuu kaapissa käyttöjen välillä niin kauan että kaikki pöpöt ehtii kuolla. On myös desinfioivia kenkäsuihkeita mitkä tappaa mahdolliset sienet. Ihan hyvin ihmisille kelpaa keilahalleissakin kengät joita sadat muut on käyttänyt ennen heitä, joten kaverilta lainaaminen on siihen nähden aika pieni riski.

eri

Vierailija
46/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin tarkkaa ole, nykyisin ei pukuetiketti ole hautajaisissakaan käytössä hautajaisissa, näin olen huomannut. Mutta omalle mielenrauhalle hyvä, kun vaihdat ne nauhat.

Höpsistä, hautajaisten pukuetiketti ei ole muuttunut tai poistunut mihinkään, hautajaisvieraiden huono käytös ja välinpitämättömyys sen sijaan on lisääntynyt.

Lähde: Hautajaisten etiketti

"Pukeutuminen ei ole hautajaisten ydinajatus, vaan edesmenneen ihmisen saattaminen arvokkaasti viimeiselle matkalle. Pukeutumiskoodi on tehty vain ja ainoastaan helpottamaan valintoja, jos asiat askarruttavat. Surun määrä ja arvo ei riipu vaatteista."

Vierailija
47/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaappi täynnä liian pieniä hautajaisvaatteita, kerran käytettyjä, nyt ostin mustan pellavamekon, menee muutenkin kuin hautajaisissa. Nykyisin hautajaisissa näkee aika rentoa pukeutumista, hillityissä väreissä, varsinaisia surupukuja aika vähän.

Vierailija
48/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihan hirveästi vastanneille ja etenkin tuesta.

Kyllä AV on vieläkin avuliain paikka, vaikka on mennyt niin kärjistetyksi. Mammat auttaa mammoja. Ja tietävät edelleen kaiken minkä pienen ihmisen tarvitseekin tietää.

En kai sanonut selvästi että uusia ovat sekä tunika-tyylinen musta polvipituinen mekko, että siihen päälle laitettava pitkä neuletakki. Alla olevat pitkät housut voivat tuon asukokonaisuuden kanssa olla liikaa, mutta koska ne nyt on olemassa niin nyt arvon sukkahousuihin/legginseihin ja kengännauhoihin sijoittamisen välillä rahakysymyksen vuoksi.

Voi kun vielä olisi se eräs kuvasivusto jolle voi anonyymisti laittaa kuvan ja linkin tänne niin ottaisin asusta kuvan (ilman kengännauhoja), niin saataisiin lopullinen tuomio :D

-AP

Vierailija
49/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa kengät kaverilta. Tai hae kirpparilta jotkut ballerinat tms. Ei haittaa, vaikka olisivat jotkut muovisandaalit. Ei siis mitkään rantakengät tietenkään, vaan jotkut tekonahkaturhakkeet.

Kenkien lainailu on aina pikkuisen epähygieenistä, joten tummat omat tennarit tummilla nauhoilla on paras vaihtoehto.

Jos kyseessä on juhlakengät niin ne yleensä lojuu kaapissa käyttöjen välillä niin kauan että kaikki pöpöt ehtii kuolla. On myös desinfioivia kenkäsuihkeita mitkä tappaa mahdolliset sienet. Ihan hyvin ihmisille kelpaa keilahalleissakin kengät joita sadat muut on käyttänyt ennen heitä, joten kaverilta lainaaminen on siihen nähden aika pieni riski.

eri

Kuolla ...mihin?

Myös jos koko on tyyliin 36 ja kaikilla kavereilla se 41 niin mitä sitten tekee niillä?

Vierailija
50/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä millaiset hautajaiset / pukukoodi. Esim. erään intohimoisen jalkapallofanin hautajaisissa rohkaistiin vieraita laittamaan päälleen jalkapallopaita. Miehillä oli sitten puvuntakin alla tukemansa joukkueen paita. Erään muotivaikuttajan hautajaisiin moni pukeutui näyttäviin asuihin, paljon ei-mustaa. Valkoinenkin voi olla hautajaisväri. Joillakin on "elämän juhlinta" hautajaisten sijaan, jolloin monella vieraalla on värikästä mekkoa ym. päällä.

Vierailija
51/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita kenkiä kun blingbling korkkarit tai lenkkarit? Siis muun värisiä kun mustia?

Myös esim. t.siniset, ruskeat, beiget valkoiset ym. neutraalit käy hätätapauksessa jos muut vaatteet on tummat/mustat.

Lenkkarit on aika epäjuhlavat.

Vierailija
52/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ap. pitäisi ostaa jotkut muovisandaalit tai ballerinat, kun hänellä on tummat lenkkarit, jotka sopii myös hautajaisiin.

Jos on perinteiset hautajaiset, suurin osa ajasta vietetään hautausmaalla, kun vainaja haudataan haudan lepoon, jossa tarvitaan tukevia ja hyviä kenkiä, eikä mitään sandaaleita.

Vierailija
53/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihan hirveästi vastanneille ja etenkin tuesta.

Kyllä AV on vieläkin avuliain paikka, vaikka on mennyt niin kärjistetyksi. Mammat auttaa mammoja. Ja tietävät edelleen kaiken minkä pienen ihmisen tarvitseekin tietää.

En kai sanonut selvästi että uusia ovat sekä tunika-tyylinen musta polvipituinen mekko, että siihen päälle laitettava pitkä neuletakki. Alla olevat pitkät housut voivat tuon asukokonaisuuden kanssa olla liikaa, mutta koska ne nyt on olemassa niin nyt arvon sukkahousuihin/legginseihin ja kengännauhoihin sijoittamisen välillä rahakysymyksen vuoksi.

Voi kun vielä olisi se eräs kuvasivusto jolle voi anonyymisti laittaa kuvan ja linkin tänne niin ottaisin asusta kuvan (ilman kengännauhoja), niin saataisiin lopullinen tuomio :D

-AP

Imgur on helppo!

Vierailija
54/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AINA? Monetko hautajaiset olet viime aikoina käynyt?

Vierailija
55/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viesti paikalliseen FB kirppisryhmään ja kerro tarve, hinta, jonka voit maksaa ja kengännumero. Joltain löytyy ihan varmasti sopiva pari kenkiä. Tai jos asut isommassa kaupungissa, liity "arvoalueen" kirppisryhmään. 

MInulta ainakin löytyy vähintään kymmenen paria mustia kenkiä ja jos joku tulisi ovelta noutamaan, luopuisin mielellään yhdestä parista. 

Vierailija
56/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita viesti paikalliseen FB kirppisryhmään ja kerro tarve, hinta, jonka voit maksaa ja kengännumero. Joltain löytyy ihan varmasti sopiva pari kenkiä. Tai jos asut isommassa kaupungissa, liity "arvoalueen" kirppisryhmään. 

MInulta ainakin löytyy vähintään kymmenen paria mustia kenkiä ja jos joku tulisi ovelta noutamaan, luopuisin mielellään yhdestä parista. 

Ja kysy samalla niitä sukkahousuja, aina välillä tulee ostettua kolme kahden hinnalla tms. jotka ovatkin väärää kokoa. Voit saada ilmaiseksi käyttämättömät sukkahousut. 

Vierailija
57/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nainen, (et näet  maininnut sukupuoltasi) niin joku musta mekko vaikka kirpparista ja mustat sukkikset kaupasta niiden kanssa ei kai viene ketään vararikkoon.

Miehelle taas riittää mustat suorat housut, pikkukengät ja joku tumma takki (jopa joku (siisti)  vetoketjullinen  musta nahkapusakkakin käy hyvin .) päälle tietysti se joku siisti, puvun kanssa pidettäväksi tarkoitettu  paita.  (huom. solmio, eli kravatti ei enää nykyään ole välttämättömyys. )

Kokomusta paita on hyvä valinta hautajaisasuun niin miehille kuin naisillekin. 

Tämän neuvon takana on joku paha ja inhottava ihminen .

Vihaan häntä

Nykyisin normaali ihminen. Monet hautajaiset käynyt (myös kokoomuksen leirissä) ja kaikilla miehillä ei ole ollut kravattipukua.

eri.

Vierailija
58/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AINA? Monetko hautajaiset olet viime aikoina käynyt?

Ohiksena olen käynyt mo et hautajaiset. Sairastan kroonista sairautta, johon moni kuolee. Siksi nuoria ystäviä kuolee ympäriltä. Sen päälle mummot ja tädit yms vanhat ihmiset.

Vierailija
59/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin olen tehnyt mutta valitettavasti eivät enää mahdu päälle :(

Tää ei ollut AP:ltä mutta totta tuokin että eivät mahtuneet vanhat päälle, vaikka siistejä muuten olivatkin.

Siksi sijoitin uusiin.

-AP

Kaiken a&o on, että tunnet olosi hyväksi ja rennoksi vaatteissa. Hautajaiset ovat raskaat, vaatteet ei saa olla ne jotka oloa rasittaa lisää.

Hrnkisedti että. Fyysisedti

Vierailija
60/79 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nainen, (et näet  maininnut sukupuoltasi) niin joku musta mekko vaikka kirpparista ja mustat sukkikset kaupasta niiden kanssa ei kai viene ketään vararikkoon.

Miehelle taas riittää mustat suorat housut, pikkukengät ja joku tumma takki (jopa joku (siisti)  vetoketjullinen  musta nahkapusakkakin käy hyvin .) päälle tietysti se joku siisti, puvun kanssa pidettäväksi tarkoitettu  paita.  (huom. solmio, eli kravatti ei enää nykyään ole välttämättömyys. )

Kokomusta paita on hyvä valinta hautajaisasuun niin miehille kuin naisillekin. 

Tämän neuvon takana on joku paha ja inhottava ihminen .

Vihaan häntä

Nykyisin normaali ihminen. Monet hautajaiset käynyt (myös kokoomuksen leirissä) ja kaikilla miehillä ei ole ollut kravattipukua.

eri.

Miten Kokoomus liittyy hautajaispukeutumiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan