Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jotenkin muotia olla introvertti ja/tai epäsosiaalinen?

Vierailija
17.05.2022 |

Olen törmännyt ilmiöön jatkuvalla syötöllä viimeisten parin vuoden aikana. Tiedän ihmisiä, jotka elävät päällepäin ihan ns. tavallista elämää, mutta jotka pitävät ihmeellisen kovaa meteliä siitä, miten inhoavat ihmisiä. Siis sellaiset tyypit joiden sosiaalinen elämä vaikuttaa vilkkaalta. On ehkä parisuhde, lapsiakin, sukulaisten kanssa vietetään aikaa ja ystävien kanssa käydään drinksuilla ja syömässä. Samaan aikaan vähän väliä huokaillaan miten olisi ihanaa muuttaa johonkin metsämökkiin ja eristäytyä kaikista loppuiäkseen, kun vihataan ihmisiä.

Yksi hyvä esimerkki on työkaverini, joka ei pidä töissä suutaan kiinni sekuntiakaan. Neuvoo, pätee ja pälättää aivan tauotta. Tunkee väen vängällä keskusteluun mukaan jos sattuu osumaan paikalle, riippumatta siitä miten epäkiinnostava aihe kaikkien osallistujien mielestä on.

Sitten kuitenkin jakaa jatkuvasti somessa meemejä ja avautumisia siitä, miten on introvertti eikä halua olla ihmisten kanssa missään tekemisissä. Että parasta olisi kun hänelle ei kukaan ikinä sanoisi sanakaan, ja hän saisi vain elää hiljaisuudessa ja omassa maailmassaan hamaan tappiin asti.

Mistä tässä on kyse? Onko epätrendikästä pitää ihmisistä ja ihmisten seurasta ihan avoimesti? Oletteko törmänneet tällaiseen?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei introverttiys tarkoita epäsosiaalisuutta. Itse olen introvertti. En välttämättä parhaillani isoissa ihmisjoukoissa, pitsi jos olen omassa kuplassani esim kahvilassa. Silloin tykkään tarkkailla ihmisiä. Saan asiani sanotuksi ja pienissä ryhmissä olen oikein sosiaalinen. 

..ainakin omalla kohdallani introverttiys tulee sitten siitä, että vaikka oli kivaa kavereiden kanssa niin muutama päivä tai jopa viikko voi mennä ihan omissa oloissa latautuessa. Tyytyväisenä yksinäisyydessä lueskelen kirjaa tai maalailen. Toiset ei kestä tuollaista itsekseen oleskelua ollenkaan.

Vierailija
22/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti, mutta näen kyllä ajoittain ystäviäni, ja saan suuni auki sosiaalisissa tilanteissa. Eräs työkaverini ei oikein uskonut, kun kerroin olevani introvertti, ja nauttivani yksinolosta.

Olen sosiaalinen seurassa, mutta en vain jaksa olla sosiaalinen kovin pitkään. En myöskään jaksa sitä, että joka viikonloppuna on jotain tapaamisia eri ihmisten kanssa. Eli palautumisaikani näistä tapaamisista on pitkä. Yksi suunniteltu tapaaminen kavereiden/sukulaisten kanssa kuukaudessa on ihan riittävästi.

Ehkä ihmiset ovat nyt vasta uskaltautuneet avautumaan asiasta, koska pandemia-aikana moni on huomannut, että pitääkin itse asiassa yksinolosta/perheen kesken olemisesta, ja palaaminen normaaliin onkin yhtäkkiä aika rasittavaa ja ahdistavaa. Eli enää ei tarvitse hävetä sitä, että viihtyy paremmin yksin kuin seurassa. Voi olla, ettei moni ole edes aiemmin tiennyt olevansa introvertti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei introverttiys tarkoita epäsosiaalisuutta. Itse olen introvertti. En välttämättä parhaillani isoissa ihmisjoukoissa, pitsi jos olen omassa kuplassani esim kahvilassa. Silloin tykkään tarkkailla ihmisiä. Saan asiani sanotuksi ja pienissä ryhmissä olen oikein sosiaalinen. 

..ainakin omalla kohdallani introverttiys tulee sitten siitä, että vaikka oli kivaa kavereiden kanssa niin muutama päivä tai jopa viikko voi mennä ihan omissa oloissa latautuessa. Tyytyväisenä yksinäisyydessä lueskelen kirjaa tai maalailen. Toiset ei kestä tuollaista itsekseen oleskelua ollenkaan.

Ei, mutta nämä ihmiset joista nyt on kyse, korostavat nimenomaan epäsosiaalisuuttaan ja/tai ihmisvihaansa.

Ap

Vierailija
24/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se sillä tavalla "muotia", että ihmiset, jotka eivät tiedä, mitä introvertti tarkoittaa, oikeuttavat sillä oman huonon käyttäytymisensä.

Introvertti on liian ujo ollakseen töykeä. Tai moni introvertti on lisäksi hyvin ujo ja hiljainen mikä voidaan tulkita ylimielisyydeksi. Sitä ei vain saa aina sanoa mitään vaan pää kumisee tyhjää. Kerran erämessuilla oli Timo Polari joka hiihti Etelä-Navalle. Olen lukenut hänen kirjansa. Katselin hänen varusteitaan mutten saanu sanaa suustani puhua mitään. Vaikka olisin voinut keskustella kaksin kun ketään muuta ei kiinnostanut koko juttu. Mua kaduttaa. Olisin voinut kysyä naparetkeilijältä tämän retkistä mutta olin lukossa. Joskus voi myös iskeä hirveä sosiaalisen tilanteen pelko. Introverttikin voi kuitenkin jossain määrin siedättyä ujoudesta.

Intorovertti ei myöskään pelkää ihmisiä sinänsä eikä ahdistu ihmisjoukossa kun saa olla kuitenkin omassa rauhassaan. Yksinäisyyttä introvertti ei pelkää vaan viihtyy mainiosti yksin eikä se ole este matkustaa tai käydä keikoilla.

Vierailija
25/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan ekstroverttejä. Olen introvertti. M36

Vierailija
26/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta nämä ihmiset joista nyt on kyse, korostavat nimenomaan epäsosiaalisuuttaan ja/tai ihmisvihaansa.

Ap

Jotain mt-ongelmia tuollaisessa on takana. Ei ole terveen ihmisen normaalia "vihata" ihmisiä. Tämä on oma mielipiteeni, muut saa olla eri mieltä.

Vierailija
27/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jotain mt-ongelmia tuollaisessa on takana. Ei ole terveen ihmisen normaalia "vihata" ihmisiä. Tämä on oma mielipiteeni, muut saa olla eri mieltä.

Olen aika samoilla linjoilla. Toisaalta minua ei liikuta tipan vertaa jos joku kokee vihaavansa ihmisiä, mutta kieltämättä se nostaa niskakarvat pystyyn työpaikalla tai somessa mainostettuna. Tulee väkisinkin mieleen mitä ihmisvihaaja tekee kahvihuoneen leipäveitsellä kun stressitaso riittävästi nousee.

Ap

Vierailija
28/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sillä tavalla muotia, että ns. sosiaaliset ihmisetkin yksin ollessaan sulkeutuu omaan kuplaan hupparin, kuulokkeiden, ja puhelimen avulla. Ettei kukaan näe tai luule että olet yksin, tai peräti yksinäinen!

Vierailija
29/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se sillä tavalla muotia, että ns. sosiaaliset ihmisetkin yksin ollessaan sulkeutuu omaan kuplaan hupparin, kuulokkeiden, ja puhelimen avulla. Ettei kukaan näe tai luule että olet yksin, tai peräti yksinäinen!

Ai. Mä olen 100% ekstrovertti, rakastan ihmisten seuraa ja ihmispaljoutta. Ei mulla silti ole mitään ongelmaa käydä yksin vaikka syömässä tai leffassa jos siltä joskus tuntuu. Ei tarvitse piiloutua tai hävetä.

Ap

Vierailija
30/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä "vihaan" ihmisiä siitä syystä että eivät ymmärrä olla potkimatta minun koiraani.

Minun koiraani ei saa koskea ollenkaan vaan sen täytyy antaa olla ettei hän pure.

Jotkut eivät ymmärrä sitten millään ja tekevät kaikkensa jotta koirani purisi. Kun se vihdoinkin tapahtuu, niin toiset ehkä ymmärtävät mutta osa puolestaan potkaisee takaisin.

Siinä kohtaa joudun vakavasti miettimään mihin suuntaan juosta, koska minä en halua tehdä pahaa kenellekään. Ei halunnut koiranikaan.

Koirani on täysin vaaraton kunhan sen antaa vaan olla.

Vierailija
31/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähintään se puhelin oltava kourassa. Muuten olisit outo.

Vierailija
32/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin se on myös itsekkäiden ihmisten "hyväksyttävä" selitys sille että ei jaksa kiinnostaa ja asioihin, toimintaan ja vuorovaikutukseen motivoivat vain omaa egoa kulloinkin pönkittävät syyt ja niiden puuttuessa vedotaan tuohon mantraan. Osan kohdalla siis luultavasti näinkin.

Vierailija
33/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut nyt henkilöstä joka ilmoittaa olevansa ihmisvihaaja, se on eri asia kuin introvertti. Lopettaisitko nyt sotkemasta noita kahta asiaa.

Kiitos!

Vierailija
34/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut nyt henkilöstä joka ilmoittaa olevansa ihmisvihaaja, se on eri asia kuin introvertti. Lopettaisitko nyt sotkemasta noita kahta asiaa.

Kiitos!

Nämä ihmiset itse käyttävät sanaa introvertti. Siksi käytän minäkin.

Ap

Vierailija
35/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, ei se kyllä mikään trendijuttu ole. Ekstrovertin voi olla vaikeaa ymmärtää, miten vaikeaa introvertin on lutviutua vaikka työelämässä, jonka ihanne on, että työntekijä on "ulospäin suuntautunut ja sosiaalinen tyyppi" yms yms työstä suoriutumisen kannalta (yleensä) epäolennaisia ominaisuuksia.

Tämä ihanne ei ole kadonnut minnekään, mutta vihdoin osa meistä introverteista uskaltaa avoimesti puhua ja olla omia itsejään, ehkä sitten joskus olemme yhtä arvostettuja yhteiskunnassa kuin ekstrovertit.

Vierailija
36/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko käsite on jo niin pitkään väärinkäytetty, ettei kukaan enää tiedä mitä se tarkoittaa. Ihmiset ovat ymmärtämättään niin yliannostuksissa ja väsyneitä mm. somesta, että käyttävät tätä introverttikorttia, jotta saavat olla halutessaan itsekkäitä ajankäyttönsä suhteen. Kelle tahansa on liikaa nykyajan kuluttava sirpaleisuus työelämässä ja ihmissuhteissa. Katso vaikka ympärillesi niin valtaosa on naama kiinni puhelimessaan jopa risteystä ylittäessä, koiraa taluttaessa tai lastenvaunuja lykkiessä. Koko valveillaoloajan ollaan aktiivisesti sosiaalisia jollakin tapaa. Ei voi enää edes käydä ravintolassa ystävän kanssa syömässä ilman, että vähän väliä on puhelimelle asiaa.

Minusta on epäuskottavaa jo se, että introvertti julistaisi jossakin jatkuvasti omia henkilökohtaisia asioitaan eli haluaisi olla framilla. Koko elämänsä introverttinä ollut pikemminkin ehkä noloilee asiaa tai ei edes ymmärrä sitä mainostaa, koska ei se itselleen ole mitään uutta. Jos taas introverttiys on yllättäen puhjennut kukoistamaan, niin kyse on varmaankin ihan jostain muusta, kun persoonallisuuspiirteestä. Vähän sama kun kaikenlaiset persoonallisuushäiriöiset ovatkin nykyään uhriutuvia erityisherkkiä, joita ympäristön pitäisi ymmärtää kohdella hyvin, hyvin erityisinä. Ja kyllä siitäkin ominaisuudesta jaksetaan mesota, vaikka luulisi että nämäkin tykkäisivät vetäytyä mielummin omaan rauhaan asioinensa, kun kyttäämään kommentteja ja tykkäyksiä.

Vierailija
37/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muotia, vaan lopultakin hyväksyttävää.

Aiemmin katsottiin vialliseksi, nykyään ymmärretään. Paitsi ap ei ymmärrä.

Vierailija
38/80 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muotia. Ekstrovertit jylläävät edelleen. Tänäänkin juuri olin palaverissa, jossa päiviteltiin miksi jotkut eivät oikein osallistu kaikkiin joukkohenkeä nostattaviin juttuihin. Ilmapiiri oli sellainen, etten oikein rohjennut nostaa esiin, että jotkut meistä vain ovat introverttejä, emmekä tarkoita sillä pahaa.

Vierailija
39/80 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle ihmisistä introvertti tarkoittaa samaa kuin huonot käytöstavat. Eli kun olen introvertti voin kohdella toisia kuin haluan. Vihata ihmisiä etc.

Vierailija
40/80 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se sillä tavalla "muotia", että ihmiset, jotka eivät tiedä, mitä introvertti tarkoittaa, oikeuttavat sillä oman huonon käyttäytymisensä.

Introvertti on liian ujo ollakseen töykeä.

Ujoudella ei ole mitään tekemistä introverttiyden kanssa. Introvertti voi olla töykeä, ujo jne. tai sitten ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi