Pärjääkö reilulla 300 kk?
Olen tässä pohtinut isompaan asuntoon muuttamista. Tällä hetkellä asun asunnossa, jossa vuokra on 530/kk. Olen laskeskellut ja pohtinut, että pärjäänkö saamillani tuilla tuossa uudessa asunnossa, jossa vuokra olisi 645/kk. Saan tukia yhteensä 573,69, jonka lisäksi olen jakanut opintolainan jokaiselle kuukaudelle (520/kk.) Eli yhteensä 1093,69/kk. Tästä vuokra pois, jolloin kuukaudessa käytettäväksi jäisi 448,69. Tästä kun vähennän kuukausittaiset laskut, jäisi minulle 366,69 / kk käytettäväksi ruokaan ja muihin menoihin. Kaipaisin kokemuksia, että millaisilla budjeteilla itse pärjäätte, ja mielipiteitä, että olisikohan minulla mahdollista asua tässä uudessa asunnossa ja selvitä tällä budjetilla? :)
Kommentit (16)
juu hätävara tililtä löytyy sellainen summa, johon voin turvautua, jos jokin yllättävä iso pakollinen meno tulee. Säästöt eivät kuitenkaan riitä hirveän pitkäksi aikaa, jos kuukausittain sieltä tietyn summan ottaisin.
Mihin tarvitset isompaa asuntoa?
t. 400 euroa kk
Yksin asuvana pärjäisin helposti. Lapsen kanssa en.
Opiskelijana mielummin pitäisin pienemmän asunnon ja isommat muut menot kuin isomman asunnon ja vähemmän rahaa muuhun.
Mulla ei jää työttömänä edes tuota 300e.
Mä saan vähemmän ja olen palkkatöissä,yksinasuva pärjää kyllä.
300 kk = 25 vuotta.
Olen viisikymppinen, joten kyllä tuo minulle riittäisi loppuelämäksi.
Itse asun kaupungin kaksiossa, 609 €/kk. Asumistuki 407 €, sovitellut työttömyyspäivärahat verojen jälkeen 579 € ja palkkatuloja verojen jälkeen 247 € (300 €/kk). Kohtalaisesti pärjään, ruokaan menee noin 250-300 € kuukaudessa. Jää aina pari saturaista yli. Sinkkutalous. Osamaksulla hankin tuotteita jos maksavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
t. 400 euroa kk
asun tällä hetkellä aika pienessä yksiössä, joka ei pinnoiltakaan ole mikään uusin. Joudun tekemään paljon opiskelu hommia kotona ja yksiössä nyt kun asun, niin tuntuu etten pääse iltaisin eroon opinnoista, kun samassa huoneessa tapahtuu kaikki. Tämä kyseinen isompi asunto olisi uudempi ja viihtyisämmän oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 400 euroa kk
asun tällä hetkellä aika pienessä yksiössä, joka ei pinnoiltakaan ole mikään uusin. Joudun tekemään paljon opiskelu hommia kotona ja yksiössä nyt kun asun, niin tuntuu etten pääse iltaisin eroon opinnoista, kun samassa huoneessa tapahtuu kaikki. Tämä kyseinen isompi asunto olisi uudempi ja viihtyisämmän oloinen.
oletko varma että asunnon koko auttaa tässä - tai voisitko järjestää elämääsi sellaiseen uskoon ettei se hypi silmille
Oletko kysynyt vuokranantajalta pintaremontista? Me muutimme viime viikonloppuna vuokrakäytössä olevan kolmion keittiö esteettömäksi. Sopimus on tehty vuodeksi, mutta vuoden päästä vuokralainen voi tehdä ostotarjouksen halutessaan., on poissa silmistä.
Eli jos asuinalue on hyvä, kysäise pintaremonttia. Itselläni työpiste on kaapissa, eli kun ovet on kiinni
Itselläni jää vuokran jälkeen alle 300 € kaikkiin muihin kuluihin. Tällä olen pärjännyt yli 10 vuotta. Nyt kun hinnat nousevat joka puolella niin on hankalampi tulla toimeen, mutta ainahan voi olla pari viikkoa syömättä vaikka.
Miten reilulla pärjätään 300 kuukautta?
Opiskelujen ajan tuo riittää mielestäni ihan hyvin. Ruokaan maks. 200e (vähempikin riittää) ja ei osta kauheasti mitään turhaa.
Mä asuisin opiskelijana siinä halvemmassa ja sitten kun olen töissä niin harkitsisin toista asuntoa.
Opiskelijana pärjää hyvin. Onko sinulla mitään isompia säästöjä tai vastaavaa mihin turvautua jos isompi yllättävä meno tulee?