En pysty kuuntelemaan ja kirjoittamaan samaan aikaan. Onko minulla ADD?
Minulle on ihan kauhistus, jos jossain yhdistyksessä tai töissä pyydetään toimimaan sihteerinä. En kerta kaikkiaan kykene kirjoittamaan ja kuuntelemaan yhtä aikaa. Putoan heti kärryiltä, mistä puhutaan. On muutenkin vaikea keskittyä ihmisten puheisiin. Tässä vain yksi esimerkki haasteistani. Voiko tämä olla ADD tai jokin muu neurologinen ongelma?
Kommentit (70)
Mulla helpotti yliopistolla se, että olin printannut luentoslidet jo etukäteen ja tein vain muistiinpanoja niihin. Parasta oli, jos olin saanut tutustua slideihin etukäteen, jolloin en tippunut niin helposti kärryiltä. Koska, jos rupesin lukemaan slideja samaan aikaan, kun yritin kuunnella, ei siitä tullut mitään. En pysty siis myöskään lukemaan ja kuuntelemaan samaan aikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on. Sen lisäksi olet myös spektrillä. Varmasti löytyy muutakin. Nykyään tulee kaikilla olla diagnoosi, mieluiten useampi. Missään nimessä ei pidä hyväksyä ajatusta, että ihmiset ovat erilaisia yksilöitä omanlaisilla vahvuuksilla ja heikkouksia.
Nepsy-ongelmia on syytä epäillä, jos ne aiheuttavat suuria vastoinkäymisiä joka päiväisessä elämässä. Haasteita minulla oli jo lapsena, mutta olen pystynyt kompensoimaan ne älykkyydellä ja tekemällä valtavasti töitä opiskeluiden eteen. Työelämässä on tullut useammin seinä vastaan.
Ap
Ei kaikista ihmisistä ole vaativiin työtehtäviin. Eikä siihen vaadita mitään diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla helpotti yliopistolla se, että olin printannut luentoslidet jo etukäteen ja tein vain muistiinpanoja niihin. Parasta oli, jos olin saanut tutustua slideihin etukäteen, jolloin en tippunut niin helposti kärryiltä. Koska, jos rupesin lukemaan slideja samaan aikaan, kun yritin kuunnella, ei siitä tullut mitään. En pysty siis myöskään lukemaan ja kuuntelemaan samaan aikaan.
Ap
Ja oikeastaan tein lähinnä eri värisillä tusseilla korostuksia, jotta hahmotan asiat paremmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
On ihan normaalia ettei pysty lukemaan ja kuuntelemaan samaan aikaan.
Ja uusien asioiden kanssa on helpompi oppia jos on ne asiat listalla edessä. Jälleen ihan normaali piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on. Sen lisäksi olet myös spektrillä. Varmasti löytyy muutakin. Nykyään tulee kaikilla olla diagnoosi, mieluiten useampi. Missään nimessä ei pidä hyväksyä ajatusta, että ihmiset ovat erilaisia yksilöitä omanlaisilla vahvuuksilla ja heikkouksia.
Nepsy-ongelmia on syytä epäillä, jos ne aiheuttavat suuria vastoinkäymisiä joka päiväisessä elämässä. Haasteita minulla oli jo lapsena, mutta olen pystynyt kompensoimaan ne älykkyydellä ja tekemällä valtavasti töitä opiskeluiden eteen. Työelämässä on tullut useammin seinä vastaan.
Ap
Ei kaikista ihmisistä ole vaativiin työtehtäviin. Eikä siihen vaadita mitään diagnoosia.
Onko sihteerin hommat sinusta vaativia työtehtäviä?
Jos olen nentti, niin mikä selittää sen, että työelämässä tulee aina seinä vastaan?
Ap
Olen jo vähän vanhempi ihminen, mutta kiinnostuin tästä aiheesta .Ollessani työelämässä en olisi halunnut ikinä olla kokousmuistioiden tekijä. Samoin koulutusluennoilla tuntui monesti siltä, että muut tekivät paljon fiksummat muistiinpanot. Mistä kyse? Joskus ajattelin, että minulla vaan sellainen "ominaisuus" että en jotenkin osaa hahmottaa kaikesta kuulemastani niitä oleellisimpia, mitä pitäisi paperiin kirjata. Kuitenkin kirjoittamisessa , mm. Yo-, olin ainakin aikanaan melko lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Missä ap kertoi työskentelevänsä sihteerinä? "Pyydetään toimimaan sihteerinä" viittaa lähinnä kokoukseen, eikä vakituiseen työtehtävään.
Suomessa on verrattain hyvin vähän ADHD-diagnooseja ihan eurooppalaisestikin, puhumattakaan jenkeistä. Pikemminkin AD(H)D on täällä alidiagnosoitu aikuisilla naisilla. Moni on saanut diagnoosin vasta sen jälkeen, kun lapsella on todettu ADHD, joka osataan nykyään paremmin diagnosoida koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Missä ap kertoi työskentelevänsä sihteerinä? "Pyydetään toimimaan sihteerinä" viittaa lähinnä kokoukseen, eikä vakituiseen työtehtävään.
Missä Ap sanoi tekevänsä vaativia työtehtäviä? Ainoa tehtävä, mihin on viitattu, on sihteerin tehtävä, vaikkei tarkoittanutkaan pestiä sillä.
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvät kirjoitustaidot sinulla on? Jos ne ovat heikot, joudut käyttämään kirjoittamiseen niin paljon resursseja, ettet pysty muuhun samaan aikaan. ADD:stä en tiedä.
Mistä tietää, millaiset kirjoitustaidot on? Mulla äikkä E ja todistetusti kirjoittaminen itsessään onnistuu ja sitä on harjoiteltu myös yliopistossa kymmenin essein, opinnäyttein ym., mutta sama ongelma kuin aloittajalla. Ja mulla on add-dg. Huvittavasti kyllä olen luullut ettei muutkaan tuohon pysty, joko kuuntelet tai kirjoitat. Mutta ehkä se olenkin vain minä ja muutama muu :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Missä Ap sanoi tekevänsä vaativia työtehtäviä? Ainoa tehtävä, mihin on viitattu, on sihteerin tehtävä, vaikkei tarkoittanutkaan pestiä sillä.
Jos työelämässä nousee seinä pystyyn toistuvasti, on melko ilmeistä, että työtehtävät ovat liian vaativia aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut myös adt:sta. Tämä ei ole sitä, koska kärsin oireista jo ennen älypuhelimia.
Ap
Adt ei johdu pelkästään älypuhelimesta. Myös liiallinen netin käyttö tietokoneella ja läppärillä aiheuttaa tuota.
Näitä ongelmia on ollut tosiaan lapsesta asti. Olin lapsi 80-luvulla. Silloin, kun olin lukiossa, en vielä käyttänyt nettiä niin paljon kuin nykyään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos työelämässä nousee seinä pystyyn toistuvasti, on melko ilmeistä, että työtehtävät ovat liian vaativia aloittajalle.
En ole edes päässyt koulutustani vastaaviin tehtäviin, vaan olen tehnyt samoja töitä, joita jotkut ovat tehneet pelkällä opisto-tai amk-tutkinnolla. Silti tullut seinä vastaan monta kertaa.
Ap
Poimi keskustelusta muistiinpanoihisi avainsanat ja pääkohdat ja lisää joku lisäkuvaus, jonka avulla muistat tilanteen ja pura muistiinpanosi selväkielelle omassa rauhassa toimistolla myöhemmin.
Esim: Läski-äijä - ryssiltä ei saa terästä - urakat kusee - duunarit vaatii lisää liksaa - ei ehdi edes lomalle - stana!
Suom: Toimitusjohtaja Väisänen kertoi, että teräksen toimituksissa Venäläisellä sopijaosapuoleella on vaikeuksia. Se saattaa aiheuttaa ongelmia työaikataulutuksessa. Työnteon kulurakenne on haasteellinen. Omankin, henkilökohtaisen aikataulun ylläpito vaatii erinäisiä järjestelyjä, ikävä kyllä!
Onko hahmotushäiriö ja AD(H)D tai autisimikirjon häiriöt usein samassa ihmisessä? Äidilläni on hahmotushäiriö diagnosoitu, mutta myös vahvasti ADHD-piirteitä :D
Kuulostaa ihan normaalilta minusta, että muistiinpanojen tekeminen on pois kuullun ymmärtämisestä. Olenko väärässä, jos väitän, että itse asiassa ADHD:lle tyypillistä on ennemminkin se, että huomiota pystyy keskittämään samanaikaisesti useaan eri asiaan? Tähänhän perustuu ADHD-ihmisten luovuuskin; he havainnoivat samanaikaisesti niin monia asioita, että se mahdollistaa luovuuden.
Vierailija kirjoitti:
Onko hahmotushäiriö ja AD(H)D tai autisimikirjon häiriöt usein samassa ihmisessä? Äidilläni on hahmotushäiriö diagnosoitu, mutta myös vahvasti ADHD-piirteitä :D
Kyllä esiintyvät usein yhdessä, mutten tiedä mikä siinä mielestäsi on hauskaa.
Mitä muuta on suuri vastoinkäyminen, kuin että ponnistelee kauheasti kompensoidakseen, ja silti työelämässä tulee seinä vastaan.
Tyypillinen nepsy.