Onko jotenkin muotia olla introvertti ja/tai epäsosiaalinen?
Olen törmännyt ilmiöön jatkuvalla syötöllä viimeisten parin vuoden aikana. Tiedän ihmisiä, jotka elävät päällepäin ihan ns. tavallista elämää, mutta jotka pitävät ihmeellisen kovaa meteliä siitä, miten inhoavat ihmisiä. Siis sellaiset tyypit joiden sosiaalinen elämä vaikuttaa vilkkaalta. On ehkä parisuhde, lapsiakin, sukulaisten kanssa vietetään aikaa ja ystävien kanssa käydään drinksuilla ja syömässä. Samaan aikaan vähän väliä huokaillaan miten olisi ihanaa muuttaa johonkin metsämökkiin ja eristäytyä kaikista loppuiäkseen, kun vihataan ihmisiä.
Yksi hyvä esimerkki on työkaverini, joka ei pidä töissä suutaan kiinni sekuntiakaan. Neuvoo, pätee ja pälättää aivan tauotta. Tunkee väen vängällä keskusteluun mukaan jos sattuu osumaan paikalle, riippumatta siitä miten epäkiinnostava aihe kaikkien osallistujien mielestä on.
Sitten kuitenkin jakaa jatkuvasti somessa meemejä ja avautumisia siitä, miten on introvertti eikä halua olla ihmisten kanssa missään tekemisissä. Että parasta olisi kun hänelle ei kukaan ikinä sanoisi sanakaan, ja hän saisi vain elää hiljaisuudessa ja omassa maailmassaan hamaan tappiin asti.
Mistä tässä on kyse? Onko epätrendikästä pitää ihmisistä ja ihmisten seurasta ihan avoimesti? Oletteko törmänneet tällaiseen?
Kommentit (80)
Ja mitä tekemistä aloituksella on introverttiyden kanssa? Ei mitään.
Ei se ole mikään muotijuttu ap. Oletpa sinä ymmärtämätön ja tietämätön.
Hyi toivottavasti ei. Itse viihdyn parhaiten itseni kanssa. Hyvin harvalla ihmisellä on mitään kuulemisen arvoista sanottavaa. Näin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muotia.
On vain huomattu, että introvertit ja epäsosiaaliset voivat olla loistavia työntekijöitä ja jos myös heille järjestetään optimaaliset työolot, työnantaja ei voi kuin voittaa.
Tähän asti on eletty ekstroverttien ehdoilla.
Olemme vihdoin ihmisiä.
Jep, ei siinä mitään että on introvertti. Hyvähän se on että nykyään saa avoimemmin olla sitä mitä on.
Sillä tavalla meni ohi aiheen, etten tarkoittanut introverttiyden olevan muotia per se. Vaan ihmisvihan ja eristäytyneisyyden tarpeen korostamisen. Siis sen, että eletään normaalia elämää, tungetaan mukaan kaikkeen mahdolliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen miltei väkisin, ja siinä ohessa tai sen jälkeen selitetään/päivitetään miten inhotaan ihmisiä ja olisivatpa kaikki vain hiljaa. Ja kiinnittämättä tähän näennäisesti sosiaaliseen perhoseen mitään huomiota, koska hyi, ihmisiä.
Ap
Ei se muotia ole, mulla se myötäsyntyistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tekemistä aloituksella on introverttiyden kanssa? Ei mitään.
Voi olla että käytin väärää sanaa. Se tuli mieleen, kun tämä kyseinen tunkeilija-neuvoja-työkaverini ilmoittaa somessa vähintään kerran päivässä olevansa introvertti ja välttelevänsä kaikkea sosiaalista kanssakäymistä. On sanonut sen töissä myös ääneen. Se herätti hilpeyttä, kun ottaa huomioon että meille kaikille sopisi mainiosti että hän olisi vain hiljaa. Mutta ei ole, ei koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muotia.
On vain huomattu, että introvertit ja epäsosiaaliset voivat olla loistavia työntekijöitä ja jos myös heille järjestetään optimaaliset työolot, työnantaja ei voi kuin voittaa.
Olemme vihdoin ihmisiä.
Jep, ei siinä mitään että on introvertti. Hyvähän se on että nykyään saa avoimemmin olla sitä mitä on.
Sillä tavalla meni ohi aiheen, etten tarkoittanut introverttiyden olevan muotia per se. Vaan ihmisvihan ja eristäytyneisyyden tarpeen korostamisen. Siis sen, että eletään normaalia elämää, tungetaan mukaan kaikkeen mahdolliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen miltei väkisin, ja siinä ohessa tai sen jälkeen selitetään/päivitetään miten inhotaan ihmisiä ja olisivatpa kaikki vain hiljaa. Ja kiinnittämättä tähän näennäisesti sosiaaliseen perhoseen mitään huomiota, koska hyi, ihmisiä.
Ap
Per se vaan sinulle. Epäsosiaalisuus, ihmisviha ja introverttiys eivät kulje käsi kädessä. Olisit voinut ottaa käsitteestä selvää vaikka Googlen avulla ennen tällaista provokeskustelun aloittamista. T. Höpöttelevä ja puhelias introvertti
oon puhelias ja kestän seuraa jonkin aikaa mutta viihdyn mainiosti yksin
Introvertti ja epäsosiaalinen ovat kaksi eri asiaa. Toki moni introvertti on myös epäsosiaalinen, ainakin ajoittain.
Itselläni sosiaalisuus vs. epäsosiaalisuus riippuu paljolti siitä, kuinka paljon minulla on ollut sosiaalisia tilanteita lähiaikoina.
Tiesittekö muuten, että monet esiintyvät taiteilijat ovat introvertteja?
En osaa tuohon sanoa, onko introverttiys muotia. Mutta itse olen introvertti. Olen oppinut lapsena sosiaaliset taidot, ja olen saanut paljon positiivista palautetta kohtaamistaidoistani. Näiden sosiaalisten tilanteiden aikana saatan olla hyvinkin kuormittunut ja olotila on hyvinkin epämiellyttävä. Tämä ei kuitenkaan näy ulospäin. Ja näin introverttina olen sosiaalisessa mediassa lähes näkymätön. En kyllä puhu tai julkaise omasta elämästäni mitään. Saati sitten rummuta omasta introverttiydestäni julkisesti, jollain tasolla jopa piilotan sen mieluummin. Viihdyn ihmisten seurassa huomattavasti lyhyemmän aikaa kuin monet muut. Kotona sitten palaudun, ja saatan vain levätä pitkään tai kuunnella rauhallista musiikkia.
Kyllähän tuo näin ulkopuolisen korvaan kuulostaa huomionhakuiselta toiminnalta, tai ehkäpä ennemminkin epävarmuudelta? Ehkä henkilö voi ollakin introvertti, joka menee sosiaalisissa tilanteissa hätätilaan, ja puhua pulputtaa sen mitä nyt mieleen tulee, koska jännittää. Tai sitten hän on ekstrovertti, ehkäpä ambivertti. Ulkoisen toiminnan perusteella on vaikeaa lähteä lokeroimaan ketään. Jotkut toimintatavat voivat olla vain opeteltuja selviytymiskeinoja.
Aloitus meni mönkään, mutta joo, introverttiyden mainitseminen on muotia. Piti sitten paikkaansa tai ei. Yleensä ei pidä, koska kovin moni sitä termiä viljelevä ei taida edes tietää, mitä se tarkoittaa. Kuten ei aloittajakaan...
Vierailija kirjoitti:
oon puhelias ja kestän seuraa jonkin aikaa mutta viihdyn mainiosti yksin
Sama juttu. Olen siis ambivertti, tavallistakin tavallisempi ihminen, joka ei pidä meteliä itsestään, pärjää niin porukassa kuin yksinkin ja meitä samanlaisia on todella todella paljon.
Olipa typerä aloitus. Ei se ole mitään ihmisVIHAA, jos väsyy ihmisten kanssa olemiseen. Tunnen monta kasvatusalan työntekijää, jotka tykkäävät työstään päiväkodissa tai koulussa, mutta työpäivän jälkeen haluavat olla täysin yksin ja toivovat, että voisivat eristäytyä hetkeksi jonnekin hiljaisuuden keskelle. Sama pätee myös moniin asiakaspalvelijoihin. Ihmisten kanssa tehtävä työ on kuluttavaa monille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muotia.
Olemme vihdoin ihmisiä.
Ap
Per se vaan sinulle. Epäsosiaalisuus, ihmisviha ja introverttiys eivät kulje käsi kädessä. Olisit voinut ottaa käsitteestä selvää vaikka Googlen avulla ennen tällaista provokeskustelun aloittamista. T. Höpöttelevä ja puhelias introvertti
Niin. Puhun nyt siis nimenomaan niistä introverteistä, jotka ottavat introverttiytensä jatkuvasti puheeksi ja toivovat ettei heille puhuttaisi. Ja sitten puhuvat itse jatkuvasti ja hakeutuvat sosiaalisiin tilanteisiin.
On meillä töissä yksi aitokin introvertti. Tyyppi on 90% ajasta omissa oloissaan ja me ymmärrämme jättää hänet silloin rauhaan. Hoitaa työnsä esimerkillisesti. Eikä ole koskaan sanonut olevansa introvertti tai vihaavansa ihmisiä.
Minua hämmentää joka kerta, kun olen työvuorossa sen ensiksi mainitun työkaverin kanssa. Hän aloittaa jatkuvasti keskustelun ja hakeutuu seuraani juttelemaan vaikka yrittäisin lukea kirjaa. Vastailen kohteliaasti, ja parin tunnin päästä hän on päivittänyt Facebookiin miten inhottavaa on kun hänelle puhutaan töissä kun hän haluaisi vaan olla rauhassa ja hiljaa yksinään. Kun hän on introvertti eikä pidä ihmisistä.
Ap
On se sillä tavalla "muotia", että ihmiset, jotka eivät tiedä, mitä introvertti tarkoittaa, oikeuttavat sillä oman huonon käyttäytymisensä.
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus. Ei se ole mitään ihmisVIHAA, jos väsyy ihmisten kanssa olemiseen. Tunnen monta kasvatusalan työntekijää, jotka tykkäävät työstään päiväkodissa tai koulussa, mutta työpäivän jälkeen haluavat olla täysin yksin ja toivovat, että voisivat eristäytyä hetkeksi jonnekin hiljaisuuden keskelle. Sama pätee myös moniin asiakaspalvelijoihin. Ihmisten kanssa tehtävä työ on kuluttavaa monille.
Nämä tyypit puhuvat itse ihmisvihasta. Eivät siitä että kaipaavat rauhaa tai palautumista työpäivien jälkeen. Niinhän meistä valtaosa taitaa kaivata.
Ap
Muotitermi jonka heittely bilehirmujen toimesta ärsyttää meitä tru introja.
Vierailija kirjoitti:
Muotitermi jonka heittely bilehirmujen toimesta ärsyttää meitä tru introja.
No on tämän sitten joku muukin huomannut. Kiitos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muotia.
Olemme vihdoin ihmisiä.
Ap
Niin. Puhun nyt siis nimenomaan niistä introverteistä, jotka ottavat introverttiytensä jatkuvasti puheeksi ja toivovat ettei heille puhuttaisi. Ja sitten puhuvat itse jatkuvasti ja hakeutuvat sosiaalisiin tilanteisiin.
On meillä töissä yksi aitokin introvertti. Tyyppi on 90% ajasta omissa oloissaan ja me ymmärrämme jättää hänet silloin rauhaan. Hoitaa työnsä esimerkillisesti. Eikä ole koskaan sanonut olevansa introvertti tai vihaavansa ihmisiä.
Minua hämmentää joka kerta, kun olen työvuorossa sen ensiksi mainitun työkaverin kanssa. Hän aloittaa jatkuvasti keskustelun ja hakeutuu seuraani juttelemaan vaikka yrittäisin lukea kirjaa. Vastailen kohteliaasti, ja parin tunnin päästä hän on päivittänyt Facebookiin miten inhottavaa on kun hänelle puhutaan töissä kun hän haluaisi vaan olla rauhassa ja hiljaa yksinään. Kun hän on introvertti eikä pidä ihmisistä.
Ap
Tämä juuri, että niitä wannabe-introvertteja, joilla ei ole mitään käryä, mitä koko termi edes tarkoittaa, vilisee joka paikassa nykyisin.
Ei ole muotia.
Olemme vihdoin ihmisiä.