Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pysty kuuntelemaan ja kirjoittamaan samaan aikaan. Onko minulla ADD?

Vierailija
15.05.2022 |

Minulle on ihan kauhistus, jos jossain yhdistyksessä tai töissä pyydetään toimimaan sihteerinä. En kerta kaikkiaan kykene kirjoittamaan ja kuuntelemaan yhtä aikaa. Putoan heti kärryiltä, mistä puhutaan. On muutenkin vaikea keskittyä ihmisten puheisiin. Tässä vain yksi esimerkki haasteistani. Voiko tämä olla ADD tai jokin muu neurologinen ongelma?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvät kirjoitustaidot sinulla on? Jos ne ovat heikot, joudut käyttämään kirjoittamiseen niin paljon resursseja, ettet pysty muuhun samaan aikaan. ADD:stä en tiedä.

En tiedä, mitä tarkoitat kirjoitustaidoilla, mutta äidinkielen YO-kokeesta sain Laudaturin. 

Ap

Add-ihmiset eivät saa laudatureja. Sinulla on mahdollisesti asperger, joka kuuluu autismikirjoon.

Vierailija
62/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvät kirjoitustaidot sinulla on? Jos ne ovat heikot, joudut käyttämään kirjoittamiseen niin paljon resursseja, ettet pysty muuhun samaan aikaan. ADD:stä en tiedä.

En tiedä, mitä tarkoitat kirjoitustaidoilla, mutta äidinkielen YO-kokeesta sain Laudaturin. 

Ap

Add-ihmiset eivät saa laudatureja. Sinulla on mahdollisesti asperger, joka kuuluu autismikirjoon.

Ah, näitä ennakkoluuloja. Totta, ettei koulutie ole usein helppo ja alisuorittaminen on vakio, mutta että ei koskaan? Helpompihan se on kirjoituksista selvitä kuin niistä iän kaiken kestävistä kursseista, kyse vain muutamasta tunnista istumista. Onko jollekin utopiaa, että kirjoituksista voi saada hyvän arvosanan lukematta? Ei minulle ainakaan. Äidinkieli, etenkin essee, on vielä sellainen suoritus, missä jää tilaa luovuudelle. Joko osaat kirjoittaa siinä vaiheessa koulupolkua tai sitten et. Ei siihen voi oikein valmistautuakaan..? Sama jossain lukioenkussa, kyllä ne hyvät taidot on mahdollista hankkia ihan kuuntelemalla ja lukemalla kaikkea muuta kuin oppimäärää, en ymmärrä miten voisi treenata kirjoituksiin erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes ymmärrä koko muistiinpanojen ideaa (ainakaan henkilökohtaiseen käyttöö kuten opiskellessa) - jos kuuntelee niin oppii, miksi asia pitää vielä erikseen kirjoittaa? Olen suorittanut kaksi maisterintutkintoa ilman juuri minkäänlaisia muistiinpanoja, vaikka muissa se on herättänyt paljon kummastusta. Eräässä alemman tason oppilaitoksessa sain jopa kurssista hylätyn pelkästään siksi, etten tehnyt muistiinpanoja... (Kokeesta sain lähes täydet pisteet, mutta opettajan mukaan en oikeasti osannut mitään koska hän oli huomannut etten kirjoita tunneilla muistiinpanoja 🤦)

Vierailija
64/70 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatukset tarpeeksi lujaa hyppii ja se äidinkielen essee ei  kiinnosta vaikka yrittäis, niin ei siitä tule hyvää ja sujuvaa tekstiä sitte millään.

Vierailija
65/70 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva säveltäjä pystyy kuuntelemaan kuulokkeista sävelradiota töitä tehdessään. Tai kirjailija ei kuuntele Radio-Puhetta kirjaillessaan. Jos työ ja ympäristön ärsykkeet rasittavat samaa aivoaluetta, jompikumpi kärsii.

Itse pystyn tekemään 3D-mallinuksia suunnittelukohteesta kuunnellen nautinnolla Modern Jazz Quartetia, mutta en kirjoittamaan rakennustyöselitystä kuunnellen Roman Schatzin Maammekirjaa

Mutta mikä selittää sen, että monet pystyvät kuuntelemaan laulumusiikkia ja samaan aikaan tekemään keskittymistä vaativaa työtä? Minä en siihen pysty. Pitää olla instrumentaalimusiikkia, muuten en pysty lukemaan yksinkertaistakaan tekstiä, kuten s-postia. 

Ap

Toiset vain ovat luonnostaan yksikanavaisia ja toiset monikanavaisia. Ihan niin kuin meitä on monenlaisia oppijoita.

En ole ikinä oikein ymmärtänyt, miksi pitäisi kuunnella laulumusiikkia ja tehdä vaativaa työtä yhtä aikaa. Sehän on hirveä haaste toiminnanohjaukselle. Koko vaatimus on tullut vasta digitalisaation myötä. Entisaikaan kirjoitustyöt tehtiin hiljaisuudessa, ja useamman ihmisen yhtäaikaista panosta vaativissa rakennus- tai maatöissä laulettiin rytmiä.

Omassa lähipiirissäni monikanavaiset ovat muita useammin nepsyjä tai uupuvat, meillä yksikanavaisilla pysyy paremmin fokus tekemisessä.

-eri.

Vierailija
66/70 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ah, näitä ennakkoluuloja. Totta, ettei koulutie ole usein helppo ja alisuorittaminen on vakio, mutta että ei koskaan? Helpompihan se on kirjoituksista selvitä kuin niistä iän kaiken kestävistä kursseista, kyse vain muutamasta tunnista istumista. Onko jollekin utopiaa, että kirjoituksista voi saada hyvän arvosanan lukematta? Ei minulle ainakaan. Äidinkieli, etenkin essee, on vielä sellainen suoritus, missä jää tilaa luovuudelle. Joko osaat kirjoittaa siinä vaiheessa koulupolkua tai sitten et. Ei siihen voi oikein valmistautuakaan..? Sama jossain lukioenkussa, kyllä ne hyvät taidot on mahdollista hankkia ihan kuuntelemalla ja lukemalla kaikkea muuta kuin oppimäärää, en ymmärrä miten voisi treenata kirjoituksiin erikseen.

Tarkkaavaisuushäiriö on add:n toinen nimi. Ilmenenismuotoja: vaikea keskittyä ja säädellä omaa tarkkaavaisuuttaan, muistamisvaikeuksia, toiminnan aloittamisen vaikeutta, ajatuksen katkeamista. Add ei ole sama kuin luki-häiriö, vaikka osalla on yhtä aikaa sekin. Sinun mielestäsi oppiminen ei ehkä ole sidoksissa tarkkaavaisuuteen, mutta kyllä teoreettisten asioiden oppiminen on. Aktiivinen ja keskittyvä kuunteleminen vaatii myös tarkkaavaisuuden suuntaamista opittavaan asiaan. Olin erityisluokan opettajana 8 vuotta ja luulisin myös käytännössä nähneeni add- ja adhd-oppilaiden oppimista riittävästi pystyäkseni arvioimaan, mitkä piirteet siinä korostuvat.

Vierailija
67/70 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli muuten tän päivän uutisissa hyvä juttu autismista. Kannataa lukea:

https://yle.fi/uutiset/3-12442930?origin=rss

Siinä oli myös samat perustelut mitä annoin eilen yhdelle vierailijalle, joka kysyi "Ei tarvitse olla mikään ADD. Miksi sille ylipäätään pitää antaa jokin nimi?":

"Diagnoosin viivästyminen altistaa autismikirjon ihmiset erilaisille mielenterveyden ongelmille, kuten ahdistukselle ja masennukselle. Saure kertoo, että noin 70 prosentilla autismikirjon ihmisistä on jonkinlainen psykiatrinen liitännäisdiagnoosi.

Ilman diagnoosia tukitoimet jäävät saamatta. Sauren mukaan on myös hyvin tavallista, että kun autismikirjon ihmisellä ei ole diagnoosia, hän kokee itsessään olevan jotain vialla ja miettii, miksi olen vääränlainen."

Niin totta! Samaistun hyvin tuohon artikkelin tyttöön. Minäkin olisin viihtynyt hyvin etäkoulussa. Etätyöt ovat myös olleet siunaus. Ihana korona! :) 

Ap

Vierailija
68/70 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkkaavaisuushäiriö on add:n toinen nimi. Ilmenenismuotoja: vaikea keskittyä ja säädellä omaa tarkkaavaisuuttaan, muistamisvaikeuksia, toiminnan aloittamisen vaikeutta, ajatuksen katkeamista. Add ei ole sama kuin luki-häiriö, vaikka osalla on yhtä aikaa sekin. Sinun mielestäsi oppiminen ei ehkä ole sidoksissa tarkkaavaisuuteen, mutta kyllä teoreettisten asioiden oppiminen on. Aktiivinen ja keskittyvä kuunteleminen vaatii myös tarkkaavaisuuden suuntaamista opittavaan asiaan. Olin erityisluokan opettajana 8 vuotta ja luulisin myös käytännössä nähneeni add- ja adhd-oppilaiden oppimista riittävästi pystyäkseni arvioimaan, mitkä piirteet siinä korostuvat.

Minäkin luulisin pystyväni arvioimaan, mitkä ovat add:n tuomat haasteet oppimiseen, olen kärsinyt siitä koko elämäni. Tarkkaavaisuuden häiriö ei kuitenkaan ole täysi tarkkaavaisuuden puutos, vaan suorituskyky vaihtelee keskimääräistä enemmän. Muutaman tunnin pystyy usein keskittymään. Homma menee hankalaksi vasta kun tulee toistoa tai kuormittavaa tarkkaavuuden ylläpitoa joutuu suorittamaan pidemmän aikaa. Monet jopa oppivat kompensoimaan ajan kanssa niin hyvin, että ovat tarkempia kuin nentit, koska on pakko olla. Itse olen tottunut korvaamaan päättelyllä keskittymisen herpaantumisesta johtuvia aukkoja. Päättelen asioita jatkuvasti, koska informaatiota menee ohi. Mutta olen hyvä päättelemään, systeemiajattelija. Niitä systeemejä vaan on välillä liikaa päällekkäin :)

Jos aiempi viesti oli sinulta: älä koskaan sano, mihin adhd:t ja addit pystyvät tai eivät pysty. Haasteet on hyvä huomioida, mutta todellakaan ei ole mahdotonta yltää tiettyihin suorituksiin älyllä, tuurilla ja sisulla. Itse kirjoitin hyvin arvosanoin, joskin lukion suorittamiseen meni 10 vuotta on-off. Yliopistossakin meni hieman kauemmin, minkäs teet. Kuitenkaan en antanut periksi. Koska haluan oppia. Yhdenkään opettajan ei ole oikein sanoa, tuomita, ketään kyvyttömäksi asioihin joita haluavat saavuttaa.

Ja vielä, on aivan eri asia nähdä piirteiden ilmiasu, kun tuntea, kokea ja ymmärtää, mistä on kyse vaikkapa toiminnanohjauksen vaikeuksissa. Järjestään normaalit henkilöt ymmärtävät tarkkaavuuden häiriön väärin. Itse kamppailin pitkään ilman lääkitystä, mutta sitäkään apukeinoa ei sovi unohtaa. Mihin addit pystyvätkään muutenkin kompensoimalla, mutta lääkitys on tehokas apu myös ja nuo vanhentuneet stereotypiat voi heittää jo roskiin. Jos ollaan jossain hyviä, ollaan sitten erityisen hyviä, koska innostuksen ja uteliaisuuden ja paneutumisen määrä ylittää kirkkaasti tavan tallaajan, näin olen havainnut.

Vierailija
69/70 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on diagnosoitu ADD, mutta ongelma kuulostaa vieraalta. Päinvastoin, pidän keskittymistäni yllä kirjoittamalla koko ajan, mitä kerrotaan tai värittämättä yksityiskohtia.

Silti en tietenkään väitä, ettei tuo voisi olla ADD oire. Kirjoon mahtuu niin erilaisia yksilöitä, joilla on erilaiset valmiudet ja kyvyt.

Vierailija
70/70 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on diagnosoitu ADD, mutta ongelma kuulostaa vieraalta. Päinvastoin, pidän keskittymistäni yllä kirjoittamalla koko ajan, mitä kerrotaan tai värittämättä yksityiskohtia.

Silti en tietenkään väitä, ettei tuo voisi olla ADD oire. Kirjoon mahtuu niin erilaisia yksilöitä, joilla on erilaiset valmiudet ja kyvyt.

Värittämättä = värittämällä

Korjaan, koska lauseen merkitys muuttuu täysin tässä yhteydessä. Tsemppiä!