erosta ja tavaroiden jaosta
miten olette jakaneet tavaranne erotilanteessa?
meillä ihan hirveät riidat yhteiselon aikana ostetuista tavaroista, mies vaatii oikeastaan kaikkea itselleen koska on ostanut ne omilla palkkatuloillaan (yhteiseen kotiin yhteiseen käyttöön). Koska minä olin alkuun opiskelija ja sitten kotiäiti.
en tiedä mitä ajatella, onko tämä vain miehen katkeruutta vai mitä..?
Kommentit (16)
Kaikki jaettiin noin puoliksi ja lahjaksi saadut tavarat menivät sille, jonka sukulaiselta/kaverilta ne oli saatu lahjaksi. Ainoastaan kirjojen ja cd-levyjen kanssa otettiin huomioon se, kumpi siitä enemmän tykkää -peruste.
Jos teillä ei ole avioehtoa, niin kaikki omaisuus kuuluu jakaa puoliksi. Pidä siis pintasi!
Joistakin tavaroista tehtiin vaihtokaupat. Meillä oli sellainen tilanne, että vaikka olin vuosia ollut kotiäitinä, niin minä olin ostanut ruokapöytää ja televisiota lukuunottamatta kaiken.
Vierailija:
miten olette jakaneet tavaranne erotilanteessa?meillä ihan hirveät riidat yhteiselon aikana ostetuista tavaroista, mies vaatii oikeastaan kaikkea itselleen koska on ostanut ne omilla palkkatuloillaan (yhteiseen kotiin yhteiseen käyttöön). Koska minä olin alkuun opiskelija ja sitten kotiäiti.
en tiedä mitä ajatella, onko tämä vain miehen katkeruutta vai mitä..?
Vierailija:
Oikeudenmukaistako?ap
ja nainen työelämässä, niin kaikki pitäisivät miestä tosi " sikana" , jos tämä haluaisin itselleen naisen ostamia tavaroita. Erotilanteet aina ikäviä. Toivottavasti ap pääsee miehen kanssa sovintoon.
ja jäänyt kotiin. Olette varmasti sopineet asiasta yhdessä, eikös? Silloin miehesi on hyötynyt sitä, että sinä olet hoitanut lapsen ja kodin ja mahdollistanut hänen uransa. Mielestäni ne hankinnat on tehty yhteiseen kotiin ja ihan sama kumpi ne on maksanut. Reilua olisi laittaa kaikki kodin tavarat puoliksi. Eikö se olisi lapsenkin etu vai jääkö hän isänsä kanssa asumaan?
Mutta mies ei näe sitä ollenkaan noin, vaan pitää kaikkea tavaraa omanaan.
ap
Vierailija:
ja jäänyt kotiin. Olette varmasti sopineet asiasta yhdessä, eikös? Silloin miehesi on hyötynyt sitä, että sinä olet hoitanut lapsen ja kodin ja mahdollistanut hänen uransa. Mielestäni ne hankinnat on tehty yhteiseen kotiin ja ihan sama kumpi ne on maksanut. Reilua olisi laittaa kaikki kodin tavarat puoliksi. Eikö se olisi lapsenkin etu vai jääkö hän isänsä kanssa asumaan?
ei meillä ainakaan. Yhteisestä päätöksestä minä olen meillä jäänyt kotiin lapsen kanssa. Huolehdin myös kodista muutenkin, huolehtiihan mieheni vuorostaan meidän rahataloudestamme. Ei miellä erotella sinun ja minun rahoja. Molemmat antavat oman panoksensa kotitalouteemme, tietenkin. Jos eroaisimme, ei yhdessä hankkimamme tavarat kuuluisi miehelleni sen enempää kuin minulle vain koska ne on hänen rahoillaan maksettu. Ennen yhteistä kotiamme hankkimamme tavarat luonnollisesti ovat meidän henkilökohtaisiamme.
Eli jos kaikkeen on kirjattu mies omistajaksi, niin sitten miehesi ne myös omistaa.
Se ei ole reilu menettely, mutta toisaalta kaikilla on mahdollisuus avioitua ja saada näin mahdollisuus tasapuoliseen omaisuudenjakoon.
Jos avoliitto on ollut pitkä, voi yrittää oikeusteitä pitkin hakea tasausta, perusteena se että liitto on ollut avioliitonomainen. Mutta se on kallis tapa jakaa kipot ja kupit eikä tulos ole välttämättä toivottu...
Järkevintä on yrittää sovussa jakaa tavarat, ennenkaikkea lapsen parasta ajatellen.
Ja jos se ei tunnu luonnistuvan, kannattaa myös päättää joku päivämäärä jolloin viimeistään laittaa pisteen riitelylle ja keskittyy oman elämänsä uudelleenrakentamiseen, vaikka sitten joutuisikin jättämään vanhat ja hankkimaan uudet tavarat...
Lapsuusvuodet ja oma elämäsi ovat kuitenkin loppuviimeksi huomattavasti arvokkaampia kuin mitkään autot, perintöhuonekalut tai edes talot!
vaan lain mukaan avoliitossa tavara kuuluu sille, joka sen on maksanut.
Jo ihan tämänkin vuoksi kannattaisi mammat tehdä niitä lapsia vaan avioliittoon... Ei jäisi ihan puille paljaille vaikka ero tulisikin.
ei ole mitään oikeuksia valitettavasti...
Harvemmin kun erossa ne yhdessä tehdyt sopimukset omaisuuden jaosta enää toimivat, jollei niitä ole paperille kirjattu... Rakastuneena tahtoo toiselle vain hyvää, mutta kun tulee ero, ei tunteet enää olekkaan niin lämpimät, vaan monet ovat vihaisia, pettyneitä, petettyjä, katkeria, rakastuneet toiseen jne. ja ex-puolison kohtelu on sen mukaista... :o/
anna miehen ottaa kaikki.
Niistä riiteleminen asianajajan kanssa tulee kalliiksi. Ei kannata.
Ja ette olleet edes naimisissa.
Kaikki kipot ja kapot ja huonekalut, kodinkoneet jne jäi mulle, maksoin niistä muistaakseni 2500¿. Ja mielestäni se oli ryöstö vanhoista tavaroista, joista puolet jo oli minun. Mutta halusin lasten ympärille edes tutut tavarat kun seinät vaihtui.