Onko jotenkin muotia olla introvertti ja/tai epäsosiaalinen?
Olen törmännyt ilmiöön jatkuvalla syötöllä viimeisten parin vuoden aikana. Tiedän ihmisiä, jotka elävät päällepäin ihan ns. tavallista elämää, mutta jotka pitävät ihmeellisen kovaa meteliä siitä, miten inhoavat ihmisiä. Siis sellaiset tyypit joiden sosiaalinen elämä vaikuttaa vilkkaalta. On ehkä parisuhde, lapsiakin, sukulaisten kanssa vietetään aikaa ja ystävien kanssa käydään drinksuilla ja syömässä. Samaan aikaan vähän väliä huokaillaan miten olisi ihanaa muuttaa johonkin metsämökkiin ja eristäytyä kaikista loppuiäkseen, kun vihataan ihmisiä.
Yksi hyvä esimerkki on työkaverini, joka ei pidä töissä suutaan kiinni sekuntiakaan. Neuvoo, pätee ja pälättää aivan tauotta. Tunkee väen vängällä keskusteluun mukaan jos sattuu osumaan paikalle, riippumatta siitä miten epäkiinnostava aihe kaikkien osallistujien mielestä on.
Sitten kuitenkin jakaa jatkuvasti somessa meemejä ja avautumisia siitä, miten on introvertti eikä halua olla ihmisten kanssa missään tekemisissä. Että parasta olisi kun hänelle ei kukaan ikinä sanoisi sanakaan, ja hän saisi vain elää hiljaisuudessa ja omassa maailmassaan hamaan tappiin asti.
Mistä tässä on kyse? Onko epätrendikästä pitää ihmisistä ja ihmisten seurasta ihan avoimesti? Oletteko törmänneet tällaiseen?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut nyt henkilöstä joka ilmoittaa olevansa ihmisvihaaja, se on eri asia kuin introvertti. Lopettaisitko nyt sotkemasta noita kahta asiaa.
Kiitos!
Nämä ihmiset itse käyttävät sanaa introvertti. Siksi käytän minäkin.
Ap
Eli periaattelisesta syystä haluat käyttää termiä väärin, koska joku muu myös tekee niin? Siitäkin huolimatta, että monta kertaa on sanottu, että introverttiys ja ihmisviha/epäsosiaalisuus eivät ole synonyymeja. Teet tuolla tavalla itsestäsi tyhmän.
Muutenkin typerää vetää mutkat suoriksi kahden työkaverin käytöksen perusteella. Tämä hölöttäjä on epäsosiaalinen, mutta saattaa olla myös introvertti tai sitten ei. Hiljainen puolestaan voi olla hyvinkin ekstrovertti, mutta ujo tai sitten vaihtoehtoisesti epäsosiaalinen. Toki hän voi olla myös introvertti, tai jopa kaikkia noita kolmea. Ne kun edelleenkään eivät tarkoita samaa, mutta eivät myöskään sulje toisiaan pois.
Tuollaiseen "mä vihaan ihmisiä, olen introvertti" mölinään törmää lähinnä vauvapalstalla tai sitten juuri näiden ihmisten puheissa, jotka eivät ymmärrä käsitteiden eroja.
On muotia olla älykäs. Ekstrovertti ei tätä ole.
Sitten on semmoisia ihmisiä, jotka ovat tuttujen kanssa hyvinkin avoimia ja sosiaalisia, mutta oudossa seurassa lukkiutuvat. Toisilla taas on tietyt kaveripiirit ja uusiin ihmisiin eivät edes halua tutustua.
Introverteissäkin on narsisteja. Olkaa varovaisia näiden vaatimattomien narsistien kanssa.
Viihdyn mieluummin yksin ja saan tehdä omia juttuja, en jaksa olla koko ajan ihmisten kanssa se vie energiaa. Olen sellainen että en jaksa olla koko ajan menossa johonkin.
Nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut nyt henkilöstä joka ilmoittaa olevansa ihmisvihaaja, se on eri asia kuin introvertti. Lopettaisitko nyt sotkemasta noita kahta asiaa.
Kiitos!
Nämä ihmiset itse käyttävät sanaa introvertti. Siksi käytän minäkin.
Ap
Eli periaattelisesta syystä haluat käyttää termiä väärin, koska joku muu myös tekee niin? Siitäkin huolimatta, että monta kertaa on sanottu, että introverttiys ja ihmisviha/epäsosiaalisuus eivät ole synonyymeja. Teet tuolla tavalla itsestäsi tyhmän.
Muutenkin typerää vetää mutkat suoriksi kahden työkaverin käytöksen perusteella. Tämä hölöttäjä on epäsosiaalinen, mutta saattaa olla myös introvertti tai sitten ei. Hiljainen puolestaan voi olla hyvinkin ekstrovertti, mutta ujo tai sitten vaihtoehtoisesti epäsosiaalinen. Toki hän voi olla myös introvertti, tai jopa kaikkia noita kolmea. Ne kun edelleenkään eivät tarkoita samaa, mutta eivät myöskään sulje toisiaan pois.
Tuollaiseen "mä vihaan ihmisiä, olen introvertti" mölinään törmää lähinnä vauvapalstalla tai sitten juuri näiden ihmisten puheissa, jotka eivät ymmärrä käsitteiden eroja.
Mikä minä olen kiistämään asian laidan jos joku sanoo olevansa introvertti? "Etkä ole, minä tiedän paremmin mikä sinä olet kuin sinä itse"?
Eikä ole kahdesta ihmisestä kyse vaan monesta.
Ap
Olen "introvertti", ja oksettaa sana introvertti. En tykkää tällaisesta "huomiosta", yleensäkään mistään huomiosta.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus meni mönkään, mutta joo, introverttiyden mainitseminen on muotia. Piti sitten paikkaansa tai ei. Yleensä ei pidä, koska kovin moni sitä termiä viljelevä ei taida edes tietää, mitä se tarkoittaa. Kuten ei aloittajakaan...
No kerropas oma näkemyksesi mitä se tarkoittaa. Vähän epäilen sinunkaan tietävän, koska mistä sinä voit olla selvillä kenenkään olotiloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se sillä tavalla "muotia", että ihmiset, jotka eivät tiedä, mitä introvertti tarkoittaa, oikeuttavat sillä oman huonon käyttäytymisensä.
Introvertti on liian ujo ollakseen töykeä. Tai moni introvertti on lisäksi hyvin ujo ja hiljainen mikä voidaan tulkita ylimielisyydeksi. Sitä ei vain saa aina sanoa mitään vaan pää kumisee tyhjää. Kerran erämessuilla oli Timo Polari joka hiihti Etelä-Navalle. Olen lukenut hänen kirjansa. Katselin hänen varusteitaan mutten saanu sanaa suustani puhua mitään. Vaikka olisin voinut keskustella kaksin kun ketään muuta ei kiinnostanut koko juttu. Mua kaduttaa. Olisin voinut kysyä naparetkeilijältä tämän retkistä mutta olin lukossa. Joskus voi myös iskeä hirveä sosiaalisen tilanteen pelko. Introverttikin voi kuitenkin jossain määrin siedättyä ujoudesta.
Intorovertti ei myöskään pelkää ihmisiä sinänsä eikä ahdistu ihmisjoukossa kun saa olla kuitenkin omassa rauhassaan. Yksinäisyyttä introvertti ei pelkää vaan viihtyy mainiosti yksin eikä se ole este matkustaa tai käydä keikoilla.
Korjaan ylläolevan kirjoitusta sen verran, että yksinäisyys ja yksinolo ovat eri asioita. Itse (introverttinä) olen kärsinyt valtavasti yksinäisyydestä. Se ei ole missään tekemisissä introverttiyden kanssa, ja minulle on aivan normaalia käydä yksin ravintolassa, elokuvissa tai keikoilla - tai jopa reissata ulkomailla. Sensijaan se, että arkeeni ja elämääni ei kuulu ketään, kukaan ei koskaan soittele, kukaan ei kaipaa tai halua seuraani, en merkitse ihmisille mitään - se kyllä syö mielenterveyttä.
Tota noin.. Eräkkoelämähaaveisiin ei liity ihmisinho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muotia.
On vain huomattu, että introvertit ja epäsosiaaliset voivat olla loistavia työntekijöitä ja jos myös heille järjestetään optimaaliset työolot, työnantaja ei voi kuin voittaa.
Tähän asti on eletty ekstroverttien ehdoilla.
Olemme vihdoin ihmisiä.
Jep, ei siinä mitään että on introvertti. Hyvähän se on että nykyään saa avoimemmin olla sitä mitä on.
Sillä tavalla meni ohi aiheen, etten tarkoittanut introverttiyden olevan muotia per se. Vaan ihmisvihan ja eristäytyneisyyden tarpeen korostamisen. Siis sen, että eletään normaalia elämää, tungetaan mukaan kaikkeen mahdolliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen miltei väkisin, ja siinä ohessa tai sen jälkeen selitetään/päivitetään miten inhotaan ihmisiä ja olisivatpa kaikki vain hiljaa. Ja kiinnittämättä tähän näennäisesti sosiaaliseen perhoseen mitään huomiota, koska hyi, ihmisiä.
Ap
Tässä menee nyt kaksi asiaa sekaisin.
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot.
Jos henkilö viihtyy paljon itsekseen, eikä mielellään ole ryhmän keskipisteenä ja kuormittuu helposti sosiaalisista kontakteista, hän on introvertti.
Jos henkilö viihtyy muiden ihmisten kanssa ja saa siitä itselleen energiaa sekä haluaa olla huomion keskipiste, hän on ekstrovertti.
Useimmat meistä ovat kuitenkin jossain tämän janan keskivälin (ambivertti) molemmin puolin.
Sosiaaliset taidot ovat sitä, että ei osata kuunnella muiden mielipiteitä, puhutaan kokoajan taukoamatta ja vihataan muita ihmisiä siksi, että "heillä ei ole mitään minulle kerrottavaa".
Olen itse joutunut työkuormituksen vuoksi opiskelemaan sosiaalisia taitoja ja samalla hälveni myös ihmisviha. Nykyisin koen, että pystyessäni itse vaikuttamaan sosiaaliseen kuormitukseen päivän ja työviikon aikana, jaksan myös harrastaa omia juttuja työpäivän jälkeen, ja sitä kautta uusien ja opeteltujen taitojen kautta niin opin muilta ihmisiltä ja heitä seuraamalla asioita paljonkin. Itse asiassa olen oppinut hyödyntämään taustalla oloa ja muiden seuraamista sekä kuuntelemista työyhteisöni hyväksi.
Muut puhuu, minä kuuntelen ja mietiskelen niihin ratkaisuehdotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tota noin.. Eräkkoelämähaaveisiin ei liity ihmisinho.
Kenen puolesta puhut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vihaan ekstroverttejä. Olen introvertti. M36
Itseäni rasittaa sellaiset ekstrovertit, jotka on siellä skaalan ääripäässä. Sellaiset aivan iholle tunkevat, huomiota vaativat ihmiset. Voisivat olla ihan mukaviakin ihmisiä, mutta tuo lähelle tunkeminen ahdistaa.
Tavalliset ekstovertit ihmiset, jotka osaavat lukea tilannetta ei niin paljoa häiritse.
Voisin varmaan olla joku noista ap:n työkavereista. En tosin höpötä töissä jatkuvasti enkä häiriköi muita. Yritän olla nimenomaan hiljaa jos ei ole asiaa, jotta muut saavat työrauhan, koska toivoisin samaa käytöstä muiltakin.
Olen introvertti ja kyllä sanon myös puoliksi vitsillä itseäni ihmisvihaajaksi. Se tarkoittaa oikeastaan sitä, että ihmisjoukot, meteli, muiden tuijotus, isommat sosiaaliset tilanteet ja satunnaiset ihmiset kuten naapurit ovat rasittava asia ja toivoisin että niitä ei olisi. Ahdistun katseen kohteena olemisesta, siksi kesä on aina vaikea kun ei voi pukeutua säkkimäisiin takkeihin, on alaston olo. En halua lainkaan huomiota keneltäkään joka ei ole läheiseni.
Silti mielelläni olen tekemisissä minulle tuttujen ja turvallisten ihmisten kanssa kahden tai pienissä porukoissa. Heistä pidän, en koe että minun tarvitsee esittää mitään. Silti nämäkin tapaamiset usein jollain tavalla tuntuvat väsyttäviltä.
Eli vaikea selittää mutta tarvitsen jonkin verran ihmisiä elämääni, vaikka olenkin melko introvertti sekä ainakin jonkin verran ihmisvihaaja.
Öööh täh? Mä olin ikävuosina 15-28 tosi menevä, olin baareissa ja vietin ystävieni kanssa aikaa tosi paljon. Nyt olen 31 ja olen muuttunut täysin erilaiseksi tuossa asiassa koska nautin siitä että saan olla yksin eli minusta on tullut jonkinlainen introverttierakko luonne. En koe tätä ongelmaksi, toki jotkut ihmettelee miksi en etsi naista mutta miksi etsisin koska en tarvitse naista oikeastaan mihinkään. Kai minä olen vain iän myötä rauhottunut ja asettunut aloilleni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus. Ei se ole mitään ihmisVIHAA, jos väsyy ihmisten kanssa olemiseen. Tunnen monta kasvatusalan työntekijää, jotka tykkäävät työstään päiväkodissa tai koulussa, mutta työpäivän jälkeen haluavat olla täysin yksin ja toivovat, että voisivat eristäytyä hetkeksi jonnekin hiljaisuuden keskelle. Sama pätee myös moniin asiakaspalvelijoihin. Ihmisten kanssa tehtävä työ on kuluttavaa monille.
Nämä tyypit puhuvat itse ihmisvihasta. Eivät siitä että kaipaavat rauhaa tai palautumista työpäivien jälkeen. Niinhän meistä valtaosa taitaa kaivata.
Ap
Minä olen käyttänyt tuota ihmisviha argumenttia. Joudun työskentelemään ihmisten kanssa ja hyvin usein joudun pettymään ihmisiin. Vietän vapaa-aikani mielelläni perheeni kesken.
Olen itsekin törmännyt samaan ilmiöön. Pari kaveria ovat omien sanojensa mukaan introverttejä, mutta näkevät ystäviä joka viikonloppu ja juttelevat paljon puhelimessa. Ovat tunkemassa jokaisiin kissanristiäisiin mukaan. Samalla instastoryt ovat täynnä ihmisvihameemejä, joissa kerrotaan miten ihmiset ovat niin perseestä ja vihataan kaikkia ja introvertit sitä ja introvertit tätä. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muotia. Ekstrovertit jylläävät edelleen. Tänäänkin juuri olin palaverissa, jossa päiviteltiin miksi jotkut eivät oikein osallistu kaikkiin joukkohenkeä nostattaviin juttuihin. Ilmapiiri oli sellainen, etten oikein rohjennut nostaa esiin, että jotkut meistä vain ovat introverttejä, emmekä tarkoita sillä pahaa.
Ja osa ekstroverteistä pyrkii omimaan introvertti-termin itselleen, perustellakseen sillä omaa epäsosiaalisuuttaan ja huonoa käytöstään.
Introverttina viihdyn sosiaalisessa tilanteessa, jos siihen liittyy joku asia, minkä vuoksi ollaan yhdessä, ja puhutaan siitä asiasta. Kaikki minät saavat olla taka-alalla, kun keskitytään asiaan.
Sosiaalisesti rasittavin ihminen on superekstrovertti, jolla on olemattomat sosiaaliset taidot.
ette ole