Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pysty kuuntelemaan ja kirjoittamaan samaan aikaan. Onko minulla ADD?

Vierailija
15.05.2022 |

Minulle on ihan kauhistus, jos jossain yhdistyksessä tai töissä pyydetään toimimaan sihteerinä. En kerta kaikkiaan kykene kirjoittamaan ja kuuntelemaan yhtä aikaa. Putoan heti kärryiltä, mistä puhutaan. On muutenkin vaikea keskittyä ihmisten puheisiin. Tässä vain yksi esimerkki haasteistani. Voiko tämä olla ADD tai jokin muu neurologinen ongelma?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva säveltäjä pystyy kuuntelemaan kuulokkeista sävelradiota töitä tehdessään. Tai kirjailija ei kuuntele Radio-Puhetta kirjaillessaan. Jos työ ja ympäristön ärsykkeet rasittavat samaa aivoaluetta, jompikumpi kärsii.

Itse pystyn tekemään 3D-mallinuksia suunnittelukohteesta kuunnellen nautinnolla Modern Jazz Quartetia, mutta en kirjoittamaan rakennustyöselitystä kuunnellen Roman Schatzin Maammekirjaa

Vierailija
42/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kuin ap:llä. Vaikeuksia myös pelkässä kuuntelussa ja lukemisessa. Huomasin jo lapsena uutiasia katsoessa, että joka toinen uutinen meni ohi, kun en pystynyt siirtämään huomiota vaihtuvaan uutiseen, vaan jäin prosessoimaan edellistä. Sama ongelma elokuvissa. Keskustelu sujuu jotenkin, mutta väsähdän yleensä jos jatkuu yli puoli tuntia. Jos keskustelijoita on yli kolme, on vaikeuksia pysyä kärryillä.

Tämän takia jäin yleensä hiljaiseksi porukassa varsinkin kolussa ja en juuri saanut kavereita. Nykyään osaan näytellä että kuuntelen ja ymmärrän kun toiset puhuu, vaikka kaikki menisi ohi minulta.

Tämä kaikki johti loppuun palamiseen vähän ennen kuin täytin 40.  Nyt ole 53 enkä vieläkään työkykyinen. Yritän vain vältellä stressiä kakin tavoin ja saada aikani jotenkin kulumaan, kun mihinkään ei pysty keskittymään ja väsähdän hetkessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin tutulta, loppuun palamisineen ja keskittymisvaikeuksineen.

Ap

Vierailija
44/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen saanut kuulla, etten ole normaali. Lapsena minulle naureskeltiin koulussa, enkä ymmärtänyt, miksi. Minua on sanottu aikuisenakin oudoksi. En ymmärrä. Omasta mielestäni olen ihan normaali :D 

Ap

Vierailija
45/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva säveltäjä pystyy kuuntelemaan kuulokkeista sävelradiota töitä tehdessään. Tai kirjailija ei kuuntele Radio-Puhetta kirjaillessaan. Jos työ ja ympäristön ärsykkeet rasittavat samaa aivoaluetta, jompikumpi kärsii.

Itse pystyn tekemään 3D-mallinuksia suunnittelukohteesta kuunnellen nautinnolla Modern Jazz Quartetia, mutta en kirjoittamaan rakennustyöselitystä kuunnellen Roman Schatzin Maammekirjaa

Mutta mikä selittää sen, että monet pystyvät kuuntelemaan laulumusiikkia ja samaan aikaan tekemään keskittymistä vaativaa työtä? Minä en siihen pysty. Pitää olla instrumentaalimusiikkia, muuten en pysty lukemaan yksinkertaistakaan tekstiä, kuten s-postia. 

Ap

Vierailija
46/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen saanut kuulla, etten ole normaali. Lapsena minulle naureskeltiin koulussa, enkä ymmärtänyt, miksi. Minua on sanottu aikuisenakin oudoksi. En ymmärrä. Omasta mielestäni olen ihan normaali :D 

Ap

Juu sama täällä. Kiusattiin kun olin niin innostunut jostain asiasta. Ja varmaan myös sisksi kun sanoin porukassa jotain, joka oli ehkä juuri sanottu mutta en ollut sitä "kuullut".

Vierailija
47/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa et olekaan tyypillinen ADHD vaan ADD ja lievä autismikirjon häiriö samassa

Vierailija
48/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä selittää sen, että monet pystyvät kuuntelemaan laulumusiikkia ja samaan aikaan tekemään keskittymistä vaativaa työtä? Minä en siihen pysty. Pitää olla instrumentaalimusiikkia, muuten en pysty lukemaan yksinkertaistakaan tekstiä, kuten s-postia. 

Ap

Sama tämäkin paitsi nykyään en pysty kuuntelemaan enää mitään musiikia, josa on tavanomaiset länsimaiset sointukuviot. Kosvamato iskee, jos kuulen pari tahtia tuttua iskelmää ja jää paahimmillaan viikoiksi päälle!

Vierailija
49/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa et olekaan tyypillinen ADHD vaan ADD ja lievä autismikirjon häiriö samassa

Juu näin olen itsekin joskus ajatellut! Osalla Lapsistani myös saman tyyppisiä ongelmia. Vanhimmalla epäillään nyt ADHD:ta.

-Ei siis Ap vaan muutaman edellisen kommentin kirjoittaja, jolla saman tyyppisiä oireita :)

Vierailija
50/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei valitettavasti ole lapsia. On ollut haasteita muodostaa ihmissuhteita, koska olen suorasanainen ja rehellinen ja loukkaan monesti tahattomasti ihmisiä. Muutenkin vaikeuksia välillä ymmärtää ihmisiä ja toisin päin. 

Äidilläni on diagnosoitu hahmotushäiriö. Isän puolella myös ADHD-epäilyjä. 

Ap

Vierailija
51/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mikään ADD. Miksi sille ylipäätään pitää antaa jokin nimi?

Sulla nyt vain on tuollainen ominaisuus, kuten on minullakin. En osaa myöskään kuunnella ja ajtella samaan aikaan. Yliopistossa älysin, että en opi luennoilla mitään. Vaihdoin pääaineeksi matematiikan, jonka saattoi suorittaa kirjatenteillä.

Vierailija
52/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei valitettavasti ole lapsia. On ollut haasteita muodostaa ihmissuhteita, koska olen suorasanainen ja rehellinen ja loukkaan monesti tahattomasti ihmisiä. Muutenkin vaikeuksia välillä ymmärtää ihmisiä ja toisin päin. 

Äidilläni on diagnosoitu hahmotushäiriö. Isän puolella myös ADHD-epäilyjä. 

Ap

No mäkin seurustelin ekan kerran yli puoli vuotta vasta 29 vuotiaana. Ihan sama juttu, suorasanainen ja rehellinen. Monta kaverisuhdetta meni sitten siinä. Nyttemmin olen oppinut pitämään suuni kiinni tai joskus jopa hieman myötäilemään diplomaattisista syistä. Meni siihen ehkä se 40 vuotta enen kuin opin.

Vierailija
53/70 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla nyt vain on tuollainen ominaisuus, kuten on minullakin. En osaa myöskään kuunnella ja ajtella samaan aikaan. Yliopistossa älysin, että en opi luennoilla mitään. Vaihdoin pääaineeksi matematiikan, jonka saattoi suorittaa kirjatenteillä.

Niin no ymmärrän tämänkin näkökulman, mutta kyllä se mielestäni auttaa ymmärtämään itseään jonkin verran, jos tietää että vika ei olekaan minussa vaan on ehkä jokin perinnöllinen ominaisuus. Eihän se sillä tavalla sairaus olekaan, mutta voi kyllä johtaa sairauteen.

Vierailija
54/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvät kirjoitustaidot sinulla on? Jos ne ovat heikot, joudut käyttämään kirjoittamiseen niin paljon resursseja, ettet pysty muuhun samaan aikaan. ADD:stä en tiedä.

Jonkinasteinen lukivaikeus?

Kirjoittaminen varastaa aivokapasiteetin.

Lukeminenkin voi tämän tehdä niin, että tekstin ymmärtäminen ja mieleen painaminen ei onnistu, vaikka kykenisi sujuvasti lukemaan.

Vierailija
55/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no ymmärrän tämänkin näkökulman, mutta kyllä se mielestäni auttaa ymmärtämään itseään jonkin verran, jos tietää että vika ei olekaan minussa vaan on ehkä jokin perinnöllinen ominaisuus. Eihän se sillä tavalla sairaus olekaan, mutta voi kyllä johtaa sairauteen.

Onhan se vika sinussa, vaikka se perinnöllinen olisikin 😀

Joo, mutta onhan se hyvä ymmärtää itseään ja ominaisuuksiaan ja omituisuuksiaan.

Vierailija
56/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan jotain lukihäiriöön yms. liittyvää, adhd on todella paljon muutakin kuin vaan yhden alueen ongelma...

Vierailija
57/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla helpotti yliopistolla se, että olin printannut luentoslidet jo etukäteen ja tein vain muistiinpanoja niihin. Parasta oli, jos olin saanut tutustua slideihin etukäteen, jolloin en tippunut niin helposti kärryiltä. Koska, jos rupesin lukemaan slideja samaan aikaan, kun yritin kuunnella, ei siitä tullut mitään. En pysty siis myöskään lukemaan ja kuuntelemaan samaan aikaan. 

Ap

Ei moni ihminen pysty lukemaan ja kuuntelemaan samaan aikaan, jos sanat ei mene synkassa. Se on erityistaito, että pystyisi lukemaan eri lauseen kuin kuulee. Aivoissa työskentelevät eri alueet lukiessa ja kuunnellessa. Mistä sinä olet saanut sellaisen käsityksen, että joku pystyisi kuuntelemaan ja lukemaan samaan aikaan eri lauseita?

Vierailija
58/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tuo ole mikään yleinen ominaisuus, että pystyisi keskittymään laulun sanoihin ja keskittymistä vaativaan työhön samaan aikaan. Ihmiset vaan pystyvät blokkaamaan sen musiikin taustalle, eivät aktiivisesti kuuntele sitä. Aivot valikoivat joka hetki ärsykkeitä, mutta se on tiedostamatonta. Jos minulla on ikkuna auki, aivot rekisteröivät esim. tuulenvireen tai lämpötilan muutokset, mutta tieto siitä ei tule tietoisuuteen, jos ei ole mitään hälyttävää. Tietoisuuteen tulee vain ne asiat, joita aivot ovat tottuneet pitämään merkittävänä olemisen kannalta. Ihminen voi istua pitkään huonossa asennossa, jos tekee keskittymistä vaativaa työtä. Kehon hälytysmerkit, kuten kipu tai pistely tuntuvat tietoisena havaintona vasta sitten kun niillä on merkitystä hyvinvoinnille ja aivot käskevät reagoimaan ja vaihtamaan asentoa.

Vierailija
59/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tuo ole mikään yleinen ominaisuus, että pystyisi keskittymään laulun sanoihin ja keskittymistä vaativaan työhön samaan aikaan. Ihmiset vaan pystyvät blokkaamaan sen musiikin taustalle, eivät aktiivisesti kuuntele sitä. Aivot valikoivat joka hetki ärsykkeitä, mutta se on tiedostamatonta. Jos minulla on ikkuna auki, aivot rekisteröivät esim. tuulenvireen tai lämpötilan muutokset, mutta tieto siitä ei tule tietoisuuteen, jos ei ole mitään hälyttävää. Tietoisuuteen tulee vain ne asiat, joita aivot ovat tottuneet pitämään merkittävänä olemisen kannalta. Ihminen voi istua pitkään huonossa asennossa, jos tekee keskittymistä vaativaa työtä. Kehon hälytysmerkit, kuten kipu tai pistely tuntuvat tietoisena havaintona vasta sitten kun niillä on merkitystä hyvinvoinnille ja aivot käskevät reagoimaan ja vaihtamaan asentoa.

Tässä aletaan olla adhd:n ytimessä. Ärsykkeiden blokkaus ei onnistu, tai onnistuu sattumanvaraisesti. Jos vielä onnistuukin kotona ikkuna kiinni kuuntelemaan ja kirjoittamaan yhtäaikaisesti, on esim. luennolla/kokouksessa kaikenlaista ärsykettä näiden lisäksi. Ajatus katkeaa, keskittyminen asiaan ei onnistu. Joku yskähti, käytävässä kävelee joku, tuuletuksen ääni, kukahan on keksinyt ruutupaperin, onko muilla yhtä tylsää.. Ei sviidu ihmiset keräilevät tavaroitaan, mitä tapahtui tässä viimeisen tunnin aikana?! No ehkä se ei ollut mitään tärkeää..

Eli kun puhutaan vaikeudesta keskittyä kahteen asiaan yhtäaikaa, puhutaan oikeasti 100:sta asiasta yhtäaikas. Jotka kaappaavat huomion täysin sattumanvaraisesti.

Vierailija
60/70 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli muuten tän päivän uutisissa hyvä juttu autismista. Kannataa lukea:

https://yle.fi/uutiset/3-12442930?origin=rss

Siinä oli myös samat perustelut mitä annoin eilen yhdelle vierailijalle, joka kysyi "Ei tarvitse olla mikään ADD. Miksi sille ylipäätään pitää antaa jokin nimi?":

"Diagnoosin viivästyminen altistaa autismikirjon ihmiset erilaisille mielenterveyden ongelmille, kuten ahdistukselle ja masennukselle. Saure kertoo, että noin 70 prosentilla autismikirjon ihmisistä on jonkinlainen psykiatrinen liitännäisdiagnoosi.

Ilman diagnoosia tukitoimet jäävät saamatta. Sauren mukaan on myös hyvin tavallista, että kun autismikirjon ihmisellä ei ole diagnoosia, hän kokee itsessään olevan jotain vialla ja miettii, miksi olen vääränlainen."